Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la Cursul de formare juridico-pastorale de la Rota Romana (21 noiembrie 2025)

În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

Pacea să fie cu voi!

Good morning, buenos dias, bună ziua! Bine ați venit cu toții!

Vă transmit salutările mele cordiale fiecăruia dintre voi. Îi mulțumesc decanului Rota Romana și tuturor celor care au colaborat la aceste zile de studiu și reflecție, care au ca scop promovarea unei culturi juridice solide în Biserică. Mă bucur de prezența voastră numeroasă și distinsă, ca un răspuns generos la chemarea fiecărui bun practician al dreptului bisericesc pentru binele sufletelor.

Firul conducător care ne călăuzește astăzi este a zecea aniversare a reformei procesului de declarare a nulității căsătoriei, propusă de Papa Francisc. În ultimul său discurs adresat Rotei, pe 31 ianuarie, a vorbit despre intențiile și principalele inovații ale acestei reforme. Referindu-mă la cuvintele iubitului meu predecesor, cu această ocazie aș vrea să vă propun câteva reflecții inspirate de titlul cursului vostru: "Zece ani după reforma procesului matrimonial canonic. Dimensiunea ecleziologică, juridică și pastorală".

Cred că este util să luăm în considerare relația dintre aceste trei abordări. Această relație este adesea uitată, deoarece tindem să concepem teologia, dreptul și îngrijirea pastorală drept compartimente etanșe. Într-adevăr, este destul de frecvent ca acestea să fie implicit puse în contrast unele cu altele, ca și cum aspectul mai teologic sau mai pastoral l-ar implica pe cel mai puțin juridic, iar invers, aspectul mai juridic ar fi în detrimentul celorlalte două. Acest lucru întunecă armonia care apare atunci când cele trei dimensiuni sunt considerate ca părți ale aceleiași realități.

Lipsa de conștientizare a acestei împletiri provine în primul rând dintr-o perspectivă asupra realității juridice a procedurilor de declarare a nulității matrimoniale ca un domeniu pur tehnic, de interes exclusiv pentru specialiști, sau ca un mijloc care vizează exclusiv obținerea stării libere a persoanelor. Este vorba de o perspectivă superficială, care ignoră atât fundamentele ecleziologice ale acestor procese, cât și ale relevanței lor pastorale.

Dintre aceste fundamente ecleziologice, aș vrea să evidențiez în special două: primul privește puterea sacră exercitată în procesele judiciare ecleziale în slujba adevărului, iar al doilea privește obiectul procesului de declarare a nulității matrimoniale, și anume misterul legământului conjugal.

Funcția judecătorească, ca modalitate de exercitare a puterii de conducere sau jurisdicție, se încadrează perfect în realitatea globală a autorității sacre a păstorilor în Biserică. Această realitate este concepută de Conciliul al II-lea din Vatican ca o slujire. Lumen gentium afirmă: "Această misiune pe care Domnul a încredințat-o păstorilor poporului său este o adevărată slujire, care în Sfânta Scriptură este numită în mod semnificativ «diaconia», adică slujire (cf. Fap 1,17.25; 21,19; Rom 11,13; 1Tim 1,12)" (nr. 24). Un aspect fundamental al slujirii pastorale acționează în puterea judecătorească: diaconia adevărului. Fiecare credincios, fiecare familie, fiecare comunitate are nevoie de adevărul despre propria situație eclezială pentru a-și îndeplini în mod corespunzător drumul de credință și de caritate. Adevărul despre drepturile personale și comunitare se află în acest cadru: adevărul juridic declarat în procesele ecleziastice este un aspect al adevărului existențial în cadrul Bisericii.

Puterea sacră este o participare la puterea lui Cristos, iar slujirea sa adusă adevărului este o cale pentru a cunoaște și a îmbrățișa Adevărul ultim, care este Cristos însuși (cf. In 14,6). Nu este o întâmplare faptul că primele cuvinte ale celor două Motu Proprio care au inițiat reforma l-au avut în vedere pe Isus, Judecător și Păstor: "Mitis Iudex Dominus Iesus, Pastor animarum nostrarum" în cea latină și "Mitis et Misericors Iesus, Pastor et Iudex animarum nostrarum" în cea orientală.

Ne putem întreba de ce Isus, ca Judecător, este prezentat în aceste documente ca fiind blând și milostiv. O astfel de considerație poate părea la prima vedere că este contrară exigențelor imperative ale dreptății, care nu pot fi subminate de o compasiune greșită. Este adevărat că judecata lui Dumnezeu asupra mântuirii implică întotdeauna iertarea păcătosului căit, dar judecata umană asupra nulității matrimoniale nu ar trebui, totuși, să fie manipulată de o falsă milostivire. Orice activitate care intră în conflict cu slujirea judecății adevărului trebuie cu siguranță considerată nedreaptă. Totuși, adevărata milostivire trebuie exercitată tocmai în exercitarea corectă a puterii judecătorești. Putem aminti un text al Sfântului Augustin în De Civitate Dei: "Ce este milostivirea dacă nu o anumită compasiune a inimii noastre pentru nefericirea altora, prin care, dacă putem, suntem mișcați să o alinăm? Și această mișcare este utilă rațiunii atunci când milostivirea este oferită în așa fel încât să păstreze dreptatea, atât în ajutorul celor nevoiași, cât și în iertarea celor căiți"[1]. În această lumină, procesul de declarare a nulității matrimoniale poate fi văzut ca o contribuție a lucrătorilor dreptului pentru a satisface nevoia de dreptate care este atât de profundă în conștiința credincioșilor și, astfel, realizarea unei lucrări juste, motivate de adevărata milostivire. Scopul reformei, tinzând spre accesibilitate și rapiditate în procese, dar niciodată în detrimentul adevărului, apare astfel ca o manifestare a dreptății și a milostivirii.

Un alt fundament teologic, specific procesului de declarare a nulității căsătoriei, este însăși căsătoria, așa cum a fost întemeiată de Creator (cf. Gaudium et spes, 48). În Jubileul Familiilor am amintit că "căsătoria nu este un ideal, ci canonul iubirii adevărate dintre bărbat și femeie: iubire totală, fidelă, rodnică"[2]. După cum a subliniat Papa Francisc, căsătoria "este o realitate cu o consistență precisă", "este un dar al lui Dumnezeu pentru soți"[3]. În Prefața la Mitis Iudex, este reafirmat "principiul indisolubilității legăturii matrimoniale"[4], în contextul reformei procedurale. În tratarea cauzelor de declarare a nulității, acest realism este decisiv: conștiința de a lucra în slujba adevărului unei uniri concrete, adică a discerne în fața Domnului dacă în ea este prezent misterul una caro, care subzistă pentru totdeauna în viața pământească a soților, în pofida oricărui eșec relațional. Preaiubiților, ce mare responsabilitate vă așteaptă! Într-adevăr, așa cum ne-a amintit Papa Benedict al XVI-lea, "procesul canonic de declarare a nulității căsătoriei constituie în esență un instrument pentru constatarea adevărului despre legătura conjugală. Scopul său constitutiv […] este, așadar, de a aduce o slujire adevărului"[5].

Din acest motiv, și Papa Francisc, în preambulul de la Motu proprio, precizând sensul reformei, a voit să reafirme marea comoditate de a recurge la procesul judiciar în cazurile de nulitate: "Oricum, am făcut asta, mergând pe urmele Predecesorilor mei, care au voit ca aceste cauze de nulitate a căsătoriei să fie tratate pe cale judecătorească, și nu administrativă, nu pentru că o impune natura lucrului, ci mai degrabă o cere necesitatea de a tutela în grad maxim adevărul legăturii sacre: și acest lucru este exact asigurat de garanțiile ordinii judecătorești"[6].

Instituția procesului judiciar trebuie valorizată, considerând-o nu ca o acumulare greoaie de cerințe procedurale, ci mai degrabă ca un instrument al justiției. Într-adevăr, a formula o cauză asigurându-se că părțile, inclusiv apărătorul legământului, pot prezenta dovezi și argumente pentru a-și susține poziția și pot înțelege și evalua aceleași dovezi prezentate de cealaltă parte, într-o audiere condusă și încheiată de un judecător imparțial, este un mare beneficiu pentru toți cei implicați și pentru Biserică însăși. Este adevărat că, mai ales în Biserică, precum și în societatea civilă, trebuie depuse eforturi pentru a se ajunge la acorduri care, asigurând dreptatea, să rezolve disputele prin mediere și conciliere. Eforturile de a favoriza reconcilierea dintre soți sunt foarte importante în acest sens, inclusiv, acolo unde este posibil, prin validarea căsătoriei. Există însă cazuri în care este necesar să se recurgă la un proces, deoarece materialul nu este la dispoziția părților. Acesta este cazul în cazul declarației de nulitate matrimonială, care implică un bun ecleziastic public. Este o expresie a slujirii autorității păstorilor față de adevărul legăturii conjugale indisolubile, fundament al familiei, care este Biserică familială. În spatele tehnicii procedurale, cu aplicarea fidelă a legislației actuale, se află așadar fundamentele ecleziologice ale procesului matrimonial: căutarea adevărului și a însăși salus animarum. Deontologia din tribunal, centrată pe adevărul a ceea ce este drept, trebuie să inspire toți lucrătorii dreptului, fiecare în rolul său, să participe la opera de dreptate și de pace adevărată spre care este îndreptat procesul.

Dimensiunea ecleziologică și cea juridică, dacă sunt cu adevărat trăite, dezvăluie dimensiunea pastorală. În primul rând, în ultima vreme a existat o conștientizare crescândă a includerii activității judiciare a Bisericii în sfera matrimonială în cadrul îngrijirii pastorale globale a familiilor. Această îngrijire pastorală nu poate ignora sau subestima activitatea tribunalelor ecleziastice, iar acestea din urmă nu trebuie să uite că specifica lor contribuție la justiție este parte integrantă a activității de promovare a binelui familiilor, în special a celor aflate în dificultate. Această operă aparține tuturor celor din Biserică, păstori și alți credincioși deopotrivă, și în special lucrătorilor dreptului. Sinergia dintre îngrijirea pastorală pentru situațiile critice și domeniul judiciar și-a găsit o exprimare semnificativă în realizarea investigațiilor prejudiciale, care vizează și determinarea existenței motivelor pentru inițierea unei acțiuni de declare a nulității.

Pe de altă parte, procesul în sine are o valoare pastorală. Sfântul Ioan Paul al II-lea a subliniat acest lucru în termenii următori: "Activitatea juridico-canonică este prin natura sa pastorală. Ea constituie o participare deosebită la misiunea lui Cristos Păstorul și constă în actualizarea ordinii dreptății intra-ecleziale voite de Cristos însuși. La rândul ei, activitatea pastorală, deși depășește cu mult aspectele juridice, implică întotdeauna o dimensiune a dreptății. Nu ar fi, de fapt, posibil să se conducă sufletele spre Împărăția Cerurilor dacă s-ar ignora acel minim de caritate și de prudență care constă în angajarea de a asigura respectarea fidelă a legii și a drepturilor tuturor în Biserică"[7].

În definitiv, cele trei dimensiuni menționate anterior conduc la o reafirmare a principiului salus animarum ca lege supremă și scop al proceselor matrimoniale în Biserică. Astfel, slujirea voastră ca lucrători ai justiției în Biserică, pe care am împărtășit-o și eu acum câțiva ani, dezvăluie marea sa transcendență ecleziologică, juridică și pastorală.

Exprimându-mi speranța că adevărul dreptății va străluci tot mai mult în Biserică și în viața voastră, vă împart din inimă binecuvântarea mea vouă tuturor.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] IX, 5: PL, 41, 261.

[2] Omilia la Jubileul familiilor, bunicilor și bătrânilor, 1 iunie 2025.

[3] Francisc, Discurs adresat la Rota Romana, 27 ianuarie 2023.

[4] Francisc, Motu proprio Mitis Iudex, Proemio.

[5] Benedict al XVI-lea, Discurs adresat la Rota Romana, 28 ianuarie 2006, AAS 98 (2006), pag. 136.

[6] Francisc, Motu proprio Mitis Iudex, Proemio.

[7] Sf. Ioan Paul al II-lea, Discurs adresat la Rota Romana, 18 ianuarie 1990, nr. 4.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat