Anul ADuminica a V-a din Post
Moarte si înviere
În povestea intitulata Se va întâmpla ceva, de H. Böll, acesta
descrie o fabrica în care directorul ei îi saluta în fiecare zi pe subalterni
si pe muncitori cu cuvintele: Azi se va
întâmpla ceva, la care ei raspundeau: Ceva
se va întâmpla. Într-o zi patronul moare pe neasteptate si Böll mentioneaza
ca moartea acestui om a fost adevaratul si unicul fapt petrecut în acea
fabrica.
Realitatea mortii este faptul
cel mai important ce se poate întâmpla în viata unui om si învierea este faptul
cel mai important ce se poate întâmpla în existenta unui mort. Prin urmare,
atât moartea cât si învierea au o importanta cruciala pentru fiecare om. Tot timpul vietii trebuie sa învatam a trai,
scrie filozoful roman Seneca, si, ceea ce
este tot atât de important, este ca toata viata noastra trebuie sa învatam a
muri.
Durerile, necazurile si chiar
moartea fac parte din planul rascumpararii; pentru aceasta gândul mortii
trebuie sa fie ceva constructiv, fiindca: daca Isus spune despre orbul din
nastere ca nenorocirea lui nu se datoreaza nici pacatelor proprii, nici celor
ale parintilor, dar ca sa se arate în el
lucrarile lui Dumnezeu (In 9,3),
daca despre boala si moartea lui Lazar din Betania spune ca sunt spre slava lui Dumnezeu, ca sa fie preamarit
Fiul lui Dumnezeu, acelasi lucru se va putea, si trebuie sa se spuna si
despre moartea noastra, deoarece ea este rânduita spre slava Duhului lui
Cristos care o va învinge în noi, fiindca este mai usor pentru Dumnezeu sa ne
învie decât pentru noi ca sa murim.
Daca omul nu se familiarizeaza
cu gândul si cu dorinta învierii, nu se poate împaca nici cu gândul mortii si,
nerezolvând emotia mortii, ramâne timid si fricos în fata vietii, adica nu o va
fructifica potrivit vointei lui Dumnezeu. Daca meditam serios învierea, nu ne
sperie gândul mortii. Doamne, daca ai fi
fost aici, fratele meu nu ar fi murit, îi zice Marta, sora lui Lazar, lui
Isus. Ea se gândise ca fratele ei va învia în ziua de apoi, dar acea zi i se
pare prea îndepartata, de aceea era atât de trista. Dar credinta o tine cu
fruntea sus: Însa stiu ca si acum
Dumnezeu îti va da tot ceea ce îi vei cere, îi spune Mântuitorului. Ne
complicam cu atâtea griji si ceremonii la moartea cuiva încât nu mai avem timp
sa meditam partea frumoasa care apare la orizontul mortii: învierea. Ne lasam
coplesiti de atâta durere încât uitam de prezenta Celui Înviat de lânga noi si
nu dam loc suficient sperantei.
Lazar era înmormântat deja de
patru zile. S-au executat cu scrupulozitate toate ceremoniile mortuare. Cei ce
aveau de înmormântat, înainte de ceremonia funerara, nu mâncau si nici nu beau.
Dupa trei ore de la constatarea decesului, cadavrul era dus la mormânt. Dupa ce
acesta era scos din casa, din ea se evacuau toate paturile, scaunele, mesele
etc. si timp de sapte zile cei ai casei nu puteau sta decât pe jos, pe pamânt.
Cântatorii din fluier si bocitoarele însoteau mortul pâna la mormânt cu cântece
de jale, bocete si racnete disperate. Cortegiul funerar era compus din membrii
familiei, prieteni, vecini si alti curiosi de ocazie. Femeile mergeau înainte
pentru a aminti ca pacatul, care a adus moartea, a intrat în lume prin Eva.
Ajunsi la casa eternitatii, se cânta cu adânca tristete psalmul 90; apoi toti
se învârteau de sapte ori în jurul mortului, dupa care cadavrul era asezat la
locul destinat lui. La dus si la întors, procesiunea se oprea de sapte ori si
de fiecare data se adresau cuvinte de îmbarbatare familiei îndoliate. La evrei,
numarul sapte era numar sfânt si se pare ca aveau credinta ca în el rezida o
putere magica. Dupa terminarea acestui ritual, înca de doua ori pe zi, rudele,
prietenii, cunoscutii etc. se duceau la mormânt, ca sa se roage. Toate acestea
se faceau pâna când se observa ca fata mortului, ramasa descoperita, intra în
descompunere. Asa s-a procedat si cu Lazar. Dupa a patra zi, fata era deja în
putrefactie, de aceea piatra de pe mormânt a fost trasa si sigilata, semn ca
s-a terminat cu el pentru totdeauna, sufletul ajungându-i în Seol.
Abia în a patra zi ajunge si
Isus la usa mormântului. De ce atât de târziu, când doar fusese înstiintat din
timp? Ca prin moartea lui Lazar sa fie preamarit Fiul lui Dumnezeu.
Dupa ce Isus i-a încredintat
lui Petru sarcina de pastor al turmei sale, Biserica, i-a zis: Adevar, adevar îti spun: când erai mai tânar
te încingeai si te duceai unde voiai; dar când vei îmbatrâni, vei întinde
mâinile si altul te va încinge si te va duce unde nu vei voi (In 21,18). Si aceasta o spune ca sa
arate cu ce moarte îl va preamari Petru pe Dumnezeu. Prin urmare, moartea celor
drepti este spre slava lui Dumnezeu. Aceasta a fost si moartea lui Lazar. Iar,
datorita mortii noastre, Dumnezeu îsi va arata atotputernicia iubirii si ne va
scoate din mormânt. Atunci va aparea un cer nou si un nou pamânt.
Sarbatorile Pastelui bat la
usa. Asa cum ne îngrijim sa avem o haina curata, chiar noua, tot asa trebuie sa
avem o tinuta corespunzatoare pentru suflet. Când cântam la diferite sarbatori
nationale cu emotie si cu bucurie imnul Desteapta-te,
române! tot asa, ca sa putem cânta cu credinta si speranta imnul
international al învierii - Aleluia,
Cristos a înviat din morti, aleluia, spre a simti farmecul sarbatorii
vesnice, trebuie sa avem convingerea ca în noi a prins radacini viata cea noua adusa de Cristos si pe
care ne-o împarte mereu prin sfânta Împartasanie: Cine manânca trupul meu si bea sângele meu are viata vesnica si eu îl
voi învia în ziua de apoi (In
6,54).
Lectura a II-a are menirea sa
ne înflacareze iubirea. Sfântul Paul se adreseaza Romanilor: Daca Duhul celui care l-a înviat pe Isus din
morti locuieste în voi... el va învia si trupurile voastre muritoare. Duhul
iubirii, Duhul Sfânt care este sufletul lui Dumnezeu, l-a înviat pe Isus din
morti (Rom 8,11). Iubirea singura
poate tine piept mortii (cf. 1Cor
13,8), o va învinge. Trimisul Martei si al Mariei i-a spus lui Isus: Doamne, iata, acela pe care îl iubeai este
bolnav; care apoi a si murit. Dar fiindca în Lazar era duhul iubirii, chiar
mort fiind, Isus stia ca acest foc se poate reaprinde la suflarea Duhului
iubirii din Cristos. Rapiditatea învierii depinde întotdeauna de intensitatea
iubirii. Surorile lui Lazar stiau ca pentru cel ce iubeste este suficient sa
cunoasca necazul celui iubit. Ele nu-i adreseaza nici o rugaminte în plus lui
Isus, îl anunta doar: Acela pe care îl
iubesti este bolnav. Tot asa face si sfântul Paul cu noi: ne înstiinteaza
ca învierea este sigura pentru cel care îl are pe Duhul lui Isus. Cel care nu-l
are, sa se grabeasca sa-l primeasca, fiindca Duhul se daruieste.
Isus este învierea si viata
(evanghelia zilei). Noi trebuie sa marturisim mai mult decât Marta, avem mai
multe dovezi ale învierii: Da, Doamne, eu
cred ca tu esti Cristos, Fiul lui Dumnezeu care ai venit în lume. Pentru
credinta în învierea sa, Isus i-a pregatit pe oameni prin învierea lui Lazar,
dar pentru învierea noastra ne-a pregatit si continua sa ne pregateasca
duminica de duminica, an de an, prin însasi învierea sa. Crezi tu aceasta?
Senatorul Luciu Petio Trasea
(+66 d.C.) a fost condamnat la moarte de împaratul Nero, fiindca nu a voit sa
voteze o lege pe care o voia el, deoarece era nedreapta. A fost singurul dintre
senatori care a avut curajul sa înfrunte tiranul si sa-i spuna în fata: Ce poti sa-mi faci, Nero? Poti sa ma ucizi,
dar nu poti sa-mi mai faci apoi nici un alt rau. Unui prieten, care îl îndemna
sa faca actul de supunere fata de împarat pentru a-si salva viata, i-a raspuns:
Cum, ai vrea sa ma umilesc savârsind o
faradelege spre a-mi prelungi viata cu câteva zile mizerabile? Nu. Moartea este
o datorie si eu vreau sa mi-o achit ca un om liber si nu ca un sclav. A
murit cu fruntea sus, liber. Desi nu stim daca era crestin, totusi în
caracterul sau corect avea ceva din demnitatea lui Isus în fata mortii, pe care
a acceptat-o de bunavoie, zicând: Parinte,
în mâinile tale îmi încredintez sufletul meu (Lc 23,46).
Daca pacatele îl mai tin pe
unul sau pe altul înca în frica mortii, atunci, ca Marta si Maria, sa trimita
un sol la Isus cu înstiintarea: Doamne,
acela pe care îl iubesti, pentru care ai murit varsându-ti tot sângele pe
lemnul crucii si pentru care ai înviat, este bolnav grav de necuratie, de
viciul înjuraturii, betiei, dusmaniei etc. Si boala ta va fi vindecata spre
slava lui Dumnezeu Tatal printr-o convertire ca a lui Saul din Tars, Augustin,
Ignatiu de Loyola etc.
Da-ne, Doamne, tuturor bucuria
învierii! Amin.