|
© Vatican Media |
Cardinalul Lazăr: Papa în Asia, o cufundare în Bisericile "din afara centrului"
Exact cu zece ani în urmă îi spunea bun-venit lui Francisc, oaspete foarte aşteptat a ceea ce se putea considera ZMT asiatică. După zece ani, cardinalul Lazăr You Heung-sik conduce Dicasterul pentru Cler, dar inima sa de coreean accelerează bătăile la ideea papei pregătit - aşa cum va face peste câteva ore - să se îmbarce din nou spre Asia. Un continent imens aşa cum sunt culturile sale şi credinţele sale religioase, în care a înrădăcina credinţa este o provocare care continuă prin înculturare şi, afirmă cardinalul la mass-media vaticane, "se dezvoltă prin noi limbaje şi noi modele pastorale".
Cum putem rezuma după părerea dumneavoastră semnificaţia acestei călătorii apostolice?
Consider că această călătorie a Sfântului Părinte în Asia confirmă pasiunea sa faţă de Extremul Orient pe care a manifestat-o de mai multe ori vorbind despre primii săi ani de preoţie şi despre dorinţa sa de a fi misionar în acele ţinuturi. n general, această călătorie atestă încă o dată atenţia faţă de "periferii" pe care Papa Francisc a recomandat-o adesea aproape ca o busolă pentru a orienta drumul întregii Biserici. Este vorba de o privire care nu se închide în ea însăşi, care nu reduce frumuseţea şi fantezia creştinismului la un unic mod de a se ruga, de a celebra sau de a acţiona în pastoraţie, ci, dimpotrivă, se lărgeşte dincolo de graniţe, se pune în ascultarea a ceea ce se întâmplă şi în ţinuturi şi Biserici aparent "din afara centrului", îndepărtate, dar bogate în viaţă şi în spiritualitate. În acelaşi timp, o caracteristică importantă a acestei călătorii se referă la tema fraternităţii; ajungând în acele ţări, papa va putea să se cufunde într-o lume multiculturală, în ţinuturi şi oraşe în care se amestecă şi convieţuiesc persoane, culturi şi tradiţii religioase antice şi diferite, în armonie. Astfel, Papa Francisc va putea să întărească poporul lui Dumnezeu pe care-l va întâlni şi, în acelaşi timp, să aducă la lumină acest exemplu de fraternitate şi de împărtăşire într-o lume încă sfâşiată de conflicte, războaie şi discordii.
Care este rolul Asiei în contextul credinţei şi al restului lumii astăzi?
Asia este un continent foarte variat. Drumul credinţei creştine, dintotdeauna "contaminat" de atâtea alte spiritualităţi şi întrupat într-o cultură aşa de deosebită, se dezvoltă prin noi limbaje, noi modele pastorale şi o atenţie specifică faţă de dialogul între religii, înţeles şi ca drum unitar al omenirii spre Dumnezeu şi participare la proiectul său de mântuire. În acest sens, Asia poate ajuta şi credinţa occidentală să se reînnoiască, să regăsească vitalitate printr-o nouă evanghelizare şi să crească în conştiinţa misiunii pe care noi, creştinii, o avem faţă de lume, faţă de societate şi faţă de construirea unui viitor de pace.
Ce înseamnă a vesti evanghelia în acea zonă, în acele ţinuturi?
Aşa cum ştim, pe de o parte, evanghelia se întrupează în cultură făcând din ea terenul propriu pentru a putea încolţi şi, prin urmare, primind-o cu bunăvoinţă; în acelaşi timp, vestirea evangheliei este mereu o provocare pentru cultură şi intenţionează s-o purifice şi s-o însoţească pe un drum de creştere care s-o facă tot mai conformă proiectului lui Dumnezeu şi, prin urmare, mai umană. În acest sens, a vesti evanghelia în Asia înseamnă a confirma bucuria credinţei care remarcă poporul asiatic, înrădăcinată în semănatul multor misionari şi martori ai evangheliei, dar, în acelaşi timp, creştinismul este chemat să înfrunte unele provocări de tip cultural: mă gândesc în special la tineri, care uneori se lasă fascinaţi de modele culturale şi sociale prea secularizate şi impregnate de o mentalitate hedonistă şi consumistă; dar şi problemele legate de unele fenomene mai locale precum magia, vrăjitoria, folosirea violenţei ca autoapărare, în unele cazuri tribalismul şi animismul. Fără a uita problemele care se referă la săraci, la familie şi la păzirea vieţii. Apoi, în general, aspectul cel mai important este dat de mărturia creştină, aşa cum a învăţat Sfântul Andrei Kim, prim martir coreean, şi atâţia alţi martiri asiatici: unde este mărturia de viaţă este şi vestire a evangheliei, pentru că înainte de cuvinte şi de formule, înainte de toate viaţa noastră trebuie să manifeste bucuria evangheliei, pentru a deveni lumină care luminează întunericul lumii.
(După Vatican News, 2 septembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu