|
Catedrala în anul 2016
(Foto: Ovidiu Bișog)
|
Nunțiul de la Paris: La "Notre-Dame" strălucește sufletul Franței
Arhiepiscopul Celestino Migliore îl va reprezenta pe Papa Francisc sâmbătă seară, 7 decembrie 2024, la ceremonia de redeschidere a vechii catedrale mariane, restaurată după incendiul din 2019: dacă șocul provocat de incendiu a fost o rană care a lacerat o identitate profundă, astăzi această reconstrucție excelentă are efectul de a o vindeca.
Întâlnindu-l în nunțiatură în ajunul redeschiderii catedralei gotice, arhiepiscopul Celestino Migliore, nunțiu apostolic în Franța din ianuarie 2020, reflectă asupra acestui eveniment important pentru Dieceza de Paris, pentru țară și pentru toți cei care au la inimă "Notre-Dame". Ceremonia de deschidere va reuni șefi de stat și diferite personalități, religioase sau regale, dar și persoane mai sărace și vulnerabile, invitate de Dieceza de Paris. Pentru această ocazie, Papa Francisc va trimite un mesaj francezilor, care va fi citit sâmbătă, 7 decembrie 2024, în catedrală.
Excelență, ce sentimente aveți văzând această catedrală emblematică a Franței restaurată și redeschisă la cinci ani după un incendiu devastator?
Am sentimente de bucurie, satisfacție și împărtășire a acestei bucurii cu francezii. În timpul prezentării lucrărilor de restaurare, în urmă cu o săptămână, președintele Emmanuel Macron a declarat că, după șocul incendiului petrecut în urmă cu cinci ani, redeschiderea catedralei ne oferă astăzi un șoc de speranță. Nu a specificat în ce constă această speranță, dar pentru francezul obișnuit, credincios sau necredincios, creștin sau necreștin, Catedrala "Notre-Dame" a fost mereu întruparea solemnă și familială a identității Franței.
Pentru ce anume este semn acest eveniment?
Este un semn de speranță. Dacă șocul provocat de incendiu a fost o rană profundă, ca și cum ar fi fost sfâșiat un simbol, o identitate, astăzi reconstruirea, realizată în manieră excelentă, are efectul de a cicatriza acea rană. Speranța pe care o poartă este aceea de a regăsi și a reînnoi simțul și gustul propriei identități naționale. O identitate care restituie încredere în ei înșiși și în societate, de care Franța are mare nevoie. O identitate care deschide individul și societatea la confruntarea cu lumea, la incluziune, departe de orice identitarism exclusiv.
Ce spuneți celui care aștepta prezența papei la acest eveniment?
Am spus și am repetat asta de mai multe ori, dar evident că mesajul n-a fost înțeles. Unii susțin că papa nu iubește Franța. Poate că asta poate să vândă în ziare, dar nu corespunde adevărului. Sfântul Părinte pur și simplu are o viziune despre lume care privilegiază periferiile, țările sărace, locurile care încă nu au primit o vizită a sa.
În al doilea rând, motivul cel mai profund este că, dacă Sfântul Părinte ar fi venit la Paris pentru inaugurare, el ar fi fost protagonistul acelei zile. El dorește ca protagonista să fie "Notre-Dame". Suntem și într-un moment sinodal. Catedrala este "catedra" unui episcop, așadar, papa vrea ca episcopul locului să prezideze și să celebreze acest mare eveniment. Oricum papa va fi prezent printr-un mesaj, cu rugăciunea, cu unitatea sa și cu marea stimă pe care o nutrește față de Franța. Tuturor celor care spun că papa nu iubește Franța le răspund că este vorba de o percepție greșită, de o idee falsă.
Franța îl fascinează pe Papa Francisc prin ceea ce el percepe ca un paradox surprinzător. În același timp, este una dintre țările în care procesul de secularizare este mai înaintat, până acolo încât Dumnezeu pare că a dispărut din panoramă, dar este și unul dintre ținuturile de sfințenie cele mai rodnice, nu numai în trecut, ci și astăzi. Ceea ce iubește papa este creativitatea pastorală, cercetarea teologică și mărturia de sfințenie a poporului lui Dumnezeu din Franța.
Peste o săptămână, Francisc va merge în vizită pastorală în Corsica. Unii pun în confruntare aceste două evenimente. Este corect a le vedea astfel?
Papa va merge în Corsica pentru a încheia Congresul despre evlavia populară și știm cât de îndrăgită este această temă de Papa Francisc, precum și de mulți preoți și păstori. Astăzi, evlavia populară vehiculează forme mai profunde de credință. Uneori, evlavia populară poate să pară un pic folclorică sau superficială. Există și acest aspect, dar transmite o credință profundă de care avem nevoie astăzi pentru a reînsufleți credința în Isus.
Ce-l atinge mai mult papa din cultura religioasă franceză?
Am văzut asta clar anul trecut, când Sfântul Părinte a vizitat Marseille. Adesea, când primește la Roma delegații franceze, repetă mereu: "Aveți o Biserică curajoasă și creativă". Într-un context de criză, cu problema abuzurilor, s-ar putea crede că papa exagerează. Nu, nu exagerează, are o percepție și o cunoaștere foarte profundă a realității din Franța. Știe că nu există numai abuzuri sau o diminuare a frecvenței la Liturghia duminicală, ci și ceea ce teologii au rezumat în două cuvinte: trecerea de a la încadrare la generarea de nouă viață de credință. Dacă încadrarea astăzi, în termeni statistici, este mult mai slabă, generarea este cu adevărat vie. Există inițiative și persoane angajate în evanghelizare, în favorizarea unei credințe mult mai convinse, mai personale, așadar, mult mai eficace și creative în societate.
Delphine Allaire
(După Vatican News, 7 decembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu