Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Mesaj cu ocazia Laboratorului "Ontologia socială și dreptul natural al Sfântului Toma de Aquino în perspectivă. Aprofundări pentru și de la științele sociale", patronat de Academia Pontificală de Științe Sociale (7-8 martie 2024)

Mi-a făcut multă plăcere să aflu că Academia Pontificală de Științe Sociale a ales să celebreze a 750-a aniversare a morții Sfântului Toma de Aquino sponsorizând un Laborator despre tema: "Ontologia socială și dreptul natural al Sfântului Toma de Aquino în perspectivă. Aprofundări pentru și de la științele sociale". Exprim recunoștința mea tuturor participanților la această întâlnire importantă și în rugăciune ofer auspiciile mele pentru rodnicia discuțiilor voastre.

Cu siguranță, Sfântul Toma nu a cultivat științele sociale așa cum le înțelegem noi astăzi. Totuși, studiul său riguros al implicațiilor filozofice și teologice ale faptului biblic că omul este creat: "după chipul lui Dumnezeu" (Gen 1,27), care a avut exprimare în diferitele sale scrieri, se poate spune că a contribuit la pregătirea drumului pentru dezvoltarea acestor științe moderne. Opera lui Toma demonstrează fie angajarea sa de a înțelege cuvântul lui Dumnezeu revelat în toate dimensiunile sale, fie, în același timp, deschiderea sa însemnată față de orice adevăr accesibil rațiunii umane. Doctorul Angelic era profund convins că, din moment ce Dumnezeu este adevărul și lumina care iluminează orice înțelegere, nu poate exista nicio contradicție de fond între adevărul revelat și cel descoperit prin rațiune. Era centrală pentru înțelegerea raportului între credință și rațiune convingerea sa despre puterea darului divin al harului de a însănătoși natura umană slăbită de păcat și de a înălța mintea prin participarea la cunoașterea și la iubirea lui Dumnezeu, și prin urmare de a ne abilita să înțelegem și să orânduim în mod corect viețile noastre ca indivizi și ca societate.

Științele sociale contemporane se apropie de tematicile despre om și de urmărirea dezvoltării umane printr-o serie de abordări și metode care ar trebui să fie întemeiate în realitatea și demnitatea indispensabilă a persoanei umane. Toma de Aquino a fost în măsură să se inspire dintr-o bogată moștenire filozofică pe care a interpretat-o prin lentilele evangheliei, cu scopul de a afirma că persoana, ca "una cea mai nobilă care se află în tot universul" (ST I, q. 29, a. 3), este pilastrul ordinii sociale. Creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu Unul Întreit, indivizii sunt destinați, prin relații personale și interpersonale, să trăiască, să crească și să se dezvolte în comunitate. Pentru acest motiv, "este natural ca ființele umane să trăiască în societate cu mulți alții, pentru a-și procura, cu munca lor manuală și fizică, iluminați de lumina inteligenței lor și de forța voinței lor, bunurile materiale și spirituale pentru bunăstarea și buna lor viețuire, pentru fericirea lor" (De regno, B. I. c. 1).

Inspirându-se din principii stabilite deja de Aristotel, Toma susținea astfel că bunurile spirituale precedă pe cele materiale și că binele comun al societății precedă pe cel al indivizilor, deoarece omul este prin natură un "animal politic". Legătura sa cu operele etice și politice ale marilor gânditori clasici apare evident din comentatorii săi și se reflectă în special în problemele pe care le dedică dreptății, îndeosebi în celebrul său Tratat despre Drept (ST I-II, q. 90-108). În timp ce este neîndoielnică influența sa în a da formă gândirii morale și juridice moderne, o recuperare a perspectivei filozofice și teologice care a dat formă operei sale poate fi destul de promițătoare pentru reflecția noastră disciplinată asupra problemelor sociale urgente din timpul nostru.

Toma de Aquino susține demnitatea și unitatea intrinsecă a persoanei umane, care aparține atât lumii fizice în virtutea trupului, cât și celei spirituale în virtutea sufletului rațional: o creatură capabilă să distingă între adevărat și fals pe baza principiului non-contradicției, dar și de a discerne binele de rău. Această capacitate înnăscută de a discerne și de a orândui sau a dispune acte pentru scopul lor ultim prin iubire, numită tradițional "lege naturală", cum declară Catehismul Bisericii Catolice, citându-l pe Toma: "nu e nimic altceva decât lumina inteligenței puse în noi de Dumnezeu; prin ea cunoaștem ce trebuie și ce trebuie să evităm. Această lumină sau această lege Dumnezeu a dăruit-o creației" (Catehismul Bisericii Catolice, 1955).

Astăzi este esențial a recupera o considerare a acestei "înclinații naturale de a cunoaște adevărul despre Dumnezeu și de a trăi în societate" (ST I-II, q. 92, a. 2) cu scopul de a modela gândirea socială și politicile în modalități care să promoveze, și nu să împiedice, dezvoltarea umană autentică a fiecăruia și a popoarelor. Pentru acest motiv, predecesorul meu și eu am reafirmat constant importanța legii naturale în discuțiile referitoare la provocările etice și politice din timpul nostru. Cu cuvintele lui Benedict al XVI-lea, "o astfel de lege morală universală este fundament puternic al oricărui dialog cultural, religios și politic și permite pluralismului multiform al diferitelor culturi să nu se rupă de căutarea comună a adevărului, a binelui și a lui Dumnezeu" (Scrisoarea enciclică Caritas in veritate, 59).

Încrederea lui Toma într-o lege naturală scrisă în inima omului poate oferi astfel idei proaspete și valabile lumii noastre globalizate, dominată de pozitivismul juridic și de cazuistică, deși continuă să caute fundamente solide pentru o ordine socială dreaptă și umană. De fapt, urmându-l pe Aristotel, Toma era foarte conștient de complexitatea pe care o comportă aplicarea legii la acțiunile concrete, și de aceea vorbește cu emfază despre importanța virtuții lui epikeia. Cu cuvintele sale: "actele umane, care sunt obiect al legii, constau în fapte contingente și singulare, care pot varia în infinite moduri [...]. Dar în anumite cazuri a respecta aceste legi ar fi împotriva dreptății și împotriva binelui comun, care este scopul legii". Prin urmare: "este în schimb un bine a urmări ceea ce cere simțul dreptății și binele comun, neglijând litera legii" (ST II-II, q. 120, a. 1).

Dacă Doctorul Angelic își întemeiază propria înțelegere a demnității omului și exigențele unei "ontologii sociale" în natura umană, așadar, în ordinea creației, ca gânditor creștin el, în mod necesar, adaugă și că natura noastră umană, rănită de păcat, este vindecată și ridicată de har, rod al răscumpărării realizate de Cristos. La începutul marii sale cristologii, a treia parte din Summa Theologiae, Toma afirmă, în continuitate cu învățătura Scripturilor și a Părinților Bisericii, că Întruparea Fiului lui Dumnezeu revelează demnitatea supremă a naturii umane. Această convingere a fost reafirmată elocvent în timpul nostru de învățătura Conciliului Vatican II, că anume: "Cristos este noul Adam, tocmai revelând misterul Tatălui și al iubirii sale dezvăluie pe deplin și pe om lui însuși și îi manifestă vocația sa preaînaltă" (Constituția pastorală Gaudium et spes, 22). Plinătatea de har prezentă în umanitatea Răscumpărătorului este comunicată după aceea membrelor Trupului său, Biserica, la care omenirea este chemată. Drept Cap al acelui Trup. Cristos împarte harul său în diferite moduri fiecărui membru, în funcție de unicele sale daruri și vocații.

Intuiția lui Toma cu privire la această revărsare de har răscumpărător și varietatea modurilor în care este comunicat acest har pentru edificarea Trupului are implicații bogate pentru înțelegerea dinamicilor unei ordini sociale solide întemeiate pe reconciliere, pe solidaritate, pe dreptate și pe îngrijirea reciprocă. În acest sens, Benedict al XVI-lea putea afirma că, tocmai ca obiect al iubirii lui Dumnezeu, bărbatul și femeia devin la rândul lor subiecți de caritate, chemați să reflecteze această caritate și să țese rețele de caritate (cf. Caritas in veritate, 5) în slujba dreptății și a binelui comun.

Această dinamică mai mare de caritate primită și dăruită a dat viață Doctrinei Sociale a Bisericii (cf. ibid.), care încearcă să exploreze cum binefacerile sociale ale Răscumpărării pot deveni vizibile în viața bărbaților și a femeilor, ca ființe sociale a căror individualitate este cufundată în mod incontestabil într-o istorie, cultură și tradiție mai mare. Aici, afirmă Toma, vedem inima vieții creștine ca act de cult sacerdotal menit pentru glorificarea lui Dumnezeu și pentru sfințirea lumii. În această perspectivă, Doctorul Angelic susține cu hotărâre prioritatea faptelor de milostivire. Cu cuvintele sale: "Noi nu exercităm cultul față de Dumnezeu cu jertfe și cu ofrande exterioare în folosul său, ci în folosul nostru și al aproapelui: de fapt, el nu are nevoie de jertfele noastre, ci vrea ca ele să fie oferite pentru devoțiunea noastră și în folosul aproapelui. De aceea milostivirea... este o jertfă plăcută lui, asigurând el mai de îndeaproape binele aproapelui" (ST II-II, q. 30, a. 4 ad 1).

Dragi prieteni, în acești ani ai pontificatului meu am încercat să privilegiez gestul spălării picioarelor, urmând exemplul lui Isus, care la Ultima Cină și-a dat jos mantaua și a spălat picioarele fiecăruia dintre discipolii săi. Spălarea picioarelor este fără îndoială un simbol elocvent al fericirilor proclamate de Domnul în Predica de pe Munte și al exprimării lor concrete în fapte de milostivire. Cu acest gest, Domnul a voit să ne lase: "un exemplu, de fapt, pentru ca să faceți și voi așa cum v-am făcut eu vouă" (In 13,15). De fapt, așa cum învață Toma de Aquino, cu o acțiune așa de extraordinară Cristos: "a arătat toate faptele de milostivire" (In Ioan. XIII). Isus știa că, atunci când este vorba de a inspira inima omului, exemplele sunt mai importante decât un fluviu de cuvinte.

În aceste zile, în timp ce vă apropiați de patrimoniul bogat de gândire religioasă, etică și socială pe care Sfântul Toma de Aquino ni l-a lăsat ca moștenire, am încredere că veți găsi inspirație și iluminare pentru propriile voastre contribuții la diferitele științe sociale, respectând propriile lor metode și obiective. Reînnoiesc bunele mele auspicii pentru deciziile voastre și mă rog pentru ca fiecare dintre voi, în propria muncă și în propria viață, să găsească realizare în angajarea noastră comună de a contribui la un viitor de fraternitate, dreptate și pace pentru toți membrii familiei noastre umane. Asupra fiecăruia dintre voi și asupra celor dragi ai voștri invoc din inimă binecuvântări îmbelșugate de la Domnul.

Din Vatican, 7 martie 2024

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat