![]() |
![]() |
![]() |
|
Singura Cruce a mântuirii Scrisoare către episcopul de Bayeux-Lisieux cu privire la presupusele apariții ale Domnului Nostru Isus Cristos la Dozulé Excelenței Sale
Excelența Voastră, Permiteți-mi să încep această scrisoare cu un frumos cânt adus Crucii lui Cristos: "O, Cruce, tu ești marea milostivire a lui Dumnezeu, o, Cruce, glorie a cerului, o, Cruce, mântuire veșnică a oamenilor, o, Cruce, groază pentru cei răi și putere pentru cei drepți și lumină pentru cei ce cred. O, Cruce, care ai făcut posibil ca Dumnezeul întrupat să mântuiască lumea și omul să domnească în Dumnezeu în cer, prin tine s-a arătat lumina adevărului și a fost alungată noaptea răului. Tu ai distrus templele zeilor răsturnate de popoarele credincioase, tu ești legătura păcii umane, împăcând omul cu alianța lui Cristos mijlocitorul. Ai devenit scara omului prin care poate fi dus la cer. Fii mereu pentru noi, credincioșii, coloană și ancoră, așa încât casa noastră să rămână neclintită și barca noastră, care s-a încrezut în Cruce și a dobândit de la Cruce credința și coroana, să fie bine călăuzită" (Paulin de Nola, Cânt 19). Mă refer acum de presupusele apariții ale lui Dozulé, legate de figura lui Madeleine Aumont, care, de-a lungul anilor, au stârnit un anumit interes spiritual, dar și multe controverse și dificultăți de natură doctrinară și pastorală. Această ocazie a apărut în urma diferitelor cereri de clarificare primite de acest Dicaster și, mai ales, a anumitor interpretări teologice și simbolice care au rezultat din acestea. După cum se știe, predecesorii dumneavoastră luaseră poziție față de aceste presupuse apariții. Episcopul Badré declarase că: "Pentru creștini, manifestarea Duhului lui Dumnezeu se exprimă în semnul Crucii, semn prin care Dumnezeu împărtășește suferințele noastre și durerile noastre, un semn tulburător pentru spiritul omului modern. Dar mântuirea nu se realizează conform planurilor noastre umane. Crucile modeste plantate în mediul rural exprimă bine această realitate". După discernământul său pastoral, a concluzionat: "Sub nicio formă, construcția unei cruci monumentale întreprinsă la Dozulé de către o asociație cu sediul la Paris nu poate fi un semn autentic al manifestării Duhului lui Dumnezeu" (Comunicat, 10 aprilie 1983). În Declarație, publicată la 8 decembrie 1985, același episcop, Excelența Sa Mons. Badré, a afirmat: "Referitor la ceea ce se întâmplă la Dozulé, acțiunea și agitația, strângerea de fonduri de către oameni care acționează sub propria responsabilitate, fără mandat, fără respect față de autoritatea episcopului, [...] propaganda fanatică în favoarea «mesajului», [...] condamnarea fără echivoc a celor care nu aderă la acesta, mă fac să cred, în conștiință, că dincolo de toată această tulburare, nu reușesc să discern semnele care m-ar autoriza să declar «aparițiile» despre care se vorbește ca fiind autentice sau să recunosc o misiune care ar fi fost dată Bisericii de a răspândi acest «mesaj»". Însuși Dicasterul pentru Doctrina Credinței nu a ezitat să-i sprijine pe episcopii diecezei de Bayeux-Lisieux în dificila sarcină de a face față problemelor care au continuat să genereze dezorientare. Și, în interesul superior al binelui credincioșilor, a îndemnat, pe de o parte, la o vigilență continuă cu privire la fenomenul presupuselor apariții și, pe de altă parte, la includerea oricărei ridicări de cruci în cadrul cultului sănătos al Sfintei Cruci. Recent, Excelența Voastră, în urma unei investigații amănunțite a fenomenului în cauză, a simțit nevoia de a proceda la un discernământ ulterior al evenimentelor legate de Haute-Butte din Dozulé, pentru a conduce întreaga chestiune la o concluzie definitivă. În acest scop, ați propus ca încheiere a discernământului, așa cum este stabilit de Normele pentru a proceda în discernământul presupuselor fenomene supranaturale, nr. 22, o declaratio de non supernaturalitate, prin care Dicasterul vă autorizează să declarați definitiv că fenomenul presupuselor apariții de la Dozulé este recunoscut ca non-supranatural, adică nu are o origine divină autentică. Mesajul principal al presupuselor apariții din Dozulé include cererea de a construi o cruce luminoasă, numită "Crucea Glorioasă", înaltă de 738 de metri, vizibilă de departe, ca simbol al răscumpărării universale și semn al iminentei sale veniri în glorie. În special, conținutul presupuselor mesaje, deși conține îndemnuri la convertire, la pocăință și la contemplarea Crucii - cu siguranță teme centrale în credința creștină - ridică unele întrebări teologice delicate care merită o clarificare, pentru a nu expune credința credincioșilor riscului de denaturare. Aceste întrebări se referă la valoarea Crucii, la iertarea păcatelor și la anunțarea unei reveniri iminente a Domnului. Prin urmare, sunt necesare unele precizări asupra acestor tematici, pentru ca proclamarea iubirii milostive a lui Cristos, revelată în misterul Crucii, să nu fie alterată de elemente care îi întunecă adevărul central. 1. Valoarea unică și definitivă a Crucii lui Cristos, semn universal de mântuire Unele texte propun o paralelă între crucea luminoasă din Dozulé și Crucea din Ierusalim. În a cincea presupusă apariție din 20 decembrie 1972, există îndemnul: "Spuneți-i preotului că Crucea Glorioasă ridicată în acest loc este comparabilă cu Ierusalimul". Și mai explicit, această comparație apare în a unsprezecea presupusă apariție din 5 octombrie 1973: "Crucea Glorioasă, ridicată pe dealul înalt, trebuie să fie comparată cu orașul Ierusalim". Crucea din Ierusalim - adică Golgota, unde a fost răstignit Cristos - este locul istoric unde s-au desfășurat evenimentele finale ale vieții pământești a lui Isus din Nazaret și locul mântuitor unde s-a împlinit Răscumpărarea. Un Părinte al Bisericii subliniază valoarea unică a acestui loc: "El a fost cu adevărat răstignit pentru păcatele noastre. Da, chiar dacă vă încăpățânați să negați asta, acest loc din fața ochilor noștri mărturisește despre asta, această sfântă Golgota unde ne-am adunat, căci aici a fost răstignit, de aici crucea sa, sfărâmată în fărâmituri, a plecat pentru umple întreaga lume. Aici a fost răstignit pentru ca noi să fim eliberați de păcatele noastre, cu siguranță nu pentru ale sale; aici, după ce a fost disprețuit și pălmuit de oameni ca un simplu om, a fost recunoscut de creație ca Dumnezeu, când soarele, văzându-l pe Domnul său defăimat, a șovăit și, nemaisuferind acea priveliște, a părăsit locul" (Ciril din Ierusalim, Cateheză 4, 10). Acel lemn, ridicat pe Calvar, a devenit semnul real al jertfei lui Cristos, unică și irepetabilă. Prin urmare, niciun alt "semn" al crucii, oricât de pios sau monumental ar fi, nu poate fi pus la același nivel. Prin urmare, pare înșelător, atât sub profil teologic, cât și pastoral-simbolic, să comparăm "Crucea Glorioasă" din Dozulé cu aceea din Ierusalim. Ierusalimul este centrul sacramental al istoriei mântuirii, nu un model arhitectural sau simbolic care să fie reprodus la scară. Puterea mântuitoare a ceea ce s-a întâmplat pe Calvar se manifestă sacramental în celebrarea liturgică a Bisericii. Un alt Părinte al Bisericii ne luminează: "De aceea, așa cum spune apostolul, Cristos, Paștele nostru, a fost jertfit (1Cor 5,7). Oferindu-se Tatălui ca o jertfă nouă și adevărată de reconciliere, El a fost răstignit nu în templu, unde devoțiunea își încetase de acum existența, nici în interiorul cetății, care avea să fie distrusă din cauza delictului său, ci în afara și dincolo de zona locuită, astfel încât, în momentul în care se încheia misterul vechilor victime, o nouă victimă să fie pusă pe un altar nou, iar crucea lui Cristos să devină altarul nu al templului, ci al lumii" (Leon cel Mare, Predica 59, Discursul VIII despre pătimirea Domnului, 5). De asemenea: "O, putere minunată a Crucii! O, glorie inefabilă a pătimirii, în care găsim reunite tribunalul Domnului, judecata lumii și puterea Celui Răstignit. [...] Da, Doamne, ai atras toate lucrurile la Tine, pentru ca ceea ce s-a întâmplat în unicul templu din Iudeea, sub vălul unor figuri misterioase, să fie celebrat în orice loc și de fiecare popor cu religiozitate sinceră și cu un cult solemn și public" (ibid., 7). Prin urmare, compararea crucii cerute la Dozulé cu aceea din Ierusalim riscă să confunde semnul cu misterul și să dea impresia că se poate "reproduce" sau "reînnoi" în sens fizic ceea ce Cristos a realizat deja odată pentru totdeauna. Tradiția creștină recunoaște în Crucea lui Cristos semnul universal al Răscumpărării, "scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni" (1Cor 1,23), dar putere și înțelepciune a lui Dumnezeu pentru cei care cred. Pentru a sublinia universalitatea răscumpărării, garantată de Crucea lui Cristos, Ciril din Ierusalim vorbește despre Golgota ca despre centrul pământului, unde Isus și-a întins brațele pentru a îmbrățișa simbolic întregul neam omenesc: "Pe cruce și-a întins mâinile pentru a îmbrățișa, împreună cu Golgota, așezată chiar în centrul pământului, întreaga lume până la marginile sale. Nu eu spun aceasta, ci profetul spune: «Ai adus mântuirea din mijlocul pământului» (Ps 73,12). Cel care își întinsese mâinile divine pentru a stabiliza cerul, și-a întins [pe Golgota] mâinile sale de carne" (Cateheza XIII, 28). 2. Riscul de duplica sau de a înlocui semnul mântuitor Unele formulări conținute în presupusele mesaje din Dozulé insistă asupra construirii "Crucii Glorioase", ca un semn nou, necesar pentru mântuirea lumii sau mijloc privilegiat de a obține iertarea și pacea universală. Uneori se vorbește despre "multiplicarea semnului", ca și cum o astfel de răspândire ar constitui o misiune impusă de Cristos însuși. A cincisprezecea presupusă apariție din 5 aprilie 1974 oferă detalii și mai precise: "Crucea Glorioasă trebuie ridicată pe «Haute-Butte», foarte aproape de granița teritorială a orașului Dozulé, exact în locul unde se află pomul fructifer, pomul Păcatului, pentru că Crucea Glorioasă va ierta orice păcat". Cererea de a ridica această cruce ar trebui considerată o duplicare nejustificată a semnului Crucii, o suprapunere simbolică peste misterul răscumpărării, aproape ca și cum ar fi nevoie de un nou "monument răscumpărător" pentru lumea modernă. Însă credința catolică ne învață că puterea Crucii nu are nevoie să fie reprodusă, deoarece ea este deja prezentă în fiecare Euharistie, în fiecare biserică, în fiecare credincios care trăiește unit cu jertfa lui Cristos. Acest nou simbol ar risca să mute atenția de la credință la semnul vizibil, absolutizându-l și alimentând un fel de "sacralitate materială" care nu aparține inimii creștinismului. Pe de altă parte, un semn de credință, pentru a fi autentic, trebuie să indice spre Cristos, nu să atragă spre sine. Crucea din Ierusalim este "sacrament al jertfei mântuitoare", în timp ce o cruce monumentală precum cea din Dozulé riscă să devină "simbol al unui mesaj autonom", separat de economia sacramentală a Bisericii. Nicio cruce, relicvă sau apariție privată nu poate înlocui mijloacele harului stabilite de Cristos. Scriptura ne învață că "nu este în nimeni altul mântuirea, pentru că nu este niciun alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,12). În declarația Dominus Iesus despre unicitatea și universalitatea mântuitoare a lui Isus Cristos și a Bisericii, se afirmă că: "De fapt, încă la început comunitatea credincioșilor a recunoscut în Isus o astfel de valoare mântuitoare, încât numai El, ca Fiu al lui Dumnezeu făcut om, răstignit și înviat, printr-o misiune primită de la Tatăl și în puterea Duhului Sfânt, are scopul de a dărui revelație (cf. Mt 11,27) și viață divină (cf. In 1,12; 5,25-26; 17,2) întregii omeniri și fiecărui om" (nr. 15). Fața mântuirii strălucește în frumusețea lui Cristos răstignit și înviat, care continuă să reverse viața născută din lemnul Crucii, chiar și asupra celor care nu au fost prezenți fizic pe Golgota. Niciun alt semn, oricât de pios sau sugestiv ar fi, nu poate înlocui sau reproduce misterul unic al Crucii lui Isus. Crucea nu are nevoie de 738 de metri de oțel sau beton pentru a fi recunoscută: ea se ridică de fiecare dată când o inimă, sub acțiunea harului, se deschide către iertare, când un suflet se convertește, când speranța reapare acolo unde părea imposibilă precum și atunci când, sărutând o cruce mică, un credincios se încredințează lui Cristos. Fiecare act de credință, fiecare gest de milostivire, fiecare "da" la voința lui Dumnezeu este ca o piatră vie care ridică acea Cruce în lume. Pe de altă parte, trebuie reiterat că nicio revelație privată nu trebuie considerată o obligație universală sau un semn impus conștiinței credincioșilor, chiar atunci când împreună cu astfel de fenomene se produc roade spirituale. Biserica încurajează exprimările de credință care conduc la convertire și la caritate, dar avertizează împotriva oricărei forme de "sacralizare a semnului" care duce la considerarea unui obiect material ca garanție absolută a mântuirii. 3. Clarificare doctrinară crucială: Crucea și iertarea păcatelor Printre cele mai îngrijorătoare afirmații din presupusele mesaje din Dozulé se numără referința la "iertarea păcatelor" prin contemplarea acestei cruci din Dozulé. Astfel, în a 14-a presupusă apariție din 1 martie 1974: "Toți cei care vor veni să se căiască la picioarele Crucii Glorioase vor fi mântuiți. Satana va fi distrus; nu va rămâne decât Pace și Bucurie". În a 15-a presupusă apariție din 5 aprilie 1974, așa cum am menționat deja, se spune: "Crucea Glorioasă trebuie ridicată pe «Haute-Butte», foarte aproape de granița teritorială a orașului Dozulé, exact în locul unde se află pomul fructifer, pomul Păcatului, deoarece Crucea Glorioasă va ierta orice păcat". O lună mai târziu, în a 16-a presupusă apariție din 3 mai 1974, se reiterează: "Acel pom înclinat este simbolul păcatului. Smulgeți-l din rădăcini înainte ca roadele sale să apară și grăbiți-vă să ridicați Crucea Glorioasă în locul său, căci Crucea Glorioasă va ierta orice păcat". Este clar că, atunci când vorbim despre mântuire, nu ne referim doar la salvarea de la o catastrofă pământească. În cea de-a șaptesprezecea presupusă apariție din 31 mai 1974, s-a afirmat: "Toți cei care vor veni cu credință acolo pentru a se căi, vor fi mântuiți în această viață și pentru veșnicie. Satana nu va mai avea nicio putere asupra lor". După cum se poate observa, aici se află principala eroare teologică a presupuselor mesaje din Dozulé, din moment ce astfel de expresii sunt incompatibile cu doctrina catolică despre mântuire, despre har și despre sacramente. De exemplu, textul presupusului mesaj din 1 martie 1974 sugerează că simplul fapt de a merge la picioarele crucii este suficient pentru a obține iertarea și mântuirea. În schimb, Biserica Catolică învață că iertarea nu vine dintr-un loc fizic, ci de la Cristos însuși, că iertarea păcatelor se primește prin sacramente, în special prin sacramentul Pocăinței, că niciun obiect nu poate înlocui harul sacramental. Crucea este cu siguranță semn de mântuire, dar o cruce pe care o construim nu este un loc al iertării automate: iertarea vine de la Cristos. Catehismul Bisericii Catolice amintește că Cristos a instituit sacramentul Pocăinței pentru a-i împăca cu Dumnezeu pe credincioșii care, după Botez, au căzut în păcat (cf. nr. 1446) și că iertarea păcatelor săvârșite după Botez se acordă prin slujirea preoților (cf. ibid., nr. 1461). Aceasta înseamnă că, pentru iertarea păcatelor, nu este suficient un act exterior, cum ar fi mersul într-un loc sau atingerea unei cruci; sunt necesare căința interioară și dezlegarea preotului, semn vizibil al iertării lui Dumnezeu. Sacramentele Legii Noi sunt instrumente eficiente ale harului și niciun semn, oricât de sfânt, nu le poate înlocui (cf. Conciliul de la Trento, Sesiunea VII, Decret despre Sacramente, can. 6: DH 1606; CBC 1084). Conciliul al II-lea din Orange, luând poziție împotriva așa-numiților "semipelagieni" - care, deși acceptau că harul era necesar pentru mântuire, susțineau că începutul credinței depindea de voința umană și nu de harul divin - a afirmat că harul este absolut necesar pentru mântuire. Canoanele Conciliului declară că începutul credinței, dorința de a crede și toate faptele bune pe care le săvârșim sunt daruri ale lui Dumnezeu (cf. can. 5-7, DH 375-377). Aceasta înseamnă că, fără har, ființa umană nici măcar nu poate dori să se apropie de Dumnezeu. După cum afirmă sfântul Paul în Scrisoarea către Efeseni: "Căci prin har ați fost mântuiți, prin credință; și aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu" (Ef 2,8). Conciliul din Trento, în Sesiunea a VI-a, a tratat tema justificării ființei umane și a rolului harului divin, susținând că nimic uman nu poate fi precedent harului (cf. cap. 5: DH 1525; can. 3: DH 1553). Ființa umană nu pot pretinde că își cumpără prietenia cu Dumnezeu prin niciun act, care rămâne un dar gratuit al iubirii sale. Ființa umană păcătoasă, cu faptele sale bune, mișcate de impulsul Duhului, se poate numai pregăti pentru îndreptățire, dar aceste fapte nu merită îndreptățirea: acțiunea umană de apropiere de crucea din Dozulé, prin urmare, nu ne poate asigura mântuirea. Nimeni nu este eliberat de păcat decât prin milostivirea liberă și gratuită a lui Dumnezeu: "Se spune apoi că noi suntem îndreptățiți gratuit, pentru că nimic din ceea ce precedă îndreptățirea, atât credința cât și faptele, nu merită harul îndreptățirii: «căci dacă este prin har, nu este prin fapte; altminteri (cum spune același apostol) harul n-ar mai fi har» (Rom 11,6)" (Conciliul de la Trento, Sesiunea a VI-a, Decret despre îndreptățire, cap. 8: DH 1532; cf. ibid., cap. 13: DH 1541). Scrisoarea Placuit Deo, denunțând ereziile neo-pelagianismului și neo-gnosticismului, evidențiază: "Inconsistența pretențiilor de auto-mântuire, care se bazează numai pe forțele umane. Dimpotrivă, credința mărturisește că suntem mântuiți prin Botez, care ne imprimă caracterul de neșters al apartenenței la Cristos și la Biserică, din care derivă transformarea modului nostru concret de a trăi raporturile cu Dumnezeu, cu oamenii și cu creația (cf. Mt 28,19). Astfel, purificați de păcatul strămoșesc și de orice păcat, suntem chemați la o nouă existență conformă cu Cristos (cf. Rom 6,4). Cu harul celor șapte sacramente, credincioșii cresc încontinuu și se regenerează, mai ales când drumul devine mai obositor și nu lipsesc căderile. Atunci când ei, păcătuind, abandonează iubirea lor față de Cristos, pot să fie reintroduși, prin sacramentul Pocăinței, la ordinea de raporturi inaugurată de Isus, pentru a merge așa cum a mers El (cf. 1In 2,6). În acest mod privim cu speranță judecata de pe urmă, în care fiecare persoană va fi judecată despre concretețea" (nr. 13). 4. Întoarcerea iminentă a lui Cristos Unele texte sau interpretări legate de presupusele revelații din Dozulé vorbesc despre o apropiată întoarcere sau chiar iminentă a Domnului. În a șaisprezecea presupusă apariție din 3 mai 1974, se afirmă: "Spuneți Bisericii să trimită mesaje întregii lumi și să grăbească ridicarea Crucii Glorioase în locul indicat, cu un Sanctuar la picioarele ei. Toți vor veni să se căiască și să găsească Pace și Bucurie acolo. Crucea Glorioasă sau Semnul Fiului Omului, este anunțul întoarcerii iminente în Glorie a lui Isus Înviat. Când această Cruce va fi ridicată de pe pământ, Eu voi atrage toate la Mine". În acest fel, ceea ce Scriptura atribuie Paștelui lui Cristos este atribuit crucii din Dozulé. Iar în a șaptesprezecea presupusă apariție din 31 mai 1974, se reiterează: "Isus cere ca rugăciunea pe care v-a învățat să fie răspândită în întreaga lume. El cere ca Crucea Glorioasă și Sanctuarul să fie construite până la sfârșitul Anului Sfânt [1975]. Pentru că va fi ultimul An Sfânt". Evident, acest presupus anunț nu s-a adeverit. Mai mult, în presupusa apariție a douăzeci și una din 1 noiembrie 1974, se insistă: "Spuneți-le că nu vor fi alte semne decât Semnul lui Dumnezeu însuși, singurul semn vizibil este atitudinea slujitoarei sale și cuvintele sale care sunt Cuvintele lui Dumnezeu, iar aceste Cuvinte sunt de netăgăduit. Dacă omul nu ridică Crucea, o voi face să apară, dar nu va mai fi timp". Deși tema întoarcerii Domnului este o parte integrantă a credinței creștine, Biserica, în timp ce amintește că întoarcerea lui Cristos este un adevăr de credință, chiar dacă nimeni nu poate cunoaște sau anunța data sau semnele precise, este precaută față de interpretările milenariste sau de interpretările cronologice ale acestei întoarceri, care riscă să fixeze momentul sau modalitățile judecății finale. De fapt, în evaluarea presupuselor fenomene supranaturale, discernământul eclezial cere ca să nu existe elemente senzaționale sau apocaliptice care ar putea genera confuzie. Prin urmare, mesajele care vorbesc despre "sfârșit iminent" sau "dată apropiată" pot alimenta așteptări nefondate sau viziuni care se abat de la speranța creștină. Niciun mesaj privat, de fapt, nu poate anticipa sau determina "timpurile sau momentele pe care Tatăl le-a stabilit prin propria autoritate" (Fap 1,7). Vegherea escatologică pe care Isus o recomandă discipolilor săi: "Vegheați și rugați-vă" (Mt 26,41), este o atitudine spirituală permanentă, nu o predicție temporală sau un eveniment localizat. Pericolul de a reduce speranța creștină la o așteptare a unei întoarceri iminente a unor manifestări extraordinare trebuie evitat cu fermitate. Crucea, sacramental al iubirii răscumpărătoare În tradiția Bisericii, crucea nu este numai un simbol sau o amintire istorică, ci un semn care indică un har și dispune la primirea lui. Sacramentaliile, așa cum învață Catehismul Bisericii Catolice (cf. nr. 1667-1670), sunt semne sacre instituite de Biserică pentru a-i pregăti pe oameni să primească efectul principal al sacramentelor și pentru a sfinți diferitele circumstanțe ale vieții. O cruce, atunci când este binecuvântată și venerată cu credință, participă la această realitate: nu conferă harul în sine, ci îl amintește și îl trezește în inima celor care o contemplă, adică acționează ca o dispoziție care motivează, atrage, propune. Credincioșii care poartă o cruce binecuvântată la gât săvârșesc un act de credință întrupată: fac prezent misterul răscumpărării în trupul lor și în viața lor. Este un gest care trebuie să conducă la conformarea interioară: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să se lepede de sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mt 16,24). A purta o cruce nu este, așadar, numai un act de devoțiune, ci o chemare de a trăi Evanghelia crucii în fiecare zi: iubirea care se dăruiește, răbdarea în încercări, speranța care învinge suferința. Este un mod concret de a spune "Eu îi aparțin lui Cristos care m-a iubit și s-a dat pe sine însuși pentru mine" (cf. Gal 2,20). Sfântul Bonaventura a intuit bine acest lucru când ne-a îndemnat să privim spre răstignit, și nu pur și simplu spre cruce, ca un stimulent pentru unirea cu Cristos: "Și tu, om răscumpărat, gândește-te cine, cât de mare și de ce natură este Cel ce atârnă pe cruce pentru tine. [...] O, inimă umană, ești mai dură decât orice piatră dacă amintirea unei astfel de victime ispășitoare nu te cutremură cu forța fricii salutare, nu te implică în compasiune, nu te umple de căință, nu te înduioșează cu devoțiune!" (Bonaventura, Lignum vitae. De mysterio passionis, 29). Și într-un alt pasaj se referă la Ierusalim pentru a inspira dorința de unire spirituală cu Domnul: "Această stare este mistică și foarte secretă, pe care nimeni nu o poate cunoaște fără să o experimenteze și numai cei care o doresc o primesc, nici nimeni nu o dorește dacă nu este profund aprins de focul Duhului Sfânt, pe care Cristos l-a trimis pe pământ. [...] Acest foc este Dumnezeu, a cărui vatră este în Ierusalim, iar Cristos îl aprinde în fervoarea pătimirii sale celei mai arzătoare" (Bonaventura, Itinerarium mentis in Deum, VII, 4.6). Pentru credincios, crucea binecuvântată nu este un simplu ornament religios: este un semn care interpelează inima. Cine poartă crucea la gât sau o ține acasă proclamă, chiar și fără cuvinte, că Cristos răstignit este centrul existenței și că orice bucurie sau durere își găsește sens în El. În acest fel, sacramentalul crucii devine un loc spiritual unde se reînnoiește "da"-ul baptismal: credincioșii își amintesc că au fost însemnați de cruce în ziua Botezului lor și că au fost chemați în fiecare zi să "își ia crucea" (cf. Mt 16,24) și să meargă pe urmele sale. Crucea, ca semn al devoțiunii, nu este niciodată pură exterioritate. Când un creștin venerează crucea, el nu adoră lemnul sau metalul, nici nu crede că o cruce materială poate înlocui lucrarea mântuitoare deja săvârșită în Paștele lui Cristos, ci îl adoră pe Cel care și-a dat viața pe ea: "Când vezi un creștin venerând crucea, să știi că o venerează din cauza lui Cristos cel răstignit și nu din cauza naturii lemnului" (Ioan Damaschin, Despre imaginile sacre, 3, 89). Să primim iarăși cuvintele acestui Părinte al Bisericii: "Cu adevărat, fiecare acțiune și fiecare lucrare miraculoasă a lui Cristos este foarte mare, divină și minunată, dar cel mai minunat lucru dintre toate este venerabila sa cruce. Căci prin nimic altceva decât crucea Domnului nostru Isus Cristos moartea a fost înăbușită, păcatul primilor noștri părinți a fost ispășit, iadul a fost despuiat, învierea ne-a fost dăruită [...]. Toate lucrurile s-au săvârșit prin cruce. [...]. Așadar, lemnul pe care Cristos s-a adus jertfă pentru noi, cuiele, sulița, veșmintele și sfintele sale locuințe trebuie venerate ca fiind cu adevărat venerabile și sfințite prin contactul cu sfântul său trup și sânge [...]. De asemenea, venerăm figura crucii prețioase, chiar dacă este făcută din alt material, onorând nu materialul (Doamne ferește!), ci figura ca simbol al lui Cristos [...]. Materialul din care este făcută figura crucii, chiar dacă este aur sau pietre prețioase, nu trebuie venerat. Și astfel ne prosternăm înaintea tuturor lucrurilor consacrate lui Dumnezeu, îndreptându-ne venerația către El" (Ioan Damaschin, Credința ortodoxă IV,11). Venerarea Crucii ne educă astfel la o spiritualitate concretă, făcută din credință întrupată: nu o abstracțiune, ci un mod de a înfrunta viața cu privirea ațintită spre Cel Răstignit, recunoscând în fiecare trudă posibilitatea unei întâlniri răscumpărătoare. Prin urmare, în lumina celor de mai sus, Dicasterul autorizează Excelența Voastră să redacteze Decretul corespunzător și să declare că fenomenul presupuselor apariții care au avut loc la Dozulé trebuie considerat, în manieră definitivă, nesupranatural, cu toate consecințele pe care le implică această determinare. Reînnoind încrederea în prudenta Voastră îndrumare pastorală, acest Dicaster dorește să încurajeze o cateheză clară și pozitivă asupra misterului Crucii, care să-i ajute pe credincioși să recunoască faptul că revelația definitivă a fost deja realizată în Cristos și că orice altă experiență spirituală trebuie evaluată în lumina Evangheliei, a Tradiției și a Magisteriului Bisericii. Rugăciunea, iubirea față de cei suferinzi și venerarea Crucii rămân mijloace autentice de convertire, dar nu trebuie să fie însoțite de elemente care induc confuzie sau de afirmații care pretind o autoritate supranaturală fără discernământul eclezial. Comunicându-vă cele de sus, vă rog, Excelență, să primiți cele mai cordiale salutări ale mele. Card. Víctor Manuel Fernández
Ex Audientia diei 03-11-2025 Leo PP. XIV Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat | ![]() |