Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Leon al XIV-lea: Mesaj video adresat participanților la congresul "Fără identitate nu există educație" (Colegiul "Nuestra Señora del Buen Consejo", Madrid, 22 noiembrie 2025)

Dragi educatori,

Mă adresez vouă cu sentimente de profundă bucurie și recunoștință. Angajarea voastră zilnică este departe de a fi ușoară în fața transformării constante a proceselor educaționale, îngreunate și mai mult de digitalizarea extremă și de fragmentarea culturală. Mă opresc adesea să reflectez asupra cât de mult bine faceți în mijlocul unor circumstanțe cu adevărat complexe. Misiunea voastră în slujba Bisericii este un ferment viu nu numai pentru noile generații, ci și pentru comunitățile care găsesc în ea un punct de referință solid (cf. Mt 13,33).

Reprezentați – cu istoria și diferitele voastre abordări pedagogice – o bogăție de carisme care formează constelația lui paideia cristiana. În fața acestei constelații vibrante, nu trebuie să pierdem din vedere centralitatea lui Cristos, care radiază lumina sa către toate stelele. Acest caleidoscop de culori atât de frumoase mă conduce la reflecția asupra temei Întâlnirii voastre: "Fără identitate nu există educație". Identitatea creștină nu este o etichetă decorativă sau un ornament, ci chiar nucleul care dă sens, metodă și scop procesului educațional.

Asemenea marinarilor care pierd din vedere Steaua Polară, nu este neobișnuit ca o corabie să plutească în derivă fără țintă. Pentru educația creștină, busola este Cristos. Fără lumina sa, însăși misiunea educațională este golită de semnificație și devine un proces automat, lipsit de această capacitate transformatoare oferită de evanghelie (cf. Rom 12,2). Prin urmare, este vorba de a răspunde pe deplin unei vocații și unui proiect complet original, care se întrupează în practici, în curriculum și în comunitatea educațională însăși[1].

Nici identitatea nu este un accesoriu sau machiaj vizibil prin ritualuri izolate sau chiar prin mecanisme repetitive lipsite de vitalitate. Identitatea este fundamentul care articulează misiunea educațională, definește orizontul său de semnificație și îi orientează practicile zilnice, atât în modul în care predăm, cât și în modul în care evaluăm și acționăm. Atunci când identitatea nu informează deciziile pedagogice, ea riscă să devină un ornament superficial care nu reușește să susțină munca educațională în fața numeroaselor tensiuni culturale, etice și sociale care caracterizează vremurile noastre de polarizare și violență.

Îmi vin în minte cuvintele Mariei Zambrano, care, reflectând asupra provocărilor și tensiunilor lumii contemporane cu sensibilitatea sa poetică deosebită, este convinsă că legătura dintre prezent și viitor nu poate face abstracție de moștenirea trecutului, pentru că "sufletul nostru este străbătut de sedimentele secolelor; rădăcinile sunt mai mari decât ramurile care văd lumina"[2]. Vă invit, așadar, să reflectați asupra acestor cuvinte, privind cu speranță spre viitor, fără a uita istoria noastră, de la care trebuie să învățăm cu înțelepciune.

O educație autentică, așadar, promovează integrarea între credință și rațiune. Nu sunt poli opuși, ci drumuri complementare pentru înțelegerea realității, pentru formarea caracterului și pentru cultivarea inteligenței. Prin urmare, este esențial ca experiența educațională să promoveze metode care implică științele și istoria, precum și etica și spiritualitatea. Acest lucru se realizează pe deplin într-o comunitate educațională care este ca o casă. O colaborare autentică între familie, parohie, școală și comunitățile locale însoțește concret fiecare elev în drumul său de credință și învățare.

Privind mai atent, așa cum au indicat deja venerabilii părinți de la Conciliul al II-lea din Vatican, Biserica, în misiunea sa educațională, își redescoperă funcția sa maternă. Ea este mama care dă naștere credincioșilor pentru că este mireasa lui Cristos. Aproape toate documentele conciliare invocă maternitatea Bisericii pentru a-i revela misterul și acțiunea pastorală, precum și pentru a extinde iubirea sa într-o îmbrățișare ecumenică "fiilor săi despărțiți" și credincioșilor din alte religii, ajungând la toți oamenii de bunăvoință. Acest lucru se întâmplă în fiecare zi în școlile voastre, deschise dialogului și întâlnirii în mijlocul diferențelor. În ele, educația devine un instrument de pace și de grijă față de creație[3].

Recent, în timpul Jubileului Lumii Educației, am celebrat cea de-a 60-a aniversare a declarației conciliare Gravissimum educationis, pe care vă invit să o recitiți cu atenție, apreciind relevanța și viziunea sa pentru viitor, în pofida anilor numeroși care au trecut. De fapt, Biserica a fost îndemnată să "se preocupe de întreaga viață umană, inclusiv cea pământească, în măsura în care este legată de vocația supranaturală; de aceea, are o sarcină specifică în ceea ce privește progresul și dezvoltarea educației"[4].

În acest fel, icoana Bisericii Mamă ni se prezintă nu numai ca o expresie a duioșiei și a carității, ci și ca aceea care păstrează acea capacitate – intrinsec legată de ea – de a fi călăuză și învățătoare, fiind încredințată de "preasfântul său Întemeietor […] cu o dublă sarcină: să dea naștere la copii, să-i educe și să-i susțină, călăuzind cu providență maternă viața indivizilor și a popoarelor, a căror mare demnitate a respectat-o și protejat-o întotdeauna cu solicitudine"[5].

În încheierea acestui mesaj, este clar că opera educațională a Bisericii – desfășurată prin școli și activități de formare – nu este numai o lăudabilă inițiativă filantropică pentru a satisface sau a susține o necesitate socială, ci este o parte esențială a identității și misiunii sale. Prin urmare, vă încurajez să vă angajați cu curaj și să priviți înainte cu acea speranță vie care se reînnoiește în fiecare zi în pasiunea voastră pentru educație.

Mulțumindu-vă pentru toate eforturile voastre, dragi educatori, vă salut și vă binecuvântez.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Cf. Congregația pentru Educația Catolică, Identitatea școlii catolice pentru o cultură a dialogului (25 ianuarie 2022).

[2] M. Zambrano, Las palabras del regreso, Madrid 2009, 67.

[3] Cf. Francisc, Discurs adresat studenților și profesorilor de la "Rețeaua Națională a Școlilor Păcii" (28 noiembrie 2022).

[4] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Declarația Gravissimum educationis, despre educația creștină (28 octombrie 1965), Introducere.

[5] Sfântul Ioan al XXIII-lea, Scrisoarea enciclică Mater et magistra (15 mai 1961), 1.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat