Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Leon al XIV-lea: A ne recunoaște frați, antidot la orice extremism

Noua carte a papei, "Forța evangheliei: Credința creștină în 10 cuvinte", a fost publicată joi, 20 noiembrie 2025, de Libreria Editrice Vaticana. Volumul, editat de Lorenzo Fazzini, este o colecție de discursuri și alocuțiuni ale pontifului împreună cu un text inedit, introducerea, pe care îl publicăm integral mai jos.

Zece cuvinte. Zece cuvinte nu sunt multe, dar pot începe un discurs despre bogăția vieții creștine. Astfel, pentru început, aș vrea să aleg trei dintre aceste zece cuvinte, ca punct de plecare pentru un dialog imaginar cu cei care vor citi aceste pagini: Cristos, comuniune, pace. La prima vedere, pot părea termeni fără legătură, nederivați între ei. Dar nu este așa. Se pot împletiți într-o relație pe care aș vrea să o aprofundez cu voi, dragi cititori, pentru ca împreună să-i putem înțelege noutatea și semnificația.

Înainte de toate, centralitatea lui Cristos. Fiecare botezat a primit darul întâlnirii cu el. A fost atinsă de lumina și harul său. Credința este tocmai aceasta: nu efortul titanic de a ajunge la un Dumnezeu supranatural, ci mai degrabă primirea lui Isus în viața noastră, descoperirea că fața lui Dumnezeu nu este departe de inima noastră. Domnul nu este nici o ființă magică, nici un mister de necunoscut; s-a apropiat de noi în Isus, în acel Om născut la Betleem, murit la Ierusalim, înviat și viu astăzi. Astăzi! Și misterul creștinismului este că acest Dumnezeu dorește să se unească cu noi, să se apropie de noi, să devină prietenul nostru. Așa încât să devenim el.

Sfântul Augustin scrie: "Înțelegeți, fraților? Vă dați seama de harul pe care Dumnezeu l-a revărsat asupra noastră? Uimiți-vă, bucurați-vă: am devenit Cristos! Dacă Cristos este capul și noi suntem mădularele, omul întreg este el și noi"[1]. Credința creștină este participare la viața divină prin experiența umanității lui Isus. În el, Dumnezeu nu mai este un concept sau o enigmă, ci o persoană apropiată nouă. Augustin a experimentat toate acestea în convertirea sa, atingând cu mâna forța prieteniei cu Cristos care i-a schimbat radical viața: "Unde eram când te căutam? Tu erai în fața mea, dar eu mă îndepărtasem de mine și nu mă puteam găsi. Cu atât mai puțin te regăseam pe tine"[2].

Cristos, în afară de asta, este principiul comuniunii. Întreaga sa existență a fost marcată de această dorință de a fi o punte: o punte între omenire și Tatăl, o punte între oamenii pe care i-a întâlnit, o punte între el și cei aflați la margini. Biserica este această comuniune a lui Cristos care continuă de-a lungul istoriei. Și este o comunitate care în unitate trăiește diversitatea.

Augustin recurge la o imagine, cea a unei grădini, pentru a ilustra frumusețea unei comunități de credincioși care face din propriile diversități o pluralitate care tinde spre unitate și care nu coboară în dezordinea confuziei: "Ea posedă, fraților, acea grădină a Domnului; posedă nu numai trandafirii martirilor, ci și crinii fecioarelor și iederele celor căsătoriți și violetele văduvelor. Într-un cuvânt, preaiubiților, în nicio stare de viață oamenii să nu se îndoiască de propria chemare: Cristos a murit pentru toți. Într-adevăr, s-a scris despre el: «El vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului» (1Tim 2,4)"[3]. Această pluralitate devine comuniune în unicul Cristos. Isus ne unește dincolo de personalitățile noastre, de originile noastre culturale și geografice, de limba noastră și de istoriile noastre. Unitatea pe care el o stabilește printre prietenii săi este misterios de rodnică și se adresează tuturor: "Biserica este alcătuită din toți cei care sunt în armonie cu frații și care îl iubesc pe aproapele"[4].

Creștinii pot și trebuie să fie martori ai acestei armonii, ai acestei fraternități, ai acestei apropieri în lumea de astăzi, marcată de atâtea războaie. Aceasta nu depinde numai de forțele noastre, ci este un dar de sus, cadou al acelui Dumnezeu care, cu Duhul său, ne-a promis că vom fi mereu alături de el, viu alături de noi: "Cu cât unul îl are pe Duhul Sfânt, cu atât iubește Biserica"[5]. Biserica, o casă a diferitelor popoare, poate deveni un semn că nu suntem condamnați să trăim în conflict perpetuu și poate întrupa visul unei omeniri reconciliate, pașnice, armonioase. Este un vis care are un fundament: Isus, rugăciunea sa către Tatăl pentru unitatea poporului său. Și dacă Isus l-a rugat pe Tatăl, cu atât mai mult trebuie să-l rugăm pe el pentru ca să ne acorde darul unei lumi pașnice. Și, în sfârșit, din Cristos și din comuniune, pacea. Care nu este rod al opresiunii nici al violenței, nu este înrudită cu ura nici cu răzbunarea.

Cristos este cel care, cu rănile Pătimirii sale, îi întâmpină pe ai săi, spunând: "Pace vouă". Sfinții au mărturisit că iubirea învinge războiul, că numai bunătatea dezarmează perfidia și că nonviolența poate anihila opresiunea. Trebuie să privim în față lumea noastră: nu mai putem tolera nedreptățile structurale prin care cei care au, au tot mai mult și, invers, cei care au mai puțin, devin din ce în ce mai sărăciți. Ura și violența riscă, precum o pantă înclinată, să se reverse până când sărăcia se răspândește printre popoare: tocmai dorința de comuniune, faptul de a ne recunoaște frați, este antidot la orice extremism.

Părintele Christian de Chergé, priorul mănăstirii Tibhirine, beatificat împreună cu alți optsprezece călugări și călugărițe martiri în Algeria, după ce a trăit experiența întâlnirii față în față cu teroriști, a primit de la Cristos, în comuniune cu el și cu toți fiii lui Dumnezeu, darul de a scrie cuvinte care ne vorbesc și astăzi, pentru că vin de la Dumnezeu. Întrebându-se ce rugăciune ar putea adresa Domnului după o încercare atât de grea, vorbind despre cei care invadaseră violent mănăstirea, a scris: "Am dreptul să cer «dezarmează-l», dacă nu încep să cer «dezarmează-mă» și «dezarmează-ne», ca o comunitate? Este rugăciunea mea zilnică". În același ținut din Africa de Nord, cu aproximativ 1.600 de ani înainte, Augustin remarca: "Trăim bine și vremurile vor fi bune. Noi suntem vremurile"[6].

Timpul nostru îl putem marca noi, cu mărturia, cu rugăciunea către Duhul Sfânt, pentru ca să ne facă bărbați și femei contagioși de pace, primind harul lui Cristos și răspândind în lume parfumul carității și milostivirii sale. "Noi suntem timpurile": să nu ne lăsăm copleșiți de descurajare în fața violenței la care asistăm; să-i cerem lui Dumnezeu Tatăl, în fiecare zi, forța Duhului Sfânt pentru a face să strălucească flacăra vie a păcii în întunericul istoriei.

Cetatea Vaticanului, 16 octombrie 2025

LEO PP. XIV

(După Vatican News, 20 noiembrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Sfântul Augustin, Comentariu la Evanghelia lui Ioan, 21,8.

[2] Id., Confesiuni, V, 2, 2.

[3] Id., Discursuri, 304, 3.

[4] Ivi, 359, 9.

[5] Id., Comentariu la Evanghelia lui Ioan, 32, 8,8.

[6] Id., Discursuri, 80, 8.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat