Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Părintele Pasolini: Măreția lui Dumnezeu este micimea, gest umil care deschide la întâlnire

Nașterea Fiului lui Dumnezeu, el care la început era Cuvântul și care se face mic și fragil ca un prunc care încă nu vorbește: forța și măreția micimii este cuprinsă în întregime aici. Acesta subliniază părintele Roberto Pasolini, franciscan capucin, predicator al Casei Pontificale, în a treia și ultima meditație de Advent propusă Curiei Romane în dimineața de vineri, 20 decembrie 2024, în Aula "Paul al VI-lea". Tema aleasă pentru cele trei reflecții este "Porțile speranței. Spre deschiderea Anului Sfânt prin profeția Crăciunului".

Măsura ascunsă a adevăratei măreții a lui Dumnezeu

După ce s-a oprit - în primele două predici din 6 și din 13 decembrie - asupra porților uimirii și încrederii, acum predicatorul îndeamnă să trecem pragul "micimii": cheie de acces a Împărăției lui Dumnezeu, afirmă el, ea nu este o limită sau o lipsă, ci este forță "umilă și silențioasă" ca aceea a seminței care, în întunericul pământului, încolțește și crește. Măsură ascunsă a adevăratei măreții a lui Dumnezeu, Cel care cu încredere se înjosește la nivelul celuilalt pentru a-l însoți în creștere, micimea este "parametru" al Domnului, este "locul în care alegerile și promisiunile sale pot să se realizeze", precum și "o alegere conștientă, condusă de dorința de a crea relații autentice, unde i se recunoaște celuilalt dreptul de a exista, de a respira și de a se exprima în mod liber". În acest sens, a fi mici înseamnă a deschide "spații de întâlnire, permițând fiecăruia să fie el însuși fără a se suprapune față de celălalt sau a anula unicitatea sa".

Înainte de a face bine, trebuie să ne facem mici

Pentru a aprofunda această trăsătură mai delicată și decisivă a lui Dumnezeu, părintele Pasolini face o recitire atentă și nouă a parabolei judecății finale, relatată de evanghelistul Matei (25,31-46): în accepțiunea cea mai consolidată, textul afirmă că, la sfârșitul timpurilor, Domnul va judeca omenirea după parametrul iubirii fraterne. Dar în semnificația sa mai profundă, explică predicatorul, parabola spune că într-o zi toate popoarele, chiar și cele neevanghelizate, vor putea intra în Împărăția lui Dumnezeu "prin caritatea exercitată față de frații mai mici ai Domnului". Din aceasta derivă "o responsabilitate mare și gravă pentru creștini": necesitatea nu numai de "a face bine celorlalți", ci și de "a permite celorlalți să facă asta, exprimând astfel ceea ce este mai bun din umanitatea lor" și făcând din micime "criteriul de conformitate și de fidelitate" față de Dumnezeu. Prima semnificație a parabolei judecății universale, reafirmă părintele Pasolini, este așadar tocmai aceasta: "Înainte de a face bine, este frumos și necesar să ne amintim să ne facem (mai) mici".

Micimea este un act de evanghelizare

De fapt, Dumnezeu - adaugă franciscanul capucin - nu dorește numai ca fiii săi să știe să iubească, ci ca să știe și să se lase iubiți de ceilalți, oferindu-le "ocazia de a fi buni și generoși". Este vorba de un mod de a iubi "mai profund", continuă părintele Pasolini, deoarece lasă locul celuilalt pentru a permite umanității sale "să se manifeste în cel mai bun mod". În substanță, îl iubim pe aproapele mai ales atunci când ne apropiem de el "cu blândețe dezarmantă" și îi permitem "să întâlnească și să primească fragilitatea noastră", punând în practică "arta mai dificilă care nu este a iubi, ci a ne lăsa iubiți". Așadar, înțeleasă ca "stil de viață" și de umanitate extrem de generativă, micimea devine "act de adevărată evanghelizare", pentru că îl pune pe celălalt în condiția de a întrupa gesturile iubirii fraterne.

Exemplul Sfântului Francisc de Assisi

Ca exemplu pentru toate acestea, părintele Pasolini îl citează pe Sfântul Francisc de Assisi care a făcut din micime "criteriul de urmare" a Domnului și "pare din identitatea noastră cea mai profundă". Asta s-a întâmplat, în mod deosebit, în întâlnirea dintre Sărăcuț și sultanul Malik-al-Kamil: după acel dialog, sultanul nu s-a convertit, dar oricum l-a primit pe Francisc și s-a îngrijit de el, profitând de ocazia, oferită lui de sfânt, de a exprima ceea ce era mai bun în el. "Creștinii - continuă de fapt predicatorul - nu au «monopolul» binelui", ci trebuie să permită și celorlalți să-l practice.

Angajarea de a deveni mai autentici fără a-i judeca pe ceilalți

După aceea, părintele Pasolini se oprește asupra unui alt aspect fundamental din parabola judecății universale: ea, explică el, invită să suspendăm toate judecățile umane care tind să se dea înainte de timp, adică înainte de judecata finală a Domnului. Pentru aceasta, afirmă predicatorul, mai mult decât despre parabola "judecății universale", ar trebui să vorbim despre parabola "sfârșitul oricărei judecăți", pentru că dacă încetăm să-l judecăm pe aproapele - lucru care nu ne revine nouă -, atunci vom putea să ne concentrăm asupra a ceea ce contează cu adevărat: a fi tot "mai gratuiți, ieșind din logica «economică» prin care facem lucruri în vederea unei răsplăți".

Recunoștința nu se cumpără, ci este gratuită

De fapt, rămânând departe de așteptări și dinamici oportuniste, omenirea va reuși să parcurgă unicul, adevăratul drum: cel al "unei gratuități complete", încetând să facă acele gesturi cu care tinde să cumpere recunoștința celorlalți și încălcând regula confruntării cu care măsoară propria statură. Numai în acest mod, mai evidențiază părintele Pasolini, va fi posibil să ne deschidem la "o fericire profundă și concretă", depășind frica de a nu valora nimic și începând să ne dăruim pe noi înșine, "permițând celorlalți să facă la fel cu noi".

Valoarea binelui inconștient

Așadar, "binele inconștient" este adevărata cheie pentru a intra în Împărăția lui Dumnezeu, acel bine pe care îl vom fi făcut fără să ne dăm seama, dar pe care ceilalți vor ști să-l recunoască. Atunci, la sfârșitul timpurilor - explică predicatorul - "marea surpriză" va fi să descoperim că Dumnezeu "nu avea nicio așteptare cu privire la noi, decât marea dorință de a ne vedea asemenea cu el în iubire". În acea zi, nu va conta "cantitatea de acțiuni bune sau rele făcute, ci dacă, prin intermediul lor, vom fi reușit să acceptăm și să devenim noi înșine până la capăt".

A întrupa micimea pentru a împărtăși speranța

În sfârșit, în apropierea Crăciunului și a Jubileului, părintele Pasolini invită "să alegem să întrupăm micimea pentru a împărtăși speranța evangheliei" într-o lume care pare "ostilă sau indiferentă", dar care în realitate așteaptă numai să întâlnească "fața milostivă a Tatălui în trupul fragil, dar mereu vrednic de iubire, al fiilor săi". "A trece prin poarta sfântă a Jubileului cu mare sinceritate, reafirmă el, fără preocuparea de a trebui să prezinte un profil diferit de cel pe care Biserica a știut să-l matureze de-a lungul secolelor, ar putea să fie cu adevărat o mare speranță". Meditația se încheie cu rugăciunea pentru Anul Sfânt, pentru ca harul Domnului să-i transforme pe oameni în "cultivatori activi ai semințelor evanghelice", în "așteptarea încrezătoare a cerurilor noi și a pământului nou".

Isabella Piro

(După Vatican News, 20 decembrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat