|
© Vatican Media |
Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor
Ecumenismul Sinodului
O bucurie neașteptată
O icoană mariană slavă din secolul al XIX-lea se intitulează Bucurie neașteptată. Ea arată uimirea bucuroasă a convertitului pentru iertarea primită. Această bucurie neașteptată ar putea să fie percepută în fața promisiunilor ecumenice de la recentul Sinod despre Sinodalitate. În timp ce se așteptau despre conducere, despre slujiri sau despre disciplina Bisericii, este probabil în domeniul ecumenic că roadele sinodului vor fi mai palpabile. Nu pare exagerată paralela cu Conciliul Vatican II, care a deschis o nouă pagină în istoria relațiilor Bisericii Catolice cu ceilalți creștini. Invitând pentru prima dată observatori din alte comunități creștine, Biserica Catolică a voit să implice întreaga lume creștină în reflecția sa și în actualizarea sa. De fapt, simpla lor prezență a influențat în mod deosebit lucrările și documentele conciliare și a permis demararea de dialoguri teologice după conciliu.
La șaizeci de ani după conciliu, Sinodul despre Sinodalitate ar putea însemna un alt pas înainte în relațiile ecumenice ale Bisericii Catolice. Cei șaisprezece "delegați fraterni" nu erau simpli observatori, ci participanți cu titlu deplin la reflecția sinodală, abilitați să intervină fie în circuli minores, fie în adunarea plenară, și chiar să propună amendamente la textul final. În lumina veghii de rugăciune "Together" pentru a încredința lucrările sinodale Duhului Sfânt, adunarea n-a ezitat să afirme că "ne aflăm într-un kairos ecumenic" (Raport de sinteză, 2023, 7.A), că "drumul sinodal ne orientează astfel spre o deplină și vizibilă unitate a creștinilor" (Document final, nr. 4) și că elanul ecumenic a fost unul "dintre roadele cele mai semnificative ale Sinodului 2021-2024" (ibidem, nr. 137).
Această dimensiune ecumenică este ilustrată de numeroase pasaje din Documentul final dedicate unității, îndeosebi dimensiunii baptismale a ecumenismului și a sinodalității, ecumenismului spiritual, ecumenismului sângelui, necesității de a primi roadele dialogului, schimbului de daruri, raporturilor între sinodalitate și primat, contribuției delegaților fraterni și dimensiunii ecumenice a formării. De fapt, există un triplu raport între sinodalitate și ecumenism. Pe de o parte, sinodalitatea internă din Biserica Catolică este un element fundamental pentru toate relațiile sale ecumenice și, pe de altă parte, o sinodalitate ad extra este trăită în contextul întâlnirilor dintre creștini. Așa cum a declarat Sfântul Părinte în 2022, primindu-l pe patriarhul Bisericii asiriene din Orient, "drumul sinodalității, pe care îl parcurge Biserica Catolică, este și trebui să fie ecumenic, așa cum drumul ecumenic este sinodal". La aceste două dimensiuni se adaugă a treia: Biserica Catolică poate să învețe de la celelalte Biserici însăși sinodalitatea.
Însemnătatea ecumenică a sinodalității "ad intra"
Sinodul a reafirmat că sinodalitatea este piatra de comparație a angajării ecumenice a Bisericii Catolice. Așa cum deja s-a subliniat de Instrumentum laboris în 2023, "există o relație reciprocă între orânduirea sinodală a Bisericii Catolice și credibilitatea angajării sale ecumenice" (B.1.4.E). Biserica Catolică trebuie să arate interlocutorilor săi un model sinodal convingător la toate nivelurile. Partenerii noștri ecumenici vor fi deosebit de atenți la dimensiunea regională a sinodalității. Conform paralelei stabilite de Lumen gentium, 23, între Conferințele Episcopale și patriarhii, deja în 1969, fostul profesor Ratzinger se întreba "dacă Bisericile din Asia și din Africa, precum cele din Orient, nu ar putea «să devină echivalentul» patriarhiilor sub acest nume sau sub un altul" (Das neue Volk Gottes, 142). În această privință, Documentul final al sinodului afirmă că în procesul sinodal Adunările ecleziale continentale constituie un patrimoniu de valorizat ca mijloc eficace pentru a pune în practică învățătura conciliului: "Va trebui clarificat mai bine statutul teologic și canonic, precum și cel al grupărilor continentale de Conferințe Episcopale, pentru a putea face să rodească potențialitățile pentru dezvoltarea ulterioară a unei Biserici sinodale" (nr. 126).
La nivel universal, practica actuală a Sinodului - care articulează "implicarea tuturor (sfântul popor al lui Dumnezeu), slujirea unora (Colegiul Episcopilor) și președinția unuia (Succesorul lui Petru)" (nr. 136) - reînnoiește profund exercitarea primatului, în linie cu ceea ce a fost afirmat în 2018 de constituția Episcopalis communio: "Activitatea Sinodului Episcopilor va putea să contribuie în modul său la restabilirea unității între toți creștinii, conform voinței Domnului (cf. In 17,21). Făcând astfel, el va ajuta Biserica Catolică, după dorința formulată de mulți ani de Ioan Paul al II-lea, să «se găsească o formă de exercitare a primatului care, deși nu renunță în niciun mod la esențialul misiunii sale, să se deschidă la o situație nouă "Ut unum sint, 95»" (nr. 10). În această privință, documentul laudă recenta publicare a documentului Episcopul de Roma, care arată cum promovarea unității creștinilor este un aspect esențial al slujirii episcopului de Roma și cum drumul ecumenic a favorizat o înțelegere mai bună a acestei slujiri. Sinodul invită la aprofundarea propunerilor concrete conținute în acest document al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor, îndeosebi un comentariu oficial al definițiilor dogmatice ale Conciliului Vatican I și o distincție mai clară între diferitele responsabilități ale papei, în primul rând între rolul său patriarhal în Biserica latină și rolul său primațial în slujba comuniunii Bisericilor.
Sinodalitate "ad extra"
O sinodalitate trăită mai bine în Biserica Catolică este deci un element fundamental pentru toate relațiile sale ecumenice. Există o ulterioară dimensiune ecumenică a sinodalității, atunci când ea se realizează concret în cadrul întâlnirilor între creștini. Am putea califica această formă de sinodalitate ca "sinodalitate ad extra". Deși sinodalitatea este o realitate internă din Biserici, conceptul poate să fie aplicat și la raporturile dintre ele, pentru că și drumul ecumenic este un proces al "mersului împreună". Așa cum este afirmat în Instrumentum laboris din 2023, "o anumită sinodalitate între Biserici se experimentează de fiecare dată când creștini din diferite tradiții se reunesc în numele lui Isus Cristos pentru rugăciune, acțiune și mărturie comune, precum și pentru consultările obișnuite și participare la respectivele procese sinodale" (B.1.4.F). Această sinodalitate ad extra există deja. Deosebit de importantă este invitația adresată celorlalte comunități creștine de a participa la procesele sinodale catolice la toate nivelurile. La nivel universal, inițiative recente, ca întâlnirea din 2018 la Bari a conducătorilor de Biserici din Orientul Mijlociu, sau veghea ecumenică de rugăciune "Together" în 2023, ilustrează acest tip de sinodalitate. Documentul final al sinodului invită "să imaginăm practici sinodale ecumenice, până la forme de consultare și discernământ despre probleme de interes comun și urgent, cum ar putea fi celebrarea unui Sinod ecumenic despre evanghelizare" (nr. 138) și de "a pune în practică forme de sinodalitate între creștini din toate tradițiile" (nr. 139), îndeosebi cu ocazia pregătirii și celebrării celei de-a 1700-a aniversări a Conciliului din Niceea.
Un ultim aspect al acestei sinodalități Ad extra este mutual accountability între creștini. De fapt, ceea ce facem și decidem are repercusiuni importante asupra vieții celorlalți creștini. Documentul final subliniază că drumul ecumenic invită și "la a da cont reciproc de ceea ce suntem, de ceea ce facem și de ceea ce învățăm" (nr. 138). Un exemplu recent al implicațiilor ecumenice ale unui document aparent interior al Bisericii Catolice au fost reacțiile la declarația Fiducia supplicans din partea altor comunități creștine.
Sinodalitatea ca ascultare a celorlalți creștini
Menționăm o a treia dimensiune a raportului dintre sinodalitate și ecumenism: sinodalitatea ca ascultare a celorlalți creștini. De fapt, dacă o Biserică sinodală se caracterizează printr-o "ascultare reciprocă în care fiecare are ceva de învățat" (Francisc, Discurs cu ocazia comemorării celei de-a 50-a aniversări a instituirii Sinodului Episcopilor, 17 octombrie 2015), această ascultare nu se referă numai la catolici, ci la toți cei botezați. Motivul principal pentru a invita reprezentanți ai altor Biserici și Comunități creștine la procesele sinodale ale Bisericii Catolice este că toți botezații participă la sensus fidei. Așa cum este afirmat în Documentul final al Adunării sinodale din 2024, în afară de a fi principiu al sinodalității, constituie și fundamentul ecumenismului" (nr. 23). Nu este vorba de a asculta numai experți teologi sau păstori din alte Biserici, ci instinctul de credință insuflat în toți creștinii în virtutea Botezului lor. În această privință, Sinodul a confirmat fundamentul baptismal comun atât al sinodalității, cât și al ecumenismului, ambele făcând trimitere la o ecleziologie baptismală.
Ascultarea celorlalți creștini apare deosebit de importantă dacă înțelegem drumul ecumenic ca "schimb de daruri", conform expresiei folosite adesea de Ioan Paul al II-lea. Documentul final al sinodului subliniază că "schimbul de daruri are o semnificație crucială și pe drumul spre unitatea deplină și vizibilă" (nr. 122). Catolicii pot învăța de la ceilalți creștini despre sinodalitatea însăși: "Bogăția reprezentată de participarea delegaților fraterni, care provin din alte Biserici și comuniuni creștine, la Adunarea sinodală ne invită să dăm mai multă atenție practicilor sinodale ale partenerilor noștri ecumenici, atât în Orient, cât și în Occident" (nr. 138). De fapt, "dialogul ecumenic este fundamental pentru a dezvolta înțelegerea sinodalității și a unității Bisericii" (ibidem). Catolicii se pot inspira și din experiența sinodală a mișcării ecumenice ca atare. De exemplu, trebuie observate procedurile Consiliului Ecumenic al Bisericilor care permit să se ajungă la un consens fără a recurge la vot. Așa cum se citește în Instrumentum laboris din 2023, "mișcarea ecumenică este un laborator de sinodalitate, îndeosebi ar putea să fie izvor de inspirație metodologia dialogului și a căutării consensului experimentată la diferitele niveluri în interiorul său" (B.1.4.C). În sfârșit, schimbul de daruri este deosebi de convingător cu privire la "ecumenismul sfinților": "Și exemplul sfinților și al martorilor credinței din alte Biserici și comuniuni creștine este un dar pe care-l putem primi, inserând comemorarea lor în calendarul nostru liturgic, îndeosebi pentru martiri" (nr. 122). Inserarea în martirologiul roman a douăzeci și unu de martiri copți în 2023, ca și aceea a lui Isaac din Ninive în 2024, la puține zile după sinod, ilustrează acest schimb de daruri care manifestă și aprofundează comuniunea existentă deja între creștini.
Am găsit trei aspecte ale sinodalității: în primul rând, sinodalitatea ad intra în Biserica Catolică este fundamentală pentru relațiile sale ecumenice; în al doilea rând, o sinodalitate ad extra poate să fie un mijloc privilegiat pe drumul creștinilor spre comuniunea deplină; în al treilea rând, Biserica Catolică poate să învețe de la sinodalitatea celorlalte tradiții creștine. În acest sens, sinodalitate nu numai că este importantă pentru ecumenism, ci este și un rod al angajării ecumenice a Bisericii Catolice. Aceste convingeri și propuneri ecumenice reînnoite probabil că nu erau obiectivul primar al sinodului. Totuși, ele ar putea să fie unul dintre roadele sale cele mai tangibile, o "bucurie neașteptată" (pentru a relua titlul icoanei menționate mai sus) pe "drumul comun" caracteristic al sinodalității, precum și al ecumenismului. Pe acest drum, așa cum amintește sinodul în concluzia sa (nr. 155), există o altă icoană mariană bizantină, "Odigitria", cea care "arată calea" și conduce comunitatea care se naște să se deschidă la noutatea Rusaliilor.
Hyacinthe Destivelle și J. F. Usma Gómez
Dicasterul pentru Promovarea Unității Creștinilor
(După L'Osservatore Romano, 20 ianuarie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu