|
| © Vatican Media |
Cazul americanului de 14 ani Sewell Setzer, care s-a sinucis după o relație sentimentală cu un chatbot
Tinerele generații și "paradoxul" Inteligenței Artificiale
Provocarea Inteligenței Artificiale (IA) se află în prim-planul unei transformări antropologice, nu numai a uneia tehnico-științifice. "Schimbarea epocală" - despre care a vorbit Papa Francisc în 2015 - este determinată și de schimbarea criteriilor care odinioară caracterizau umanul ca atare și care astăzi în schimb se amestecă, intersectându-se, cu ceea ce este virtual. Într-atât încât distincția dintre ceea ce este natural, și într-adevăr uman, și ceea ce nu este așa este greu de găsit, până la punctul de a aluneca, în multe cazuri, în domeniul post-umanului (dacă nu chiar periculos al inumanului). Această intercalare s-a dovedit a avea impacturi semnificative, în special asupra dezvoltării psihologice, sociale, dar și biologice și neurologice a copiilor și tinerilor, ducând în cele din urmă, în cele mai grave cazuri, la activități care lezează drepturile lor și demnitatea lor. Să ne gândim la episoadele de exploatare și abuzuri, îndeosebi cu caracter sexual, care apar în mod tot mai frecvent în cadrul și prin intermediul așa-numitelor "ambiente" de socializare.
"Declarația de la Roma" din 6 octombrie 2017, privind demnitatea minorului în lumea digitală, recunoștea deja că "progresele tehnologice exponențiale și integrarea lor în viața noastră de zi cu zi nu schimbă numai ceea ce facem și cum o facem, ci schimbă cine suntem", introducând astfel o problemă cu caracter moral și etic în gestionarea acelorași progrese.
Conștientizarea faptului că mediul online, deși deschide spații de creativitate și conexiune, este și un loc în care inocența copiilor este adesea expusă amenințărilor, a fost în centrul High-Level Meeting on Child Dignity in the Artificial Intelligence Era [Reuniunea la Nivel Înalt privind Demnitatea Copilului în Era Inteligenței Artificiale], promovată marți, 12 noiembrie 2025, la Palazzo della Cancelleria, de către Fundația Child. La finalul evenimentului, a fost semnată o declarație de intenție, prezentată ulterior Papei Leon al XIV-lea, pentru a invita guvernele, instituțiile, întreprinderile și cetățenii să construiască împreună un nou pact uman pentru era digitală, întemeiat pe demnitatea și pe protecția celor mai mici. "Era inteligenței artificiale nu trebuie să fie o eră a indiferenței morale. Fiecare algoritm trebuie să slujească viața; fiecare inovație trebuie să promoveze binele comun", a declarat președintele Fundației, Ernesto Caffo.
Oportunitățile și riscurile se amestecă. IA amplifică paradoxul conform căruia tehnologia digitală "poate educa sau exploata, proteja sau manipula", așa cum se afirmă într-o declarație de încheiere a summit-ului. Într-atât încât "copiii se confruntă de acum cu sisteme care simulează îngrijirea fără empatie și compania fără conștiință, riscând să modeleze sensibilitatea și imaginația lor conform logicii mai mult a implicării și profitului, decât a creșterii și umanității".
Unele date sunt șocante. Conform studiului Me, Myself & AI realizat de Internet Matters, 42% dintre copiii cu vârste cuprinse între 9 și 17 ani din Marea Britanie folosesc chatbot-uri pentru studiu și învățare, în timp ce 23% se bazează pe aceste tehnologii pentru a cere sfaturi. O parte semnificativă a tinerilor declară, de asemenea, că le folosesc pentru companie: pentru mulți, "a vorbi cu un chatbot este ca și cum ar vorbi cu un prieten". Un alt studiu, intitulat Copiii și adolescenții din Marea Britanie și chatbot-urile IA, realizat de Hendrycks, dezvăluie că 64% dintre minori au interacționat deja cu un chatbot, iar mai mult de o treime consideră aceste conversații echivalente cu o conversație cu un prieten. Și mai îngrijorător este numărul de 12% care spun că apelează la IA pentru că "nu au cu cine să vorbească". Același lucru este valabil și în SUA, unde sondajul Teens & AI Companions realizat de Common Sense Media (2025) arată că 72% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani au folosit un "IA companion" cel puțin o dată, 52% în mod regulat și 13% zilnic. O treime spun că îl folosesc pentru interacțiuni sociale sau emotive, în timp ce 24% au partajat date personale cu sistemul, iar 34% au experimentat episoade de suferință. Alături de aceste spații de relaționare, apar astfel noi forme de "dependență, izolare și risc", așa cum explică Fundația Child, cum ar fi căderea în capcana pornografiei infantile online sau a cyberbullying-ului.
"Tehnologia necesită o dezvoltare human based [bazată pe om], IA trebuie dezvoltată și aplicată într-un mod care să respecte întotdeauna copiii, evitând manipulări și discriminări", a declarat Anna Maria Tarantola, vicepreședinte al Fundației "Giulia Cecchettin" și membru al comitetului științific al Fundației "Centesimus Annus", în cadrul evenimentului de la Cancellaria. "Avem nevoie de mai multă responsabilitate, mai multă cooperare și mai multe inițiative pe scară largă dedicate educației". "Copiii nu sunt consumatori, ci persoane în formare pline de curiozitate și imaginație", a adăugat Daniel Kardefelt-Winther de la Unicef Global Office of Research and Foresight [Biroul Global de Cercetare și Prospectivă al UNICEF]. Prin urmare, "logicii de piață nu i se poate permite să definească granițele morale ale civilizației noastre", a subliniat Emilio Puccio, secretarul general al Inter-grupului pentru Drepturile Copilului din cadrul Parlamentului European.
Deosebit de emoționantă este mărturia lui Meghan Garcia, mama lui Sewell Setzer, în vârstă de paisprezece ani, elev din Orlando, Florida, care s-a retras treptat în sine, menținând numai o "relație romantică" cu un chatbot din rețeaua Character.AI, capabil să genereze virtual mesaje de dragoste pentru el de la Daenerys, regina fictivă din "Game of Thrones". În punctul culminant al acestei "relații", Sewell, nemaiputând distinge adevărul de artificiu, a fost indus de bot să se sinucidă (cu un foc de armă în tâmplă) pentru a ajunge la iubita sa. Acum, mama sa a intentat primul proces din SUA împotriva companiei. "Nu fac asta din spirit de răzbunare; nu sunt interesată", a mărturisit ea la mass-media vaticane. "Dar nu există nicio reglementare menită să protejeze copiii care să împiedice companiile să facă ceea ce fac". Mai degrabă, spune ea cu lacrimi în ochi, "fac asta pentru a crește gradul de conștientizare a riscurilor implicate și pentru ca alți părinți să nu fie nevoiți să sufere ceea ce am suferit eu. Am dezvoltat această angajare și datorită credinței mele". În instanță, producătorii au invocat dreptul la libertatea de exprimare prevăzut de Primul Amendament: "Este dreptul lor, pe mine mă interesează ce se întâmplă de acum înainte. Și acum doar două săptămâni, Character.AI a anunțat că va interzice chatboții pentru copiii sub 18 ani: nu pentru că sunt buni, ci din cauza presiunii publice și a mass-media". Meghan este călăuzită de speranța că angajarea sa va crește "conștientizarea părinților, profesorilor, școlilor și chiar a liderilor politici că pot schimba lucrurile". Din păcate, situația dificilă a lui Sewell nu este izolată. Potrivit Center for Disease Control [Centrul pentru Controlul și Prevenirea Bolilor], peste 40% dintre adolescenți suferă de sentimente cronice de tristețe și disperare, în timp ce, potrivit Pew Research Center [Centrului de Cercetare Pew], 46% dintre adolescenți experimentează un "atașament compulsiv față de platformele digitale". Aceste date demonstrează că intervenția, acum, nu mai poate fi amânată.
Roberto Paglialonga
(După L'Osservatore Romano, 14 noiembrie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu