Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Primele Vespere de la Sărbătoarea Prezentării Domnului (1 februarie 2025)

"Iată vin [...] ca să fac voința ta, Dumnezeule" (Evr 10,7). Cu aceste cuvinte autorul Scrisorii către Evrei manifestă adeziunea deplină a lui Isus la proiectul Tatălui. Astăzi le citim în sărbătoarea Prezentării Domnului la Templu, Ziua Mondială a Vieții Consacrate, în timpul Jubileului speranței, într-un context liturgic caracterizat de simbolul luminii. Și voi toți, surori și frați care ați ales calea sfaturilor evanghelice, v-ați consacrat, ca "Mireasa în fața Mirelui [...] învăluită de lumina sa" (Sfântul Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică Vita consecrata, 15); v-ați consacrat aceluiași plan luminos al Tatălui care dăinuie de la originile lumii. El va avea împlinirea sa deplină la sfârșitul timpurilor, dar deja acum se face vizibil prin "minunățiile pe care Dumnezeu le realizează în umanitatea fragilă a persoanelor chemate" (ibidem, 20). Să reflectăm, așadar, asupra modului în care, prin intermediul voturilor de sărăcie, castitate și ascultare, pe care le-ați făcut, puteți fi și voi purtători de lumină pentru femeile și bărbații din timpul nostru.

Primul aspect: lumina sărăciei. Ea își are rădăcinile în însăși viața lui Dumnezeu, veșnic și total, dar reciproc al Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt (ibidem, 21). Exercitând astfel sărăcia, persoana consacrată, cu o folosire liberă și generoasă a tuturor lucrurilor, se face prin ele purtătoare de binecuvântare: manifestă bunătatea lor în ordinea iubirii, respinge tot ceea ce îi poate întuneca frumusețea - egoism, lăcomie, dependență, folosirea violentă și pentru scopuri de moarte - și îmbrățișează în schimb tot ceea ce o poate preamări: sobrietatea, generozitatea, împărtășirea, solidaritatea. Și Paul o spune: "Toate sunt ale voastre! Dar voi sunteți ai lui Cristos, iar Cristos al lui Dumnezeu" (1Cor 3,22-23). Aceasta este sărăcia.

Al doilea element este lumina castității. Și aceasta are origine în Treime și manifestă o "reflexie a iubirii infinite care leagă cele trei Persoane divine" (Vita consecrata, 21). Practicarea sa, în renunțarea la iubirea conjugală și în calea continenței, reafirmă primatul absolut, pentru ființa umană, al iubirii lui Dumnezeu, primită cu inimă neîmpărțită și nupțială (cf. 1Cor 7,32-36), și o arată ca izvor și model al oricărei alte iubiri. Știm asta, noi trăim într-o lume adesea marcată de forme distorsionate de afectivitate, în care principiul lui "ceea ce-mi place mie" - acel principiu - determină în a căuta în celălalt mai mult satisfacerea propriilor nevoi decât bucuria unei întâlniri rodnice. Este adevărat. Asta generează, în relații, atitudini de superficialitate și precaritate, egocentrism, hedonism, imaturitate și iresponsabilitate morală, prin care se înlocuiesc mirele și mireasa întregii vieți cu partenerul de moment, copiii primiți ca dar cu aceia pretinși ca "drept" sau eliminați ca "deranj".

Surorilor, fraților, într-un context de acest tip, în fața "nevoii crescânde de limpezime interioară în raporturile umane" (Vita consecrata, 88) și de umanizare a legăturilor dintre oameni și comunități, castitatea consacrată ne arată - arată bărbatului și femeii din secolul al XXI-lea - o cale de vindecare de răul izolării, în exercitarea unui mod de a iubi liber și eliberator, care primește și respectă pe toți și nu constrânge, nici nu respinge pe nimeni. Ce medicament este pentru suflet a întâlni călugărițe și călugări capabili de o relaționare matură și bucuroasă de acest tip! Sunt o reflexie a iubirii divine (cf. Lc 2,30-32). Însă, pentru acest scop, este important, în comunitățile noastre, să ne îngrijim de creșterea spirituală și afectivă a persoanelor, deja de la formarea inițială, precum și în cea permanentă, pentru ca într-adevăr castitatea să arate frumusețea iubirii care se dăruiește și să nu se răspândească fenomene dezastruoase cum sunt oțetirea inimii sau ambiguitatea alegerilor, izvor de tristețe, insatisfacție și, uneori, motiv, în subiecți mai fragili, al dezvoltării de adevărate "vieți duble". Lupta împotriva ispitei vieții duble este zilnică. Este zilnică.

Și ajungem la al treilea aspect: lumina ascultării. Și despre aceasta ne vorbește textul pe care l-am ascultat, prezentându-ne, în raportul dintre Isus și Tatăl, "frumusețea eliberatoare a unei dependențe filiale și nu servile, bogată în simț de responsabilitate și animată de încrederea reciprocă" (Vita consecrata, 21). Este tocmai lumina Cuvântului care se face dar și răspuns de iubire, semn pentru societatea noastră, în care se tinde să se vorbească mult, dar să se asculte puțin: în familie, la locul de muncă și în special în social media, unde pot să se schimbe fluvii de cuvinte și de imagini fără a se întâlni vreodată cu adevărat, pentru că nu se pune în joc cu adevărat unul pentru celălalt. Și acesta este un lucru interesant. De atâtea ori, în dialogul zilnic, înainte ca unul să termine de vorbit, deja iese răspunsul. Nu se ascultă. A ne asculta înainte de a răspunde. A primi cuvântul celuilalt ca un mesaj, ca o comoară și ca un ajutor pentru mine. Ascultarea consacrată este un antidot la acest individualism solitar, promovând ca alternativă un model de relație inspirat din ascultarea eficientă, în care după "a spune" și după "a auzi" urmează concretețea lui "a acționa", și asta chiar cu prețul de a renunța la gusturile mele, la programele mele și la preferințele mele. De fapt, numai astfel persoana poate experimenta până la capăt bucuria darului, învingând singurătatea și descoperind sensul propriei existențe în marele proiect al lui Dumnezeu.

Aș vrea să închei amintind un alt punct: "întoarcerea la origini" despre care astăzi se vorbește atât de mult în viața consacrată. Dar nu o întoarcere la origine ca o întoarcere la un muzeu, nu. Întoarcere chiar la originea vieții noastre. În această privință, cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am ascultat ne amintește că prima și cea mai importantă "întoarcere la origini" a fiecărei consacrări este, pentru noi toți, cea la Cristos și la "da"-ul său spus Tatălui. Ne amintește că reînnoirea, mai înainte de reuniuni și "mese rotunde" - care trebuie să se facă, sunt utile -, se face în fața tabernacolului, în adorație. Surorilor, fraților, noi am pierdut un pic simțul adorației. Suntem prea practici, vrem să facem lucrurile, dar... A adora. A adora. Capacitatea de adorație în tăcere. Și astfel se redescoperă propriile fondatoare și propriii fondatori înainte de toate ca femei și bărbați de credință, și repetând cu ei, în rugăciune și în oferire: "Iată vin [...] ca să fac voința ta, Dumnezeule" (Evr 10,7).

Multe mulțumiri vouă pentru mărturia voastră. Este o plămadă în Biserică. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat