Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Avvenire
In memoriam Romano Penna, exeget al feței istorice a lui Isus

Biblistul și teologul de renume internațional, promotor al metodei istorice și care și-a dedicat studiile comunităților creștine timpurii și Sfântului Paul, a decedat sâmbătă, 18 ianuarie 2025, la vârsta de 87 de ani.

În seara de sâmbătă, 18 ianuarie 2025, a murit părintele Romano Penna. Am simțit imediat nevoia de a relua în mână o lucrare a sa intitulată Quale immortalità? Tipologie di sopravvivenza e origini cristiane [Ce nemurire? Tipologii de supraviețuire și origini creștine] (San Paolo, Cinisello Balsamo, 2017). Aici se poate citi: "[...] nemurirea pornește de la conviețuirea cu lucrurile cele mai mici și relațiile cele mai disparate de fiecare zi. Pentru creștin veșnicia și, prin urmare, nemurirea nu începe după moartea fizică, ci aici și acum, chiar în prezentul istoric precar". De când, în îndepărtatul an 1993, am stabilit reședința mea în casa pentru preoți din Villa Assunta (situată în Roma în via Aurelia Antica), unde locuia deja de mult timp părintele Romano, am avut privilegiul de a fi comeseanul său și, prin urmare, interlocutor aproape zilnic. O experiență importantă pentru formarea mea teologică, ce îmi permite să amintesc câteva caracteristici deosebite ale personalității acestui studios ilustru. Înainte de toate, curiozitatea sa nesătulă (se știe că este sufletul științei), care îl făcea de exemplu să-și procure și să citească și literatură "profană", cumpărând, în format riguros tipărit, cărțile câștigătorilor premiului Strega, despre care adesea am avut ocazia de a discuta. Apoi efortul de ține antrenate sinapsele cu recursul la enigmistică, împreună cu care îi plăcea să petreacă timp sustras de la scrierea textelor sale. Și, în această privință, faptul că gândea scriind și scria gândind, așadar, cu penița (nomen omen), așa cum atestă producția sa bibliografică nesfârșită, care pornește de la comentariile la textele neotestamentare, între care cel monumental în trei volume dedicat Scrisorii către Romani (EDB, Bologna I. 2004; II. 2006; III. 2008, apoi în volum unic 2010 cu peste 1400 de pagini), la cristologia biblică și la diferite tematici investigate oricum mereu și oricum pornind de la proto-creștinism.

Părintele Romano iubea pluralul, așa cum se poate observa din titlul cărții citate mai sus și din portretele originale ale lui Isus istoric, căruia i-a dedicat două volume fundamentale (San Paolo, Cinisello Balsamo, 1997-1999). Conștientizarea pluralității creștinismului de la începuturi și, prin urmare, a complexității sale, exprimată de exemplu în Le prime comunità cristiane. Persone, tempi, luoghi, forme, credenze [Primele comunități creștine. Persoane, timpuri, locuri, forme, credințe] (Carocci, Roma, 2011) era dictată de utilizarea riguroasă și niciodată sigură a metodei criticii istorice, într-o exegeză care asuma textul ca punct al lui Arhimede indispensabil, dar îl interpreta în lumina dezvoltării diacronice, care conduce la istoria redactării, incluzând cea a tradiției și a formelor. De aceea am salutat împreună cu mare satisfacție documentul Comisiei Biblice Pontificale din 1993 despre interpretarea Bibliei în Biserică, ce asuma întocmai metoda critică drept fundamentală pentru studiul exegetic și aș spune pentru teologia însăși.

Nu pot uita marea trudă și opozițiile pe care biblistul a trebuit să le înfrunte pentru ca această metodă să se afirme în Universitatea papei (Lateran) și polemicile aspre, de exemplu, cu colegul Francesco Spatafora, care definea "noua exegeză" ca "triumful modernismului". Și asta în contextul precedent al polemicii mai ample între unii profesori din Universitatea noastră și iezuiții de la Institutul Biblic Pontifical, căreia a intenționat și a voit cu putere să-i pună capăt Papa Paul al VI-lea, cu o dură intervenție a sa: "afirmația sa (Universitatea Pontificală Lateran) în concertul marilor, celebrelor și recunoscutelor institute romane de înaltă cultură ecleziastică este aceea a recunoașterii sincere, a colaborării fraterne, a emulației leale, a reverenței reciproce și a înțelegerii prietenești, nicidecum a unei concurențe geloase sau a unei polemici deranjante; niciodată!" (1963). În orice caz, lucrarea lui Penna a contribuit în mod însemnat la a face digerabilă metoda istorico-critică și rezultatele sale în domeniul ecleziastic-catolic și nu numai în Universitatea romană, ci și în curie, fiind numit consultant al fostei Congregații pentru Doctrina Credinței din 1994, prezidată atunci de cardinalul Joseph Ratzinger.

Polii fundamentali în jurul cărora s-a rotit toată cercetarea sa, oferită nu numai în operele tipic științifice, ci și în lucrările de înaltă divulgare pe care a voit să le dăruiască celui mai vast public, au fost Isus din Nazaret și Paul din Tars. În pluralitatea formelor creștine, prin care se exprima Biserica de la începuturi și îndeosebi în raport cu dinamica, uneori conflictuală, între iudeo-creștinism și paulinism, Penna nu a ezitat să fie de partea Apostolului Neamurilor și a tradiției care s-a format de la el. Dar nu a evitat să avertizeze cu privire la afirmația "puternic improprie" propusă mai întâi de F. Nietzsche și apoi de W. Wrede, conform căreia Apostolul Paul ar fi al doilea (dacă nu adevăratul) fondator al creștinismului. O teză eronată și înșelătoare pe care adesea o regăsim repetată în ambient laicist: "[... Paul] ar fi predicat un creștinism al său, grecizat în mod iremediabil, demonstrându-se, în special în raport cu iudaismul, ca «teolog al răstălmăcirii»" (astfel în Paul din Tars. Un creștinism posibil, San Paolo, Cinisello Balsamo, 1992).

Identitatea lui Isus istoric a fost pentru părintele Romano o adevărată obsesie. Și tema intersectează o problemă cristologică fundamentală, astăzi pusă destul de mult în umbră în teologia dogmatică: aceea a "conștiinței lui Isus". Este iluminant în această privință ceea ce scria biblistul cu privire la minunile lui Isus: "ele manifestă cât de cât conștiința lui Isus, ceea ce el gândea despre sine săvârșind asemenea acte [...]. În substanță putem spune că valența cristologică a minunilor se observă numai punându-se din punctul de vedere al celui care le săvârșește, nu al celui care le observă. Numai în acest sens ele revelează ceea ce Isus gândește despre sine însuși. Și din răspunsurile, fie date delegației Botezătorului, fie în controversa despre Beelzebul, scoatem dubla dimensiune a conștiinței sale: de a lucra pentru împlinirea Scripturilor [...], și mai ales de a acționa ca instrument al intrării năvalnice escatologice a împărăției lui Dumnezeu, în slujba căreia știe că este pus". Și este vorba de o trăsătură de originalitate a lui Isus, deoarece "aceste componente lipsesc atât în vechii profeți Ilie și Elizeu, cât și în taumaturgii exorciști ai timpului care acționau în Israel". În privința lui Isus, gesturile miraculoase nu sunt atât niște dovezi (extrinsece) ale venirii împărăție, cât mai degrabă unul dintre modurile cu care împărăția însăși vine deja! "Minunile lui Isus vorbesc, prin urmare, aceeași limbă a proclamării sale verbale: împărăția lui Dumnezeu este aici" (Portretele originale ale lui Isus. Începuturile).

Și totuși, înțelegerea profundă a acestei identități nu se hrănește în mod prevalent din gesturile-minunile realizate de Domnul. Într-un text foarte important intitulat ADN-ul creștinismului. Identitatea creștină în starea de naștere (San Paolo, Cinisello Balsamo, 2004), citim: "Îmi amintesc că am citit cu ani în urmă în Bavaria, sub un crucifix cu acoperiș pus la răscrucea unei cărări de munte și în fața unui peisaj încântător această pancartă în rimă: "Mare este Dumnezeu în natură, / peste tot este amprenta sa. / Vrei să-l vezi și mai mare? / Oprește-te în fața crucii!". Și asta pentru că identitatea creștinului este chemată să se măsoare cu ceea ce Penna a numit într-un volum prețios al său Iubire nemărginită. Noul Testament pe fundalul său grec și ebraic (San Paolo, Cinisello Balsamo, 2019), "aceea cerută creștinului este nu atât o iubire de întoarcere, ci o iubire care se dilată așa cum se întâmplă pentru o cascadă: dintr-o izvorâre verticală ea recade în jos și se lărgește fără măsură în direcție orizontală". Lui Romano Penna recunoștința Bisericii, a lumii academice și a numeroșilor studenți pe care i-a format cu învățământul său ilustru.

Giuseppe Lorizio

(După Avvenire, 20 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat