![]() |
![]() |
![]() |
|
Preaiubiți frați și surori, Este o bucurie pentru mine să fiu cu voi în Catedrala din Roma: papa este astfel deoarece este episcop de Roma, iar eu sunt cu voi creștin și pentru voi episcop. Îi mulțumesc cardinalului vicar pentru cuvintele cu care a introdus această întâlnire, pe care o trăiesc ca o mare îmbrățișare între episcop și poporul său. Îi salut pe membrii consiliului episcopal, pe parohi, pe toți preoții, diaconii, călugărițele, călugării și pe voi toți care sunteți aici reprezentând parohiile. Vă mulțumesc pentru bucuria uceniciei voastre, pentru munca pastorală, pentru poverile pe care le purtați și pentru cele pe care le ridicați de pe umerii multora care bat la ușa comunităților voastre. Cuvintele adresate de Isus femeii samaritene, pe care tocmai le-am auzit în Evanghelie, ni se adresează acum nouă, Bisericii din Roma: "Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu!" (In 4,10). Acelei femei obosite, care vine la fântână în ceasul cel mai fierbinte al zilei, Isus îi revelează că există o apă vie care potolește setea pentru totdeauna, un izvor care țâșnește ce nu seacă niciodată: este însăși viața lui Dumnezeu dăruită omenirii. Acest dar este Duhul Sfânt, care potolește setea noastră și irigă uscăciunile noastre, devenind lumină pe drumul nostru. Și Sfântul Luca, în Faptele Apostolilor, folosește cuvântul "dar" pentru a-l indica pe Duhul Sfânt, Duhul Creator capabil să reînnoiască toate lucrurile. Prin procesul sinodal, Duhul a inspirat speranța unei reînnoiri ecleziale, în măsură să revitalizeze comunitățile, astfel încât acestea să crească în stilul evanghelic, în apropierea de Dumnezeu și în prezența de slujire și mărturie în lume. Rodul drumului sinodal, după o lungă perioadă de ascultare și de discuții, a fost în primul rând impulsul de a valorifica slujirile și carismele, bazându-se pe vocația baptismală, punând în centru relația cu Cristos și primirea fraților noștri și a surorilor noastre, începând cu cei mai săraci, împărtășind bucuriile și durerile lor, speranțele și luptele lor. În acest fel, este evidențiat caracterul sacramental al Bisericii care, ca semn al iubirii lui Dumnezeu față de omenire, este chemată să fie canal privilegiat pentru ca apa vie a Duhului să poată ajunge la toți. Aceasta cere exemplaritatea poporului sfânt al lui Dumnezeu. După cum știm, sacramentalitatea și exemplaritatea sunt două concepte-cheie în ecleziologia Conciliului al II-lea din Vatican și în hermeneutica Papei Francisc. Vă veți aminti cât de dragă i-a fost tema patristică a mysterium lunae, adică Biserica văzută în reflectarea luminii lui Cristos, relația sa cu el, soare al dreptății și lumină a neamurilor. Papa Francisc, în Nota de însoțire a Documentului final al celei de-a XVI-a Adunări Sinodale (24 noiembrie 2024), a scris că acesta "conține indicații care, în lumina orientărilor sale fundamentale, pot fi deja receptate de Bisericile locale și de grupările de Biserici, ținând cont de diferitele contexte, de ceea ce s-a făcut deja și de ceea ce rămâne de făcut pentru a învăța și a dezvolta tot mai bine stilul propriu al Bisericii sinodale misionare". Ei bine, acum ne revine nouă să ne punem pe treabă pentru ca Biserica ce trăiește la Roma să devină laborator de sinodalitate, capabilă - cu harul lui Dumnezeu - să realizeze "fapte evanghelice", într-un context eclezial unde nu lipsesc trudele, în special cât privește transmiterea credinței, și într-un oraș care are nevoie de profeție, marcat cum este de numeroase și crescânde sărăcii economice și existențiale, cu tinerii adesea dezorientați și familiile adesea împovărate. O Biserică sinodală în misiune are nevoie să îmbrățișeze un stil care valorizează darurile fiecăruia și care înțelege rolul de conducător ca un exercițiu pașnic și armonios, astfel încât, în comuniunea inspirată de Duhul Sfânt, dialogul și relația să ne ajute să învingem numeroasele ispite ale opoziției sau ale izolării defensive. Dinamismul sinodal trebuie, așadar, alimentat în contextele reale ale fiecărei Biserici locale. Ce înseamnă aceasta în termeni concreți? Este vorba, înainte de toate, de a lucra pentru participarea activă a tuturor la viața Bisericii. În acest sens, un instrument pentru a consolida viziunea unei Biserici sinodale și misionare este cel al organismelor de participare. Acestea ajută poporul lui Dumnezeu să își exercite pe deplin identitatea baptismală, întăresc legătura dintre slujitorii hirotoniți și comunitate și conduc procesul care merge de la discernământul comunitar la deciziile pastorale. Din acest motiv, vă invit să consolidați formarea organismelor de participare și, la nivel parohial, să revizuiți pașii făcuți până în prezent sau, acolo unde astfel de organisme lipsesc, să înțelegeți obstacolele pentru a le putea depăși. De asemenea, aș dori să spun câteva cuvinte despre prefecturi, despre celelalte organisme care leagă diferite domenii ale vieții pastorale, precum și despre sectoarele diecezane însele, gândite să conecteze mai bine parohiile învecinate dintr-un anumit teritoriu cu centrul diecezei. Riscul este ca aceste entități să-și piardă funcția lor de instrumente de comuniune și să se reducă la câteva întâlniri, unde se discută împreună câteva teme și apoi se revine la a gândi și a trăi pastorația în izolare, în limitele propriilor parohii sau în propriile scheme. Astăzi, după cum știm, într-o lume devenită mai complexă și într-un oraș cu ritmuri foarte rapide și unde persoanele trăiesc în mobilitate permanentă, avem nevoie să gândim și să planificăm împreună, ieșind din limitele prestabilite și experimentând inițiative pastorale comune. Prin urmare, vă îndemn să faceți din aceste organisme adevărate spații de viață comunitară unde se poate exercita comuniunea, locuri de discuție unde se poate pune în practică discernământul comunitar și coresponsabilitatea baptismală și pastorală. Și ce suntem chemați să discernem astăzi? Ceea ce s-a realizat în acești ani este valoros, dar există câteva obiective de urmărit cu stil sinodal asupra cărora aș dori să mă opresc. Primul pe care vi-l sugerez este îngrijire raportului dintre inițierea creștină și evanghelizare, ținând cont de faptul că cererea Sacramentelor devine o opțiune tot mai puțin practicată. Inițierea în viața creștină este un proces care trebuie să integreze existența în diferitele sale aspecte, să abiliteze treptat la relația cu Domnul Isus, să facă încrezătoare persoanele în ascultarea Cuvântului, doritoare să trăiască rugăciunea și să lucreze în caritate. Este necesar să se experimenteze, dacă este necesar, noi instrumente și limbaje, implicând familiile în proces și căutând să se depășească o abordare scolastică a catehezei. Din această perspectivă, trebuie să-i tratăm cu delicatețe și atenție pe cei care exprimă dorința de a primi Botezul la vârsta adolescentă și adultă. Oficiile vicariatului responsabile de acest lucru trebuie să lucreze cu parohiile, acordând o atenție deosebită formării continue a cateheților. Un al doilea obiectiv este implicarea tinerilor și a familiilor, un domeniu în care ne confruntăm astăzi cu diferite dificultăți. Cred că este urgent să se stabilească o pastorație solidară, empatică, discretă și lipsită de prejudecăți, primitoare față de toți și care să ofere parcursuri cât mai personalizate, adaptate la diversele situații de viață ale destinatarilor. Apoi, întrucât familiile se luptă să transmită credința și ar putea fi tentate să se sustragă de la această misiune, trebuie să ne străduim să le sprijinim fără a le înlocui, devenind tovarăși de drum și oferind instrumente pentru căutarea lui Dumnezeu. Este vorba - trebuie să fim sinceri - de o pastorație care nu repetă aceleași lucruri vechi, ci oferă o nouă ucenicie; o pastorație care devine ca o școală capabilă să introducă la viața creștină, să însoțească etapele vieții, să construiască relații umane semnificative și, astfel, să aibă un impact asupra țesutului social, în special în slujba celor mai săraci, acelor mai slabi. În sfârșit - un al treilea obiectiv - aș vrea să vă recomand formarea la toate nivelurile. Trăim o urgență educațională și nu trebuie să ne amăgim că simpla continuare a câtorva activități tradiționale va menține vii comunitățile noastre creștine. Acestea trebuie să devină generative: să fie un pântece care inițiază la credință și o inimă care îi caută pe cei care au abandonat-o. În parohii este nevoie de formare și, acolo unde nu ar exista, ar fi important să se includă parcursuri biblice și liturgice, fără a neglija temele care interceptează pasiunile noilor generații, dar care ne preocupă pe toți: dreptatea socială, pacea, fenomenul migrator complex, îngrijirea creației, exercitarea corectă a cetățeniei, respectul în viața de cuplu, suferința mentală și dependențele și multe alte provocări. Cu siguranță nu putem fi specialiști în toate, dar trebuie să reflectăm asupra acestor teme, eventual ascultând numeroasele competențe pe care orașul nostru le are de oferit. Toate acestea, vă rog, trebuie gândite și realizate împreună, în mod sinodal, ca popor al lui Dumnezeu care, călăuzit de păstorii săi, nu încetează să aștepte și să spere că într-o zi, cu adevărat toți vor putea să ia parte la ospățul pregătit de Domnul, conform viziunii profetului Isaia (cf. 25,6-10). Textul evanghelic despre samariteană se încheie cu un crescendo misionar: samariteana merge la concetățenii ei, relatează ceea ce i s-a întâmplat, iar ei merg la Isus și ajung la mărturisirea de credință. Sunt sigur că și în dieceza noastră, drumul întreprins și însoțit în ultimii ani ne va conduce la maturizare în sinodalitate, în comuniune, în coresponsabilitate și în misiune. Vom reînnoi în noi gustul de a vesti evanghelia fiecărui bărbat și fiecărei femei din timpul nostru; vom alerga spre ei ca femeia samariteană, lăsând urciorul nostru în urmă și ducând, în schimb, apa care potolește setea în veci. Și vom avea bucuria de a auzi multe surori și frați care, asemenea samaritenilor, ne vor spune: "Nu mai credem pentru cuvântul tău, căci noi înșine am auzit și știm că acesta este cu adevărat Mântuitorul lumii" (In 4,42). Fecioara încrederii și a speranței, Salus Populi Romani, să ne însoțească și să păzească drumul nostru. LEO PP. XIV Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat | ![]() |