Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la Întâlnirea Mondială a Mișcărilor Populare (23 octombrie 2025)

Iubiți frați și surori,

Aceasta este prima dată când am bucuria de a vă întâlni, continuând drumul început de Papa Francisc, care, în acești ani, a dialogat adesea cu realitatea voastră, subliniind importanța ei profetică în contextul unei lumi marcate de diferite problematici.

Unul dintre motivele pentru care am ales numele "Leon al XIV-lea" este enciclica Rerum novarum, scrisă de Leon al XIII-lea în timpul revoluției industriale. Titlul Rerum novarum înseamnă "lucruri noi". Există cu siguranță "lucruri noi" în lume, dar, când spunem asta, adoptăm în general o "viziune din centru" și ne referim la lucruri precum inteligența artificială sau robotica. Totuși, astăzi aș vrea să privesc împreună cu voi la "lucrurile noi", pornind de la periferie.

A vedea "lucrurile noi" de la periferie

Acum mai bine de zece ani, aici, la Vatican, Papa Francisc v-a spus că ați venit să plantați un steag. Ce scria? "Pământ, casă și muncă"[1]. "Pământ, casă, muncă", așa cum ne-a spus Guadalupe mai devreme. A fost un "lucru nou" pentru Biserică și a fost un lucru bun! Făcând ecou rugăminților lui Francisc, astăzi spun: pământul, casa și munca sunt drepturi sacre, pentru care merită să luptăm și vreau să mă auziți spunând: "Sunt înăuntru!", "Sunt cu voi!"

Este oare un "lucru nou" să ceri pământ, casă și muncă pentru cei excluși? Văzut din centrele puterii mondiale, cu siguranță nu; cei cu siguranță financiară și o casă confortabilă pot considera aceste cereri oarecum depășite. Lucrurile cu adevărat "noi" par a fi vehiculele autonome, obiectele sau hainele la ultima modă, telefoanele mobile de lux, cripto-monedele și alte lucruri de acest gen.

Din periferii, însă, lucrurile arată diferit; steagul pe care îl fluturați este atât de actual încât merită un întreg capitol în gândirea socială creștină despre cei excluși în lumea de astăzi.

Aceasta este perspectiva pe care doresc să o transmit: lucrurile noi văzute de la periferii și angajarea voastră care nu se limitează la protest, ci caută soluții. Periferiile invocă adesea dreptate, iar voi strigați nu "din disperare", ci "din dorință": strigătul vostru este un strigăt pentru a căuta soluții într-o societate dominată de sisteme nedrepte. Și nu o faceți cu microprocesoare sau biotehnologie, ci de la cel mai elementar nivel, cu frumusețea meșteșugului. Și aceasta este poezie: sunteți "poeți sociali"[2].

Astăzi purtați din nou steagul pământului, al casei și al muncii, mergând împreună de la un centru social – Spin Time – până la Vatican. Acest mers împreună mărturisește vitalitatea mișcărilor populare drept constructori ai solidarității în diversitate. Biserica trebuie să fie cu voi: o Biserică săracă pentru săraci, o Biserică ce se deschide, o Biserică ce își asumă riscuri, o Biserică curajoasă, profetică și bucuroasă!

Ceea ce consider mai important este ca slujirea voastră să fie animată de iubire. Cunosc realități și experiențe similare prezente în alte țări, adevărate spații comunitare pline de credință, speranță și mai ales de iubire, care rămâne cea mai mare virtute dintre toate (cf. 1Cor 13,13). De fapt, atunci când se formează cooperative și grupuri de muncă pentru a hrăni pe cei flămânzi, a adăposti pe cei fără adăpost, a salva naufragiații, a îngriji copiii, a crea locuri de muncă, a accesa terenuri și a construi locuințe, trebuie să ne amintim că nu ne angajăm în ideologie, ci trăim cu adevărat evanghelia.

De fapt, în centrul evangheliei se află porunca iubirii, iar Isus ne-a spus că însuși propriul său chip este ascuns în fețele și în rănile săracilor (cf. Mt 25,34-40). Este frumos să vedem că mișcările populare, chiar înainte de a cere dreptate, sunt animate de dorința de iubire, împotriva oricărui individualism și prejudecăți.

Ca episcop în Peru, sunt fericit că am experimentat o Biserică ce însoțește persoanele în necazurile lor, în bucuriile lor, în luptele lor și în speranțele lor. Acesta este un antidot la o indiferență structurală care se răspândește și care nu ia în serios tragedia popoarelor deposedate, furate, jefuite și forțate să ajungă în sărăcie. Adesea ne simțim neputincioși în fața tuturor acestor lucruri, totuși trebuie să începem să combatem ceea ce am numit "globalizarea neputinței" cu o "cultură a reconcilierii și a angajării"[3]. Mișcările populare umplu acest gol creat de lipsa iubirii cu marele miracol al solidarității, fondată pe grija față de ceilalți și pe reconciliere.

După cum am spus, discursul normal despre "lucrurile noi" – cu potențialitățile și pericolele lor – ignoră ceea ce se întâmplă la periferie. Din centru, există o conștientizare redusă a problemelor care îi afectează pe cei excluși, iar atunci când acestea sunt discutate în cadrul discuțiilor politice și economice, se are impresia că sunt "o problemă adăugată aproape din datorie sau tangențial, dacă nu pur și simplu tratată ca o daună colaterală. Într-adevăr, în cele din urmă, ele rămân adesea la coada listei de priorități"[4]. Dimpotrivă, săracii sunt în centrul evangheliei. Prin urmare, comunitățile marginalizate ar trebui să fie implicate într-o angajare colectivă și solidară menită să inverseze tendința dezumanizantă a nedreptăților sociale și să promoveze o dezvoltare umană integrală.

Într-adevăr, "până când problemele săracilor nu vor fi rezolvate radical, respingând autonomia absolută a piețelor și a speculațiilor financiare și abordând cauzele structurale ale inegalității, nu se va găsi nicio soluție la problemele lumii sau, mai bine spus, la nicio problemă. Inegalitatea este rădăcina relelor sociale"[5].

Vechi nedreptăți în lumea nouă

Angajarea voastră devine cu atât mai necesară într-o lume care, după cum știm, este din ce în ce mai globalizată; așa cum a afirmat Benedict al XVI-lea, "procesele de globalizare, dacă sunt înțelese și dirijate corect, deschid posibilități fără precedent pentru redistribuirea pe scară largă a bogăției la nivel mondial; dacă în schimb sunt orientate rău, pot duce la o creștere a sărăciei și a inegalităților și ar putea chiar declanșa o criză globală"[6].

Aceasta înseamnă că dinamismele progresului trebuie întotdeauna gestionate printr-o etică a responsabilității, depășind riscul idolatriei profitului și punând întotdeauna omul și dezvoltarea sa integrală în centru. "Umanul" se află în centrul viziunii sfântului Augustin despre o etică a responsabilității. El ne învață că responsabilitatea, în special față de săraci și de cei aflați în nevoi materiale, decurge din faptul de a fi umani cu semenii proprii și, prin urmare, din recunoașterea "umanității noastre comune"[7].

Întrucât cu toții împărtășim aceeași umanitate, trebuie să ne asigurăm că "lucrurile noi" sunt gestionate în mod corespunzător. Această problemă nu ar trebui să rămână în mâinile elitelor politice, științifice sau academice, ci ar trebui să ne preocupe pe toți. Creativitatea cu care Dumnezeu a înzestrat ființele umane, care a generat mari progrese în multe domenii, nu a reușit încă să abordeze eficient provocările sărăciei și, prin urmare, nu a reușit să inverseze excluziunea dramatică a milioane de oameni care rămân la margini. Acesta este un punct central în dezbaterea despre "lucrurile noi".

Când predecesorul meu, Leon al XIII-lea, a scris Rerum novarum la sfârșitul secolului al XIX-lea, s-a concentrat nu pe tehnologia industrială sau pe noile surse de energie, ci mai degrabă pe situația dificilă a muncitorilor. Aici rezidă forța evanghelică a mesajului său: accentul principal a fost pus pe situația dificilă a săracilor și celor asupriți din acea vreme. Și, pentru prima dată și cu o claritate absolută, un papă a afirmat că luptele zilnice pentru supraviețuire și pentru dreptate socială erau de o importanță fundamentală pentru Biserică. Leon al XIII-lea a denunțat supunerea majorității față de puterea "celor puțini; astfel încât un număr mic de oameni foarte bogați au putut impune maselor numeroase de muncitori săraci un jug puțin mai bun decât însăși sclavia"[8]. Aceasta era marea inegalitate a epocii.

În enciclica lui Leon al XIII-lea nu găsim cuvintele "șomaj" sau "excluziune", deoarece la acea vreme problemele priveau mai degrabă îmbunătățirea condițiilor de muncă, exploatarea, nevoia urgentă de o nouă armonie socială și un nou echilibru politic, obiective care au fost atinse treptat datorită numeroaselor legi ale muncii și instituțiilor de securitate socială. Astăzi, în schimb, excluziunea este noua față a nedreptății sociale. Prăpastia dintre o "mică minoritate" – 1% din populație – și marea majoritate s-a mărit dramatic.

Această excluziune este o "noutate" pe care Papa Francisc a denunțat-o ca o "cultură a rebutului", afirmând vehement: "Cei excluși nu sunt «exploatați», ci marginalizați, «rebutați»"[9].

Când vorbim despre excluziune, ne aflăm și în fața unui paradox. Lipsa terenurilor, a hranei, a locuințelor și a unui loc de muncă decent coexistă cu accesul la noile tehnologii care se răspândesc peste tot prin piețele globalizate. Telefoanele mobile, rețelele sociale și chiar inteligența artificială sunt la îndemâna a milioane de oameni, inclusiv a celor săraci. Totuși, deși tot mai multe persoane au acces la internet, nevoile de bază rămân nesatisfăcute. Să ne asigurăm că, atunci când nevoile mai sofisticate sunt satisfăcute, cele fundamentale să nu fie neglijate.

Această arbitrarietate sistemică face în așa fel ca persoanele să fie private de ceea ce este necesar și copleșite de ceea ce este accesoriu. Pe scurt, gestionarea rea generează și crește inegalitățile sub pretextul progresului. Și, neavând în centru demnitatea umană, sistemul nu reușește nici să respecte dreptatea.

Impactul "noutăților" asupra celor excluși

Astăzi nu voi descrie exhaustiv "noutățile" produse îndeosebi de centrele de dezvoltare tehnologică, dar știm că acestea au impact asupra tuturor domeniilor majore ale vieții sociale: sănătate, educație, ocuparea forței de muncă, transporturi, urbanizare, comunicații, securitate, apărare și așa mai departe. Multe dintre aceste impacturi sunt ambivalente: sunt pozitive pentru unele țări și sectoare sociale, dar altele, în schimb, suferă "daune colaterale". Încă o dată, acesta este rezultatul gestionării rele a progresului tehnologic.

Criza climatică este probabil cel mai evident exemplu. Vedem asta în fiecare eveniment meteorologic extrem, fie că este vorba de inundații, secete, tsunami sau cutremure: cine suferă cel mai mult? Întotdeauna cei mai săraci. Ei pierd și puținul pe care îl au atunci când apa le spală casele și sunt adesea forțați să le abandoneze fără alternative adecvate pentru a-și relua viața. Același lucru se întâmplă atunci când, de exemplu, țăranii, fermierii și populațiile indigene își pierd pământurile, identitatea culturală și producția locală sustenabilă din cauza deșertificării teritoriului lor.

Un alt aspect al "noutăților" care îi afectează în mod special pe cei marginalizați are legătură cu anxietățile și speranțele celor mai săraci în raport cu modelele de viață care sunt promovate constant astăzi. De exemplu, cum poate un tânăr sărac să trăiască cu speranță și fără anxietate atunci când rețelele de socializare promovează constant un consum nestăvilit și un succes economic totalmente imposibil de atins?

Și, iarăși, o altă problemă semnificativă este reprezentată de răspândirea dependenței de jocuri de noroc digitale. Platformele sunt concepute pentru a crea dependență compulsivă și a genera obiceiuri care creează dependență.

De asemenea, nu vreau să ignor "noutatea" industriei farmaceutice, care reprezintă cu siguranță un mare progres în anumite privințe, dar nu este lipsită de ambiguități. În cultura actuală, ajutată de anumite campanii publicitare, se promovează un fel de cult al bunăstării fizice, aproape o idolatrie a corpului și, în această viziune, misterul durerii este interpretat reductiv; aceasta poate duce și la dependența de analgezice, a căror vânzare crește evident profiturile producătorilor înșiși. Aceasta a dus și la dependența de opioide, care devastează în special Statele Unite; să ne gândim, de exemplu, fentanil, drogul morții, a doua cauză de deces în rândul săracilor din acea țară. Răspândirea de noi droguri sintetice, din ce în ce mai letale, nu este doar o crimă comisă de traficanții de droguri, ci este o realitate inerentă producției de medicamente și profitului său, lipsite de o etică globală.

Aș dori, de asemenea, să subliniez că dezvoltarea noilor tehnologii informaționale și de telecomunicații depinde de mineralele care se găsesc adesea în subteran, în țările sărace. Fără coltanul din Republica Democrată Congo, de exemplu, multe dintre dispozitivele tehnologice pe care le folosim astăzi nu ar exista. Cu toate acestea, extracția sa depinde de violența paramilitară, de munca minorilor și de strămutarea populațiilor. Litiul este un alt exemplu: concurența dintre marile puteri și marile corporații pentru extracția sa reprezintă o amenințare serioasă la adresa suveranității și stabilității țărilor sărace, până în punctul în care unii oameni de afaceri și politicieni se laudă că promovează lovituri de stat și alte forme de destabilizare politică, tocmai pentru a pune mâna pe "aurul alb" al litiului.

Și, în final, aș dori să ating problema securității. Statele au dreptul și datoria de a-și proteja granițele, dar acest lucru ar trebui să fie echilibrat de obligația morală de a oferi refugiu. Prin abuzul asupra migranților vulnerabili, nu asistăm la exercitarea legitimă a suveranității naționale, ci mai degrabă la delicte grave comise sau tolerate de stat. Se adoptă măsuri din tot mai inumane – chiar celebrate politic – pentru a trata aceste "persoane indezirabile" ca și cum ar fi gunoaie și nu ființe umane. Creștinismul, în schimb, se referă la Dumnezeul iubire, care ne face pe toți frați și ne cere să trăim ca frați și surori.

În același timp, sunt încurajat să văd cum mișcările populare, organizațiile societății civile și Biserica abordează aceste noi forme de dezumanizare, mărturisind constant că aceia care se află în nevoie sunt aproapele nostru, frații noștri și surorile noastre. Aceasta vă face campioni ai umanității, martori ai dreptății, poeți ai solidarității.

Lupta dreaptă a mișcărilor populare

În Rerum novarum, Leon al XIII-lea observa că "vechile bresle ale muncitorilor au fost desființate în secolul trecut și nicio altă organizație protectoare nu le-a luat locul"[10]. Săracii au devenit mai vulnerabili și mai puțin protejați. Ceva similar se întâmplă și astăzi, deoarece sindicatele tipice secolului al XX-lea reprezintă acum un procent tot mai mic din numărul muncitorilor, iar sistemele de securitate socială sunt în criză în multe țări; prin urmare, nici sindicatele, nici asociațiile patronale, nici statele, nici organizațiile internaționale nu par capabile să abordeze aceste probleme. Dar "un stat fără dreptate nu este stat", ne amintește Sfântul Augustin[11]. Dreptatea cere ca instituțiile fiecărui stat să fie în slujba fiecărei clase sociale și a tuturor locuitorilor, armonizând diferitele exigențe și interese.

Încă o dată, ne aflăm în fața unui vid etic, în care răul intră cu ușurință. Îmi vine în minte o parabolă, parabola duhului necurat care este alungat, dar, întorcându-se, își găsește fosta casă curată și în ordine și atunci organizează o luptă și mai rea (cf. Mt 12,43-45). În vidul ordonat, duhul rău este liber să acționeze. Instituțiile sociale din trecut nu erau perfecte, dar, prin eliminarea multora dintre ele și prin împodobirea a ceea ce a mai rămas cu legi ineficiente și tratate neaplicate, sistemul face ca ființele umane să fie mai vulnerabile decât înainte.

Prin urmare, mișcările populare, împreună cu oamenii de bunăvoință, creștinii, credincioșii, guvernele sunt chemați urgent să umple acel gol, inițiind procese de dreptate și solidaritate care să se răspândească în întreaga societate, pentru că, după cum am afirmat deja, "iluziile ne distrag, pregătirile ne călăuzesc. Iluziile caută un rezultat, pregătirile fac posibilă o întâlnire"[12].

În exortația apostolică Dilexi te, am vrut să amintesc că "diferite mișcări populare, compuse din laici și conduse de lideri populari, […] au fost adesea privite cu suspiciune și chiar persecutate"[13]. Totuși, luptele voastre sub steagul pământului, al locuinței și al muncii pentru o lume mai bună merită încurajare. Și așa cum Biserica a susținut în trecut formarea sindicatelor, astăzi trebuie să sprijinim mișcările populare. Aceasta înseamnă să sprijinim omenirea, mergând împreună în respectul comun față de demnitatea umană și în dorința comună de dreptate, iubire și pace.

Biserica susține luptele voastre drepte pentru pământ, locuință și muncă. Asemenea predecesorului meu, Francisc, cred că drumurile drepte încep de jos și de la periferie spre centru. Inițiativele voastre numeroase și creative pot fi transformate în noi politici publice și drepturi sociale. Căutarea voastră este un legitimă și necesară. Cine știe dacă semințele iubirii pe care le semănați, mici ca boabele de muștar (cf. Mt 13,31-32; Mc 4,30-32; Lc 13,18-19), vor putea crește într-o lume mai umană pentru toți și ne vor ajuta să gestionăm mai bine "lucrurile noi".

Biserica și cu mine vrem să vă fim aproape pe acest drum. Să continuăm să înălțăm rugăciunile noastre către Dumnezeu Atotputernic. Împreună cu voi, în rugăciune, să-l implorăm pe Tatăl oricărei milostiviri să vă ocrotească și să vă umple cu iubirea sa inepuizabilă. Fie ca el, în bunătatea sa infinită, să vă dea curajul unei profeții evanghelice, perseverența în luptă, speranța în inimă, creativitatea poetică. Vă încredințez îndrumării materne a Mariei Preasfinte. Și din adâncul inimii vă binecuvântez.

Vă mulțumesc, vă mulțumesc tuturor! Și continuați-vă drumul, cu bucurie și speranță! Vă mulțumesc. [În spaniolă] Așadar să ne rugăm împreună așa cum ne-a învățat Isus.

[Recitarea rugăciunii Tatăl Nostru în spaniolă. Binecuvântarea]

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] "Tierra, techo, trabajo", cele trei litere "T" în spaniolă

[2] Francisc, Mesaj video, 16 octombrie 2021.

[3] Mesaj video cu ocazia prezentării la Lampedus a candidaturii proiectului "Gesturi ale primirii" pe lista Patrimoniului cultural imaterial al UNESCO, 12 septembrie 2025.

[4] Francisc, Scrisoarea enciclică Laudato si’, 49.

[5] Id., Exortația apostolică Evangelii gaudium, 202.

[6] Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Caritas in veritate, 42.

[7] Cf. Augustin, Discurs 259, 3.

[8] Leon al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Rerum novarum, 3.

[9] Francisc, Exortația apostolică Evangelii gaudium, 53.

[10] Leon al XIII-lea, Scrisoarea enciclică Rerum novarum, 3.

[11] Augustin, De civitate Dei, XIX, 21, 1.

[12] Leon al XIV-lea, Audiența generală, 6 august 2025.

[13] Leon al XIV-lea, Exortația apostolică Dilexi te, 80.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat