![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
"Te-am iubit" Cuvintele "Te-am iubit" (Ap 3,9) sunt atât titlul, cât și centrul primei exortații apostolice a Papei Leon al XIV-lea, Dilexi te (2025). Expresia este declarația lui Cristos însuși către o comunitate fragilă, cu puțină putere sau influență, dar căreia îi amintește de "misterul inepuizabil" al iubirii lui Dumnezeu care îi înalță pe cei umili și pe cei săraci. Citit împreună cu ultima enciclică a Papei Francisc, Dilexit nos (Ne-a iubit), cele două titluri devin un singur diptic teologic. Dilexit nos contemplă iubirea revelată în Inima lui Isus, Dilexi te extinde acea iubire spre exterior: spre săraci, spre suferinzi, în periferiile, rănile vii ale omenirii. În trecerea de la Ne-a iubit la Te-am iubit, trasăm o linie neîntreruptă între Francisc și Leon: ucenicie înrădăcinată în iubirea divină, desfășurată ca responsabilitate socială și eclezială concretă. Papa Leon explică această continuitate: "Sunt fericit să mi-l însușesc [acest proiect] - adăugând câteva reflecții - și să-l propun din nou la începutul pontificatului meu, împărtășind dorința iubitului Predecesor ca toți creștinii să poată percepe puternica legătură care există între iubirea lui Cristos și chemarea sa de a ne apropia de săraci" (Dilexi te, nr. 3). Alegerea iubirii față de săraci la începutul unui pontificat nu este un semn strategic de compasiune; este o orientare spirituală. Ne spune de ce parte este papa și unde speră să conducă Biserica: spre periferii, unde Cristos așteaptă deja. Lentila lui Augustin: Cristos în întregime Această reflecție teologică interpretează cele cinci capitole din Dilexi te prin teologia augustiniană a lui Totus Christus, Cristos întreg, Cap și Trup. "Uimiți-vă, bucurați-vă: am devenit Cristos! Dacă Cristos este Capul și noi suntem mădularele, omul întreg este El și noi" (In Io. Ev. tr. 21, 8). Pornind de la această unitate, Augustin își dezvoltă distincția dintre frui (savurare) și uti (folosire): numai Dumnezeu poate fi savurat pentru sine însuși; toate lucrurile create trebuie folosite ca mijloace pentru a realiza comuniunea cu Dumnezeu (cf. De Doctr. Chr. I, 3-4). Păcatul pune în dez-ordine această iubire - folosind ceea ce ar trebui folosit și folosind ceea ce ar trebui savurat - construind astfel "cetatea pământească" care se iubește pe sine până la disprețul față de Dumnezeu, în contrast cu "cetatea lui Dumnezeu" care îl iubește pe Dumnezeu până la disprețul față de sine (cf. De Civ. Dei XIV, 28). Papa Leon redescoperă în mod explicit această gramatică augustiniană a iubirii. Citându-l pe Augustin (Discurs 86, 5, 12), el învață că bunurile temporale nu sunt în sine rele, ci trebuie să fie ordonate corect (ordinatio bonorum temporalium) la iubirea lui Dumnezeu și a aproapelui (Dilexi te, nr. 45). Bogăția, proprietatea și munca slujesc comuniunea, nu dominația. Separate de iubire, aceste bunuri devin instrumente ale nedreptății; ordonate spre caritate, devin mijloace de har și de participare la providență. "Pâinea dată săracilor devine pâinea vieții; ospitalitatea oferită străinului devine o locuință în casa Tatălui; atenția arătată bolnavilor și celor închiși devine vindecarea și libertatea Împărăției" (cf. nr. 45). Aici administrarea creștină devine euharistică: lumea însăși - munca, proprietatea, politica, știința - poate fi orientată spre altarul iubirii. De la abstractizare la întrupare Dilexi te este o încercare continuă de a repara ruptura dintre principiile teologice și realitățile istorice. Papa Leon propune o hermeneutică structurală și teologică a sărăciei, o hermeneutică ce discerne cu ochii credinței cum lucrează iubirea divină în fracturile istoriei (nr. 10-15; 27; 81; 90-97). El pune întrebări de investigare: Ce înseamnă sărăcia în timpul nostru? De ce persoanele sunt sărace? Cum produc instituțiile sărăcie (nr. 92, 94, 106, 108, 114)? Unde îi transformă în obiect programele noastre, fără să știe, pe săraci (nr. 14)? Papa mută învățătura socială de la abstractizare la întrupare, bazând-o pe Scriptură și tradiție, pe mărturia sfinților și pe intuițiile științelor sociale. Augustin ar defini-o ca învățarea de a "folosi lumea fără a fi folosit de lume" (uti mundo, non frui mundo), astfel încât toate lucrurile să devină drumuri spre iubire. Ceea ce reiese este o mișcare din discernământul critic al acestei ore istorice - cu structurile sale sociale încăpățânate care perpetuează nedreptatea și cu structurile ecleziale care împiedică reînnoirea - spre o trezire profetică a misiunii Bisericii față de săraci drept centru însuși al uceniciei. Leon cheamă întreaga Biserică să-l redescopere pe Totus Christus în acțiune: Capul care iubește și Trupul care învață să iubească așa cum iubește el, în special în săracii care sunt după chipul său (nr. 23-26). Astfel, Dilexi te nu este numai un document social; este și o hartă mistico-morală. "Câteva cuvinte indispensabile": iubire care vede Papa Leon pornește de la o femeie care îl unge pe Isus cu untdelemn scump. Înțeleasă greșit de discipoli, ea devine o icoană a iubirii rânduite corect. Ea se bucură în Domnul, nu în parfum, nu în cost. Este un gest pentru a demonstra iubire pură rânduită către Dumnezeu. Papa Leon trage următoarea concluzie: "cei care suferă știu cât de mare este chiar și un mic gest de afecțiune" (nr. 4). Pentru papa, iubirea Domnului și iubirea săracilor sunt una (nr. 5). În săraci, Cristos continuă să spună: "Eu sunt cu voi întotdeauna". Augustin a numit aceasta Totus Christus: Capul care acționează prin Trupul său; Cristos care îl iubește pe Cristos în mădularele sale. "O Biserică pentru săraci": Trupul care slujește Expresia "Biserica săracilor" a fost făurită în mărturie, nu în teorie. În timpul Conciliului al II-lea din Vatican, în catacombele din Roma, cu Pactul Catacombelor, episcopii au promis simplitate și apropiere pastorală de săraci. Această identitate trebuie să capete o formă instituțională și pastorală. "Într-o Biserică ce recunoaște în săraci chipul lui Cristos și în bunuri instrumentul carității, gândirea augustiniană rămâne o lumină sigură" (nr. 47). Iubirea corect ordonată necesită forme concrete: bugete, slujiri, formare, îndrumare și structuri ecleziale care să-i pună pe săraci în centru. Ei sunt "frații noștri și surorile noastre ale căror răni strigă să fie vindecate și ale căror daruri sunt indispensabile pentru reînnoirea comunităților noastre" (cf. nr. 76). Când Papa Leon îl amintește pe sfântul Laurențiu, care îi indică pe săraci drept "comorile Bisericii", realismul lui Augustin nu este departe: "Dați pâine săracilor, dar dați-le și iubire; căci dacă dați pâine și nu dați iubire, nu ați dat nimic" (cf. Discurs 389). Caritatea aici nu este filantropie; este dreptate restaurată. Fiecare act de îngrijire este comuniune sacramentală, Cristos care îl atinge pe Cristos. O iubire care re-ordonează lumea Papa Leon situează această teologie în ultimii 150 de ani de doctrină socială catolică: o singură tradiție a iubirii făcute socială. El abordează structurile păcatului, datoria ecologică și "cultura rebutării" (nr. 91-97). Augustin ne ajută să numim ce este în joc: cele două cetăți se disting prin iubirile lor. Inegalitatea modernă nu este numai un eșec al politicilor; este și o dez-ordine a iubirii. Atunci când iubirea de sine organizează societatea - când consumul, securitatea sau profitul sunt considerate bunuri supreme - instituțiile inevitabil jefuiesc în numele păcii. Critica Papei Leon la adresa economiilor care îi rebutează pe cei slabi (nr. 94, 96) și a democrațiilor care îi reduc la tăcere pe săraci (nr. 81) este o judecată augustiniană despre un ordo amoris greșit. Invers, Cetatea lui Dumnezeu este construită pe iubirea corect orânduită, în care bunurile temporale sunt folosite pentru a sluji comuniunea și se bucură numai în Dumnezeu. Prin urmare, invitația Papei Leon de a "schimba structurile" (nr. 98-104) nu este o intruziune a politicii în religie; este participarea Bisericii la lucrarea lui Dumnezeu de a ordona creației spre iubire. Chiar și pomana trebuie purificată: nu este tranzacție, ci transformare (nr. 115-121). "Dacă dați pâine săracilor dar nu-i iubiți, nu ați dat nimic", spune Augustin; Papa Leon este de acord, insistând asupra faptului că pomana autentică "trebuie să atingă atât pe cel care dăruiește, cât și pe cel care primește" (cf. nr. 116). Fără comuniune, caritatea se prăbușește. Împotriva materialismului moralizat: o inversiune hermeneutică Există o frază în Dilexi te care ar trebui să fie gravată în conștiința Bisericii. Papa Leon avertizează împotriva "tentației de a moraliza sărăcia și de a-i vedea pe săraci ca artizani ai propriei nenorociri, mai degrabă decât ca purtători ai unei suferințe care cere solidaritatea și convertirea noastră" (cf. nr. 114). El critică vehement societatea contemporană, care uneori îi transformă în obiect pe săraci ca "meritând" soarta lor (nr. 11 și 14) și, prin urmare, este confortabilă cu ideea de a "elimina" săracii pentru a "curăța" societatea, așa cum vedem în tratamentul imigranților și al persoanelor fără adăpost în multe țări, inclusiv în Statele Unite. Acest diagnostic concis indică una dintre cele mai profunde răni ale civilizației moderne și unul dintre cele mai persistente păcate ale societăților contemporane: confundarea condiției economice cu valoarea morală. Când oamenii îi judecă pe săraci în loc să-i iubească, ei întorc Evanghelia cu susul în jos. Augustin a denunțat această distorsiune acum cincisprezece secole. "Dumnezeu nu răsplătește sărăcia în sine, nici nu condamnă bogăția în sine, ci mila în una și lipsa de milă în cealaltă" (cf. Ep. 179, 24). "Uită-te la ceea ce îți umple inima, nu la ceea ce îți lipsește în pușculiță" (cf. Discurs 60, 8). Pentru Augustin, ca și pentru Papa Leon, a da vina pe săraci este o înțelegere greșită a harului. Papa Leon cheamă la o inversiune hermeneutică, o convertire a percepției. Ceea ce lumea disprețuiește, evanghelia binecuvântează; de ceea ce lumea se teme, Dumnezeu îmbrățișează. Trebuie să trecem de la a da vina pe săraci la a învăța de la ei, de la eficiența rece a ajutorului la reciprocitatea caldă a comuniunii; de la caritate drept condescendență la dreptatea ca participare; de la milă la colaborare; de la ajutorare la demontarea structurilor care produc sărăcie; și de la a-i considera pe săraci o povară pentru societate la eliminarea cauzelor structurale ale sărăciei și a barierelor în calea mobilității lor sociale, astfel încât să poată fi agenți în propria lor istorie. Revine expresia luminoasă a lui Augustin: "Săracii își întind mâna către tine, dar în realitate Cristos este cel care primește pentru a-ți putea dărui în schimb" (cf. Discurs 389). A-i întâlni pe săraci înseamnă a-l întâlni pe Cristos; a-i iubi înseamnă a intra în economia euharistică. Africa, loc al speranței Pentru Africa, această continuitate între Francisc și Leon este deosebit de bogată în speranță. Cu toate acestea, vorbind ca teolog african, observ lipsa referințelor la Africa (dincolo de istoria emoționantă a cartierului Ezbet El Nakhl din Cairo, la nr. 79). Totuși, în această exortație apare clar că acum continentul african, prea adesea tratat ca periferic, este aproape de centrul gândirii Bisericii, dacă luăm în serios analiza lui Leon asupra bazelor sociale și structurale ale sărăciei și a practicii solidarității. În fețele femeilor și tinerilor africani care își unesc forțele în capitalele sociale pentru a rescrie istoria lor, în cântecele și în rugăciunile care alimentează munca de colaborare pentru redresarea socială a comunităților africane rezistente, bazate pe credință, inima catolicismului bate puternic. Ascultând și învățând din înțelepciunea comunităților africane în lupta lor împotriva sărăciei și nedreptății din lume și responsabilizându-le și însoțindu-le ca parteneri, nu ca stăpâni, Biserica universală va vedea viitorul catolicismului: nu o fortăreață a puterii, ci o familie a iubirii; nu un bastion al privilegiilor, ci un spital de campanie al milostivirii; nu un refugiu nostalgic, ci un popor pelerin în drum spre ziua de mâine; nu printr-un paternalism bazat pe nevoi, ci printr-un schimb reciproc de daruri bazat pe resurse. Între Ne-a iubit și Te-am iubit există o Biserică chemată la solidaritatea profetică și pragmatică într-un timp kairotic. Stan Chu Ilo (După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |