Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Discurs adresat comunității academice de la Institutul Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și Familiei (25 noiembrie 2024)

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Cu plăcere vă întâlnesc la începutul anului academic. Îl salut și îi mulțumesc marelui cancelar, Mons. Vincezo Paglia, și pe președinte, Mons. Philippe Bordeyne, precum și pe vicepreședinții secțiilor internaționale, pe profesori, pe studenți, și pe membrii Fundației "Benedict al XVI-lea" și pe binefăcători.

Așa cum știți, Documentul final al celei de-a XVI-a Adunări a Sinodului afirmă că familiile sunt loc "privilegiat pentru a învăța și a experimenta practicile esențiale ale unei Biserici sinodale" (nr. 35). În acest scop trebuie să crească în ele conștiința că sunt "subiecți și nu numai destinatari ai pastorației familiale", responsabili pentru "edificarea Bisericii și a angajării în societate" (nr. 64). Știm cât de decisive sunt căsătoria și familia pentru viața popoarelor: din totdeauna Biserica se îngrijește de ele, le susține și le evanghelizează.

Din păcate, există țări în care autoritățile publice nu respectă demnitatea și libertatea la care fiecare ființă umană are drept inalienabil ca fiu al lui Dumnezeu. Adesea legături și impuneri apasă mai ales asupra femeilor, constrângându-le în poziții de subalternitate. Și acest lucru este foarte urât. În schimb, încă de la început, printre discipolii Domnului au fost și femei, și "în Cristos Isus - scrie Sfântul Paul - nu mai există bărbat nici femeie" (Gal 3,28). Asta nu înseamnă că diferența între cei doi este anulată, ci că în planul mântuirii nu există discriminare între bărbat și femeie: ambii aparțin lui Cristos, sunt "descendență a lui Abraham și moștenitori conform promisiunii" (v. 29). Și, vorbind despre femei, un preot bătrân îmi spunea: "Fii atent, nu greși, pentru că din ziua din grădina Edenului ele poruncesc!".

Prin Isus toți suntem "eliberați de păcat, de tristețe, de golul interior, de izolare" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 1) și Evanghelia familiei este bucurie care "umple inima și întreaga viață" (Exortația apostolică Amoris laetitia, 200). Această Evanghelie îi ajută pe toți, în fiecare cultură, să caute mereu ceea ce este conform cu umanul și cu dorința de mântuire înrădăcinată în fiecare bărbat și în fiecare femeie.

Îndeosebi, sacramentul Căsătoriei este ca vinul bun care este servit la nunta din Cana (cf. In 2,1-12). În această privință, amintim că primele comunități creștine s-au dezvoltat în formă familială, lărgind nucleele familiale cu primirea de noi credincioși, și se reuneau în case. Ca locuință deschisă și primitoare, încă de la început Biserica s-a străduit pentru ca nicio legătură economică sau socială să împiedice trăirea urmării lui Isus. A intra în Biserică înseamnă mereu a inaugura o fraternitate nouă, întemeiată pe Botez, care îl îmbrățișează pe străin și chiar pe dușman.

Angajată în aceeași misiune, și astăzi Biserica nu închide ușa pentru cei care trudesc pe drumul de credință, dimpotrivă, deschide larg ușa, pentru că toți "au nevoie de o atenție pastorală milostivă și încurajatoare" (Amoris laetitia, 293). Toți. Nu uitați acest cuvânt: toți, toți, toți. A spus-o Isus într-o parabolă: când nu vin cei invitați la nuntă, stăpânul le spune servitorilor: "Mergeți pe străzi și aduceți-i pe toți, pe toți, pe toți" - "Doamne, toți cei buni, e adevărat?" - "Nu, pe toți, buni și răi, pe toți". Nu uitați acel "toți", care este un pic vocația Bisericii, mamă a tuturor.

"Logica integrării pastorale este cheia însoțirii pastorale" pentru cei care "conviețuiesc amânând la nesfârșit angajarea lor conjugală" și pentru persoanele divorțate și recăsătorite. "Sunt botezați, sunt frați și surori, Duhul Sfânt revarsă în ei daruri și carisme pentru binele tuturor" (ivi, 299): prezența lor în Biserică mărturisește voința de a persevera în credință, în pofida rănilor de experiențe dureroase.

Fără a exclude pe nimeni, Biserica promovează familia, întemeiată pe Căsătorie, contribuind în fiecare loc și în fiecare timp de a face mai solidă legătura conjugală, în virtutea acelei iubiri care este mai mare decât totul: caritatea (ivi, 89 șu). De fapt, "forța familiei se află în mod esențial în capacitatea sa de a iubi și de a învăța să iubească"; oricât de rănită ar putea să fie o familie, "poate crește mereu pornind de la iubire" (ivi, 53). În familii rănile se vindecă prin iubire.

Preaiubiților, provocările, problemele, speranțele care cuprind astăzi căsătoria și familia se înscriu în raportul între Biserică și cultură, pe care deja Sfântul Paul al VI-lea invita să se ia în considerare, subliniind că "ruptura între evanghelie și cultură este drama epocii noastre" (Exortația apostolică Evangelii nuntiandi, 20). Sfântul Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea au aprofundat tema înculturării tratând problemele interculturalității și globalizării. De capacitatea de a înfrunta aceste provocări depinde posibilitatea de a desfășura pe deplin misiunea evanghelizatoare, care angajează pe fiecare creștin. În această privință, ultimul Sinod a îmbogățit conștiința eclezială a tuturor participanților: însăși unitatea Bisericii cere de fapt angajarea de a depăși înstrăinarea sau conflictele culturale, construind armonii și înțelegeri între popoare.

Institutului "Ioan Paul al II-lea" îi revine o cooperare specială pe acest teren, prin studii și cercetări care să dezvolte o cunoaștere critică a atitudinii diferitelor societăți și culturi față de căsătorie și familie. De aceea am voit ca Institutul să-și extindă atenția și "la dezvoltările științelor umane și ale culturii antropologice într-un domeniu așa de fundamental pentru cultura vieții" (Scrisoarea apostolică Motu Proprio Summa familiae cura, Proemio).

Este bine ca sediile institutului, prezente în diferite țări din lume, să desfășoare propriile activități în dialog cu studioși și instituții culturale și cu orientări diferite, așa cum se întâmplă deja cu Universitatea "Roma Tre" și Institutul Național Tumore. Trebuie să mergem înainte în aceste raporturi, este important.

Doresc ca în fiecare parte a lumii institutul să susțină soții și familiile în misiunea lor, ajutându-i să fie pietre vii ale Bisericii și martori de fidelitate, de slujire, de deschidere la viață, de primire. Să mergem împreună în urmarea lui Cristos! Acest stil sinodal corespunde marilor provocări de astăzi, în fața cărora familiile sunt semn al rodniciei și al fraternității întemeiate pe evanghelie. În acest stil de Biserică este foarte importantă vestirea cuvântului, dar mai importantă ascultarea cuvântului. Înainte de a vesti, a asculta: ascultarea cuvântului cum este predicat și ascultarea cuvântului care vine de la glasurile celorlalți, pentru că Dumnezeu vorbește prin intermediul tuturor.

Urez tuturor un an academic rodnic. Vă binecuvântez pe toți. Și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat