Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Audiența generală de miercuri, 14 februarie 2024

Cateheze. Viciile și virtuțile. 8. Apatia

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Printre toate viciile capitale există unul care adesea trece sub tăcere, probabil din cauza numelui său care pentru mulți este mai puțin comprehensibil: vorbesc despre apatie. Pentru aceasta, în catalogul de vicii, termenul apatie este înlocuit adesea de un altul care are o folosire mai obișnuită: lenea. În realitate, lenea este mai mult un efect decât o cauză. Atunci când o persoană stă inactivă, indolentă, apatică, noi spunem că este leneșă. Dar, așa cum învață înțelepciunea vechilor părinți ai deșertului, adesea rădăcina acestei lene este apatia, care literalmente din greacă înseamnă "lipsă de grijă".

Este vorba de o ispită foarte periculoasă, cu care nu trebuie glumit. Cel care cade victima ei este ca și cum ar fi strivit de o dorință de moarte: simte dezgust față de toate; raportul cu Dumnezeu îi devine plictisitor; și chiar actele cele mai sfinte, cele care în trecut i-au încălzit inima, îi apar acum complet inutile. O persoană începe să regrete timpul care se scurge și tinerețea care este în mod ireparabil în urmă.

Apatia este definită ca "demonul de la amiază": ne cuprinde în mijlocul zilelor, când oboseala este la apogeul său și orele care sunt înaintea noastră ne apar monotone, imposibile de trăit. Într-o descriere celebră, călugărul Evagriu reprezintă astfel această ispită: "Ochiul celui apatic este încontinuu îndreptat spre ferestre și în mintea sa fantastică asupra vizitatorilor [...]. Când citește, apaticul se plictisește adesea și este învins de somn cu ușurință, își freacă ochii, își freacă mâinile și, retrăgând ochii de la carte, se uită la zid; apoi din nou îndreptându-i spre carte, mai citește un pic [...]; în sfârșit, plecându-și capul, pune dedesubt cartea, adoarme într-un somn ușor, până când foamea nu-l trezește și îl determină să se ocupe de nevoile sale"; în concluzie, "apaticul nu face cu grijă lucrarea lui Dumnezeu" (Evagriu Ponticul, Cele opt spirite ale răutății, 14).

Cititorii contemporani întrevăd în aceste descrieri ceva ce amintește mult de răul depresiei, atât dintr-un punct de vedere psihologic, cât și filozofic. De fapt, pentru cel care este cuprins de apatie, viața pierde din semnificație, rugăciunea este plictisitoare, fiecare bătălie apare lipsită de sens. Dacă și în tinerețe am nutrit pasiuni, acum ne apar ilogice, vise care nu ne-au făcut fericiți. Astfel ne lăsăm duși și distragerea, faptul de a nu ne gândi, apar ca singurele căi de ieșire: am vrea să fim dezorientați, să avem mintea complet goală... Înseamnă un pic a muri cu anticipare, și este urât.

În fața acestui viciu, care ne dăm seama că este atât de periculos, maeștri de spiritualitate prevăd diferite remedii. Aș vrea să semnalez pe cel care mi se pare cel mai important și pe care l-aș numi răbdarea credinței. Deși sub biciul apatiei dorința omului este de a fi "în altă parte", de a evada din realitate, în schimb, trebuie avut curajul de a rămâne și de a primi în acel "aici și acum" al meu, în situația mea așa cum este, prezența lui Dumnezeu. Călugării spun că pentru ei chilia este cea mai bună maestră de viață, pentru că este locul care concret și zilnic îți vorbește despre istoria ta de iubire cu Domnul. Demonul apatiei vrea să distrugă tocmai această bucurie simplă a lui aici și acum, această uimire recunoscătoare a realității; vrea să te facă să crezi că totul este zadarnic, că nimic nu are sens, ca nu merită să ne îngrijim de nimic și de nimeni. În viață întâlnim oameni "apatici", oameni despre care spunem: "Dar acesta este plictisitor!" și nu ne place să stăm cu el; oameni care au și o atitudine de plictiseală care contagiază. Iată apatia.

Câți oameni, pradă apatiei, mișcați de o neliniște fără chip, au abandonat în mod nesăbuit calea cea bună pe care au întreprins-o! Cea a apatiei este o bătălie decisivă, pe care trebuie s-o câștigăm cu orice preț. Și este o bătălie care nu i-a cruțat nici pe sfinți, pentru că în atâtea jurnale ale lor există unele pagini care destăinuiesc momente teribile, de adevărate nopți ale credinței, unde totul apărea întuneric. Acești sfinți și aceste sfinte ne învață să străbatem noaptea în răbdare acceptând sărăcia credinței. Au recomandat, sub oprimarea apatiei, să ținem o măsură de angajare mai mică, să ne fixăm ținte mai la îndemână, dar, în același timp, să rezistăm și să perseverăm sprijinindu-ne pe Isus, care nu abandonează niciodată în ispită.

Credința, chinuită de încercarea apatiei, nu pierde din valoare. Dimpotrivă, credința adevărată, credința foarte umană, este cea care în pofida a toate, în pofida întunericului care o orbește, încă mai crede cu umilință. Este acea credință care rămâne în inimă, cum rămâne jarul sub cenușă. Mereu rămâne. Și dacă vreunul dintre noi cade în acest viciu sau într-o ispită de apatie, să încerce să se privească înăuntru și să păzească jarul credinței: astfel se merge înainte.

* * *

Noi toți am citit, am auzit istoriile primilor martiri ai Bisericii, care au fost atâția. Aici, unde acum se ridică Vaticanul, există un cimitir și mulți care au fost executați sunt înmormântați aici; săpând, se găsesc mormintele. Dar și astăzi există atâția martiri în toată lumea: atâția, poate mai mulți decât la începuturi. Există atâția persecutați pentru credință. Și astăzi îmi permit să salut în mod special un "martir viu", cardinalul Simoni. El, ca preot, ca episcop, a trăit 28 de ani în închisoare, în închisorile din Albania comunistă, persecuția cea mai cruntă. Și continuă să dea mărturie. Și asemenea lui, atâția, atâția, atâția. Acum are 95 de ani și continuă să lucreze pentru Biserică fără a se descuraja. Dragă frate, îți mulțumesc pentru mărturie. Mulțumesc!

Astăzi începe Postul Mare, să ne dispunem să parcurgem acest timp ca ocazie de convertire și de reînnoire interioară în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, în îngrijirea fraților care au nevoie mai mult. Și să nu uităm niciodată martirizata Ucraina, Palestina și Israel care suferă mult. Să ne rugăm pentru acești frați și surori care suferă din cauza războiului. Să mergem înainte în procesul de convertire, în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, în îngrijirea fraților care au nevoie și să mergem înainte în intensificarea rugăciunii, mai ales pentru a cere pacea în lume.

Pentru voi toți binecuvântarea mea!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat