Mesajul Sfântului Părinte Francisc adresat către Forumul Economic Mondial 2025
[Davos-Klosters [Elveția], 20-24 ianuarie 2025]
Tema reuniunii anuale din acest an a Forumului Economic Mondial (World Economic Forum), "Colaborarea pentru epoca inteligentă", oferă o bună oportunitate de a reflecta asupra inteligenței artificiale ca instrument nu numai pentru cooperare, ci și pentru a reuni popoarele.
Tradiția creștină consideră darul inteligenței ca un aspect esențial al persoanei umane create "după chipul lui Dumnezeu". În același timp, Biserica Catolică a fost întotdeauna un protagonist și un susținător al progresului științei, tehnologiei, artelor și altor forme de demersuri umane, considerându-le ca fiind domenii de "colaborare a bărbatului și femeii cu Dumnezeu în desăvârșirea creației vizibile" (Catehismul Bisericii Catolice, 378).
Inteligența Artificială este menită să imite inteligența umană care a conceput-o, punând astfel un set unic de întrebări și provocări. Spre deosebire de multe alte invenții umane, IA este antrenată pe rezultatele creativității umane, ceea ce îi permite să genereze noi artefacte cu un nivel de calificare și viteză care rivalizează sau depășește adesea capacitățile umane, ridicând preocupări critice cu privire la impactul său asupra rolului umanității în lume. În plus, rezultatele pe care IA le poate produce sunt aproape imposibil de distins de cele ale ființelor umane, ridicând semne de întrebare cu privire la efectul său asupra crizei tot mai mari a adevărului în forumul public. Mai mult, această tehnologie este concepută să învețe și să facă anumite alegeri în mod autonom, adaptându-se la situații noi și oferind răspunsuri neprevăzute de programatorii săi, ridicând astfel întrebări fundamentale despre responsabilitatea etică, siguranța umană și implicațiile mai largi ale acestor evoluții pentru societate.
În timp ce IA este o realizare tehnologică extraordinară capabilă să imite anumite rezultate asociate inteligenței umane, această tehnologie "face o alegere tehnică între mai multe posibilități bazate fie pe criterii bine definite, fie pe inferențe statistice. Ființele umane, însă, nu numai că aleg, ci în inimile lor sunt capabile să decidă" (Discurs la Sesiunea G7 privind inteligența artificială, Borgo Egnazia [Puglia] 14 iunie 2024).
Într-adevăr, însăși utilizarea cuvântului "inteligență" în legătură cu IA este o denumire greșită, deoarece IA nu este o formă artificială a inteligenței umane, ci un produs al acesteia. Atunci când este folosită corect, IA ajută persoana umană în îndeplinirea vocației sale, în libertate și responsabilitate.
Ca și în cazul tuturor celorlalte activități umane și dezvoltări tehnologice, IA trebuie să fie îndreptată spre persoana umană și să devină parte a eforturilor de a realiza "o mai mare dreptate, o fraternitate mai extinsă și o ordine mai umană a relațiilor sociale", care sunt "mai valoroase decât progresele în domeniul tehnic" (Gaudium et Spes, 35; cf. Catehismul Bisericii Catolice, 2293).
Există, totuși, riscul ca IA să fie folosită pentru a avansa "paradigma tehnocratică", care percepe toate problemele lumii ca fiind rezolvabile numai prin mijloace tehnologice. În cadrul acestei paradigme, demnitatea umană și fraternitatea sunt adesea subordonate în căutarea eficienței, ca și cum realitatea, bunătatea și adevărul ar proveni în mod inerent din puterea tehnologică și economică. Cu toate acestea, demnitatea umană nu trebuie încălcată niciodată de dragul eficienței. Evoluțiile tehnologice care nu îmbunătățesc viața tuturor, ci în schimb creează sau agravează inegalități și conflicte, nu pot fi numite progres adevărat. Din acest motiv, IA ar trebui pusă în slujba unei dezvoltări mai sănătoase, mai umane, mai sociale și mai integrale.
Progresul marcat de zorii IA necesită o redescoperire a importanței comunității și o angajare reînnoită de a avea grijă de casa comună încredințată nouă de Dumnezeu. Pentru a naviga prin complexitățile IA, guvernele și firmele trebuie să dea dovadă de diligență și vigilență. Ele trebuie să evalueze critic aplicațiile individuale ale IA în contexte particulare pentru a determina dacă utilizarea acesteia promovează demnitatea umană, vocația persoanei umane și binele comun. Ca și în cazul multor tehnologii, efectele diferitelor utilizări ale IA pot să nu fie întotdeauna previzibile încă de la începutul lor. Pe măsură ce aplicarea IA și impactul său social devin mai clare în timp, ar trebui să se ofere răspunsuri adecvate la toate nivelurile societății, conform principiului subsidiarității, cu utilizatorii individuali, familii, societatea civilă, corporații, instituții, guverne și organizații internaționale care lucrează la nivelurile lor adecvate pentru a se asigura că IA este îndreptată spre binele tuturor. Astăzi, există provocări și oportunități semnificative atunci când IA este plasată într-un cadru de inteligență relațională, în care toată lumea împărtășește responsabilitatea pentru bunăstarea integrală a celorlalți.
Cu aceste sentimente, îmi ofer urările mele de bine în rugăciune pentru deliberările Forumului și invoc cu bunăvoință, tuturor celor care participă, un belșug de binecuvântări divine.
Din Vatican, 14 ianuarie 2025
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu