|
Dumnezeul cel viu este Treimea cea vie A doua predică de Advent (14 decembrie 2018) O experiență a Dumnezeului celui viu În aceste meditații de Advent am pornit în căutarea Dumnezeului celui viu. Când este vorba despre cunoașterea Dumnezeului celui viu, o experiență valorează mai mult decât multe raționament și aș vrea să încep această a doua meditație tocmai cu o experiență. Cer scuze dacă este un pic lungă. În urmă cu ceva timp am primit o scrisoare de la o persoană pe care o urmam din punct de vedere spiritual, o femeie căsătorită și văduvă, decedată de câțiva ani. Autenticitatea experiențelor sale este confirmată de faptul că le-a dus cu ea în mormânt, fără a vorbi vreodată despre ele nimănui, în afară de părintele său spiritual. Dar toate harurile aparțin Bisericii și de aceea vreau să împărtășesc asta cu voi, acum când ea este la Dumnezeu. Ea mi-a făcut să-mi amintesc de experiența lui Moise în fața tufișului care ardea. Spunea ea: Încă nu aveam patru ani și mă aflam în compania bunicii. Într-o dimineață, în timp ce așteptam în camera mea ca să vină pentru a mă îmbrăca, priveam un mare tei care-și întindea ramurile în fața ferestrei. Soarele de dimineață îl lumina în față. Eram încântată de frumusețea sa când dintr-o dată atenția mea a fost atrasă de o strălucire neobișnuită, de un alb extraordinar. Fiecare frunză, fiecare ramură a început să vibreze ca flăcările a mii de lumânări. Eram mai uimită decât atunci când am văzut căzând prima zăpadă din viața mea. Și uimirea a crescut atunci când – nu știu dacă vedeam cu ochii trupului sau nu – în centrul acelor luminițe am văzut ca o privire și un zâmbet al unei frumuseți și al unei bunăvoințe inefabile. Avem inima care bătea nebunește; am simțit acea putere de iubire pătrunzând în mine și am avut senzația că sunt iubită până în adâncul cel mai interior al ființei mele. A durat un minut, un minut și jumătate, nu știu, pentru mine era veșnicia. Am fost adusă la realitate de un fior de frig care mi-a trecut prin corp și cu mare tristețe mi-am dat seama că privirea și zâmbetul dispăruseră și că puțin câte puțin strălucirea copacului se stingea. N-am vorbit cu nimeni despre acest fapt, dar puțin timp după aceea, am auzit bucătăreasa și o altă femeie vorbind între ele despre Dumnezeu. Am tresărit și am întrebat: „Dumnezeu? Cine este?”, intuind ceva misterios. „Sărmana micuță – a spus bucătăreasa celeilalte femei – bunica este o păgână și n-o învață aceste lucruri! Dumnezeu – a spus ea îndreptată spre mine – este Cel care a făcut cerul și pământul, oamenii și animalele. Este atotputernic și locuiește în cer”. Am rămas în tăcere, dar în sinea mea am zis: „Pe El l-am văzut!”. Și totuși era foarte încurcată. În ochii mei, bunica era cu mult superioară acestor femei de serviciu, și totuși bucătăreasa a spus că era o păgână pentru că nu-l cunoștea pe Dumnezeu și eu am înțeles că era un termen depreciativ. Cine avea dreptate? Într-o dimineață așteptam din nou ca să vină pentru a mă îmbrăca. Eram nerăbdătoare și deplângeam faptul că nasturii de la hainele mele de fetiță se închideau pe la spate. La sfârșit n-am mai așteptat și am spus: „Dumnezeule, dacă tu exiști și ești cu adevărat atotputernic, încheie nasturii hainei de pe spate pentru ca să pot coborî în grădină”. N-am terminat să rostesc aceste cuvinte că nasturii de la haină erau încheiați. Am rămas cu gura căscată, înspăimântată de efectul cuvintelor mele. Picioarele îmi tremurau, m-am așezat în fața oglinzii de la dulap pentru a constata dacă era adevărat și pentru a-mi relua răsuflarea. Încă nu știam ce însemna fraza „a-l ispiti pe Dumnezeu”, dar înțelegeam că aș fi fost distrusă dacă m-aș fi opus voinței sale. Un întreg drum de sfințenie care a urmat după acea experiență confirmă că n-a fost vorba de o fantezie infantilă. Dumnezeu este iubire și de aceea este Treime Acum să continuăm reflecția noastră despre Dumnezeul cel Viu. Cui ne adresăm, noi creștinii, când rostim cuvântul „Dumnezeu”, fără altă specificare? La cine se referă acel „tu”, când, cu cuvintele psalmului, spunem: „O, Dumnezeule, tu ești Dumnezeul meu” (Ps 63,2)? Cine răspunde, ca să spunem așa, la celălalt capăt al firului? Acel „tu” nu este pur și simplu Dumnezeu-Tată, prima persoană divină, ca și cum ea a existat sau este imaginabilă, o singură clipă, fără celelalte două. Nici nu este esența divină nedeterminată, ca și cum ar exista o esență divină care numai într-un al doilea moment se specifică în Dumnezeu Tată, Fiu și Duh Sfânt. Unicul Dumnezeu este Tatăl care-l naște pe Fiul și care cu El îl suflă pe Duhul, comunicându-le întreaga sa divinitate. Este Dumnezeul comuniune de iubire, în care unitatea și treimea provin din aceeași rădăcină și din același act și formează o Treime, în care niciunul dintre cele două lucruri – unitate și pluralitate – îl precede pe celălalt, sau există fără celălalt. Acel „tu” căruia ne adresăm în rugăciune, în funcție de cazurile și harul fiecăruia, poate să fie una dintre cele trei persoane divine în particular: Tatăl, Fiul Isus Cristos, sau Duhul Sfânt, fără ca să se piardă întregul. De fapt, prin comuniunea trinitară în fiecare persoană divină sunt prezente celelalte două. Treimea este ca unui din acele triunghiuri muzicale care de oricare parte ar fi atinsă vibrează în întregime și dă același sunet. În concluzie, Dumnezeul cel viu al creștinilor nu este altul decât Treimea vie. Învățătura despre Treime este conținută, ca în miez, în revelarea lui Dumnezeu ca iubire. Am avut mai multe ocazii de a predica în comunitățile creștine care trăiesc și lucrează în Emiratele Arabe. Majoritatea vin din India, din Filipine și alte țări asiatice. Sunt printre comunitățile creștine cele mai fervente pe care le-am întâlnit vreodată. O întrebare pe care ei o aud adresându-li-se adesea este: „de ce voi creștinii nu credeți într-un singur Dumnezeu, ci în mai mulți dumnezei?”. Am încercat să-i ajut să dea un răspuns lor înșiși și celorlalți, folosind un limbaj simplu, care probabil ajută însă să se înțeleagă ceva din mister. Noi creștinii, le explicam lor, credem într-un Dumnezeu unul și întreit deoarece credem că Dumnezeu este iubire. A spune: „Dumnezeu este iubire” (1In 4,8) înseamnă a spune implicit că Dumnezeu este treime. Orice iubire este iubire de cineva sau de ceva; nu există o iubire „în gol”, fără obiect. Or, cine îl iubește pe Dumnezeu pentru a fi definită iubire? Omul? Însă atunci este iubire numai de câteva sute de milioane de ani, adică de când există omul. Iubește universul? Dar atunci este iubire numai de câteva zeci de miliarde de ani, adică de când există universul fizic. Înainte de atunci cine-l iubea pe Dumnezeu pentru a fi iubirea? Gânditorii greci și, în general, filozofiile religioase din toate timpurile, concepându-l pe Dumnezeu mai ales ca „gândire”, puteau să răspundă: Dumnezeu se gândea la sine însuși; era „pură gândire”, „gândire de gândire”. Dar acest lucru nu mai este posibil, în momentul în care se spune că Dumnezeu este înainte de toate iubire, pentru că „iubirea pură de sine însuși” ar fi pur egoism, care nu este exaltarea maximă a iubirii, ci negarea sa totală. Și iată răspunsul revelației, explicat de Biserică. Dumnezeu este iubire din totdeauna, ab aeterno, pentru că încă înainte de a exista un obiect de iubit în afara sa, avea în El însuși Cuvântul, Fiul pe care-l iubea cu iubire infinită, adică „în Duhul Sfânt”. Asta nu explică „modul în care” unitatea poate să fie în același timp treime; acesta este un mister care nu poate fi cunoscut de noi pentru că are loc numai în Dumnezeu. Însă ne ajută să intuim „de ce”, în Dumnezeu, unitatea trebuie să fie și pluralitate: pentru că „Dumnezeu este iubire”! Un Dumnezeu care ar fi pură cunoaștere sau pură lege, sau pură putere n-ar avea nevoie desigur să fie întreit. Asta chiar ar complica lucrurile și de fapt niciun „triumvirat” n-a durat vreodată îndelung în istorie! „Este nevoie – a scris Henri de Lubac – ca lumea să știe asta: revelarea lui Dumnezeu ca iubire răstoarnă tot ceea ce ea concepuse anterior despre divinitate”[1]. Noi creștinii credem „într-un singur Dumnezeu”, care nu este însă un Dumnezeu solitar! A contempla Treimea pentru a învinge dezbinarea odioasă din lume [2] Niciun tratat despre Treime nu este capabil să ne facă să intrăm în contact viu cu ea așa cum este contemplarea icoanei Treimii de Rublev, a cărei reproducere o vedem în mozaicul pe care-l avem în fața noastră, la înălțimea peretelui din față. Pictată în 1425 pentru biserica „Sfântul Sergiu”, icoana a fost declarată, de „conciliul celor o sută de capitole” din 1551, model al tuturor reprezentărilor Treimii. Dogma unității și treimii lui Dumnezeu este exprimată în icoana lui Rublev de faptul că figurile prezente sunt trei și foarte distincte, dar foarte asemănătoare între ele. Ele sunt conținute în mod ideal într-un cerc care pune în lumină unitatea lor, în timp ce mișcarea diferită, mai ales a capului, proclamă deosebirea lor. Toate trei îmbracă, în original, o haină de culoare albastră, semn al naturii divine pe care o au în comun; dar deasupra, sau dedesubtul, ei fiecare îmbracă o culoare care-l deosebește de celălalt. Tatăl (identificat în general cu îngerul din stânga față de care celelalte două persoane înclină capul), are o haină de culoare indefinibilă, făcută aproape din pură lumină, semn al invizibilității și inaccesibilității sale; Fiul, în centru, îmbracă o tunică închisă la culoare, semn al omenității pe care a îmbrăcat-o; Duhul Sfânt, îngerul din dreapta, o mantie verde, semn al vieții, El fiind cel este „de viață dătător”. Mai ales un lucru uimește contemplând icoana lui Rublev: pacea profundă și unitatea care emană din ansamblu. Din icoană se eliberează un strigăt tăcut: „Fiți una, așa cum noi suntem una”. Sfântul Sergiu de Radonez, pentru a cărui mănăstire a fost pictată icoana, s-a remarcat în istoria rusă pentru a că adus unitatea între conducătorii aflați în discordie între ei și astfel a făcut posibilă eliberarea Rusiei de tătari. Motoul său era: „Contemplând Preasfânta Treime, să învingem discordia odioasă din această lume”. Rublev a voit să adune moștenirea spirituală a marelui sfânt care a făcut din Treime izvorul inspirator al vieții sale și al activității sale. Din această viziune despre Treime să luăm așadar mai ales apelul la unitate. Toți vrem unitatea. După cuvântul fericire, nu există niciun altul care să răspundă la o nevoie la fel de urgentă a inimii umane precum cuvântul unitate. Noi suntem „ființe finite, capabile de infinit” și asta înseamnă că suntem creaturi limitate care aspirăm să depășim limita noastră, pentru a fi „într-un fel totul”, quodammodo omnia, se spune în filozofie. Nu ne resemnăm să fim numai ceea ce suntem. Cine nu-și amintește, în anii tinereții, vreun moment de nevoie neapărată de unitate, când ar fi voit ca tot universul să fie închis într-un singur punct și el să fie, cu toți ceilalți, în acel punct unic, așa de mult se făcea simțit sentimentul de separare și de singurătate în lume? Sfântul Toma de Aquino explică toate acestea spunând: „Deoarece unitatea (unum) este un principiu al ființei ca bunătatea (bonum), rezultă că fiecare dorește în mod natural unitatea, așa cum dorește binele. Pentru aceasta așa cum lipsa binelui provoacă suferință, tot așa face și lipsa unității”[3]. Așadar, toți vrem unitatea, toți o dorim din adâncul inimii. Și atunci de ce este așa de dificil a face unitate, dacă toți o dorim așa de mult? Pentru noi vrem, cu adevărat, ca să se facă unitatea, dar… în jurul punctului nostru de vedere. El ni se pare așa de clar, așa de rațional, încât suntem uimiți când ceilalți nu-și dau seama de asta și insistă în schimb pe punctul lor de vedere. Ba chiar le trasăm cu delicatețe celorlalți drumul pentru a veni acolo unde suntem noi și să ajungă în centrul nostru. Problema este că celălalt care se află în fața mea face exact același lucru cu mine. Pe această cale nu se va ajunge niciodată la vreo unitate. Se face drumul invers. Treimea ne indică adevăratul drum spre unitate. Pornind de la persoanele divine, și nu de la conceptul de natură, orientalii au ajuns să trebuiască să asigure în alt mod unitatea divină. Au făcut asta elaborând învățătura perihorezei. Aplicată la Treime, perihoreza (literal, întrepătrundere reciprocă) exprimă unirea celor trei persoane în unica esență[4]. Grație ei cele trei persoane sunt unite, fără a se amesteca; fiecare persoană se „întruchipează” în cealaltă, se dăruiește celeilalte și o face pe cealaltă să fie. Conceptul se întemeiază pe cuvintele lui Cristos: „Eu sunt în Tatăl și Tatăl este în mine”. Isus a extins acest principiu la raportul care există între El și noi: „Eu sunt în Tatăl și voi în mine și eu în voi” (In 14,20); „Eu în ei și tu în mine, ca să fie desăvârșiți în unire” (In 17,23). Calea spre adevărata unitate se află în a imita între noi, în Biserică, perihoreza divină. Sfântul Paul îi indică fundamentul când spune că „suntem membre unii altora” (Rom 12,5). În Dumnezeu perihoreza se bazează pe unitatea naturii, în noi pe faptul că suntem „un singur trup și un singur suflet”. Apostolul ne ajută să înțelegem ce înseamnă, în practică, să trăim între noi perihoreza, sau întrepătrunderea reciprocă: „Dacă suferă un membru, toate membrele suferă împreună cu el, iar dacă este cinstit un membru, toate se bucură cu el” (1Cor 12,26); „Purtați-vă unii altora povara și astfel veți împlini legea lui Cristos” (Gal 6,2). „Poverile” celorlalți sunt bolile, limitele, crucile, precum și defectele și păcatele. A trăi perihoreza înseamnă „a ne întruchipa” cu celălalt, a fi, așa cum se spune, în pielea lui, a încerca să înțelegem, înainte de a judeca. Cele trei persoane divine sunt mereu angajate să se glorifice reciproc. Tatăl îl glorifică pe Fiul; Fiul îl glorifică pe Tatăl (In 17,4); Mângâietorul îl va glorifica pe Fiul (In 16,14). Fiecare persoană se face cunoscută făcând-o cunoscută pe cealaltă. Fiul învață să strigăm Abba!; Duhul Sfânta învață să strigăm: „Isus este Domnul!”, și „Vino, Doamne”, Maranatha. Nu învață să rostim propriul nume, ci pe cel al altor persoane. Există un singur „loc” în lume unde regula „iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți” este pusă în practică, în sens absolut, și este Treimea! Fiecare persoană divină o iubește pe cealaltă exact ca pe ea înseși. Cât de diferită este atmosfera care se respiră atunci când și într-un corp social ne străduim să trăim având în fața ochilor aceste idealuri sublime! Să ne gândim la o familie în care soțul apără și exaltă pe soția sa în fața copiilor și a străinilor și același lucru îl face soția în privința soțului; să ne gândim la o comunitate în care toți se străduiesc să pună în practică recomandarea sfântului Iacob: „Nu vă vorbiți de rău unii pe alții, fraților” (Iac 4,11), sau cea a sfântului Paul: „Întreceți-vă în a vă stima unii pe alții” (Rom 12,10). Dar să-i lăsăm să spună aceste lucruri pe sfinți, singurii care au dreptul să facă asta, pentru că le pun în practică. Într-unul din Avertismentele sale, sfântul Francisc de Assisi spune: „Fericit acel slujitor care nu se mândrește pentru binele pe care Domnul îl spune și-l realizează prin intermediul lui, mai mult decât pentru binele pe care-l spune și-l realizează prin intermediul altuia”[5]. Sfântul Augustin spunea poporului: „Dacă tu iubești unitatea, tot ceea ce este posedat în ea de cineva, posezi și tu! Alungă invidia și va fi al tău tot ceea ce este al meu, și dacă eu alung invidia, este al meu ceea ce posezi tu. Invidia desparte, caritatea unește… Numai mâna acționează în trup; însă ea nu acționează numai pentru ea însăși, ci și pentru ochi. Dacă urmează să vină o lovitură care are ca țintă, nu mâna, ci fața, oare mâna spune: «Nu mă mișc pentru că lovitura nu este îndreptată spre mine?»”[6]. Voia să spună: dacă tu te străduiești să pui binele comunității mai presus de afirmarea ta personală, fiecare carismă și fiecare onoare prezentă în ea va fi a ta, așa cum într-o familie unită succesul unui membru îi face fericiți pe toți ceilalți. Iată de ce caritatea este „calea cea mai bună dintre toate” (1Cor 12,31): ea înmulțește carismele, face din carisma unuia carisma tuturor. Sunt lucruri, îmi dau seama, ușor de spus, dar greu de pus în practică; totuși este frumos să știm că ele, cu harul lui Dumnezeu, sunt posibile și unele suflete le-au realizat și le realizează și pentru noi în Biserică. A contempla Treimea ajută cu adevărat să învingem „discordia odioasă din lume”. Prima minune pe care Duhul a făcut-o la Rusalii a fost să-i facă pe discipoli „uniți” (Fap 1,14), „o singură inimă și un singur suflet” (Fap 4,32). El este gata mereu să repete această minune, să transforme de fiecare dată dis-cordia și con-cordie. Putem fi divizați în minte, în ceea ce gândește fiecare despre probleme doctrinale sau pastorale încă dezbătute în mod legitim în Biserică, dar niciodată nu putem fi divizați în inimă: In dubiis libertas, in omnibus vero caritas. Asta înseamnă, propriu zis, a imita unitatea Treimii; de fapt ea este „unitate în diversitate”. A intra în Treime Există ceva și mai fericit ce putem face în privința Treimii decât a o contempla și a o imita și este a intra în ea! Noi nu putem îmbrățișa oceanul, dar putem intra în el; nu putem îmbrățișa misterul Treimii cu mintea noastră, dar putem intra în el! Cristos ne-a lăsat un mijloc concret pentru a face asta, Euharistia. În icoana lui Rublev, cei trei îngeri sunt situați în cerc în jurul unei mese; pe masa aceea este o cupă și în cupă se întrevede un miel. Nu se putea spune în mod mai simplu și eficient că Treimea ne dă întâlnire în fiecare zi în Euharistie. Ospățul lui Abraham la stejarul din Mambre este figură a acestui ospăț. Vizita celor trei la Abraham se reînnoiește pentru noi de fiecare dată când ne apropiem de împărtășanie. Și aici, adică referitor la Euharistie, este iluminantă învățătura despre perihoreza trinitară. Ea ne spune că unde este o persoană a Treimii, acolo sunt și celelalte două, unite inseparabil. În momentul împărtășaniei se realizează în sens strict cuvântul lui Cristos: „Eu în ei și tu în mine”. „Cine mă vede pe mine, îl vede pe Tatăl”, cine mă primește pe mine, îl primește pe Tatăl. Nu vom ajunge niciodată să evaluăm pe deplin harul care ne este oferit. Comeseni ai Treimii! Sfântul Ciril Alexandrinul a formulat cu obișnuita rigoare teologică acest adevăr care leagă indisolubil Treimea și Euharistia. El spune: „Suntem consumați în unitate cu Dumnezeu Tatăl prin intermediul lui Cristos. De fapt, primind în noi trupește și duhovnicește ceea ce Fiul este prin natură, noi devenim părtași și înrudiți de toată natura supremă”[7]. Aceeași persoană a cărei mărturie am prezentat-o la început mi-a destăinuit, cu o altă ocazie, o experiență a sa cu Treimea. Îmi permit să o împărtășesc și pe aceasta deoarece ajută să înțelegem că Biserica nu este numai ceea ce se vede sau se spune despre ea. „Alaltăieri noapte, Domnul m-a introdus în misterul iubirii trinitare. Schimbul extaziant al dăruirii și al primirii s-a realizat și prin mine: a lui Cristos, cu care eram unită, spre Tatăl și a Tatălui spre Fiul. Dar cum se exprimă ceea ce nu poate fi exprimat? Nu vedeam nimic, dar era mai mult decât vederea și cuvintele mele sunt neputincioase să traducă acest schimb în jubilarea, care se răspundea, se lansa, primea și dăruia. Și din acel schimb curgea o viață intensă de la Unul la Altul, ca un lapte căldicel care curge de la sânul mamei la gura pruncului alipit de această bunăstare. Și eram eu acel prunc, era toată creația care participă la viață, la împărăție, la glorie, fiind regenerată de Cristos. O, Treime sfântă și vie! Ai rămas parcă în afara mea timp de două sau trei zile, și astăzi această experiență rămâne puternic imprimată în mine”. Misticii – fie cei cunoscuți ca Ioan al Crucii care celebrează astăzi, fie cei necunoscuți ca această femeie – sunt martorii privilegiați ai Dumnezeului celui viu. Pentru poporul creștin ei desfășoară un rol asemănător cu acela al exploratorilor care au intrat cei dintâi în Țara Promisă. Ei se întorc pentru a stimula poporul să treacă Iordanul și să ia în stăpânire o țară unde, spuneau ei, „curge lapte și miere” (cf. Num 13,25 șu). Noi ne îndreptăm spre o țară promisă unde curge cu adevărat, am auzit, lapte și miere. Când trebuie traversat un braț al mării, spunea sfântul Augustin, cel mai important lucru nu este a ascuți privirea și a scruta orizontul pentru a vedea ce este pe malul celălalt, ci este a urca în corabia care duce la acel mal. Asta ar trebui să fie suficient pentru a ne face să iubim Biserica. Ea este corabia care duce la Țara promisă a veșniciei. Cristos n-a construit această corabie numai pentru câțiva privilegiați, ci pentru toată omenirea, chiar dacă cei mai mulți călătoresc în ea ca niște „clandestini”, fără să știe asta. Îmi amintesc că am citit într-un roman al scriitorului scoțian Bruce Marshall acest gând: „Isus, ca bun tâmplar ce a devenit la școala tatălui său Iosif, a reunit bucățile de lemn cele mai dezlânate și pline de cioturi pe care le-a găsit în lume și a construit cu ele o corabie care, cu toate acesta, încă rezistă pe mare după douăzeci de secole”. Fie ca Duhul Sfânt să ne mențină bine prinși de lemnul acestei corăbii pentru a nu naufragia în credință și a ajunge acolo unde ne așteaptă Treimea. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] H. de Lubac, Histoire et Esprit, Aubier, Paris 1950, cap. 5. [2] Reproduc aici în parte ceea ce am scris în cartea mea Contemplando la Trinità, Ancora, Milano 2002, pag. 7 șu. [3] Sf. Toma, Summa theologica I-IIae , q. 26, a. 3. [4] Cf. Pseudo Ciril Alexandrinul, De Trinitate, 23: PG 77, 1164B; Sf. Ioan Damaschinul, De fide orthodoxa, 3,7. [5] Sf. Francisc, Avertisment XVII (FF, 166). [6] Sf. Augustin, Tratate despre Ioan, 32,8. [7] Sf. Ciril Alexandrinul, Comentariu la Ioan, XI, 12 (PG 74, 564) lecturi: 18.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |