![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Dicasterul pentru Doctrina Credinței Considerații cu privire la experiența spirituală de pe Muntele Zvir (Litmanová, Slovacia) "Lasă ca Isus să te elibereze" Excelenței Sale Mons. Joná Maxim M.S.U.,
Dragă frate, Ne-ați explicat că, în mijlocul devoțiunii mariane provocate de presupusele apariții ale Sfintei Fecioare Maria la Litmanová - între 1990 și 1995 - "mărturisirile sincere și profunde în acel loc sunt nenumărate și nu lipsesc și convertirile". De asemenea, ați relatat că, de-a lungul anilor, locul s-a dezvoltat deoarece numărul pelerinilor a crescut (Scrisoarea dumneavoastră din 5 februarie 2025). În afară de asta, ați exprimat și că apreciați "numeroasele roade spirituale obținute de pelerinii care nu încetează să frecventeze locul, chiar dacă «aparițiile» s-au încheiat acum 30 de ani" și ați propus judecata de nihil obstat "pentru a însoți pastoral fenomenul în cauză" (Scrisoarea dumneavoastră din 27 mai 2025). Analiza presupuselor mesaje ne conduce să percepem invitațiile prețioase la convertire, unite cu o promisiune de fericire și de libertate interioară, lucrare a lui Cristos în inimile noastre: "Lăsați ca Isus să vă elibereze. Lăsați ca Isus să vă facă liberi. Și nu permiteți ca Dușmanul vostru să limiteze libertatea voastră pentru care Isus a vărsat atât de mult sânge. Sufletul liber este sufletul unui copil" (5 decembrie 1993). Însăși Sfânta Fecioară Maria, plină de har, se prezintă ca fericită: "Sunt fericită" (5 decembrie 1993). Și o repetă ca o invitație de a găsi adevărata cale a fericirii care începe cu recunoașterea faptului de a fi iubiți necondiționat: "Vă iubesc așa cum sunteți. [...] Vă iubesc! Vă iubesc! Vreau ca voi să fiți fericiți, dar această lume nu vă va face niciodată fericiți" (7 august 1994). Invitațiile din diferite mesaje caută să încurajeze persoanele arătând că drumul Evangheliei nu este complicat. În schimb, face viața mai simplă, ca atunci când, în tăcerea inimii, Cristos ne renaște și ne simplifică existența: "Ca Mamă, aș vrea să vă cer să începeți să trăiți într-un mod simplu, să gândiți într-un mod simplu și să acționați într-un mod simplu. Căutați tăcerea pentru ca Duhul lui Cristos să se poată naște din nou în voi" (5 iunie 1994). "El vă vrea tot mai simpli" (8 martie 1992). Dar această simplitate nu trebuie confundată cu superficialitatea, pentru că simplitatea drumului evanghelic ne conduce la profunzimile vieții și la bogățiile inepuizabile ale iubirii divine: "Dragi copii, voi trăiți lucrurile în manieră foarte superficială și tocmai pentru că nu mergeți în profunzime, nu puteți experimenta pacea și bucuria" (4 iunie 1995). Găsind bucurie și pace în Domnul, noi înșine devenim "pace" pentru ceilalți: "ca voi înșivă să deveniți pace" (9 iulie 1995), "pentru ca apoi să fi capabili să puteți răspândi după aceea pacea" (6 septembrie 1992). Această chemare la adevărata fericire, consecință a faptului că de a ști că suntem iubiți de Dumnezeu, reapare ca o cale pentru evanghelizare: "Fii fericit pentru că Dumnezeu te iubește și ești foarte important pentru El și transmite această bucurie și altora, pentru ca și ei să poată crede, prin bucuria ta, că Dumnezeu ne iubește" (9 octombrie 1994). Expresia "ești foarte important pentru El" ne ajută să înțelegem cum lumina iubirii divine ne face să recunoaștem demnitatea noastră. Într-un alt moment, Sfânta Fecioară Maria afirmă: "Când mă uit la voi, îl văd pe Dumnezeu în fiecare dintre voi. Sunteți o mare reflectare a lui Dumnezeu" (9 iulie 1995). Invitația de a accepta iubirea lui Dumnezeu este constantă: "Nu te opune niciodată harului Domnului tău care te iubește nebunește" (8 august 1993). Aceasta implică și o chemare la angajarea deplină pe un drum de răspuns la inițiativa Domnului. În primul rând, trebuie să acceptăm liber iubirea Domnului: "Acceptă harurile, pregătite pentru tine astăzi" (8 august 1993). Prin urmare, trebuie să începem un drum de transformare: "În numele Dumnezeului Sfânt, vă cer: schimbați viețile voastre, dați vechile voastre vieți inimii mele și începeți să învățați de la Fiul meu" (5 septembrie 1993). În cele din urmă, este vorba de a-l imita pe Cristos care se dăruiește din iubire: "Isus s-a jertfit pentru popor, de ce oamenii nu se jertfesc pe ei înșiși așa cum a făcut Isus cu atâția ani în urmă[?] Oamenii au atâtea lucruri, orice își doresc și s-ar ucide unii pe alții numai pentru a avea mai multe dintre aceste lucruri materiale. Isus însuși ne-a învățat că trebuie să ne iubim unii pe alții și să ne iertăm unii pe alții" (18 noiembrie 1990). A-i iubi pe frații devine sinteza răspunsului nostru și a împlinirii noastre: "Mă bucur enorm de fiecare dintre sacrificiile voastre aduse din iubire față de ceilalți. [...] Misiunea fiecăruia dintre voi este să iubească, pentru că viața este făcută pentru asta și pentru că numai iubirea va putea da plinătate vieților voastre" (5 februarie 1995). În același timp, găsim unele ambiguități și aspecte neclare în aceste presupuse mesaje, dar acest fapt trebuie să se discearnă ținând cont de ceea ce Comisia doctrinală a explicat bine în raportul său din 20 aprilie 2011: "[Presupusele vizionare] mărturisesc că, în timpul unei întâlniri, Maria le-a transmis un mesaj [pe care] ulterior l-au interpretat public" și că "această comunicare avea loc printr-o anumită metodă internă", pe care destinatara "nici măcar nu știa să o numească și, de aceea, exprimarea verbală finală a mesajelor este o [stilizare] și o interpretare a [vizionarei]". De fapt, când a fost întrebată în ce limbă au comunicat cu Sfânta Fecioară Maria, Ivetka a răspuns: "Nu folosim niciun limbaj atunci când vorbim» (8 august 1993). Acest fapt permite o acceptare a valorii generale a presupuselor mesaje, necesitând în același timp o clarificare a unora (puține) dintre ele, cum ar fi mesajul referitor la posibilitatea ca o anumită persoană să nu fie iertată sau că într-o anumită regiune a lumii aproape toate persoanele sunt condamnate (24 februarie 1991), sau că "motivul oricărei boli este păcatul" (2 decembrie 1990), care nu pot fi considerate acceptabile și, prin urmare, nu sunt potrivite pentru a fi publicate. Însă presupunând că este vorba numai de o exprimare limitată și confuză a unei experiențe interioare, ele ar putea fi înțelese în mod adecvat dacă sunt inserate în contextul general al celorlalte mesaje: dacă găsirea iubirii lui Cristos ne face fericiți, închiderea față de iubirea sa ne ruinează existența, făcând-o să devină un eșec și o sursă de suferință. Aceste considerații permit Dicasterului pentru Doctrina Credinței să accepte propunerea dumneavoastră de a continua cu declarația de "nihil obstat" cu privire la devoțiunea mariană apărută pe muntele Zvir. Această declarație, deși nu implică recunoașterea autenticității supranaturale a presupuselor apariții, permite totuși aprobarea cultului public și comunicarea credincioșilor că, dacă doresc, se pot apropia de această propunere spirituală fără riscuri, în afară de faptul că pot fi de ajutor pentru a trăi Evanghelia lui Cristos conținuturile fundamentale ale presupuselor mesaje. În același timp, încredințăm Excelenței Voastre publicarea unei colecții de mesaje, care să excludă acele câteva afirmații care pot să ducă la dezorientare și să tulbure credința celor simpli. Cu mult afect și recunoștință în Domnul și în Preasfânta Maria. Card. Víctor Manuel Fernández
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |