Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 22 ianuarie 2025

Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. I. Copilăria lui Isus. 2. Vestea adusă Mariei. Ascultarea și disponibilitatea (cf. Lc 1,26-38)

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Reluăm astăzi catehezele din ciclul jubiliar despre Isus Cristos, speranța noastră.

La începutul Evangheliei sale, Luca arată efectele puterii transformatoare a Cuvântului lui Dumnezeu care ajung la noi nu numai printre naosurile templului, ci și în săraca locuință a unei tinere, Maria, care logodnică a lui Iosif, încă trăiește în familie.

După Ierusalim, mesagerul marilor anunțuri divine, Gabriel, care în numele său celebrează forța lui Dumnezeu, este trimis într-un sat nemenționat vreodată în Biblia ebraică: Nazaret. În acel timp era un sătuc din Galileea, în periferia Israelului, zonă de graniță cu păgânii și contaminările lor.

Chiar acolo îngerul duce un mesaj cu formă și conținut complet nemaiauzite, așa încât inima Mariei este zdruncinată, tulburată. În locul salutului clasic "pace ție", Gabriel se adresează Fecioarei cu invitația "bucură-te!", un apel îndrăgit de istoria sacră, pentru că profeții îl folosesc atunci când anunță venirea lui Mesia (cf. Sof 3,14; Il 2,21-23; Zah 9,9). Este invitația la bucurie pe care Domnul o adresează poporului său atunci când se termină exilul și Domnul își face simțită prezența sa vie și activă.

În afară de asta, Dumnezeu o numește pe Maria cu un nume de iubire necunoscut în istoria biblică: kecharitoméne, care înseamnă "umplută de harul divin". Maria este plină de harul divin. Acest nume spune că iubirea lui Dumnezeu a locuit deja de mult timp și continuă să locuiască în inima Mariei. Spune cât de mult ea este "grațioasă" și mai ales cât de mult harul lui Dumnezeu a împlinit în ea o dăltuire interioară făcând din ea capodopera sa: plină de har.

Acest supranume iubitor, pe care Dumnezeu îl dă numai Mariei, este însoțit imediat de o asigurare: "Nu te teme!", "Nu te teme!", mereu prezența Domnului ne dă acest har de a nu ne teme și așa o spune Mariei: "Nu te teme!". "Nu te teme" îi spune Dumnezeu lui Abraham, lui Isaac, lui Moise, în istorie: "Nu te teme!" (cf. Gen 15,1; 26,24; Dt 31,8). Și ne spune asta și nouă: "Nu te teme, mergi înainte. Nu te teme!". "Părinte, mi-e frică de asta"; "Și ce faci, când..."; "Scuzați-mă, părinte, vă spun adevărul: eu merg la ghicitoare..."; "Tu mergi la ghicitoare?"; "Eh, da: îi spun să-mi citească în palmă...". Vă rog: nu vă temeți! Nu vă temeți! Nu vă temeți! Este frumos acest lucru. "Eu sunt însoțitorul tău de drum": și asta o spune Dumnezeu Mariei. "Atotputernicul", Dumnezeul "imposibilului" (Lc 1,37) este cu Maria, este împreună și alături de ea, este însoțitorul său, aliatul său principal, veșnicul "Eu-cu-tine" (cf. Gen 28,15; Ex 3,12; Jud 6,12).

Apoi Gabriel îi anunță Fecioarei misiunea sa, făcând să răsune în inima sa numeroase texte biblice referite la regalitatea și mesianitatea pruncului pe care va trebui să se nască din ea și că pruncul va fi prezentat ca împlinire a profețiilor din vechime. Cuvântul care vine de sus o cheamă pe Maria să fie mama lui Mesia, acel Mesia davidic atât de așteptat. Este mama lui Mesia. El va fi rege nu în maniera umană și trupească, ci în maniera divină, spirituală. Numele său va fi "Isus", care înseamnă "Dumnezeu mântuiește" (cf. Lc 1,31; Mt 1,21), amintind tuturor și pentru totdeauna că nu omul este cel care mântuiește, ci numai Dumnezeu. Isus este cel care împlinește aceste cuvinte ale profetului Isaia: "Nu a fost nici un trimis, nici un mesager, ci el însuși i-a mântuit" (Is 63,9).

Această maternitate o zdruncină pe Maria din temelii. Și ca femeie inteligentă cum este, capabilă adică să citească înăuntrul evenimentelor (cf. Lc 2,19.51), ea încearcă să înțeleagă, să discearnă ceea ce se întâmplă. Maria nu caută în afară ci înăuntru, pentru că, așa cum învață Sfântul Augustin, "in interiore homine habitat veritas" (De vera religione, 39, 72). Și acolo, în adâncul inimii sale deschise, sensibile, aude invitația de a se încrede în Dumnezeu, care a pregătit pentru ea "Rusalii" speciale. Exact ca la începutul creației (cf. Gen 1,2), Dumnezeu vrea "s-o protejeze" pe Maria cu Duhul său, putere capabilă de a deschide ceea ce este închis fără a-l încălca, fără a prejudicia libertatea umană; vrea s-o învăluie în "norul" prezenței sale (cf. 1Cor 10,1-2) pentru ca Fiul să trăiască în ea și ea în el.

Și Maria se aprinde de încredere: este "o candelă cu multe lumini", cum spune Teofan în Canonul Bunei Vestiri. Se abandonează, ascultă, face spațiu: este "o cameră nupțială făcută de Dumnezeu" (ibid.). Maria primește Cuvântul în propriul trup și astfel se lansează în misiunea cea mai mare care a fost încredințată vreodată unei femei, unei creaturi umane. Se pune în slujire: este plină de toate, nu ca o sclavă, ci ca o colaboratoare a lui Dumnezeu Tatăl, plină de demnitate și autoritate pentru a administra, așa cum va face la Cana, darurile tezaurului divin, pentru ca mulți să poată lua din el cu mâinile pline.

Surorilor, fraților, să învățăm de la Maria, Mama Mântuitorului și Mama noastră, să ne lăsăm deschisă urechea de Cuvântul divin și să-l primim și să-l păstrăm, pentru ca să transforme inimile noastre în tabernacole ale prezenței sale, în case ospitaliere unde să crească speranța. Mulțumesc!

* * *

Și vreau ca să știți că inima mea este cu poporul din Los Angeles, care a suferit așa de mult din cauza incendiilor care au devastat întregi cartiere și comunități. Și nu s-au terminat... Fie ca Stăpâna Noastră de Guadalupe să mijlocească pentru toți locuitorii pentru ca să poată fi martori ai speranței prin forța diversității și a creativității pentru care sunt cunoscuți în toată lumea.

Și să nu uităm martirizata Ucraina. Să nu uităm Palestina, Israelul și Myanmarul. Să ne rugăm pentru pace. Războiul este mereu o înfrângere! Ieri am sunat, o fac în fiecare zi, parohia din Gaza: erau bucuroși! Acolo înăuntru sunt 600 de persoane, între parohie și colegiu. Și mi-au spus: "Astăzi am mâncat linte cu pui". Un lucru pe care în aceste zile nu erau obișnuiți să-l facă: numai ceva verdeață, ceva... Erau bucuroși! Dar să ne rugăm pentru Gaza, pentru pace și pentru atâtea alte părți din lume. Războiul este mereu o înfrângere! Nu uitați: războiul este o înfrângere. Și cine câștigă cu războaiele? Fabricanții de arme. Vă rog, să ne rugăm pentru pace.

Pentru toți binecuvântarea mea!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat