|
© Vatican Media |
Teme augustiniene la Papa Leon al XIV-lea. Interioritatea
Inima, Cuvântul lui Dumnezeu, Acțiunea: termenii cheie
de Tiziana Campisi
Trăsăturile spiritualității augustiniene și unele teme legate de experiența de viață a Sfântului Augustin au ieșit la iveală din abundență în discursurile, în omiliile, în mesajele și în catehezele pe care Papa Leon al XIV-lea le-a rostit în primele două luni ale pontificatului său. În aceste cuvinte, împărtășite Bisericii și lumii, găsim interioritatea, introspecția, reflecția profundă și analiza intimă care au caracterizat drumul existențial al episcopului de Hipona.
Acea capacitate de a privi în interior, de a examina propriile sentimente, propriile emoții, mișcările inimii, anxietățile și angoasele, bucuriile și visele, dorințele și grijile, transpare în scrierile marelui părinte al Bisericii și oferă cititorilor săi instrumentele pentru a întreprinde o călătorie în interiorul lor care conduce la Dumnezeu. Pentru că, după ce a căutat Înțelepciunea printre manihei - așa cum i-o propusese Cicero în Hortensius - și apoi a ajuns în scepticismul filozofilor academici, depășit - grație ascultării predicilor lui Ambroziu - cu lectura neoplatonicilor care îl ajută să se "întoarcă" la sine însuși, să intre "în adâncul inimii" sale, să descopere capacitatea de a se înălța spre Dumnezeu, să înțeleagă doctrina Cuvântului, Augustin, cu ajutorul scrisorilor Sfântului Paul, ajunge la concluzia că Isus Cristos este cale, adevăr și viață. Este mijlocitorul dintre om și Dumnezeu, este înțelepciunea întrupată, este umilul răscumpărător al omenirii, care s-a despuiat de egalitatea sa cu Dumnezeu, devenind asemenea oamenilor pentru a-i mântui.
Întregul parcurs al filozofului din Tagaste - de la 19 până la 33 de ani, adică de când s-a dedicat filozofiei pentru a găsi înțelepciunea într-o asceză spre fericire până la adeziunea totală la Cristos - ne învață că omul, pentru a-l cunoaște pe Dumnezeu, trebuie mai întâi să se cunoască pe sine, să-și depășească propria exterioritate pentru a ajunge la propria interioritate, unde locuiește lumina lui Dumnezeu și este întipărit chipul său. Iată de ce, în De vera religione (39,72) Augustin scrie: "Nu ieși în afara ta, întoarce-te în tine însuți, adevărul locuiește în omul interior". Și în Confesiuni ne îndeamnă să-l căutăm «în inima noastră pe Cel pe care-l căutam în afară» (V, 2) și din nou în Comentariul la Evanghelia lui Ioan să reintrăm în propria inimă și acolo să examinăm "ceea ce poate percepi despre Dumnezeu, pentru că acolo se află chipul lui Dumnezeu; în interioritatea omului locuiește Cristos» (18, 10). Pentru Augustin, destinația este Dumnezeu; omul este îndreptat spre Creatorul său, iar întreaga sa existență este o continuă căutare neliniștită. Nu întâmplător Leon al XIV-lea, în Liturghia pentru începutul slujirii sale petrine din 18 mai, a deschis omilia cu celebrul incipit din "Confesiuni": "Ne-ai creat pentru Tine și inima noastră este neliniștite până când nu se va odihni în Tine". El ne îndeamnă astfel să aprofundăm relația om-Dumnezeu, să-l cunoaștem pe Isus.
În discursurile și în reflecțiile Pontifului, referința la interioritate revine frecvent, îndemnul de a reîncepe de la noi înșine, pentru "un drum zilnic de convertire", așa spune a doua zi după alegerea sa, în timpul celebrării cu cardinalii în Capela Sixtină, avertizând că astăzi există "contexte în care Isus, deși apreciat ca om, este redus numai la un soi de lider carismatic sau de supraom, și aceasta nu numai printre necredincioși, ci și printre mulți botezați, care ajung astfel să trăiască, la acest nivel, într-un ateism de fapt". Pentru aceasta pornește de jos, explicând că trebuie să începem de la noi înșine și să ne întrebăm despre propriul raport cu Dumnezeu, de la modul în care ne relaționăm cu Cristos.
Cu privirea îndreptată constant spre perioada contemporană, Papa Leon al XIV-lea a remarcat, în Mesajul său din 28 mai adresat participanților la Seminarul "A evangheliza cu familiile de astăzi și de mâine. Provocări ecleziologice și pastorale" că "timpul nostru este un timp caracterizat de o căutare crescândă a spiritualității, în special în rândul tinerilor, doritori de relații autentice și de maeștri de viață". Iar în mesajul său video adresat tinerilor din Chicago și din întreaga lume (14 iunie), invită "să privească în propria inimă, să recunoască faptul că Dumnezeu este prezent și că, poate în multe moduri diferite", ne caută, ne cheamă și ne invită "să-l cunoaștem pe Fiul său Isus Cristos, prin Scripturi, să descoperim cât de important este pentru fiecare dintre noi să fim atenți la prezența lui Dumnezeu în inima noastră, la acea dorință de iubire în viața noastră, pentru a căuta, pentru a căuta cu adevărat și pentru a găsi modurile în care putem face ceva cu viața noastră pentru a-i sluji pe ceilalți". Exemplul este oferit de Sfântul Augustin, care în fața întrebărilor existențiale, încercând să înțeleagă sensul vieții, de unde vine răul, care este originea universului, întreprinzând un profund drum interior, găsește apoi toate răspunsurile în Dumnezeu. Munca introspectivă este deja clară într-una dintre primele sale lucrări, Solilocviile, unde filozoful din Tagaste își pune întrebări - "ca și cum eu și rațiunea mea am fi două realități distincte, în timp ce eu singur eram prezent", va clarifica el în Retractări (1, 4,1) -, identificând propriile obiective: "Ce vrei deci să știi? Toate aceste lucruri pe care le-am cerut în rugăciune. Rezumă-le în câteva cuvinte. Doresc să am cunoaștere a lui Dumnezeu și a sufletului? Și nimic mai mult? Absolut nimic. Apoi începe să investighezi" (1, 2,7). Papa pare să se inspire din această analiză interioară atunci când, din nou către tinerii din Chicago, subliniază: "Toți trăim cu multe întrebări în inima noastră. «Sfântul Augustin vorbește atât de des despre inima noastră 'care nu are odihnă'... Această neliniște nu este un lucru negativ și nu ar trebui să căutăm moduri pentru a stinge focul, pentru a elimina sau chiar a ne anestezia la tensiunile pe care le simțim, la dificultățile pe care le experimentăm. Ar trebui mai degrabă să intrăm în contact cu inima noastră și să recunoaștem că Dumnezeu poate lucra în viața noastră, prin viața noastră și, prin noi, să ajungă la alte persoane". De asemenea, se adresează noilor generații în omilia rostită în Bazilica "Sfântul Paul din afara zidurilor", pe 20 mai, cu ocazia vizitei la mormântul apostolului neamurilor. El preia cuvintele lui Benedict al XVI-lea la a XXVI-a Zi Mondială a Tineretului de la Madrid (20 august 2011) și afirmă: "«La originea existenței noastre există un proiect de iubire al lui Dumnezeu», iar credința ne conduce «să ne deschidem inima către acest mister al iubirii și să trăim ca persoane care se recunosc iubite de Dumnezeu»". Pentru Pontiful augustinian, "aici se află rădăcina, simplă și unică, a oricărei misiuni". Seminariștilor, cu ocazia Jubileului lor (24 iunie), le subliniază că "este important să vă îndreptați atenția către centru, către "motorul" întregului vostru drum: inima!" și că "trebuie să lucrați asupra propriei interiorități, unde Dumnezeu își face auzit glasul și de unde vin cele mai profunde decizii; dar care este și un loc de tensiuni și de lupte, de convertit pentru ca toată umanitatea voastră să miroase de Evanghelie. Așadar, prima lucrare trebuie făcută asupra interiorității", insistă el, repetând, încă o dată, "invitația Sfântului Augustin de a ne întoarce la inimă, pentru că acolo găsim urmele lui Dumnezeu". "În sufletul uman, rațional și inteligent, trebuie să găsim chipul Creatorului", se citește De Trinitate (14, 4,6), unde sfântul episcop de Hipona clarifică faptul că imaginea lui Dumnezeu se află în "partea cea mai nobilă a spiritului uman, partea cu care el cunoaște sau îl poate cunoaște pe Dumnezeu" și, chiar dacă "spiritul uman nu este de aceeași natură cu Dumnezeu, totuși imaginea acelei naturi care este superioară oricărei alteia trebuie căutată și găsită la noi, în ceea ce are mai bun natura noastră", și aceasta chiar și atunci când spiritul "este degradat și deformat prin pierderea participării la Dumnezeu" pentru că "rămâne totuși imagine a lui Dumnezeu" și este așa "întrucât este capabil de Dumnezeu și poate fi părtaș de El" (14, 8,11).
Pontiful însoțește această analiză interioară cu cuvintele sale: "a coborî în inimă ne poate înspăimânta uneori, pentru că există și răni". Și încurajează: "Nu vă fie frică să le îngrijiți, lăsați-vă ajutați", avertizând că "fără viața interioară, nici măcar viața spirituală nu este posibilă, pentru că Dumnezeu ne vorbește chiar acolo, în inimă" și "trebuie să știm să-l ascultăm". Și oferă indicații ulterioare, specificând că "din această lucrare interioară face parte și antrenamentul pentru a învăța să recunoaștem mișcările inimii: nu numai emoțiile rapide și imediate care caracterizează sufletul tinerilor, ci mai ales sentimentele voastre, care vă ajută să descoperiți direcția vieții voastre". Apoi precizează că "drumul privilegiat care ne conduce în interior" este rugăciunea, pentru că "fără întâlnirea cu El, nu reușim nici măcar să ne cunoaștem cu adevărat pe noi înșine"; pentru aceasta trebuie să-l "invocăm frecvent Duhul Sfânt", pentru ca să poată plăsmui "o inimă docilă, capabilă să sesizeze prezența lui Dumnezeu, ascultând și vocile naturii și ale artei, ale poeziei, ale literaturii și ale muzicii, precum și ale științelor umane". De fapt, în Cetatea lui Dumnezeu (19, 19) Augustin scrie că "iubirea față de adevăr caută liniștea contemplației", iar în Expuneri despre Psalmi aprofundează experiența rugăciunii, care este dialog cu Domnul: "Dumnezeu este cel care vorbește cu tine; când te rogi, tu ești cel care vorbește cu Dumnezeu" (85, 7,5).
În afară de asta, în mai multe ocazii, Leon al XIV-lea recomandă ascultarea: "Cred că este important ca noi toți să învățăm tot mai mult să ascultăm, pentru a intra în dialog" (Omilia din timpul Liturghiei în Cripta Bazilicii Sfântul Petru, 11 mai). Privind apoi la lumea contemporană, Papa, în audiența sa acordată profesorilor din școlile catolice din Irlanda, Anglia, Țara Galilor și Scoția și cu tinerii din dieceza de Copenhaga (5 iulie), recunoaște că "astăzi, atât de des, pierdem capacitatea de a asculta, de a asculta cu adevărat. Ascultăm muzică, avem urechile inundate constant de tot felul de informații digitale, dar uneori uităm să ne ascultăm propriile inimi" și reiterează că "în inimile noastre Dumnezeu ne vorbește, Dumnezeu ne cheamă și ne invită să-l cunoaștem mai bine și să trăim în iubirea sa"; de fapt, "prin această ascultare", continuă Pontiful, ne putem deschide "pentru a permite harului lui Dumnezeu să întărească" propria "credință în Isus, astfel încât să putem împărtăși mai ușor acest dar cu ceilalți".
Inima, Cuvântul lui Dumnezeu, acțiunea, iată cuvintele cheie ale învățăturilor lui Leon al XIV-lea despre interioritate: a cultiva "sămânța Evangheliei în propria inimă pentru a o duce apoi în viața de zi cu zi, în familie, în locurile de muncă și de studiu, în diverse ambiente sociale și la cei aflați în nevoie" și a pune pe primul loc "relația cu Domnul, cultivând dialogul cu El. Atunci El ne va face lucrătorii săi și ne va trimite în ogorul lumii ca martori ai Împărăției sale" (Angelus, 6 iulie).
(După L'Osservatore Romano, 12 iulie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu