Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 13 martie 2024

Cateheze. Viciile și virtuțile. 11. Acțiunea virtuoasă

Iubiți frați și surori, bună ziua!

După ce am încheiat panorama asupra viciilor, a venit momentul să îndreptăm privirea asupra cadrului simetric, care este în opoziție cu experiența răului. Inima omului poate însoți patimi rele, poate da ascultare ispitelor nocive travestite cu haine convingătoare, dar se și poate opune la toate acestea. Oricât ar putea fi de obositor acest lucru, ființa umană este făcută pentru bine, care o realizează cu adevărat și poate să se antreneze și în această artă, făcând în așa fel încât unele dispoziții să devină permanente în el sau în ea. Reflecția în jurul acestei posibilități minunate a noastre formează un capitol clasic al filozofiei morale: capitolul despre virtuți.

Filozofii romani o numeau virtus, cei greci areté. Termenul latin evidențiază mai ales că persoana virtuoasă este puternică, curajoasă, capabilă de disciplină și asceză; așadar, exercitarea virtuților este rod al unei lungi germinații, care cere trudă și chiar suferință. Cuvântul grec, areté, indică în schimb ceva care excelează, ceva care reiese, care trezește admirație. Prin urmare persoana virtuoasă este aceea care nu se denaturează deformându-se, ci este fidelă față de propria vocație, se realizează pe deplin pe ea însăși.

Am fi în afara drumului dacă am crede că sfinții sunt excepții ale omenirii: un soi de cerc restrâns de campioni care trăiesc dincolo de limitele speciei noastre. Sfinții, în această perspectivă pe care tocmai am introdus-o cu privire la virtuți, sunt în schimb cei care devin pe deplin ei înșiși, care realizează vocația proprie a fiecărui om. Ce lume fericită ar fi aceea în care dreptatea, respectul, bunăvoința reciprocă, generozitatea, speranța ar fi normalitatea împărtășită și nu în schimb o rară anomalie! Iată pentru ce capitolul despre acțiunea virtuoasă, în aceste timpuri dramatice ale noastre în care adesea ne confruntăm cu ceea ce este mai rău din uman, ar trebui să fie redescoperit și practicat de toți. Într-o lume deformată trebuie să comemorăm forma cu care am fost plăsmuiți, imaginea lui Dumnezeu care este imprimată în noi pentru totdeauna.

Dar cum putem defini conceptul de virtute? Catehismul Bisericii Catolice ne oferă o definiție precisă și sintetică: "Virtutea este o dispoziție habituală și fermă de a face binele" (nr. 1803). Așadar, nu este un bine improvizat și un pic întâmplător, care plouă din cer în manieră episodică. Istoria ne spune că și criminalii, într-un moment de luciditate, au făcut fapte bune; desigur, aceste fapte sunt scrise în "cartea lui Dumnezeu", dar virtutea este un alt lucru. Este un bine care se naște dintr-o lentă maturizare a persoanei, până când devine o caracteristică interioară a sa. Virtutea este un habitus al libertății. Dacă suntem liberi în fiecare faptă, și de fiecare dată suntem chemați să alegem între bine și rău, virtutea este ceea ce ne permite să avem o cutumă spre alegerea corectă.

Dacă virtutea este un dar așa de frumos, se naște imediat întrebarea: cum este posibil să o dobândim? Răspunsul la această întrebare nu este simplu, este complex.

Pentru creștin primul ajutor este harul lui Dumnezeu. De fapt, în noi, cei botezați, acționează Duhul Sfânt, care lucrează în sufletul nostru pentru a-l conduce la o viață virtuoasă. Câți creștini au ajuns la sfințenie prin lacrimi, constatând că nu reușesc să depășească anumite slăbiciuni ale lor! Dar au experimentat că Dumnezeu a completat acea operă de bine care pentru ei era numai o schiță. întotdeauna harul precedă angajarea noastră morală.

În afară de asta, nu trebuie uitată niciodată lecția foarte bogată care ne-a venit de la înțelepciunea celor din vechime, care ne spune că virtutea crește și poate fi cultivată. Și pentru ca să se întâmple asta, primul dar al Duhului care trebuie cerut este tocmai înțelepciunea. Ființa umană nu este teritoriu liber de cucerire a plăcerilor, a emoțiilor, a instinctelor, a patimilor, fără a putea face nimic împotriva acestor forțe, uneori haotice, care locuiesc în ea. Un dar inestimabil pe care-l posedăm este deschiderea mentală, este înțelepciunea care știe să învețe din greșeli pentru a îndreptat bine viața. Apoi este nevoie de bunăvoință: capacitatea de a alege binele, de ne plăsmui pe noi înșine cu exercițiul ascetic, alungând excesele.

Iubiți frați și surori, să începem astfel călătoria noastră prin virtuți, în acest univers senin care se prezintă angajantă, dar decisivă pentru fericirea noastră.

* * *

Și, vă rog, să perseverăm în rugăciunea ferventă pentru cei care suferă consecințele teribile ale războiului. Astăzi mi-au adus un rozariu și o Evanghelie a unui tânăr soldat mort pe front: el se ruga cu asta. Atâția tineri, atâția tineri merg să moară! Să-l rugăm pe Domnul pentru ca să ne dea harul de a învinge această nebunie a războiului care întotdeauna este o înfrângere. Pentru toți, binecuvântarea mea!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat