|
© Vatican Media |
Cardinalul Koovakad: Dialogul interreligios pentru a construi pacea între popoare
"Uimire, bucurie și atâta cutremurare pentru marea responsabilitate de a succeda în funcție unui om înțelept și bun precum cardinalul Ayuso, și unui om de credință profundă și constructor neobosit de pace precum cardinalul Tauran." Astfel, cardinalul indian George Jacob Koovakad, responsabil al călătoriilor apostolice ale papei, a primit decizia Papei Francisc de a-l numi la conducerea Dicasterului pentru Dialogul Interreligios care favorizează și reglementează raporturile cu membrii și grupurile din religiile care nu sunt cuprinse sub numele creștin, cu excepția ebraismului a cărui competență revine Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor. Sala de Presă a Sfântului Scaun a publicat astăzi, vineri, 24 ianuarie, numirea sa: va menține și funcția actuală. Am ajuns la el pentru a prelua primele sale impresii.
Cum ați primit această numire?
Cu mare recunoștință pentru Papa Francisc, care în mai puțin de două luni m-a inclus în mod neașteptat în colegiul cardinalilor, m-a numit arhiepiscop și acum îmi încredințează un Dicaster care până acum câtva timp a fost condus de un om înțelept și bun precum cardinalul Miguel Ángel Ayuso Guixot și, înainte de el, de un om de profundă credință și constructor neobosit de pace precum cardinalul Tauran, și el până la sfârșitul vieții sale. Și asta, o mărturisesc, îmi provoacă atâta cutremurare, precum și un sentiment de nepotrivire. În același timp, mă încred mult în rugăciunea tuturor celor care nu încetează să viseze o lume în care diversitățile religioase nu numai să conviețuiască în pace între ele, ci să fie ele însele elemente de neînlocuit pentru a construi pacea între popoare. Mă încred în conducerea Sfântului Părinte, și pe drumul trasat deja cu profundă înțelepciune de cei care m-au precedat. Și mă încred mai ales în ajutorul colaboratorilor din dicaster, pe care i-am întâlnit în orele trecute și care deja m-au primit cu prietenie și m-au făcut să mă simt în familie.
Dumneavoastră v-ați născut în urmă cu 51 de ani la Chethipuzha, în Kerala. Ca indian, chiar dacă ați trăit mulți ani departe de țara dumneavoastră, în adânc purtați în ADN-ul dumneavoastră tema conviețuirii între credințe religioase foarte diferite între ele...
Da, m-am născut și am crescut într-o societate multiculturală și multireligioasă, unde toate religiile sunt respectate și garantează armonia. Diferența este o bogăție! Îmi place să subliniez că dialogul interreligios în India este legat în mod tradițional cu monahismul. Deja în 1500, iezuitul Roberto De Nobili a asumat haine și obiceiuri ale monahilor indieni învățând limbile locale, încercând să asimileze tot ceea ce putea să fie valorizat din aceste tradiții. Tentativă care nu este scutită de riscuri, chiar dacă, așa cum ne învață papa, ieșind și mergând se riscă ceva mereu. Dar ceea ce aș vrea să subliniez este această atitudine de deschidere, de simpatie și de apropiere față de celelalte tradiții. Credința creștină este capabilă să se încultureze: creștinii sunt chemați să fie sămânță de fraternitate pentru toți. Toate acestea nu înseamnă a renunța la propria identitate, ci mai degrabă a fi conștienți că identitatea nu este sau n-ar trebui să fie niciodată un motiv pentru a ridica ziduri sau a-i discrimina pe ceilalți, și mereu o ocazie pentru a construi punți. Dialogul interreligios nu este pur și simplu un dialog între religii, ci între credincioși chemați să mărturisească în lume frumusețea de a crede în Dumnezeu și a practica iubirea fraternă și respectul.
Una dintre misiunile noului dicaster al dumneavoastră este cea a raportului cu lumea islamică. Ce ne puteți spune despre asta?
Conciliul Ecumenic Vatican IIa dat viață unei noi perioade în raporturile cu celelalte religii și, prin urmare, și cu islamul. Aș vrea să amintesc cuvinte și gesturi profetice, ca acela al Sfântului Paul al VI-lea care, ca pelerin în Uganda în 1969, a adus omagiu primilor martiri creștini africani făcând o comparație care asocia și credincioșii musulmani la martiriul pe care l-au îndurat toți din partea regilor triburilor locale. Apoi amintesc cuvintele adresate de Sfântul Ioan Paul al II-lea tinerilor musulmani la Casablanca, în Maroc, în 1985, când le-a spus: "Noi credem în același Dumnezeu, unicul Dumnezeu, Dumnezeul cel viu, Dumnezeul care creează lumile și duce creaturile sale la perfecțiunea lor." După șaisprezece ani, același pontif a trecut pentru prima dată pragul unei moschei intrând în cea a Omayyadi la Damasc, în timpul călătoriei sale în Siria. Este încă vie în amintire imaginea lui Benedict al XVI-lea care se reculege în tăcere în Moscheea Albastră din Istanbul în 2006. Și cum să nu cităm după aceea pașii mulți făcuți de Papa Francisc, cum este semnarea documentului despre Fraternitatea Umană împreună cu marele imam de Al-Azhar, Ahmad Al-Tayyeb, la 4 februarie 2019 la Abu Dhabi, urmată, în anul următor, de publicarea enciclicei Fratelli tutti.
Episoadele pe care dumneavoastră le citați sunt legate aproape toate de pelerinaje apostolice ale papilor și asta mă duce să leg cele spuse până acum cu rolul dumneavoastră de organizator al călătoriilor lui Francisc...
De fapt, este adevărat: călătoriile Sfântului Părinte au aproape întotdeauna aspecte interreligioase, întâlniri cu autoritățile celorlalte credințe, momente de fraternitate trăită: mă gândesc numai la recenta călătorie în Asia și Oceania, în septembrie 2024, când Francisc a binecuvântat "tunelul prieteniei" care leagă moscheea cu catedrala din Jakarta, în Indonezia. Am rămas impresionat de gesturile de prietenie ale marelui imam Nasaruddin Umar. Împreună la nunțiatura apostolică și cu colaboratorii de la Oficiul Călătorii din Secretariatul de Stat - cărora le mulțumesc pentru munca pe care o desfășoară - am pregătit îndelung, în dialog cu autoritățile musulmane, vizita la Dubai prevăzută la începutul lui decembrie 2023 cu ocazia Cop28 despre schimbarea climatică, anulată după aceea la puține zile înainte de plecare din cauza convalescenței papei. Și aș vrea să menționez și experiența foarte frumoasă trăită în urmă cu câteva luni în Mongolia, unde numai 1,3% din populație sunt creștini. Fără a uita și călătoriile apostolice în Kazahstan și Bahrein. Contextul Dicasterului pentru Dialogul Interreligios este o noutate absolută pentru mine, dar cred că experiența trăită până acum și pe care voi continua s-o am la Oficiul Călătorii mi-a fost și îmi va fi utilă. Așa cum sper că îmi va fi utilă slujirea prestată în nunțiaturile apostolice din Algeria, Coreea de Sud și în cea din Iran: în 2021 încă nu mă ocupam de călătoriile papale, dar îmi rămân imprimate în memorie imaginile dialogului Sfântului Părinte cu marele ayatollah Sayyid Ali al-Sistani la Najaf, în timpul vizitei istorice în Irak.
Andrea Tornielli
(După Vatican News, 24 ianuarie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu