|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Discurs adresat participanților la simpozionul promovat de Academia Pontificală de Teologie (13 septembrie 2025)
În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.
Pacea să fie cu voi!
Eminență,
Excelențe,
Stimați academicieni,
Sunt bucuros să urez bun venit Academiei Pontificale de Teologie la încheierea Seminarului Internațional pe care l-ați ținut la Vatican cu tema Creația, Natura, Mediul pentru o Lume a Păcii.
Ați reflectat asupra unor tematici de actualitate urgentă, care îmi sunt foarte dragi, așa cum au fost și pentru predecesorii mei, Sfântul Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea și Francisc: sustenabilitatea mediului și protejarea creației sunt într-adevăr angajări esențiale pentru supraviețuirea rasei umane și au un impact imediat asupra organizării societăților noastre și asupra posibilității unei conviețuiri umane pașnice și solidare.
În același timp, orice efort de îmbunătățire a condițiilor de mediu și sociale ale lumii noastre cere angajarea tuturor, fiecare făcându-și partea, într-o atitudine de solidaritate și colaborare care transcende barierele și limitările regionale, naționale, culturale și chiar religioase. Orizontul intercultural și interreligios pe care l-ați dat Seminarului vostru este de bun augur pentru schimburi ulterioare și tot mai intense, pentru inițiative incisive și rodnice. Aceasta corespunde profilului reînnoit al Academiei de Teologie voit de Papa Francisc, care a dat o nouă configurație acestei instituții pluriseculare a Sfântului Scaun.
Luând ca busolă scrisoarea apostolică Ad theologiam promovendam, care, acum mai puțin de doi ani, a însoțit promulgarea noilor Statute și a orientărilor programatice, aș dori să mă concentrez în special asupra impulsului misionar și dialogic al viitoarei inițiative teologice.
Teologia este cu siguranță o dimensiune constitutivă a acțiunii misionare și evanghelizatoare a Bisericii: își are rădăcinile în Evanghelie și scopul său ultim în comuniunea cu Dumnezeu, care este scopul mesajului creștin. Tocmai pentru că se adresează fiecărui om din orice timp, opera de evanghelizare este constant interpelată de contextele culturale și cere o teologie "în ieșire", care unește rigoarea științifică la pasiunea pentru istorie; o teologie, așadar, întrupată, impregnată de durerile, de bucuriile, de așteptările și de speranțele umanității femeilor și bărbaților din timpul nostru.
Sinteza acestor aspecte diferite poate fi oferită de o teologie sapiențială, după modelul celei dezvoltate de marii Părinți și Învățători din antichitate, care, docili Duhului, au știut să combine credința și rațiunea, reflecția, rugăciunea și practica. Semnificativ, în acest sens, este exemplul mereu actual al Sfântului Augustin, a cărui teologie nu a fost niciodată o căutare pur abstractă, ci întotdeauna rodul experienței lui Dumnezeu și al relației vitale cu el. O experiență începută deja înainte de Botezul său, când el s-a simțit călăuzit în adâncul inimii sale de o lumină inefabilă (cf. Confesiuni, VII, 10), și apoi a continuat de-a lungul drumului vieții sale, inclusiv printr-o reflecție teologică întrupată și capabilă să răspundă la exigențele spirituale, doctrinale, pastorale și sociale ale timpului său.
Dacă Augustin a început acest parcurs cu o amprentă existențială și afectivă, pornind de la interioritate și recunoscând "Adevărul care locuiește în noi", Sfântul Toma de Aquino l-a sistematizat cu instrumentele rațiunii aristotelice, construind o punte solidă între credința creștină și știința tuturor, înțelegând teologia ca o sapida scientia, adică sapientia. Aceasta ne trimite la un alt mare gânditor, mai recent, Fericitul Antonio Rosmini, care "considera teologia o expresie sublimă a carității intelectuale, cerând în același timp ca rațiunea critică a oricărei cunoașteri să se orienteze spre Ideea de Înțelepciune" (Scrisoarea apostolică motu proprio Ad theologiam promovendam (1 noiembrie 2023), 7).
Prin urmare, teologia este această înțelepciune care deschide orizonturi existențiale mai largi, dialogând cu științele, cu filozofia, cu arta și cu întreaga experiență umană. Teologul sau teologa este o persoană care trăiește, în teologizarea sa, în impulsul misionar de a comunica tuturor "cunoașterea" și "savoarea" credinței, astfel încât aceasta să poată ilumina existența, să-i mântuiască pe cei slabi și pe cei excluși, să atingă și să vindece trupul suferind al săracilor, să ne ajute să construim o lume fraternă și solidară și să ne conducă la întâlnirea cu Dumnezeu.
O mărturie semnificativă a cunoașterii credinței în slujba omului, în toate dimensiunile sale - personală, socială și politică - este Doctrina Socială a Bisericii, chemată astăzi să ofere răspunsuri înțelepte și provocărilor digitale. Teologia este interpelată direct de aceasta, deoarece o abordare exclusiv etică a lumii complexe a inteligenței artificiale nu este suficientă; în schimb, trebuie să ne referim la o viziune antropologică aptă să fundamenteze acțiunea etică și, prin urmare, să revenim la întrebarea perenă: cine este omul, care este demnitatea sa infinită, ireductibilă la orice android digital?
Vă invit, așadar, să cultivați o teologie întemeiată pe o întâlnire personală și transformatoare cu Cristos și menită să se întrupeze în evenimentele concrete ale omenirii de astăzi. Vă încurajez să dialogați nu numai cu filozofia, ci și cu fizica, biologia, economia, dreptul, literatura și muzica, pentru a vă îmbogăți pe voi înșivă și pe ceilalți, pentru a aduce drojdia bună a evangheliei în diferite culturi, în întâlnirea cu credincioșii de alte religii și cu necredincioșii. Acest dialog ad extra are nevoie, după cum știți, de dialogul ad intra, adică între teologi, conștienți că fața lui Dumnezeu poate fi căutată numai mergând împreună. De aceea, sper ca Academia să devină loc de întâlnire și de prietenie între teologi, loc de comuniune și împărtășire unde putem merge împreună spre Cristos.
Cu această speranță, doresc să încurajez și să binecuvântez toate cele trei "fețe" ale Academiei, așa cum sunt descrise de noile Statute: fața academico-științifică, unde se exercită rigoarea intelectuală, cercetarea și studiul critic al credinței; fața sapiențială, care reprezintă momentul contemplației și al discernământului și implică mulți oameni obișnuiți prin "cenacole teologice", unde teologia devine rugăciune, ascultare și împărtășire, ajută la depășirea imaginilor false ale lui Dumnezeu și hrănește viața spirituală; și, în sfârșit, fața solidară, străduindu-se să inspire și să anime gesturi concrete de caritate. Adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu, de fapt, se concretizează într-o viață transformată de iubire.
Dragi prieteni, vă mulțumesc pentru angajarea voastră și vă urez să dezvoltați și să întrupați această teologie sapiențială, în slujba Bisericii și a lumii. Să vă însoțească și să vă susțină binecuvântarea mea.
Mulțumesc!
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu