|
© Vatican Media |
Sfântul Benedict și Europa
Maestru de adevărată "koinonia"
de Roberto Cutaia
11 iulie, sărbătoarea Sfântului Benedict abate, "patronul principal al întregii Europe" (proclamat de Paul al VI-lea prin scrisoarea apostolică Pacis nuntius la 24 octombrie 1964), este una dintre cele mai bune ocazii pentru a redescoperi și reevalua "ADN"-ul europenilor. Acest ADN a fost evocat de Benedict de Nursia (unde s-a născut în 480) în acea quaerere Deum, căutare a lui Dumnezeu, schițată în Regula și rezumată în formula Ora et labora. În realitate, această formulă nu apare în Regula sfântului Benedict și nici nu pare să fi fost rostită vreodată de el; de fapt, este o invenție fericită a abatelui de Beuron, Maurus Wolter, care a murit în 1890, dar ea surprinde foarte bine spiritul proiectului de viață benedictin.
"În sfântul Benedict și în monahismul care își trage viața și consistența din el - explică abatele de Montecassino, părintele Antonio Luca Fallica - Evanghelia nu se separă de viață, ci devine o rădăcină fertilă a ei, o respirație vitală Pentru aceasta el poate fi definit și maestru de civilizație, capabil să formeze o conviețuire care a știut să primească și să îmbine sensibilități, tradiții și culturi diferite, care, în loc să fie în disensiune și să intre în conflict, au putut să se întâlnească, să dialogheze și să țeasă unire". Și astăzi, afirmă el, "avem nevoie să privim la el și să învățăm din înțelepciunea sa spirituală, nu atât pentru o singură trăsătură pe care a el a întruchipat-o, sau pentru un gest sau un cuvânt deosebit de elocvente, ci pentru că încă ne poate învăța arta lui et [...] et, care nu se referă numai la raportul dintre rugăciune și muncă, ci și dintre multiplele componente ale experienței umane, care trebuie ținute împreună în ciuda diversității lor și conduse spre unificare grație unei inimi care, prin drumul spiritual, își redescoperă propria unitate și simplitate".
Strigătul lui Benedict de Nursia este un strigăt pentru unitate și pace adevărată: "Într-o perioadă în care trăim atâtea fragmentări și dezintegrări, avem nevoie de perspective unificate și unificatoare care să permită primatului Evangheliei să se întrupeze în viața de zi cu zi, obișnuită, astfel încât să o putem trăi cu sens și speranță, fără resemnări și retrageri nostalgice", subliniază părintele Fallica. Astăzi, există o mare foame și sete de relații, de întâlniri autentice și de comuniune. Și, continuă abatele de Montecassino (unde sfântul patron al Europei a murit în 547), "sfântul Benedict se prezintă ca un maestru de koinonia pentru că ne invită să împletim împreună, și aici fără separări sau opoziții nejustificate, firul singurătății și cel al comuniunii. Cei care nu învață să fie împăcați cu ei înșiși nu reușesc să intre într-o adevărată comuniune cu ceilalți și invers, cei care nu se deschid unei relații comunitare sincere și profunde cu greu reușesc să rămână în singurătatea întâlnirii personale, față în față, cu Dumnezeu. Cei care nu știu să-i spună "tu" lui Dumnezeu cu greu vor reuși să spună acel «noi» al adevăratei koinonia".
Europa de astăzi pare orfană de figuri de referință: "Mesajul sfântului Benedict nu este numai spiritualitate - afirmă părintele Fernando Rivas, fost prorector și decan al Facultății de Teologie de la Ateneul Pontifical Sfântul Anselm - ci un întreg mod de viață, personal și social, care cuprinde întreaga viață a persoanei și a societății, familială, economică și politică". Stilul benedictin arată că credința în Cristos, mesajul său și opera sa nu se limitează la o viață interioară și personală, ci transformă interiorul și exteriorul, viața umană și natura deteriorată de om. Și, continuă părintele Rivas, "primul mesaj al sfântului Benedict este că orice tentativă de restaurare care vrea să se bazeze numai pe om este sortită eșecului. Al doilea mesaj este că Dumnezeu își împlinește lucrarea sa prin om, iar ceea ce omul nu face, Dumnezeu nu poate face în alt mod. A avea grijă de frate și de natură înseamnă a face lucrarea lui Dumnezeu". Există apoi al treilea mesaj al lui Benedict pentru astăzi, "acela să nu ne pierdem în știrile exterioare, în ceea ce se spune că se întâmplă în lume, în afara noastră. Mai degrabă, in primis, ne avertizează să fim atenți la ceea ce se întâmplă în inima noastră. Centrul atenției noastre trebuie să fie inima noastră, eu-l nostru interior, din care provine tot binele și răul care există în lume. Soluțiile nu vin din afară, din măsuri exterioare persoanei. Singurele răspunsuri la lucrurile pe care le trăiește lumea sunt în inima omului, unde locuiește Tatăl său, care este în ceruri".
Însă, în acest timp de fibrilație paradoxală, omul nu mai reușește să fie fericit. "Sfântul Benedict - reiterează fostul decan de la Anselmianum - propune același drum al lui Cristos: fericirile. Adică, opusul a ceea ce căutăm de obicei ca izvor de fericire: bogăția, stăpânirea, bucuria lumească. Toate acestea trec, dar fericirea nu". În sfârșit, conclude Rivas, "astăzi se promovează viața în comun, cluburile, cartierele închise, dar suntem foarte departe de comuniunea de viață la care aspiră orice grup, familie, instituție, mănăstire. Există multe moduri de a înțelege viața în comun, dar Benedict de Nursia, mai mult decât să vorbească despre caritate și solidaritate, ne învață că pacea și comuniunea stabilă între oameni se realizează numai atunci când se descoperă că celălalt este o parte din mine".
(După L'Osservatore Romano, 11 iulie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu