|
© Vatican Media |
Sâmbăta Sfântă: Isus ascuns în mormânt
De Giuseppe Lorizio
Imaginarul colectiv sprijinit de o falsă teologie susține că Sâmbăta Sfântă este o zi "aliturgică", adică lipsită de rugăciunea oficială a Bisericii. Nimic mai înșelător. Dacă este adevărat că nu se celebrează Euharistia, oricum rămâne Liturgia Orelor și, în ea, Oficiul lecturilor, în care suntem chemați să medităm textul unei omilii antice a unui autor necunoscut, care în manieră sugestivă și profundă ne oferă sensul acestei zile din triduum mortis. "Ce s-a întâmplat? Pe pământ astăzi este mare tăcere, mare tăcere și singurătate. Mare tăcere, pentru că Regele doarme: pământul a amuțit și tace, pentru că Dumnezeul făcut trup a adormit și i-a trezit pe cei care dormeau de veacuri. Dumnezeu a murit în trup și a coborât să zdruncine împărăția iadului." Aici suntem în fața Dumnezeului ascuns în Cristos înmormântat. Blaise Pascal se exprima astfel în Cugetările sale: "Isus Cristos era mort, dar văzut pe cruce; este mort și ascuns în mormânt." "A murit și s-a îngropat", mărturisim în Simbol, adică a trăit moartea până la capăt, moartea sa nu a fost una aparentă. El, adaugă Pascal, "nu a avut unde să se odihnească pe pământ decât în mormânt", nu avea un loc unde să-și rezeme capul și îl rezemă în mormânt, pe care-l vom descoperi gol în dimineața duminicii de Paște. Dar odihna sa nu este o odihnă inactivă. Coborârea în iad ne este dată ca să putem percepe un aspect al misterului pascal. Aici se exprimă convingerea că acțiunea mântuitoare a pătimirii lui Cristos nu este îndreptată numai spre prezent și spre generațiile viitoare, ci se referă și la tot trecutul omenirii în general și al lui Israel în particular. Dante, în cântul al IV-lea din Iadul, în care-i întâlnește pe cei care locuiesc în limb, recunoscând în ei suflete mari, chiar dacă râzând, îi adresează lui Virgiliu întrebarea crucială:
"Dar spune, maistre,-o, spune-mi, doamne, oare
ieși - i-am zis, dorind să am deplin
credința cea ce-nvinge-orice eroare -
cândva prin merit propriu sau străin
vrun duh de-aici, spre-a trece-n mântuință?".
A ieșit vreodată cineva din limb? Și poetul răspunde confirmând credința lui Alighieri:
"De-abia sosii în noua-mi locuință
și-un duh puternic a venit de sus,
cunun-având ca semn de biruință,
și-a tras de-aici pe primul om, și-a dus
pe Noe și-Avel, și cu el porniră
și Moise-al legii dătător supus,
și pe Avram, și-acel cu dulce liră;
cu fii și tată-a dus pe Israel
și-atât de mult iubita sa Rahiră,
și pe-alții mulți îi scoase-n acest fel;
dar vreau să știi că duhuri mântuite
n-au fost de-aici nicicând până la el".
Întâlnirea lui Isus cu Adam este descrisă în formă profundă teologic în omilia pe care suntem chemați s-o medităm: "Eu sunt Dumnezeul tău, care pentru tine am devenit fiul tău; care pentru tine și pentru aceștia, care s-au născut din tine, vorbesc acum și în puterea mea le porun-cesc celor care erau în închisoare: Ieșiți! Celor care erau în întuneric: Fiți luminați! Celor care erau morți: Înviați! Ție îți poruncesc: Trezește-te, tu, care dormi! Într-adevăr, eu nu te-am creat ca să rămâi prizonier în iad." Icoană, nu relicvă, așa cum a învățat Papa Benedict, strâns unită cu misterul înmormântării, este Giulgiul: "Se poate spune că Giulgiul este Icoana acestui mister, Icoana Sâmbetei Sfinte. De fapt, ea este o pânză de mormânt, care a înfășat cadavrul unui om răstignit corespunzând în toate cu ceea ce ne spune Evangheliile despre Isus, care, răstignit pe la amiază, și-a dat duhul pe la trei după-amiază [...]". Pătrunsă de profund misticism este reflecția pe care ne-o oferă Antonio Rosmini cu privire la viața euharistică a lui Cristos mort. El susține că viața lui Cristos în mormânt a fost o viață euharistică, deoarece el însuși s-a hrănit cu panis angelorum în Joia Sfântă. Numai astfel într-un fel se explică Sâmbăta Sfântă: este misterul cinei care luminează pe cel al mormântului. Între inspirația patristică, teologie, spiritualitate și devoțiune reies reflecții îndrăznețe și geniale, pătrunse de un profund sens escatologic. În acest orizont, panis viatorum primește semnificația sa cea mai adevărată de a fi în primul rând hrană cerească, divină. Tot așa și supraviețuirea noastră în așa-numita escatologie intermediară (adică între moartea noastră individuală și învierea trupului) este asigurată prin intermediul pâinii vieții, cu care ne-am hrănit propria existență istorică. Așadar, trupul fericiților este un trup euharistic, sau, mai bine zis, corporalitatea lor are o profundă dimensiune euharistică. Formula patristică medicament al nemuririi și cuvântul viatic nu rămân în cadrul simplelor expresii verbale și de devoțiune, ci se înrădăcinează într-o concepție profund sacramentală și misterică a vieții ultra-pământești ca ospăț veșnic, pentru care masa euharistică pământească este figură. Și încă o dată Joia Sfântă susține ascunderea în mormânt.
(După agenția SIR, 19 aprilie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu