|
Luați, mâncați: acesta este trupul meu A doua predică de Postul Mare 2022 a card. Raniero Cantalamessa (18 martie 2022) "Luați, mâncați: acesta este trupul meu" a fost titlul celei de-a doua predici din Postul Mare 2022 care a fost rostită de card. Raniero Cantalamessa, în Aula "Paul al VI-lea" de la Vatican, vineri, 18 martie 2022. Tema predicilor din acest an este "Luați și mâncați, acesta este trupul meu" - O cateheză mistagogică despre Euharistie", programate pentru 11, 18, 25 martie și 1, 8 aprilie 2022. Tema a fost prezentată în știrea Sacramentul nonviolenței. În ajunul începutului predicilor de Postul Mare cardinalul Cantalamessa ilustrează tema euharistică a acestora. Continuăm reflecțiile noastre despre misterul euharistic. Obiectul catehezei mistagogice de astăzi este partea centrală a Liturghiei, rugăciunea euharistică sau anafora, care are în centrul său consacrarea. Să facem două tipuri de considerație asupra sa: una liturgică și rituală, cealaltă teologică și existențială. Din punct de vedere ritual și liturgic, avem astăzi o nouă resursă pe care n-o aveau Părinții Bisericii și nici învățătorii medievali. Noua resursă de care dispunem este apropierea dintre creștini și evrei. Încă din primele zile ale Bisericii, diferiți factori istorici au dus la accentuarea diferenței dintre creștinism și iudaism, până la contrapunerea între ele, cum face deja Ignațiu din Antiohia[1]. Diferențierea de evrei - în data Paștelui, în zilele de post și în atâtea alte lucruri - devine un soi de cuvânt de ordine. O acuză adresată adesea propriilor adversari și ereticilor este aceea de "a iudaiza". Tragedia poporului ebraic și noul climat de dialog cu iudaismul, început de Conciliul al II-lea din Vatican, au făcut posibilă o cunoaștere mai bună a matricei ebraice a Euharistiei. După cum nu se înțelege Paștele creștin dacă este considerat ca împlinirea a ceea ce prevestea Paștele ebraic, tot așa nu se înțelege profund Euharistia dacă nu este văzută ca împlinirea a ceea ce evreii făceau și spuneau în cursul mesei lor rituale. Un prim rezultat important al acestei cotituri a fost că astăzi niciun cercetător serios nu mai susține ipoteza că Euharistia creștină se explică în lumina cinei care era la modă în unele culte misterice ale elenismului, așa cum s-a încercat să se facă timp de peste un secol. Părinții Bisericii au păstrat Scripturile poporului evreu, dar nu liturgia lor, la care nu mai aveau acces, după separarea Bisericii de Sinagogă. De aceea, ei au folosit figurile conținute în Scripturi - mielul pascal, jertfa lui Isaac, cea a lui Melchisedec, mana -, dar nu contextul liturgic concret în care poporul evreu celebra toate aceste comemorări, adică masa rituală celebrată o dată pe an la cina pascală (Seder) și săptămânal în cultul de la sinagogă. Primul nume cu care este desemnată Euharistia în Noul Testament de către Paul este cel de "cina Domnului" - kuriakon deipnon - (1Cor 11,20), cu referință evidentă la cina ebraică de care se diferențiază de acum prin credința în Isus. Euharistia este sacramentul continuității între Vechiul și Noul Testament, între iudaism și creștinism. Euharistia și Berakah ebraică Aceasta este perspectiva în care se situează Benedict al XVI-lea în capitolul dedicat instituirii Euharistiei în al doilea volum al său despre Isus din Nazaret. Urmând opinia de acum prevalentă a cercetătorilor, el acceptă cronologia lui Ioan conform căreia ultima cină, despre care vorbește a patra Evanghelie, nu a fost o cină pascală, ci a fost o solemnă cină de adio (întocmai, "ultima cină"!) și consideră că se poate "urmări dezvoltarea eucharistiei creștine, adică a canonului, din beraka ebraică"[2]. Din diferite motive culturale și istorice, începând de la scolastică, s-a încercat să se explice Euharistia în lumina filozofiei, îndeosebi a noțiunilor aristotelice de substanță și accidenți. Și aceasta însemna a pune în slujba credinței noile cunoștințe ale momentului și, prin urmare, a imita metoda Sfinților Părinți. În zilele noastre, trebuie să facem același lucru cu noile cunoștințe, de această dată, mai mult de ordin istoric și liturgic decât filozofic. Ele au avantajul de a fi categoriile cu care gândea și vorbea Isus, care nu erau desigur conceptele aristotelice de materie și formă, substanță și accidenți, ci acelea de semn și realitate și de memorial. Ținând cont de câteva studii recente, mai ales cel al lui Louis Bouyer, aș vrea să încerc să arăt lumina vie care cade asupra Euharistiei creștine atunci când situăm relatările evanghelice ale instituirii pe fondul a ceea ce știm despre cina rituală ebraică. Noutatea gestului lui Isus nu va fi diminuată, ci exaltată la maximum. Inelul de legătură între vechiul și noul rit este dat de Didahia, o scriere din era apostolică pe care o putem considera prima schiță de anaforă euharistică. Ritul de la sinagogă era compus dintr-o serie de rugăciuni numite "berakah", care în greacă este tradus cu "Euharistie". La începutul cinei, fiecare, pe rând, lua în mână o cupă cu vin și, înainte de a o duce la buze, repeta o binecuvântare pe care liturgia actuală ne face s-o repetăm aproape literal în momentul ofertoriului: "Fii binecuvântat, Doamne, Dumnezeul nostru, Rege al veacurilor, care ne-ai dat acest rod al viței-de-vie". Dar cina începea oficial numai atunci când tatăl familiei, sau conducătorul comunității, frângea pâinea care trebuia distribuită comesenilor. Și, de fapt, Isus ia pâinea, rostește binecuvântarea, o frânge și o distribuie spunând: "Acesta este trupul meu care este dat pentru voi". Și aici ritul - care era numai o pregătire - devine realitatea. După binecuvântarea pâinii se serveau felurile obișnuite. Când prânzul este la sfârșit, comesenii sunt gata pentru marele act ritual care încheie celebrarea și îi dă semnificația mai profundă. Toți își spală mâinile, ca la început. După ce s-a terminat asta, având în față o cupă cu vin amestecat cu apă, cel care prezidează invită să se facă trei rugăciuni de mulțumire: prima pentru Dumnezeu creatorul, a doua pentru eliberarea din Egipt, a treia ca să continue în prezent lucrarea sa. După ce s-a încheiat rugăciunea, cupa trecea din mână în mână și bea fiecare. Acesta este ritul antic făcut de atâtea ori de Isus în timpul vieții. Luca spune că, după cină, Isus a luat potirul spunând: "Acest potir este noua alianță în sângele meu, vărsat pentru voi". Ceva decisiv are loc în momentul în care Isus adaugă aceste cuvinte la formula rugăciunilor de mulțumire, adică la berakah ebraică. Acel rit era un ospăț sacru în care se celebra și se mulțumea unui Dumnezeu mântuitor, care a răscumpărat poporul său pentru a încheia cu el o alianță de iubire, încheiată în sângele unui miel. Acum, adică în momentul în care Isus decide să-și dea viața pentru ai săi ca adevăratul Miel, el declară încheiată acea veche Alianță pe care toți împreună o celebrau în mod liturgic. În acel moment, cu puține și simple cuvinte, el încheie cu ai săi noua și veșnica Alianță în Sângele său. Adăugând cuvintele "faceți aceasta în amintirea mea", Isus conferă o însemnătate durabilă darului său. De la trecut, privirea se proiectează spre viitor. Tot ceea ce a făcut el până acum la cină este pus în mâinile noastre. Repetând ceea ce a făcut el, se reînnoiește acel act central al istoriei umane care este moartea sa pentru lume. Figura mielului pascal, care pe cruce devine eveniment, la cină ne este dat ca sacrament, adică memorial veșnic al evenimentului. Preot și victimă Asta, spuneam, cât privește aspectul liturgic și ritual. Să trecem acum la cealaltă considerație, cea de tip personal și existențial, cu alte cuvinte, la rolul pe care-l avem noi, preoți și credincioși, în acest moment al Liturghiei. Pentru a înțelege misiunea preotului în consacrare este de importanță vitală a cunoaște natura jertfei și a preoției lui Cristos, pentru că din ele derivă preoția creștină, fie cea baptismală comună tuturor, fie cea a slujitorilor hirotoniți. În realitate, noi nu mai suntem "preoți după rânduiala lui Melchisedec"; suntem preoți "după rânduiala lui Isus Cristos"; la altar acționăm "in persona Christi", adică îl reprezentăm pe Marele Preot care este Cristos. Despre această temă, Simpozionul despre preoție, ținut în această aulă luna trecută, a spus infinit mai mult decât pot spune eu în această scurtă reflecție a mea (pregătită, printre altele, înainte de acea dată), dar este necesar totuși să spun ceva aici pentru înțelegerea Euharistiei. Scrisoarea către Evrei explică în ce constă noutatea și unicitatea preoției lui Cristos: "El a intrat o dată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor, nu cu sânge de țapi și viței, ci cu propriul lui sânge, dobândind o mântuire veșnică" (Evr 9,12). Fiecare preot oferă ceva din afara sa, Cristos s-a oferit pe sine însuși; orice alt preot oferă victime, Cristos s-a oferit victimă! Sfântul Augustin a cuprins în puține cuvinte natura acestui nou gen de preoție în care preotul și victima sunt aceeași persoană: "Ideo sacerdos quia sacrificium", preot pentru că este victimă[3]. René Girard a definit această noutate a jertfei lui Cristos ca "fapt central în istoria religioasă a omenirii"[4], care a pus capăt pentru totdeauna alianței intrinsece dintre sacru și violență. În Cristos, Dumnezeu este cel care se face victimă. Nu mai sunt ființele umane cele care oferă jertfe lui Dumnezeu pentru a-l îmblânzi și a-l face favorabil; Dumnezeu este cel care se jertfește pe sine însuși pentru omenire, dându-l la moarte pentru noi pe Fiul său unicul născut (cf. In 3,16). Isus nu a venit cu sângele altuia, ci cu propriul sânge; nu a pus păcatele sale pe umerii altora - animale sau creaturi umane -, ci a pus păcatele celorlalți pe umerii săi: "El însuși, pe lemn, a purtat păcatele noastre în trupul său" (1Pt 2,24). Toate acestea înseamnă că la Liturghie noi trebuie să fim în același timp preoți și victime. În lumina acestora, să reflectăm asupra cuvintelor consacrării: "Luați și mâncați: acesta este trupul meu care se jertfește pentru voi". Vreau să spun, în această privință, mica mea experiență, adică modul în care am ajuns să descopăr însemnătatea eclezială și personală a consacrării euharistice. Iată cum trăiam eu momentul consacrării la Sfânta Liturghie în primii ani ai preoției mele: închideam ochii, înclinam capul, încercam să mă înstrăinez de tot ceea ce mă înconjura pentru a mă întruchipa în Isus care, în cenacol, a rostit pentru prima dată acele cuvinte: "Accipite et manducate: Luați și mâncați...". Însăși liturgia insufla această atitudine, făcând să se pronunțe cuvintele consacrării în șoaptă și în latină, aplecați asupra speciilor. Apoi a fost reforma liturgică a Conciliului al II-lea din Vatican. S-a început să se celebreze privind adunarea; nu se mai celebra în latină, ci în limba poporului. Asta m-a ajutat să înțeleg că acea atitudine a mea, singură, nu exprima toată semnificația participării mele la consacrare. Acel Isus din cenacol nu mai există! Există de acum Cristos înviat: Cristos, pentru a fi exacți, care a murit, dar acum trăiește pentru totdeauna (cf. Ap 1,18). Dar acest Isus este "Cristos total", cap și trup unite indisolubil. Așadar, dacă acest Cristos total pronunță cuvintele consacrării, și eu le pronunț cu el. Le pronunț, da, "in persona Christi", în numele lui Cristos, dar și "in prima persona", adică în numele meu. Din ziua în care am înțeles asta, am început să nu mai închid ochii în momentul consacrării, ci să privesc - măcar câteodată - frații pe care-i am în față, sau, dacă celebrez singur, mă gândesc la cei pe care trebuie să-i întâlnesc peste zi și cărora trebuie să le dedic timpul meu, sau mă gândesc chiar la toată Biserica și, îndreptat spre ei, spun cu Isus: "Luați, mâncați toți: acesta este trupul meu pe care vreau să-l dau pentru voi... Luați, beți: acesta este sângele meu pe care vreau să-l vărs pentru voi". După aceea a venit Sfântul Augustin pentru a-mi elimina orice îndoială. "În ceea ce oferă, Biserica se oferă pe sine însăși": "In ea re quam offert, ipsa [Ecclesia] offertur"[5], scrie el într-un vestit text din De civitate Dei. Mai aproape de noi, mistica mexicană Concepción Cabrera de Armida, numită familiar Conchita, decedată în 1937 și beatificată de Papa Francisc în 2019, scria fiului său iezuit, când era aproape de a fi hirotonit preot, aceste cuvinte: "Amintește-ți, fiul meu, când vei ține în mână Ostia Sfântă, tu nu vei spune: «Iată trupul lui Isus, iată sângele său», ci vei spune: «Acesta este trupul meu, acesta este sângele meu»: adică trebuie să aibă loc în tine o transformare totală, trebuie să te pierzi în el, să fii un alt Isus"[6]. Toate acestea nu se aplică numai preoților hirotoniți, ci tuturor botezaților. Un text vestit al Conciliului se exprimă astfel: "Credincioșii, în puterea preoției lor regale, participă la jertfa euharistică... Participând la jertfa euharistică, izvor și apogeu al întregii vieți creștine, ei oferă lui Dumnezeu victima divină și pe ei înșiși odată cu ea. Astfel, atât prin oferire, cât și prin Sfânta Împărtășanie, toți, nu în mod identic, ci fiecare în felul său, își împlinesc rolul propriu în acțiunea liturgică"[7]. Există două trupuri ale lui Cristos pe altar: este trupul său real (trupul "născut din Maria Fecioară", mort, înviat și înălțat la cer) și este trupul său mistic care este Biserica. Ei bine, pe altar este prezent într-adevăr trupul său real și este prezent în mod mistic trupul său mistic, unde "în mod mistic" înseamnă: în virtutea unirii sale indisolubile cu Capul. Niciun amestec între cele două prezențe care sunt distincte, dar inseparabile. Deoarece sunt două "ofrande" și două "daruri" pe altar - cel care trebuie să devină trupul și sângele lui Cristos (pâinea și vinul) și cel care trebuie să devină trupul mistic al lui Cristos -, iată că sunt și două "epicleze" la Liturghie, adică două invocații ale Duhului Sfânt. În prima se spune: "Te rugăm cu umilință să sfințești prin Duhul tău darurile pe care ți le oferim, pentru ca ele să devină trupul și sângele lui Cristos"; în a doua, care se recită după consacrare, se spune: "Dă-ne nouă harul ca, din plinătatea Duhului Sfânt, să devenim un singur trup și un singur suflet în Cristos. Duhul Sfânt să facă din noi un prinos veșnic". Iată cum Euharistia face Biserica: Euharistia face Biserica, făcând din Biserică o Euharistie! Euharistia nu este numai, în mod generic, izvorul sau cauza sfințeniei Bisericii; este și "forma" ei, adică modelul. Sfințenia creștinului trebuie să se realizeze după "forma" Euharistiei; trebuie să fie o sfințenie euharistică. Creștinul nu se poate limita să celebreze Euharistia, trebuie să fie Euharistie cu Isus. Trupul și sângele Acum putem scoate consecințele practice din această învățătură pentru viața noastră zilnică. Dacă în consacrare suntem și noi cei care, îndreptați spre frați, spunem: "Luați, mâncați: acesta este trupul meu. Luați, beți: acesta este sângele meu", trebuie să știm ce înseamnă "trup" și "sânge", pentru a ști ceea ce oferim. Cuvântul "trup" nu indică, în Biblie, o componentă, sau o parte, a omului care, unită cu celelalte componente care sunt sufletul și spiritul, formează omul complet. În limbajul biblic, deci în cel al lui Isus și al lui Paul, "trup" indică tot omul, deoarece trăiește viața sa într-un trup, într-o condiție corporală și muritoare. Așadar, "trup" indică toată viața. Isus, instituind Euharistia, ne-a lăsat în dar toată viața sa, din prima clipă a întrupării până în ultimul moment, cu tot ceea ce a umplut concret această viață: tăceri, sudori, trude, rugăciune, lupte, umiliri. Nu "viața" în abstract, ci "trăirea". După aceea, Isus spune: "Acesta este sângele meu". Ce adaugă cu termenul "sânge", dacă deja ne-a dăruit toată viața sa în trupul său? Adaugă moartea! După ce ne-a dăruit viața, ne dăruiește și partea cea mai prețioasă a ei, moartea sa. De fapt, termenul "sânge" în Biblie nu indică o parte a trupului, adică o parte a unei părți a omului; indică un eveniment: moartea. Dacă sângele este sediul vieții (așa se gândea atunci), "vărsarea" sa este semnul plastic al morții. Euharistia este misterul trupului și sângelui Domnului, adică al vieții și morții Domnului! Acum, venind la noi, ce oferim noi, oferind trupul nostru și sângele nostru, împreună cu Isus, la Liturghie? Oferim și noi ceea ce a oferit Isus: viața și moartea. Cu termenul "trup", dăruim tot ceea ce constituie concret viața pe care o trăim în această lume, trăirea noastră: timp, sănătate, energii, capacități, afect, eventual numai un zâmbet. Cu termenul "sânge" exprimăm și noi oferta morții noastre. Nu în mod necesar moartea definitivă, martiriul pentru Cristos sau pentru frați. Este moarte tot ceea ce în noi, încă de acum, pregătește și anticipă moartea: umiliri, insuccese, boli care imobilizează, limitări datorate vârstei, sănătății: toate acestea, într-un cuvânt, care ne "mortifică". Însă toate acestea cer ca noi, imediat ce am ieșit de la Liturghie, să ne străduim să realizăm ceea ce am spus; să ne străduim cu adevărat, cu toate limitele noastre, să oferim fraților noștri "trupul" nostru, adică timpul, energiile, atenția; într-un cuvânt, viața noastră. Așadar, este nevoie ca, după ce am spus fraților: "Luați, mâncați", noi să ne lăsăm realmente "mâncați" și să ne lăsăm mâncați mai ales de cel care nu face asta cu toată delicatețea și amabilitatea pe care le-am aștepta. Sfântul Ignațiu din Antiohia, mergând la Roma pentru a muri acolo ca martir, scria: "Eu sunt grâul lui Cristos: eu să fiu măcinat de dinții fiarelor, pentru a deveni pâine curată pentru Domnul"[8]. Fiecare dintre noi, dacă privim bine în jur, are astfel de dinți ascuțiți de fiare care îl macină: sunt critici, contraste, opoziții ascunse sau vizibile, divergențe de vederi cu acela care este în jurul nostru, diversități de caracter. Să încercăm să ne imaginăm ce s-ar întâmpla dacă am celebra cu această participare personală Liturghia, dacă am spune cu adevărat toți, în momentul consacrării, care cu glas tare, care în tăcere, după slujirea fiecăruia: "Luați, mâncați". Un preot, un paroh și, cu atât mai mult, un episcop, celebrează astfel Liturghia, apoi merge: se roagă, predică, spovedește, primește oameni, vizitează bolnavi, ascultă... Și ziua sa este Euharistie. Un mare maestru spiritual francez, Pierre Olivaint (1816-1871), spunea: "Dimineața, la Liturghie, eu sunt preot și Isus este victimă; de-a lungul zilei, Isus este preot și eu sunt victimă". Așa îl imită un preot pe "bunul Păstor", pentru că realmente își dă viața pentru oile sale. Semnătura noastră pe dar Aș vrea să rezum, cu ajutorul unui exemplu uman, ce se întâmplă în celebrarea euharistică. Să ne gândim la o familie numeroasă în care este un copil, primul născut, care îl admiră și îl iubește peste măsură pe tatăl său. Pentru ziua sa de naștere vrea să-i dea un cadou prețios. Însă, înainte de a i-l prezenta, le cere, în secret, tuturor fraților și surorilor să pună semnătura lor pe dar. Așadar, acesta ajunge în mâinile tatălui ca semn al iubirii tuturor copiilor săi, fără deosebire, chiar dacă, în realitate, unul singur a plătit prețul cadoului. Este ceea ce se întâmplă în jertfa euharistică. Isus îl admiră și îl iubește nemărginit pe Tatăl ceresc. Lui vrea să-i ofere în fiecare zi, până la sfârșitul lumii, darul cel mai prețios care se poate imagina, cel al vieții sale. La Liturghie, el invită pe toții frații săi și surorile sale să pună semnătura lor pe dar, așa încât el ajunge la Dumnezeu Tatăl ca darul fără deosebire al tuturor copiilor săi, chiar dacă unul singur a plătit prețul acestui dar. Și ce preț! Semnătura noastră sunt puținele picături de apă care sunt amestecate cu vinul din potir. Ele nu sunt decât apă, dar amestecate în potir devin o unică băutură. Semnătura tuturor este Amin-ul solemn pe care-l rostește, sau îl cântă, adunarea la sfârșitul doxologiei: "Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos, ție Dumnezeule, Tată Atotputernic, toată cinstea și mărirea în toți vecii vecilor. AMIN". Știm însă că acela care a semnat un angajament are după aceea datoria de a onora propria semnătură. Asta înseamnă că, ieșind de la Liturghie, trebuie să facem și noi din viața noastră un dar de iubire Tatălui și fraților. Noi - repet - nu suntem chemați numai să celebrăm Euharistia, ci și să devenim Euharistie. Dumnezeu să ne ajute să realizăm asta! Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Ignațiu din Antiohia, Scrisoare către creștinii din Magnezia, 10,3. [2] J. Ratzinger - Benedetto XVI, Gesù di Nazaret, vol. II, LEV, Roma 2011, pag. 132-163; cf. L. Bouyer, Eucharistie. Théologie et spiritualità de la prière eucharistique, Desclée, Tournai 1966 (trad. ital. Eucaristia. Teologia e spiritualità della Preghiera eucaristica, LDC, Torino 1983). [3] Augustin, Confesiuni, X, 43. [4] R. Girard, Des choses cachées depuis la fondation du monde, Grasset, Paris, 1978. [5] Augustin, De civitate Dei, X, 6. [6] În Diario spirituale di una madre di famiglia, îngrijit de M.-M. Philipon, Roma, Città Nuova, 1985, p. 117. [7] Lumen gentium, 10-11. [8] Ignațiu din Antiohia, Scrisoare către creștinii din Roma, 4,1. lecturi: 925.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |