![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Secretarul Dicasterului pentru Cultură și Educație reflectă asupra impactului noilor tehnologii, tema centrală a Summitului de acțiune privind inteligența artificială de la Paris. El subliniază necesitatea de a defini obiective care să plaseze ființa umană în centrul progresului tehnologic. Nota "Antiqua et Nova" este un avertisment pentru comunitatea globală de a profita de oportunitățile oferite de inovare, păstrând în același timp controlul asupra mașinilor. Un "moment istoric", o adevărată "revoluție" comparabilă cu cea industrială din secolul al XIX-lea. O schimbare epocală în care Biserica se propune ca interlocutoare activă, cu obiectivul de a menține ființa umană în centru și de a utiliza noile tehnologii pentru a răspândi în mod inovator cuvântul lui Dumnezeu. Aceasta este perspectiva schițată de Monseniorul Carlo Maria Polvani, secretar al Dicasterului pentru Cultură și Educație, cu privire la folosirea inteligenței artificiale, temă centrală de la AI Action Summit. Întâlnirea internațională, care se va ține astăzi și mâine (10-11 februarie 2025) la Paris, va reuni peste o mie de experți din sector pentru a defini bazele unei guvernanțe globale a IA. Sfântul Scaun va fi reprezentat de arhiepiscopul Paul Richard Gallagher, secretar pentru raporturile cu statele și organizațiilor internaționale. Polvani, unul dintre redactorii lui Antiqua et Nova - document publicat de dicasterul său în colaborare cu cel pentru Doctrina Credinței - reflectă, intervievat de mass-media vaticane, despre impactul pe care noile tehnologii îl vor putea avea asupra viitorului comunității creștine și, mai în general, al omenirii. Cum ați defini însemnătatea revoluției Inteligenței Artificiale și necesitatea pentru Sfântul Scaun de a o înfrunta? Când Machiavelli scria Principele, Sfântul Erasmus se gândea la umanism, Europa descoperea America și spaniolii și portughezii ajungeau în Indii. Întrebarea este: Societățile care trăiesc un moment istoric își dau seama de asta? Noi suntem în mijlocul acestui moment. Putem înțelege ce va face inteligența artificială planetei noastre și omenirii folosind ca analogie ceea ce a făcut Revoluția Industrială de la 1800 și în continuare. Suntem în fața unor schimbări foarte mari, comparabile cu tulburările sociologice și antropologice ale epocii. Ordinea de măreție este mai dificil de prevăzut: va fi de zece ori mai mare, de o sută de ori mai mare sau de o mie de ori mai mare? Cu IA și NBIC - nanotehnologii, biotehnologii, tehnologii ale informației și științe cognitive - poziția cea mai extremă este aceea de a crede că omenirea devine prima specie pe această planetă care devine stăpână a propriului destin dintr-un punct de vedere evolutiv. În mod rațional, nu vom putea spune asta timp de peste cincizeci de ani. Dar putem să ne așteptăm la schimbări ale unei ordini de măreție foarte mare. În aceste context "amețitor", ce putem să așteptăm de la Biserică? Care era intenția din spatele notei Antiqua et Nova? Biserica nu poate rămâne în tăcere în fața unui fenomen de asemenea însemnătate. Înainte de toate, nu trebuie să demonizăm și nici să idealizăm inteligența artificială. Trebuie să vedem pericolele ei, dar și binefacerile pentru omenire. Nu este vorba de a pierde capul și de a ne alia cu defetiștii, convinși că se apropie sfârșitul dezastruos al omenirii, sau cu entuziaștii, care susțin că rasa umană se va schimba complet. Trebuie să analizăm fenomenul. Un exemplu bun al acestor două fețe ale aceleiași medalii se referă la Spitalul Cochin din Paris, care folosește inteligența artificială pentru a depista cazuri de cancer la glanda mamară. Rezultatul este un număr incredibil de vieți salvate. Putem să ne imaginăm și că tot acest instrument într-o zi va fi folosit pentru a decide care femeie va primi cea dintâi îngrijirile, fără să fie o ființă umană sau un medic care să decidă. Biserica pune în centru persoana umană și îngrijirea celor mai slabi. Inegalitățile nu trebuie să fie exacerbate de IA. Din păcate, Revoluția Industrială la care am făcut referință mai devreme a mărit desigur nivelul general de viață, dar a avut și efecte dăunătoare. Trebuie spus că dezvoltarea sa nu a fost bine reglementată. Dacă aplicăm acest raționament la IA, atunci există pericolul de nu o reglementa. Trebuie să facem alegeri acum la nivel politic, antropologic, filozofic și științific pentru a limita efectele sale periculoase, dintre care primul a fost subliniat de mai multe ori de papa: acela de a priva omul de demnitatea sa de a alege și a determina. Cum trebuie să se răspundă la tentația IA de a-l face pe om să creadă că este propriul demiurg, și uneori să fie în competiție cu proiectul divin? Citind prima parte a documentului, se observă cum inteligența artificială se situează în istoria analizei raționalității și a inteligențelor în filozofia și în antropologia clasică. Există diferite tipuri de inteligență. Astăzi știm la nivel științific că inteligența emotivă nu este egală cu inteligența intelectuală. Avem nevoie să facem această analiză, pentru că fără ea există riscul de a vedea inteligența artificială ca un răspuns la tot și la toate. Dar nu este așa. Inteligența artificială trebuie să fie menținută într-un cadru specific de obiective decise de omenire. Ziua în care omenirea pierde controlul obiectivelor, pierde controlul instrumentului, este momentul pericolului. Ce tip de raport se va instaura între om și mașină și cum va resimți asta antropologia creștină? În anii '40, cu aproape o sută de ani în urmă, Georges Bernanos explica în Révolution et liberté că problema nu este numărul mare de mașini, ci numărul cel mai mare de persoane care vor numai ceea ce pot da mașinile. Tehnologia în sine devine o problemă atunci când se încearcă să se înțeleagă cum o interpretează persoanele, cum o folosesc. Problema ulterioară a IA față de alte instrumente precum televiziunea, radioul sau alte dezvoltări tehnologice este că funcționează singură. Spre deosebire de un radio sau de un televizor pe care trebuie să-l pornesc sau să-l opresc, inteligența artificială, o dată programată pentru a rezolva o problemă, va continua să facă asta, și nu numai că va continua să facă asta, ci va deveni tot mai capabilă să facă asta, pentru că va avea înmagazinate mai multe detalii și mai multe date. Software-ul său va funcționa mai bine. Așadar, riscul este de a avea o viață practic în afara controlului nostru. Care sunt pericolele IA pentru credință? Va altera raportul nostru cu Dumnezeu Cuvântul făcut trup? Modul în care inteligența artificială ar putea influența asupra problemelor de credință este în schimbarea antropologiei noastre, modul în care ne vedem ca niște creștini, și mai ales ca niște catolici. Noi vedem mereu natura ca un receptacul al harului și acesta este un aspect care ne distinge de celelalte confesiuni creștine. Pentru noi nu există niciodată opoziție între har și natură, în afară de cazul de păcat. Așadar, dacă există un instrument care schimbă modul de a concepe natura noastră umană, există și riscul de a concepe în mod diferit harul și raportul între har și natură. Sunt concepte foarte clasice. Provin de la Aristotel și de la Sfântul Toma. Nimic nou sub soare. Numai că nici Sfântul Toma, nici Aristotel nu-și puteau imagina că va exista o mașină care îl va face pe om să creadă că este diferit. Dau un exemplu extrem, cel al acelora care cred în transumanism. Cred că homo sapiens este pur și simplu un animal ca și celelalte, o specie ca și celelalte, și că inteligența artificială ne va ajuta să devenim un alt homo, un super-om. Asta, desigur, ar însemna a distruge rasa umană. Ar însemna a nega că omul ca om a avut privilegiul de a-l vedea pe Dumnezeul său întrupat într-un om. Suntem într-un an jubiliar. Cum putem lega inteligența artificială cu speranța? Utilizarea sa ar putea contribui să ne facă persoane mai bune? Inteligența artificială este una dintre problemele cele mai complexe pe care va trebui să o înfruntăm în viitor. Trebuie să avem speranța că ființele umane sunt în măsură să înfrunte provocările. Sfântul Părinte este convins de acest lucru. Biserica este convinsă de acest lucru. Nu trebuie să disperăm: avem o oportunitate extraordinară. Putem face o cantitate enormă de bine. Trebuie să sperăm că acest instrument este bine utilizat. Vor exista desigur momente în care vom face greșeli, omenirea le-a făcut mereu, dar asta nu înseamnă că trebuie să disperăm și să ne gândim la un soi de Armagedon. Nu este așa. Speranța ne dă certitudinea că la sfârșit omul va triumfa și va folosi bine acest instrument. Care este locul corect pentru inteligența artificială în civilizația noastră? Este posibil de realizat orice tip de aplicație pentru a îmbunătăți persoanele. De exemplu, în loc de a crea inegalități sociale, inteligența artificială poate să fie un instrument incredibil pentru a le reduce. În domeniul instruirii, IA poate fi folosită în moduri extraordinare, dar și foarte negative. Mulți studenți profită de asta, scriind textele lor în trei minute. Însă latura pozitivă poate să fie foarte utilă: pur și simplu pentru faptul că la celălalt capăt al lumii, chiar și cel care nu are acces la o bibliotecă, cel care nu are nimic poate găsi orice tip de date. Există un aspect de democratizare a cunoașterii. Iată de ce creștinii trebuie să fie implicați în inteligența artificială: pentru că trebuie să fie prezenți, pentru că este un instrument care acumulează date, și nu trebuie să acumuleze numai unele categorii de date. Cunoașterea colectivă disponibilă prin instrumente ca IA trebuie să fie cu adevărat reprezentativă. Și papa a spus deja asta cu privire la popoarele și la culturile indigene. Dacă am fi avut inteligența artificială în urmă cu 500 de ani, am fi putut salva limbile din Mexic, din Brazilia și din Amazonia. Potențialul pentru a face bine este excepțional, și din punct de vedere cultural. Omenirea poate să facă asta. Să fim încrezători. Ce utilizări ale IA ați sfătui pentru Sfântul Scaun? Biserica Catolică este, cu structurile sale centralizate, una dintre religiile care dispune de o cantitate extraordinară de date. Să ne gândim, de exemplu, la anuarul statistic pe care îl produce Secretariatul de Stat. Avem tot soiul de statistici despre câte surori sunt într-o dieceză, câți laici sunt într-o dieceză. Avem și multe date digitalizate la Dicasterul pentru Cultură și Educație. Pentru a nu vorbi despre tot ceea ce putem face pentru a face mai eficace munca noastră și pastorația noastră, mai ales în zone izolate. Mă gândesc la țările în care persoanele nu pot călători, pentru că drumurile nu sunt bune. O cateheză ținută într-un loc poate să fie distribuită cu ușurință, la 100, 200 de kilometri distanță. Asta le permite cateheților să pună întrebări celui care primește cateheza și să învețe. A răspândi cuvântul lui Dumnezeu este mult mai ușor cu sistemele de inteligență artificială decât fără ele. Delphine Allaire (După Vatican News, 10 februarie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * ![]() | ![]() |