Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Nota "Gestis verbisque" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 8

Un "eu" dilatat în Eu-l lui Cristos și în noi-ul Bisericii

"În experiența unei mari iubiri toată lumea se adună în raportul Eu-Tu, și tot ceea ce se întâmplă devine un eveniment în cadrul său." Prin aceste cuvinte ale lui Romano Guardini se poate găsi un posibil orizont interpretativ al Notei Gestis verbisque despre validitatea sacramentelor a Dicasterului pentru Doctrina Credinței.

De fapt, este vorba despre un document care nu se limitează să reafirme obligația, din partea slujitorilor, de a respecta formulele liturgice aprobate de Biserică, ci intenționează să trezească în întregul popor al lui Dumnezeu, începând de la păstori, dorința de a se lăsa surprinși de noutatea prezenței lui Cristos, care se inaugurează în fiecare zi în liturgie, și de a percepe și a primi această prezență cu acea privire de credință pe care fiecare credincios este chemat în mod existențial s-o adeverească și s-o reînnoiască. Și după cum într-o mare iubire toată realitatea pare într-un fel să se adune și să se interpreteze în cadrul experienței acelui raport, așa încât tot ceea ce se întâmplă pare să fie intim legat cu ea, tot așa pentru creștin persoana lui Cristos este ceva în lumina căreia toată realitatea dobândește sensul său cel mai adevărat și autentic. Și după cum într-o "mare iubire" este puternică atracția de a fi fizic alături de persoana iubită, tot așa în viața de credință tensiunea spre ceea ce face să se aibă acces în mod concret la prezența lui Dumnezeu nu poate slăbi niciodată.

Atunci când, din cauza diferitelor distrageri, începe să dispară dorința întâlnirii, ceea ce se întâmplă nu mai este perceput în relație cu persoana iubită, și în acel moment totul este condus numai spre propriul "eu" și fiecare circumstanță devine ocazie de auto-centrare. Este vorba despre acea mondenitate spirituală a cărei natură a explicat-o în mod clar Evangelii gaudium, care "constă în a căuta, în locul gloriei Domnului, gloria umană și bunăstarea personală", comportament răspândit care "se ascunde în spatele aparențelor de religiozitate și chiar de iubire față de Biserică" (EG 93). Este atitudinea tipică a celui care nu mai este determinat de o relație profundă și astfel a pierdut orizontul în care să interpreteze tot ceea ce se întâmplă. În această situație, în mod uneori inconștient, totul devine ocazie de exhibiționism personal, justificat de un bine care se referă de cele mai multe ori nu la ei înșiși, ci la ceilalți. Această finalitate altruistă duce și la însușirea de lucruri care nu sunt proprii, deoarece - într-o realitate care nu mai este determinată de raportul cu propriul "tu" - fiecare pune totul într-o relație exclusivă cu sine însuși.

În viața eclezială, această atitudine poate asuma diferite forme, pe baza circumstanțelor vieții sau a celor care sunt considerate propriile aptitudini personale; o variabilitate de posibilități, toate unite de un anumit protagonism, care face persoana de acum incapabilă să se uimească de ceea ce se întâmplă. Asta se revarsă și în domeniul liturgiei și, îndeosebi, al administrării sacramentelor, a căror frumusețe provine din faptul că însuși Cristos devine prezent, prin "evenimente și cuvinte intim unite" (nr. 1).

Din acest motiv, afirmă Nota dicasterului, "Biserica este «slujitoare» a sacramentelor, nu este stăpâna lor. Celebrându-le, primește ea însăși harul lor, le păzește și este la rândul său păzită de ele" (nr. 11).

Slujitorul, cu cuvintele sale, nu trebuie să întunece frumusețea întâlnirii cu Cristos, care are loc tocmai prin celebrarea sacramentului; s-ar putea recupera, în această privință, ceea ce este scris în Evangelii gaudium cu privire la omilie, când se afirmă: "Predicatorul să nu ocupe un spațiu excesiv, în așa fel încât Domnul să strălucească mai mult decât slujitorul" (EG 138). Este vorba de a recunoaște liturgia ca loc concret prin care Cristos continuă neîncetat să ajungă la fiecare bărbat și femeie în condiția în care se află; și în această dinamică cristologică "Biserica evanghelizează și se evanghelizează cu frumusețea liturgiei, care este și celebrare a activității evanghelizatoare și izvorul unui reînnoit impuls de a se dărui" (EG 24).

Pentru ca tot ceea ce se întâmplă în celebrarea sacramentelor să poată fi înțeles în mod existențial de tot poporul lui Dumnezeu, este necesar ca "eu"-l slujitorului să frângă propria dorință de a ieși în evidență, pentru a se dilata spre o dublă direcție: spre "Eu"-l lui Cristos și spre "noi"-ul Bisericii. Nota Gestis verbisque explică această dilatare sacramentală a slujitorului prin două formule clasice care se referă la acțiunea preotului: in persona Christi și in nomine Ecclesiae. Prima face aluzie la reprezentarea lui Cristos însuși în celebranți; din aceasta provine că aceia care "în virtutea harului sacramental, sunt configurați lui, fiind părtași de autoritatea cu el conduce și sfințește poporul său, sunt de aceea chemați, în liturgie și în întreaga slujire pastorală, să se conformeze la aceeași logică, fiind constituiți păstori nu pentru a stăpâni asupra turmei, ci pentru a o sluji după modelul lui Cristos, Păstor bun al oilor" (nr. 24). În schimb, a doua formulă face aluzie la faptul că, în acțiunea sa, celebrantul "face prezentă de asemenea în fața propriul Cap acest Trup, ba chiar această Mireasă, ca subiect integral al celebrării, popor în întregime sacerdotal în numele căruia slujitorul vorbește și acționează" (nr. 25).

Așadar, a respecta normele liturgice nu este rigidism pastoral sau rubricism, altă față a mondenității spirituale (despre care vorbește Evangelii gaudium), care se manifestă în cei care arată "o îngrijire exagerată a liturgiei, a doctrinei și a prestigiului Bisericii" (EG 95), ci înseamnă a recunoaște, mai explică Nota, "primatul lui Cristos și actuosa participatio a întregii adunări liturgice" (nr. 26), evitând orice formă de fantezie nepotrivită, chiar dacă este făcută cu cele mai corecte intenții pastorale.

Astfel, Nota nu intenționează să pună în centrul atenției o normă de respectat, ci frumusețea liturgiei, ca loc al evanghelizării și al sfințeniei slujitorului, care este chemat în fiecare celebrare să dilate propriul "eu" în "Eu"-l lui Cristos și în "noi"-ul Bisericii.

Alessandro Clemenzia

(După L'Osservatore Romano, 1 februarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat