![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Pentru creștini este timp de solidaritate, nu de polemici teologice Îngrijorarea pentru creștinii din Bisericile Orientale, în mare parte reduși la o stare materială și psihologică de mare fragilitate, din cauza războaielor care destramă țesutul socio-economic al zonelor în care trăiesc. Este ceea ce reiese din interviul acordat la mass-media vaticane de cardinalul Claudio Gugerotti, prefect al Dicasterului pentru Bisericile Orientale, care a pregătit un material ajutător pastoral în vederea Jubileului Bisericilor Orientale, care va fi celebrat de la 12 la 14 mai 2025. Un instrument gândit pentru acești credincioși, dar și pentru cei din Biserica latină care va avea ocazia de a cunoaște mai de aproape bogăția tradiției lumii orientale și care este tot mai prezentă în Occident, și îndeosebi la Roma. Eminență, începutul Anului Sfânt a coincis cu schimbarea politică din Siria, cu încetarea luptelor în Gaza... Cum citiți aceste evenimente în lumina temei jubiliare, speranța, și cum credeți că pot avea incidență asupra viitorului creștinilor din acele ținuturi? Cu siguranță, eu cred că aceste evenimente sunt tocmai semnul unei speranțe care ar părea imposibilă. Dacă n-ar fi speranța, noi nu am avea nici măcar aceste mici semne de revenire, de așteptare, de posibilitate de a încuraja și a ne încuraja. Cum vor merge, este greu de știut, dar faptul că există înseamnă că există rădăcini de bine care încă pot crește. Sperăm ca forța binelui, așa cum repetă papa în fiecare circumstanță, să poată prevala asupra forței răului. Sigur este că aceste evenimente sunt, în toată ambiguitatea lor desigur, semnul unei posibile atenții a omului față de om, a persoanei față de persoană, drept constitutiv fundamental al creaturii umane și îndeosebi al creștinului sau al credinciosului, în general. Este valabil pentru toate zonele de conflict, pe care papa nu uită niciodată să le citeze... Desigur. A repeta insistent, opportune et importune. Această invitație de a constitui în sera care este lumea, un loc deosebit de îngrijire pentru plante deosebit de fragile - care este întocmai mesajul constant al Papei Francisc - este simbolizat, desigur, de aceste evenimente ca un fapt posibil, precum și prevestitor de roade. Repet, cât de fragile sunt și roadele în afară de flori, cât pot să dureze, ce intervenții pot să subziste, acest lucru este imposibil de spus pentru că în fiecare război este implicată toată lumea. Cardinal Gugerotti, de ce trebuie publicat acest material pastoral ajutător pentru Bisericile Orientale? Pentru a elabora un mic instrument "exotic" care să iasă un pic din cor, pentru a face prezentă o dimensiune a experienței romane a pelerinajului, dobândind și caracteristici de la Bisericile Orientale în funcție de spiritualitatea fiecăreia dintre ele. Așadar, scopul este de a vorbi orientalilor, făcându-i să observe că există bogății specifice în tradițiile lor pe care Jubileul le poate evidenția cu claritate, cu pasiune, cu entuziasm și pentru proprii credincioși, mai ales în acest timp de dificultăți grave pentru toate Bisericile Orientale (Orientul Mijlociu, Ucraina, Egipt, Etiopia, Eritreea...). Pentru ca materialele ajutătoare, pe care ei înșiși le vor elabora, să se inspire și dintr-o sensibilitate jubiliară valorizând comorile pe care le au. Partea a doua este foarte intrigantă, pentru că este istoria Romei orientale. Ceea ce se naște dintr-o scurtă sinteză, dar bine documentată, este că Roma a trăit constant prezența de orientali și de comunități orientale foarte considerabile. Asta se referă nu numai la Imperiu, ci și la Biserică. Biserica romană a fost puternic locuită de comunitățile orientale care au păstrat îndelung propriul specific. Îl va uimi pe cititor faptul că unsprezece papi au fost greci și că aproape zece au fost siriaci. Ceea ce înseamnă că este vorba de o prezență care nu e marginală. Roma, caput mundi, era și o cetate în care se identifică orientalii ca integrați în ansamblul său, și nu pur și simplu ca mici comunități de emigrați. În materialul ajutător există indicații concrete date Bisericilor pentru a trăi acest timp de har cu conștiinciozitate și curaj și pentru a fi astfel martori credibili ai speranței. Vreți să ne oferiți vreun exemplu? În ce domenii este nevoie de mai mult curaj și conștiinciozitate? În Orient este nevoie de curaj pentru a trăi. Pentru a trăi astăzi cu toate că încearcă să te ucidă. Este o formă așa de fundamentală de curaj care ar părea sigur. În schimb, pentru orientali nu este deloc sigur, iar pentru noi ar putea chiar să nu fie sigur în viitor. Motivul pentru care acest document folosește și occidentalilor este, înainte de toate, pentru a înțelege că există forme de exprimare a creștinismului foarte vechi, din însuși timpul lui Cristos, pe care noi le ignorăm și care constituie unitatea în diversitatea identității creștine. Ea nu este monolitică: am văzut asta și în sinodul recent, realitate plurală în care se poate și să nu se înțeleagă, nu din rea-voință, ci din diversitate de rădăcini. Faptul de a sta împreună, schimbându-ne particularitățile fiecăruia, a fost una dintre marile descoperiri ale sinodului. Acest document are cam același scop: a face cunoscut că despre această temă pot să fie componente și sensibilități diferite. Curajul este ceea ce e cerut mai mult pentru a celebra Jubileul. A trece prin Poarta Sfântă a milostivirii, a speranței, este imposibil într-o lume de morți, fie că sunt morți fizice sau interioare. Eu am impresia că foarte des Occidentul, cu toate sofisticările sale, este obișnuit să vorbească de parcă am fi un grup de doamne bătrâne care joacă bridge pe o insulă înconjurată de caimani. Vreți să spuneți, dintr-o poziție un pic prea "comodă"? Da, suntem obișnuiți să nu avem războaie care să ne implice direct, dar am putea să le avem poimâine și oricum deja se află în teritoriile noastre. Există toate elementele. Papa vorbește adesea despre război pe bucăți, și acum bucățile riscă să se compună foarte ușor. Gândiți-vă la ce se întâmplă în aceste ore în Statele Unite: instalarea noului președinte. Toată lumea privește într-acolo. Mesia este considerat acest nou eveniment despre care fiecare crede că ne va salva, prin imprevizibilitatea lucrurilor și a persoanei. Este ca și cum am spune: ceva bun va putea să vină, dat fiind că mai rău de atât nu poate să fie. Este curios mesianismul laic pe care îl trăim în acest moment. Toți privind la Washington. Iată, curaj pentru orientali este de a ști că așa cum au suferit mereu, suferă și acum, dar asta nu-i stinge. Și noi vom fi cu ei, în sensul că noi, catolicii occidentali, nu-i vom abandona, fie că sunt catolici, fie că sunt ortodocși. Creștinismul este unul și una este speranța lumii. Nu putem pune diviziunile noastre în acest moment în fața elementelor de unitate care ne-au încorporat în Isus Cristos, care este unul și nu poate decât să fie unul, deoarece pe Cristos nu vom reuși să-l frângem. Eminență, cât de mult poate tradiția monahismului oriental, de exemplu, să-i ajute și pe catolicii din Biserica latină să trăiască Jubileul cu o spiritualitate intensă? Monahul este unul care a luat în serios Botezul. Este o persoană care a decis că Botezul este un lucru așa de mare, încât este preocuparea fundamentală și bucuria și extazul întregii vieți. Noi avem un monahism occidental și un monahism oriental: ele se înțeleg foarte bine, pentru că există o antropologie monastică. Aici trimit la paragraful lung din Orientale lumen a lui Ioan Paul al II-lea despre monahismul în Orient. Sunt carismele radicale ale marilor căutători de Dumnezeu. Iată, cine este pelerinul Jubileului dacă nu un căutător de Dumnezeu? Și ce anume cere Sfântul Benedict persoanei care bate la poarta mănăstirii? Îi propune să-l caute pe Dumnezeu. Jubileul este o mare ocazie pentru a-l căuta pe Dumnezeu și din partea celor care nu se identifică în termeni imediați într-o confesiune religioasă, cam cum s-a întâmplat când a murit Ioan Paul al II-lea: eram siguri că au venit mulți nepracticanți la înmormântare. Același fenomen ar trebui să se întâmple la trecerea prin Poarta Sfântă: și anume, capacitatea de a percepe că toți avem nevoie de o poartă de iertare care în același timp să ne configureze (poarta conține), să ne apere (se poate închide în fața pericolului) și să ne facă să intrăm într-un spațiu de intimitate (pentru că ne obligă să fim "înăuntru" împreună). Suntem în Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor. În materialul vostru ajutător se citește: "În afară de convertirea individuală, ar fi bine să fie cultivate de Biserici sentimente și celebrate semne de iertare dată și primită, cu atât mai profetice în timpurile neliniștitoare de conflict prin care trece omenirea." Care este însemnătatea unei explicitări ca aceasta? Mi se pare foarte important acest aspect, pentru că îl văd de fapt realizat astăzi, mai ales în Orient. Între poporul creștin, exceptând în anumite sfere înalte, diviziunile religioase nu sunt deloc percepute. A insista și a contrapune diversitatea Bisericilor catolice de rit oriental între ele și diviziunea acestor Biserici față de Bisericile ortodoxe, din care provin cea mai mare parte, este lucru pe care astăzi nu putem să ni-l permitem, în timp ce luptăm pentru supraviețuire. Astăzi trebuie să facem asta împreună, ca niște creștini, pentru că nu știm dacă ne va fi garantată viața tocmai pentru că suntem creștini. Nu știm asta în niciun loc. Așadar, nu este timp pentru polemici teologice: este un timp al unei solidarități de supraviețuire care devine și profeție de comuniune, așa cum s-a întâmplat deja în trecut în gulagurile sovietice. În vederea Postului Mare care sunt recomandările voastre? Lumea orientală trăiește Postul Mare în termeni foarte rigizi. Unul dintre lucrurile care îi pasionează mai mult pe orientali este să știe cât postești tu. Poate să fie o întrebare naivă, dar, în general, se termină sau pornește de la percepția că postul este semnul de cât de mult îl iei în serios pe Dumnezeu și cât de mult înțelegi că Dumnezeu este unicul esențial. Motiv pentru care trebuie să te depărtezi de toți micii idoli care în mod sistematic tind să-l înlocuiască. Postul este acesta, în realitate: abstinența de la ceea ce riscă să devină centrul zilei, luând locul lui Dumnezeu. Rugăciunea și postul, care cresc în perioada Postului Mare, pentru orientali sunt reafirmarea că viața este a lui Dumnezeu, spațiul este al lui Dumnezeu. Așa ca primul Jubileu în Biblie. "Pământul este al meu - spune Dumnezeu în Levitic - și voi toți sunteți servitorii mei." Motiv pentru care, dacă tu ai cedat terenul tău, el se întoarce la tine în proprietate, dacă tu ai datorii, îți sunt iertate. Cât de mult a fost realmente aplicat apoi acest model este un mare punct interogativ, dar face parte din Scriptură această indicație conform căreia se revine la fiecare cincizeci de ani la afirmația că Dumnezeu este unicul. În ziua a șaptea Dumnezeu s-a odihnit pentru a se depărta de creația sa și pentru a o privi cu complăcere. Așadar, nu se cunoaște suficient patrimoniul artistic și cultural al Bisericilor Orientale? Nu se cunoaște. A existat, cu decenii în urmă, un document al fostei Congregații pentru Educația Catolică, în care se prescria ca în fiecare seminar latin să fie un învățământ despre Bisericile din Orient. Probabil că este unul dintre documentele cele mai neglijate între multele neglijate care au fost produse de Sfântul Scaun. Cum așa, după părerea dumneavoastră? Pentru că a existat o perioadă în care științele umane au interesat mai mult ca integrare a curriculumului de studii al seminariștilor de cât de mult putea interesa partea istorică sau filologico-artistică. Motiv pentru care a devenim un program mastodont, există de toate, însă aceste aspecte fundamentale pentru a înțelege creștinismul nu au rămas. Acest lucru pentru mine este foarte grav, pentru că înseamnă o cunoaștere parțială a propriei identități. Și înseamnă, potențial, și sursa de polemică a unuia împotriva altuia sau, dimpotrivă, fundamentul unei adorații extatice a celuilalt care este diferit: ambele sunt atitudini care nu au niciun fundament și nu sunt deloc utile. De exemplu, exaltarea unui Orient abstract, ca alternativă la un Occident rațional... sunt în bună parte locuri comune. Vedem în celălalt, fără a-l cunoaște, ceea ce am vrea să fim noi și nu suntem. Și astfel, celălalt ajunge să fie cel pe care noi îl gândim, pentru că nu ne interesează să-l cunoaștem pentru ceea ce este. Este o formă de colonialism cultural, încă o dată. În afară de asta, riscăm să exaltăm unele probleme specifice din anumite zone geografice și să credem că sunt universale. Altă învățătură pe care am avut-o de la sinod: atenție de a nu generaliza, de a nu crede că prioritățile noastre sunt priorități pentru toți. Există itinerare de pelerinaj propuse în acest material ajutător pentru a cunoaște mai bine urmele de prezență orientală la Roma. Există un loc, sau locuri, care vă sunt deosebit de îndrăgite, pentru că eventual ați găsit acolo răcorire spirituală deosebită sau datorită originalității memoriilor artistice și a culiselor istorice? Toate locurile orientale sunt semnificative pentru mine. Trebuie spus că în primul mileniu a fost construit foarte mult pentru orientali: mănăstiri, edificii, icoane, temple... Începând de la anul 1000 multe au fost transformate în locuri încredințate latinilor, însă vestigiile sunt încă acolo. Când am venit la Roma, în '85, duminica îmi plăcea să merg să concelebrez în Biserica "S. Maria in Cosmedin", încredințată Bisericii greco-melchite și, de vreme ce liturgia era în greacă, cu excepția unor mici părți în arabă, îmi plăcea să am experiența vie a unei concelebrări din acest rit care avea o fascinație deosebită, dat fiind și edificiul și istoria sa, frecventat din partea marii comunități grecești. Apoi interesele mele de armenologie m-au făcut adesea să vizitez bisericile "Sfântul Nicolae de Tolentino" și "San Biaggio della Pagnotta". Apoi există o realitate orientală care continuă la Roma, deși este ignorată: avem numeroase colegii locuite de seminariști orientali (pentru români, ucraineni, bizantini în general, greci, armeni, siro-malabarezi și siro-malankarezi, maroniți...). Pentru surorile orientale care studiază la Roma a apărut în urmă cu câțiva ani un colegiu. Și apoi au fost încredințate sau construite diferite locuri de cult pentru orientali catolici, precum și pentru orientali ortodocși. La 19 februarie va fi hirotonirea episcopală a subsecretarului Dicasterului nostru, Monseniorul Ciampanelli. El a voit ca în celebrarea din "Sfântul Petru" să cânte corurile de la colegiile orientale din Roma împreună cu capela Giulia, în așa fel încât vocea Orientului și a Occidentului să se unească într-o unică liturgie de laudă adusă unicului Domn în cele mai diferite limbi. Este adevărat că papii construiau case pentru a primi pelerinii orientali? Adevărat. Gândiți-vă cât de vie era sensibilitatea și a pontifilor simțindu-se într-un fel responsabili de toate exprimările creștinătății dând glas, spațiu și ajutor concret acestor pelerini care adesea erau foarte săraci. Și noi dorim ca acest Jubileu să nu aducă la Roma numai pe bogații orientali. Astăzi cea mai mare parte îndură foamea sau războiul. Dorim ca pelerinajele fiecărei Biserici, și cu ajutorul nostru, să poată aduce persoane care vor să meargă în pelerinaj spre Roma și care n-ar putea face asta din cauza lipsei mijloacelor la care, din păcate, au fost constrânși. Asta mă face să adaug o invitație: când vedeți grupurile de orientali care celebrează la Roma, mergeți chiar și numai pentru a arăta că sunt primiți. Nu sunt ghetouri, nu sunt nici locuri exclusive unde pot afirma identitatea lor. Sunt aici pentru a împărtăși. Și este sensul ospitalității a accepta împărtășirea. Antonella Palermo (După L'Osservatore Romano, 21 ianuarie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * ![]() | ![]() |