|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Sfânta Liturghie și canonizarea fericiților: Ignațiu Choukrallah Maloyan, Peter To Rot, Vincenza Maria Poloni, Maria de pe Muntele Carmel Rendiles Martínez, Maria Troncatti, José Gregorio Hernández Cisneros, Bartolo Longo (Duminica a XXIX-a de peste an, 19 octombrie 2025)
Iubiți frați și surori,
Întrebarea care încheie Evanghelia tocmai proclamată deschide reflecția noastră: "Când va veni Fiul Omului, va găsi el credință pe pământ?" (Lc 18,8). Această întrebare ne revelează ceea ce este mai prețios în ochii Domnului: credința, adică legătura de iubire dintre Dumnezeu și om. Astăzi, șapte martori stau în fața noastră, noii sfinți și noile sfinte, care cu harul lui Dumnezeu au menținut aprinsă candela credinței, ba chiar, ei înșiși au devenit candele capabile să răspândească lumina lui Cristos.
Credința excelează în comparație cu marile bunuri materiale și culturale, științifice și artistice, nu pentru că ele ar fi de disprețuit, ci pentru că fără credință își pierd sensul. Relația cu Dumnezeu este de maximă importanță pentru că el a creat toate lucrurile din nimic, la începutul timpurilor, și mântuiește din nimic tot ce se termină în timp. Un pământ fără credință ar fi populat de copii care trăiesc fără Tată, adică de creaturi fără mântuire.
Iată de ce Isus, Fiul lui Dumnezeu făcut om, se întreabă despre credință: dacă ar dispărea din lume, ce s-ar întâmpla? Cerul și pământul ar rămâne ca înainte, dar speranța nu ar mai exista în inima noastră; libertatea fiecăruia ar fi învinsă de moarte; dorința noastră de viață s-ar prăbuși în neant. Fără credința în Dumnezeu, nu putem spera în mântuire. Întrebarea lui Isus, așadar, ne frământă, da, dar numai dacă uităm că Isus însuși este cel care o rostește. Cuvintele Domnului, de fapt, rămân întotdeauna evanghelie, adică veste plină de bucurie a mântuirii. Această mântuire este darul vieții veșnice pe care îl primim de la Tatăl, prin Fiul, cu forța Duhului Sfânt.
Preaiubiților, tocmai din acest motiv, Cristos le vorbește discipolilor săi despre "necesitatea de a se ruga mereu și de a nu se descuraja" (Lc 18,1): așa cum nu încetăm niciodată să respirăm, tot așa să nu încetăm niciodată să ne rugăm! Așa cum respirația susține viața trupului, tot așa rugăciunea susține viața sufletului: credința, de fapt, se exprimă în rugăciune și rugăciunea autentică trăiește din credință.
Isus ne indică această legătură printr-o parabolă: un judecător rămâne surd la rugămințile insistente ale unei văduve, a cărei insistență îl face în cele din urmă să acționeze. La prima vedere, această tenacitate devine pentru noi un frumos exemplu de speranță, mai ales în vremuri de încercare și de necaz. Perseverența femeii și comportamentul reticent al judecătorului îl pregătesc însă pe Isus pentru o întrebare provocatoare: Dumnezeu, Tatăl bun, "oare nu va face dreptate aleșilor săi care strigă zi și noapte către el?" (Lc 18,7).
Să lăsăm aceste cuvinte să răsune în conștiința noastră: Domnul ne întreabă dacă noi credem că Dumnezeu este un judecător drept față de toți. Fiul ne întreabă dacă noi credem că Tatăl vrea întotdeauna binele nostru și mântuirea fiecărei persoane. În acest sens, două ispite pun la încercare credința noastră: prima își trage puterea din scandalul răului, făcându-ne să credem că Dumnezeu nu ascultă strigătele celor asupriți și nu are milă de suferința nevinovată. A doua ispită este pretenția că Dumnezeu trebuie să acționeze așa cum dorim noi: atunci rugăciunea cedează locul unei porunci asupra lui Dumnezeu, pentru a-l învăța cum să fie drept și eficient.
De ambele ispite ne eliberează Isus, martorul perfect al încrederii filiale. El este cel nevinovat, care, mai ales în timpul pătimirii sale, se roagă astfel: "Tată, facă-se voia ta" (cf. Lc 22,42). Acestea sunt aceleași cuvinte pe care Învățătorul ni le încredințează în rugăciunea Tatăl nostru. Orice s-ar întâmpla, Isus se încredințează ca Fiu Tatălui; de aceea noi, ca frați și surori în numele său, proclamăm: "Cu adevărat este drept și drept, de cuviință și mântuitor lucru este să-ți aducem mulțumiri pururea și în tot locul ție, Doamne, Părinte sfânt, atotputernic și veșnic Dumnezeu, prin Domnul nostru Isus Cristos" (Liturghierul Roman, Rugăciunea Euharistică II, Prefață).
Rugăciunea Bisericii ne amintește că Dumnezeu face dreptate tuturor, dându-și viața pentru toți. Astfel, atunci când strigăm către Domnul: "Unde ești?", transformăm această invocație în rugăciune și apoi recunoaștem că Dumnezeu este acolo unde suferă cei nevinovați. Crucea lui Cristos revelează dreptatea lui Dumnezeu. Și dreptatea lui Dumnezeu este iertarea: el vede răul și îl răscumpără, luându-l asupra sa. Când suntem răstigniți de durere și de violență, de ură și de război, Cristos este deja acolo, pe cruce pentru noi și cu noi. Nu există strigăt pe care Dumnezeu să nu-l consoleze; nu există lacrimă care să fie departe de inima sa. Domnul ne ascultă, ne îmbrățișează așa cum suntem, pentru a ne transforma așa cum este el. În schimb, cei care resping milostivirea lui Dumnezeu rămân incapabili de milostivire față de ceilalți. Cei care nu primesc pacea ca un dar, nu vor ști să dăruiască pace.
Preaiubiților, înțelegem acum că întrebările lui Isus sunt o invitație puternică la speranță și la acțiune: când va veni Fiul Omului, va găsi credință în providența lui Dumnezeu? De fapt, această credință susține angajarea noastră pentru dreptate, tocmai pentru că noi credem că Dumnezeu mântuiește lumea din iubire, eliberându-ne de fatalism. Să ne întrebăm, așadar: atunci când auzim apelul celor aflați în dificultate, suntem martori ai iubirii Tatălui, așa cum a fost Cristos pentru toți? El este cel umil care îi cheamă pe cei prepotenți la convertire, cel drept care ne face drepți, așa cum atestă noii sfinți de astăzi: nu eroi sau campioni ai vreunui ideal, ci bărbați și femei autentici.
Acești prieteni fideli ai lui Cristos sunt martiri pentru credința lor, precum episcopul Ignațiu Choukrallah Maloyan și catehetul Petru To Rot; sunt evanghelizatori și misionari, precum sora Maria Troncatti; sunt fondatori carismatici, precum sora Vincenza Maria Poloni și sora Carmen Rendiles Martínez; cu inimile lor aprinse de devoțiune, sunt binefăcători ai omenirii, precum Bartolo Longo și José Gregorio Hernández Cisneros. Fie ca mijlocirea lor să ne ajute în încercările noastre și exemplul lor să ne inspire în vocația noastră comună la sfințenie. În timp ce suntem pelerini spre această destinație, să ne rugăm fără încetare, statornici în ceea ce am învățat și credem cu tărie (cf. 2Tim 3,14). Astfel, credința pe pământ susține speranța cerului.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu