Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Leon al XIV-lea: Jubileul catiheților (Duminica a XXVI-a de peste an, 28 septembrie 2025)

Iubiți frați și surori,

Cuvintele lui Isus ne spun cum privește Dumnezeu lumea, în orice timp și în orice loc. În Evanghelia pe care am ascultat-o (Lc 16,19-31), ochii săi observă un sărac și un bogat, pe cel care moare de foame și pe cel care se îndoapă în fața lui; văd hainele elegante ale unuia și rănile celuilalt linse de câini (cf. Lc 16,19-21). Dar nu numai atât: Domnul privește inima oamenilor și, prin ochii săi, noi recunoaștem un sărac și un indiferent. Lazăr este uitat de cel care stă în fața lui, chiar dincolo de ușa casei sale, totuși Dumnezeu este aproape de el și își amintește de numele său. Omul care trăiește în abundență, în schimb, este fără nume, pentru că se pierde pe sine, uitând de aproapele său. Este pierdut în gândurile inimii sale, plin de lucruri și gol de iubire. Bunurile sale nu îl fac bun.

Relatarea pe care ne-o încredințează Cristos este, din păcate, foarte actuală. La ușile opulenței se află astăzi mizeria unor popoare întregi, chinuite de război și de exploatare. De-a lungul secolelor, nimic nu pare să se fi schimbat: câți Lazări mor în fața lăcomiei care ignoră dreptatea, a profitului care calcă în picioare caritatea, a bogăției oarbe în fața durerii săracilor! Totuși, Evanghelia ne asigură că suferințele lui Lazăr au un sfârșit. Durerile sale se termină așa cum se termină benchetuirile bogatului, iar Dumnezeu le face dreptate amândurora: "A murit săracul și a fost dus de îngeri în sânul lui Abraham. A murit și bogatul și a fost îngropat" (v. 22). Biserica proclamă neobosit acest cuvânt al Domnului, pentru ca să ne convertească inimile.

Preaiubiților, printr-o coincidență singulară, același pasaj evanghelic a fost proclamat în timpul Jubileului Catiheților din Anul Sfânt al Milostivirii. Adresându-se pelerinilor veniți la Roma cu acea ocazie, Papa Francisc a subliniat că Dumnezeu mântuiește lumea de orice rău, dându-și viața pentru mântuirea noastră. Acțiunea sa este începutul misiunii noastre, pentru că ne invită să ne dăruim pe noi înșine pentru binele tuturor. Papa le-a spus catiheților: "Acest centru în jurul căruia se învârte totul, această inimă care bate și dă viață tuturor, este vestirea pascală, prima vestire: Domnul Isus a înviat, Domnul Isus te iubește, și-a dat viața pentru tine; înviat și viu, este lângă tine și te așteaptă în fiecare zi" (Omilie, 25 septembrie 2016). Aceste cuvinte ne fac să reflectăm asupra dialogului dintre omul bogat și Abraham, pe care l-am auzit în Evanghelie: este vorba de o rugăminte pe care bogatul o face pentru a-și salva frații și care devine o provocare pentru noi.

Adresându-se lui Abraham, de fapt, exclamă: "Dacă unul dintre morți ar veni la ei, s-ar converti" (Lc 16,30). Abraham răspunde: "Dacă nu ascultă de Moise și Profeți, chiar dacă ar învia cineva din morți, nu se vor convinge" (v. 31). Într-adevăr, cineva a înviat din morți: Isus Cristos. Cuvintele Scripturii, așadar, nu vor să ne dezamăgească sau să ne descurajeze, ci trezesc conștiința noastră. A asculta pe Moise și pe Profeți înseamnă a ne aminti de poruncile și de promisiunile lui Dumnezeu, a cărui providență nu abandonează niciodată pe nimeni. Evanghelia ne vestește că viața tuturor se poate schimba, pentru că Cristos a înviat din morți. Acest eveniment este adevărul care ne mântuiește: de aceea trebuie cunoscut și proclamat, dar nu este suficient. Trebuie iubit: această iubire ne conduce la înțelegerea Evangheliei, pentru că ne transformă deschizându-ne inima la cuvântul lui Dumnezeu și la fața aproapelui.

În acest sens, voi, catiheții, sunteți acei discipoli ai lui Isus care îi devin martori: numele slujirii pe care o desfășurați provine de la verbul grecesc katēchein, care înseamnă a instrui prin viu grai, a face să răsune. Aceasta înseamnă că un catihet este o persoană a cuvântului, un cuvânt pe care îl pronunță cu propria viață. De aceea, primii catiheți sunt părinții noștri, cei care ne-au vorbit primii și ne-au învățat să vorbim. Așa cum am învățat limba noastră maternă, tot așa vestirea credinței nu poate fi delegată altora, ci se întâmplă acolo unde trăim. În primul rând în casele noastre, în jurul mesei: când există un glas, un gest, un chip care conduce la Cristos, familia experimentează frumusețea Evangheliei.

Cu toții am fost învățați să credem prin mărturia celor care au crezut înaintea noastră. Copii și adolescenți, tineri, apoi adulți și chiar bătrâni, catiheții ne însoțesc în credință, împărtășind un drum constant, așa cum ați făcut și voi în aceste zile, în pelerinajul jubiliar. Această dinamică implică întreaga Biserică: de fapt, în timp ce poporul lui Dumnezeu generează bărbați și femei la credință, "crește înțelegerea, atât a lucrurilor, cât și a cuvintelor transmise, fie prin contemplația și studiul credincioșilor care le meditează în inima lor (cf. Lc 2,19.51), fie prin înțelegerea născută dintr-o experiență mai profundă a lucrurilor spirituale, fie prin predicarea celor care, prin succesiunea episcopală, au primit o carismă sigură a adevărului" (Constituția dogmatică Dei Verbum, 8). În această comuniune, Catehismul este "instrumentul de călătorie" care ne protejează de individualism și de discordii, pentru că atestă credința întregii Biserici Catolice. Fiecare credincios colaborează la opera sa pastorală ascultând întrebările, împărtășind încercările, slujind dorința de dreptate și de adevăr care locuiește în conștiința umană.

Așa învață (în italiană: in-segnano) catiheții, adică lasă o amprentă (segno) interioară: atunci când educăm la credință, nu dăm o lecție, ci punem cuvântul vieții în inimă, pentru ca acesta să aducă roade de viață bună. Diaconului Deogratias, care l-a întrebat cum să fie un bun catihet, Sfântul Augustin i-a răspuns: "Explică totul în așa fel încât cei care te ascultă să creadă, crezând să spere și sperând să iubească" (De catechizandis rudibus, 4, 8).

Iubiți frați și surori, să ne însușim această invitație! Să ne amintim că nimeni nu dă ceea ce nu are. Dacă bogatul din Evanghelie ar fi arătat caritate față de Lazăr, ar fi făcut bine nu numai săracului, ci și sieși. Dacă acel om fără nume ar fi avut credință, Dumnezeu l-ar fi salvat de orice chin: alipirea sa de bogățiile lumești i-a lua speranța binelui adevărat și veșnic. Când și noi suntem ispitiți de lăcomie și de indiferență, numeroșii Lazări de astăzi ne amintesc de cuvântul lui Isus, devenind pentru noi o cateheză și mai eficientă în acest Jubileu, care pentru toți este un timp de convertire și de iertare, de angajare pentru dreptate și de căutare sinceră a păcii.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat