|
Convertiți-vă și credeți în evanghelie Prima predică de Postul Mare 2021 a card. Raniero Cantalamessa (26 februarie 2021) Ca de obicei, dedicăm această primă meditație unei introduceri generale la timpul Postului Mare, înainte de a intra în tema specifică programată, odată ce se termină exercițiile spirituale ale Curiei. În evanghelia din prima duminică din Postul Mare, anul B, am ascultat vestirea programatică cu care Isus începe activitatea sa publică: „S-a împlinit timpul și s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu. Convertiți-vă și credeți în evanghelie” (Mc 1,15). Vrem să medităm asupra acestui apel mereu actual al lui Cristos. Despre convertire se vorbește în trei momente sau contexte diferite din Noul Testament. De fiecare dată este scoasă în evidență o nouă componentă a sa. Împreună, cele trei pasaje ne dau o idee completă asupra a ce anume este metanoia evanghelică. Nu este spus că trebuie să le experimentăm pe toate trei împreună, cu aceeași intensitate. Există o convertire pentru fiecare perioadă a vieții. Important este ca fiecare dintre noi să o descopere pe aceea care se potrivește pentru el în acest moment. Convertiți-vă, adică credeți! Prima convertire este aceea care răsună la începutul predicii lui Isus și care este rezumată în cuvintele: „Convertiți-vă și credeți în evanghelie” (Mc 1,15). Să încercăm să înțelegem ce înseamnă aici cuvântul convertire. Înainte de Isus convertirea însemna mereu o „întoarcere înapoi” (termenul ebraic, shub, înseamnă a schimba direcția, a regândi). Indica actul celui care, la un anumit punct al vieții, își dă seama că este „în afara drumului”. Atunci se oprește, are o regândire; decide să se întoarcă la respectarea legii și să reintre în alianța cu Dumnezeu. Convertirea, în acest caz, are o semnificație în mod fundamental morală și sugerează ideea a ceva greu de făcut: a schimba obiceiurile, a înceta să facă asta sau astalaltă… Pe buzele lui Isus asta înseamnă schimbare. Nu pentru că el se distrează să schimbe semnificația cuvintelor, ci pentru că, prin venirea sa, s-au schimbat lucrurile. „S-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu a venit!”. Convertire nu mai înseamnă a se întoarce înapoi, la vechea alianță și la respectarea legii, ci înseamnă mai degrabă a face un salt înainte și a intra în Împărăție, a prinde mântuirea care a venit la oameni gratuit, prin inițiativă liberă și suverană a lui Dumnezeu. „Convertiți-vă și credeți” nu înseamnă două lucruri diferite și succesive, ci aceeași atitudine fundamentală: convertiți-vă, adică credeți! „Prima conversio fit per fidem”, a scris Sfântul Toma de Aquino: prima convertire constă în a crede[1]. Toate acestea cer o adevărată „convertire”, o schimbare profundă în modul de a concepe raporturile noastre cu Dumnezeu. Cere să se treacă de la ideea despre un Dumnezeu care cere, care poruncește, care amenință, la ideea despre un Dumnezeu care vine cu mâini pline pentru a ni se dărui în întregime. Este convertirea de la „lege” la „har” care era atât de mult la inima Sfântului Paul. „Dacă nu vă veți converti și nu veți deveni ca pruncii…” Acum să ascultăm al doilea pasaj în care, în evanghelie, se vorbește din nou despre convertire: „În ceasul acela s-au apropiat de Isus discipolii și i-au spus: «Oare cine este mai mare în împărăția cerurilor?». Chemând la sine un copil, l-a pus să stea în mijlocul lor și le-a spus: «Adevăr vă spun, dacă nu vă veți întoarce și nu veți deveni asemenea copiilor, nu veți intra în împărăția cerurilor»” (Mt 18,1-3). De această dată, e adevărat, convertirea înseamnă a ne întoarce înapoi, ba chiar la momentul când eram copii! Verbul folosit, strefo, indică schimbare de direcție. Aceasta este convertirea celui care a intrat deja în Împărăție, a crezut în evanghelie, este de mult timp în slujba lui Cristos. Este convertirea noastră! Ce presupune discuția despre cine este cel mai mare? Că preocuparea cea mai mare nu mai este împărăția, ci propriul loc în ea, propriul eu. Fiecare dintre apostoli avea vreun titlu pentru a aspira să fie cel mai mare: Petru primise promisiunea primatului, Iuda primise punga, Matei putea să spună că el a părăsit mai mult decât ceilalți, Andrei că a fost primul care l-a urmat, Iacob și Ioan care au fost cu el pe Tabor… Roadele acestei situații sunt evidente: rivalități, suspiciuni, confruntări, frustrări. Isus dintr-o dată dă vălul la o parte. Nicidecum primii, în acest mod nu se intră deloc în împărăție! Remediul? A ne converti, a schimba complet perspectivă și direcție. Ceea ce Isus propune este o adevărată revoluție copernicană. Trebuie „să ne descentrăm de noi înșine și să ne recentrăm pe Cristos”. Isus vorbește mai simplu despre un a deveni copii. A redeveni copii, pentru apostoli, însemna să redevină așa cum erau în momentul chemării pe malurile lacului sau la birou: fără pretenții, fără titluri, fără confruntări între ei, fără invidii, fără rivalități. Bogați numai cu o promisiune („Vă voi face pescari de oameni”) și cu o prezență, cea a lui Isus. La momentul în care încă erau colegi de aventură, nu concurenți pentru primul loc. Și pentru noi a redeveni copii înseamnă a ne întoarce la momentul în care am descoperit că suntem chemați, la momentul hirotonirii sacerdotale, al depunerii voturilor călugărești, sau al primei întâlniri personale adevărate cu Isus. Când spuneam: „Dumnezeu singur este suficient!” și credeam în asta. „Tu nu ești nici rece, nici cald” Al treilea context în care apare, insistentă, invitația la convertire este dat de cele șapte scrisori către Biserici din Apocalips. Cele șapte scrisori sunt adresate persoanelor și comunităților care, asemenea nouă, trăiesc de mult timp viața creștină și, mai mult, exercită în ele un rol-conducător. Sunt adresate îngerului din diferitele Biserici: „Îngerului Bisericii care este în Efes scrie”. Nu se explică acest titlu decât cu referință, directă sau indirectă, la păstorul comunității. Nu se poate crede că Duhul Sfânt atribuie îngerilor responsabilitatea păcatelor și a devierilor care sunt denunțate în diferitele Biserici, cu atât mai puțin că invitația la convertire este adresată îngerilor și nu oamenilor. Din cele șapte scrisori din Apocalips, aceea care trebuie să ne facă să reflectăm mai mult decât toate este scrisoarea către Biserica din Laodiceea. Îi cunoaștem tonul sever: „Cunosc faptele tale, că nu ești nici rece, nici cald… Dar pentru că ești astfel, căldicel, nici rece, nici cald, am să te vărs din gura mea… Fii deci zelos și convertește-te” (Ap 3,15 șu). Aici este vorba de convertirea de la mediocritate și de la lâncezeală la fervoarea spiritului. În istoria sfințeniei creștine exemplul cel mai vestit al primei convertiri, aceea de la păcat la har, este Sfântul Augustin; exemplul cel mai instructiv al celei de-a doua convertiri, aceea de la lâncezeală la fervoare, este Sfânta Tereza de Avila. Ceea ce ea spune despre sine în Viața este desigur exagerat și dictat de delicatețea conștiinței sale, însă, în orice caz, ne poate folosi tuturor pentru o utilă cercetare a cugetului. „Din distracție în distracție, din vanitate în vanitate, din ocazie în ocazie, am început din nou să pun în pericol sufletul meu […]. Lucrurile lui Dumnezeu îmi dădeau plăcere și nu știam să mă dezleg de cele ale lumii. Voiam să-i conciliez pe acești doi dușmani atât de contrari între ei: viața spiritului cu gusturile și distracțiile simțurilor”. Rezultatul acestei stări era o nefericire profundă: „Cădeam și mă ridicam din nou și mă ridicam așa de rău încât cădeam din nou. Eram așa de jos în ce privește desăvârșirea încât nu mai dădeam importanță păcatelor veniale și nu mă temeam de cele de moarte așa cum ar fi trebuit, pentru că nu alungam pericolele. Pot spune că viața mea era dintre cele mai urâte care se pot imagina, pentru că nu mă bucuram de Dumnezeu, nici nu mă simțeam mulțumită de lume. Când eram în distracțiile lumești, gândul a ceea ce îi datoram lui Dumnezeu mă făcea să le petrec cu greutate; și atunci când eram cu Dumnezeu, veneau să mă deranjeze afectele lumii”[2]. Mulți dintre noi ar putea descoperi în această analiză adevăratul motiv al propriei insatisfacții și nemulțumiri. Așadar vorbim despre convertire de la lâncezeală. Sfântul Paul îi îndemna pe creștinii din Roma cu aceste cuvinte: „Neobosiți în râvnă, înflăcărați de Duh” (Rom 12,11). Ne-ar veni să obiectăm: „Însă, dragă Paul, chiar aici este problema! Cum se trece de la lâncezeală la fervoare, dacă unul din nefericire a alunecat?”. Noi putem puțin câte puțin să cădem în lâncezeală, așa cum se cade în nisipurile mișcătoare, însă nu putem să ne scoatem de acolo singuri, ca și cum ne-am trage de păr. Această obiecție a noastră se naște din faptul că se neglijează sau se interpretează rău adaosul „de Duh” (en pneumati) pe care apostolul îl adaugă după exortația: „Neobosiți în râvnă”. În Paul, cuvântul „Duh” indică aproape întotdeauna – și cu siguranță în acest text – o referință la Duhul Sfânt. Nu este vorba niciodată exclusiv despre duhul nostru sau voința noastră, cu excepția 1Tes 5,23, unde indică o componentă a omului, alături de trup și de suflet. Noi suntem moștenitori ai unei spiritualități care concepea drumul de desăvârșire după cele trei etape clasice: calea purgativă, calea iluminatoare și calea unitoare. Cu alte cuvinte, trebuie să ne exercităm îndelung în renunțare și în mortificare, înainte de a putea experimenta fervoarea. Există o mare înțelepciune și o experiență seculară pe baza a toate acestea și vai de noi să credem că este depășit de acum. Nu, nu este depășit, însă nu este singura cale care urmează harul lui Dumnezeu. O schemă așa de rigidă denotă o mutare lentă și progresivă a accentului de la har la efortul omului. Conform Noului Testament există o circularitate și o simultaneitate, prin care, dacă este adevărat că mortificația este necesară pentru a ajunge la fervoarea Duhului, este adevărat și că fervoarea Duhului este necesară pentru a ajunge să practicăm mortificația. Sfântul Paul spune asta cu claritate: „Dacă, prin Duh, faceți să moară faptele trupului, veți trăi” (Rom 8,13). O asceză întreprinsă fără un puternic stimulent inițial al Duhului ar fi trudă moartă și n-ar produce altceva decât „mândria cărnii”. Duhul ne este dat pentru a fi în măsură să ne mortificăm, mai mult decât un premiu pentru că ne-am mortificat. Această a doua cale care merge de la fervoare la asceză și la practicarea virtuților a fost calea pe care Isus i-a determinat pe apostolii săi s-o urmeze. Scrie marele teolog bizantin Cabasilas: „Apostolii și părinții credinței noastre au avut avantajul de a fi instruiți în toată învățătura și mai mult de Mântuitorul personal. […] Totuși, deși au cunoscut toate acestea, până când n-au fost botezați [la Rusalii, cu Duhul], n-au arătat nimic nou, nobil, spiritual, mai bun decât în vechime. Însă când a venit pentru ei botezul și Mângâietorul intră năvalnic în sufletele lor, atunci au devenit noi și au îmbrățișat o viață nouă, au fost conducători pentru alții și au făcut să ardă flacăra iubirii față de Cristos în ei și în ceilalți. […] În același mod Dumnezeu conduce la perfecțiune toți sfinții veniți după ei”[3]. Părinții Bisericii exprimau toate acestea cu imaginea sugestivă a „beției sobre”. Ceea ce i-a determinat pe mulți dintre ei să reia această temă, dezvoltată deja de Filon Alexandrinul[4], au fost cuvintele lui Paul adresate efesenilor: „Nu vă îmbătați cu vin în care este dezmăț, ci fiți plini de Duh! Vorbind între voi în psalmi, imnuri și cântări sfinte, cântând și intonând psalmi în inimile voastre pentru Domnul!” (Ef 5,18-19). Începând de la Origene, nu se numără textele Părinților care ilustrează această temă, jucând când pe analogie, când pe contrastul dintre beția materială și beția spirituală. Cei care, la Rusalii, i-au considerat pe apostoli beți aveau dreptate – scrie Sfântul Ciril din Ierusalim –; greșeau numai în a atribui această beție vinului obișnuit, în timp ce era vorba de „vinul nou”, stors din „vița adevărată” care este Cristos; apostolii erau, e adevărat, beți, însă de acea beție sobră care omoară păcatul și dă viață inimii[5]. Cum se poate relua acest ideal al beției sobre și să se întrupeze în situația istorică și eclezială prezentă? De fapt, unde este scris că un mod așa de „puternic” de a-l experimenta pe Duhul era apanaj exclusiv al Părinților și al primelor timpuri ale Bisericii, dar că nu mai este pentru noi? Darul lui Cristos nu este limitat la o epocă deosebită, ci este oferit fiecărei epoci. Este tocmai rolul Duhului acela de a face universală răscumpărarea lui Cristos, disponibilă fiecărei persoane, în fiecare punct al timpului și al spațiului. O viață creștină plină de eforturi ascetice și de mortificație, însă fără atingerea dătătoare de viață a Duhului, s-ar asemăna – spunea un Părinte antic – cu o Liturghie în care s-ar citi multe lecturi, s-ar îndeplini toate riturile și s-ar aduce multe ofrande, dar în care n-ar avea loc consacrarea speciilor din partea preotului. Totul ar rămâne ceea ce era înainte, pâine și vin. „Așa este – concludea acel Părinte – și pentru creștin. Dacă și el a împlinit perfect postul și vegherea, psalmodia și întreaga asceză și orice virtute, însă nu s-a împlinit, prin har, în altarul inimii sale, operațiunea mistică a Duhului, tot acest proces ascetic este neîmplinit și aproape zadarnic, pentru că el nu are tresăltarea de bucurie a Duhului care acționează mistic în inimă”[6]. Care sunt „locurile” unde Duhul acționează astăzi în această manieră penticostală? Să ascultăm glasul Sfântului Ambroziu care a fost, între Părinții latini, cântătorul prin excelență al beției sobre a Duhului. După ce a amintit cele două „locuri” clasice în care să se ia Duhul – Euharistia și Scripturile –, el face aluzie la o a treia posibilitate. Spune el: „Există și o altă beție care se realizează prin ploaia pătrunzătoare a Duhului Sfânt. Așa s-a întâmplat că, în Faptele Apostolilor, cei care vorbeau în diferite limbi le-au apărut ascultătorilor ca și cum ar fi plini de vin”[7]. După ce a amintit mijloacele „obișnuite”, Sfântul Ambroziu, cu aceste cuvinte, face aluzie la un mijloc diferit, „extraordinar”, în sensul că nu este fixat cu anticipație, nu este ceva instituit. El constă în a retrăi experiența pe care au trăit-o apostolii în ziua de Rusalii. Desigur, Ambroziu nu intenționa să indice această a treia posibilitate pentru a spune ascultătorilor că ea era închisă pentru ei, fiind rezervată numai apostolilor și primei generații de creștini. Dimpotrivă, el vrea să-i încurajeze pe credincioșii săi să trăiască experiența acelei „ploi pătrunzătoare a Duhului” care a avut loc la Rusalii. Este ceea ce spera Sfântul Ioan al XXIII-lea cu Conciliul al II-lea din Vatican: „noi Rusalii” pentru Biserică. Așadar există și pentru noi posibilitatea de a lua Duhul pe această cale nouă, dependentă numai de inițiativa suverană și liberă a lui Dumnezeu. Unul din modurile în care se manifestă în zilele noastre acest mod de a acționa al Duhului în afara canalelor instituționale ale harului este așa-numitul „botez în Duh”. Îl amintesc aici fără nicio intenție de prozelitism, numai pentru a răspunde la îndemnul pe care Papa Francisc îl adresează adesea aderenților la Reînnoirea Carismatică Catolică de a împărtăși cu tot poporul lui Dumnezeu acest „curent de har” care se experimentează în botezul Duhului. Expresia „Botez în Duh” nu este nouă. Cabasilas, am auzit, o folosea deja, printre ortodocși, pentru a indica evenimentul Rusaliilor. Ea vine de la Isus însuși. Referindu-se la apropiatele Rusalii, înainte de a se înălța la cer, el le-a spus apostolilor săi: „Ioan a botezat cu apă, dar voi veți fi botezați în Duhul Sfânt nu după multe zile” (Fap 1,5). Este vorba de un rit care nu are nimic ezoteric, ci este făcut mai degrabă din gesturi de mare simplitate, calm și bucurie, însoțite de atitudini de umilință, de căință, de disponibilitate de a deveni copii. Este o reînnoire și o actualizare nu numai a botezului și a mirului, ci a întregii vieți creștine: pentru cei căsătoriți, a sacramentului căsătoriei, pentru preoți, a hirotonirii lor, pentru cei consacrați, a depunerii voturilor călugărești. Cel interesat se pregătește pentru asta, în afară de o spovadă bună, participând la întâlniri de cateheze în care este repus într-un contact viu și bucuros cu principalele adevăruri și realități ale credinței: iubirea lui Dumnezeu, păcatul, mântuirea, viața nouă, transformarea în Cristos, carismele, roadele Duhului. Rodul cel mai frecvent și mai important este descoperirea a ce anume înseamnă a avea „un raport personal” cu Isus înviat și viu. În înțelegerea catolică, botezul în Duh nu este un punct de sosire, ci un punct de plecare spre maturitatea creștină și angajarea eclezială. Este corect să ne așteptăm ca toți să treacă prin această experiență? Este ea unicul mod posibil pentru a experimenta harul unor Rusalii reînnoite dorite de Conciliu? Dacă prin botez în Duh înțelegem un anumit rit, într-un anumit context, trebuie să răspundem nu; desigur că nu este unicul mod pentru a trăi o experiență puternică a Duhului. Au existat și există nenumărați creștini care au trăit o experiență asemănătoare, fără a ști nimic despre botezul în Duh, primind o evidentă creștere de har și o nouă ungere a Duhului ca urmare a unei reculegeri, a unei întâlniri, a unei lecturi. Chiar și un curs de exerciții spirituale poate să se încheie foarte bine cu o invocare specială a Duhului Sfânt, dacă acela care le conduce a trăit această experiență și participanții doresc asta. Dacă vreunuia nu-i place expresia „botez în Duh”, poate foarte bine s-o lase deoparte și în loc să ceară botezul Duhului să ceară Duhul botezului, adică o reaprindere a Duhului Sfânt primit la botez. Secretul este de a spune o dată „Vino, Duhule Sfânt”, dar a spune asta cu toată inima, lăsându-l liber pe Duhul să vină în modul în care vrea el, nu cum am vrea noi să vină, adică fără a schimba nimic din modul nostru de a trăi și de a ne ruga. Să ne amintim de promisiunea solemnă a lui Isus în evanghelia de la Liturghia de ieri: „Așadar, dacă voi, răi cum sunteți, știți să dați daruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult Tatăl vostru cel din ceruri va da cele bune [în Luca: «îl va da pe Duhul Sfânt»] celor care i le cer?” (Mt 7,11). „Botezul în Duh” s-a revelat un mijloc simplu și puternic pentru a reînnoi viața a milioane de credincioși în aproape toate Bisericile creștine. Nu se numără persoanele care erau creștini numai cu numele și, grație acelei experiențe, au devenit creștini de fapt, dedicați rugăciunii de laudă și sacramentelor, activi în evanghelizare și gata să-și asume îndatoriri pastorale în parohie. O adevărată convertire de la lâncezeală la fervoare! Este cazul de a ne spune nouă înșine ceea ce Augustin repeta, aproape cu mânie, lui însuși ascultând istorii de bărbați și femei care, în timpul său, părăseau lumea pentru a se dedica lui Dumnezeu: „Si isti et istae, cur non ego?”: „Dacă aceștia și acestea, de ce nu și eu?”[8]. Să cerem Născătoarei de Dumnezeu să ne obțină harul pe care l-a obținut de la Fiul la Cana Galileii. Datorită rugăciunii sale, cu acea ocazie, apa s-a transformat în vin. Să cerem ca prin mijlocirea sa apa lâncezelii noastre să se transforme în vinul unei fervori reînnoite. Vinul care la Rusalii a provocat în apostoli beția Duhului și i-a făcut „fervenți în Duh”. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Sf. Toma, S. Th., I-IIae, q. 113, a. 4. [2] Tereza de Avila, Viața, cap. 7-8. [3] N. Cabasilas, Viața în Cristos, II, 8: PG 150, 552 șu. [4] Filon Alexandrinul, Legum allegoriae, I, 84 (meth? nefalios). [5] Sf. Ciril din Ierusalim, Cateheze XVII, 18-19 (PG 33, 989). [6] Macarie Egipteanul, în Filocalia, 3, Torino 1985, pag. 325. [7] Sf. Ambroziu, Comentariu la Ps 35, 19. [8] Sf. Augustin, Confesiuni, VIII, 8, 19. * * *
* * * lecturi: 1215.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |