|
Inimă și creier În ultimele timpuri, în afară de studiile științifice asupra creierului uman (neuroștiințele fac pași de uriași), este răspândită o campanie de sensibilizare pentru prevenirea sa. Corect. Unii spun că creierul uman este o operă de artă (dar făcută de cine?). Există unii care spun că toată cultura se sprijină pe creierul nostru (toată, chiar toată?), că acest organ funcționează plastic, reacționând la tot ceea ce este expus în lume. Desigur, este totul foarte interesant și îngrijirea creierului nostru este fără îndoială un comportament responsabil. Creierul percepe semnalele trimise de lumea externă, le decodifică și este centrul de control al gândurilor, al memoriei, al limbajului și al tuturor mișcărilor corpului. Totuși, Francesco Fedele, profesor emerit de cardiologie, fost medic primar la Policlinica romană "Umberto I", așadar, un luminător în domeniul său, afirmă că trupul nostru funcționează numai dacă motorul său funcționează, iar motorul trupului este în mod indiscutabil inima. Recent a publicat o carte Inimi și motoare (Ed. Antezza, 2024), în care compară inima umană cu motorul unui automobil. Dacă vrem ca mașina noastră să fie mereu eficientă și să nu ne lase pe drum, trebuie să avem grijă de motorul său, așadar, să nu-l maltratăm și, înainte de toate, să facem o întreținere periodică a componentelor sale. "La fel ca motorul - scrie Fedele - inima este constituită din componente și angrenaje care trebuie să fie perfect integre și sincronizate pentru a asigura funcția de pompă necesară să satisfacă exigențele metabolice ale organismului." Volumul se adresează publicului mai vast și este ca un vademecum practic despre modul de a face prevenție și îngrijire a motorului nostru (sensibilizarea față de campania de prevenție este de mulți ani în activitățile profesorului Fedele). Așadar, dacă vrem ca tot corpul nostru (deci și creierul) să funcționeze cum trebuie, trebuie să acordăm atenție maximă inimii. Ei bine, în timp ce reflectam asupra acestor teme, a fost publicată enciclica Papei Francisc Dilexit nos, despre iubirea umană și divină a Inimii lui Isus Cristos. Textul a intrat cu piciorul întins între reflecțiile mele. Merge bine creierul, intelectul, merge bine inima, motorul corpului. Dar acum intră în joc o inimă diferită sau o accepțiune diferită despre inimă? Poate că nu, probabil conceptul este același, adică inima ca motor. Dar în acest caz nu numai motor al corpului, ci al vieții noastre. Și inima nu este înțeleasă numai ca organ fizic, ci drept ceva mai profund. Sfântul Părinte atrage atenția înainte de toate asupra simbologiei inimii și desigur in primis a Inimii lui Cristos, care trebuie să fie sustrasă de la o derâdere superficială. Pentru că nu este vorba de o banală reprezentare iconografică, ci exprimă dorința profundă de a recunoaște și de a ne adresa unui centru absolut și unificator. Așadar, fiind credincioși, contemplând Inima Domnului, ne adresăm unei realități fizice. În afară de asta, enciclica desfășoară o aprofundare asupra actualității, asupra rezonanței cuvântului inimă în istorie și asupra modului în care devoțiunea la Inima lui Cristos s-a răspândit în lume de-a lungul secolelor. Iată, astăzi mai mult ca oricând "trebuie să recuperăm importanța inimii", care în schimb prea des răsună numai ca simplu cuvânt, deformat de mii de utilizări improprii. În timp ce inima, acum și întotdeauna, în imaginarul tuturor exprimă sinteza a ceea ce suntem, ce gândim, ce dorim, ce alegem. În inimă locuiește sinceritatea ființei noastre, și atunci când este adevărul cel mai întunecat și chinuit. Totuși, în lumea de astăzi alte elemente par să prevaleze, rațiune, voință, libertate, ca și cum ar fi dezlipite de inimă și ar acționa în mod autonom. În timp ce, dacă ne gândim bine, și aceste mișcări ale sufletului se mișcă înainte de toate în inima noastră. Pentru că "inima configurează identitatea mea spirituală". Și este de netăgăduit că "inima noastră coexistă cu celelalte inimi care o ajută să fie un tu". De aceea, întotdeauna inima este cea care "mă pune în comuniune cu celelalte persoane". Ca pentru motorul automobilului sau inima/motorul corpului, este importantă și necesară întreținerea "inimii", repararea inimilor rănite, lucru care se poate face numai dacă realizează o adevărată comuniune de slujire, care în mod inevitabil ne duce la iubire, energia noastră cea mai intimă și puternică. Așadar, este adevărat că toți suntem cufundați într-o realitate tehnologică și digitală, dar niciun algoritm nu va putea standardiza vreodată mișcările inimii noastre. Și dimpotrivă, nu numai că trebuie să avem foarte mare grijă de ea, dar trebuie să admitem că dacă vrem să schimbăm lumea (lucru pe care omul îl încearcă de la începutul timpurilor), putem face asta numai pornind de la inimă. Nicola Bultrini (După L'Osservatore Romano, 11 decembrie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu * * * Editura "Presa Bună": A apărut Dilexit nos, a patra enciclică a Papei Francisc
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |