Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Discurs adresat membrilor Academiei Pontificale pentru Viață (12 februarie 2024)

Human. Meanings and Challenges

Stimați doamne și domni!

Îl salut pe E.S. Mons. Paglia, Excelențele Voastre, Eminența Sa și pe noul arhiepiscop de Santiago de Chile și vă mulțumesc pentru angajarea voastră în cercetarea științelor vieții, a sănătății și a îngrijirii; o angajare pe care Academia Pontificală pentru Viață o duce înainte de treizeci de ani.

Problema pe care o tratați în această Adunare Generală este de importanță maximă: adică aceea a modului în care se poate înțelege ceea ce califică ființa umană. Este vorba de o întrebare veche și mereu nouă, pe care resursele surprinzătoare posibile grație noilor tehnologii o repropun în formă și mai complexă. Contribuția cercetătorilor ne spune dintotdeauna că nu este posibil să fim a priori "pro" sau "contra" mașinilor și tehnologiilor, pentru că această alternativă, prezentată experienței umane, nu are sens. Și astăzi, nu este plauzibil a recurge numai la distincția între procese naturale și procese artificiale, considerându-le pe primele ca autentic umane și pe celelalte ca străine sau chiar contrare umanului: asta nu merge. Ceea ce trebuie făcut, mai degrabă, este să se înscrie cunoștințele științifice și tehnologice în cadrul unui orizont de semnificație mai amplu, evitând astfel hegemonia tehnocratică (cf. Scrisoarea enciclică Laudato si', 108).

Să considerăm, de exemplu, tentativa de a reproduce ființa umană cu mijloacele și logica tehnicii. O astfel de abordare implică reducerea umanului la un agregat de prestații care pot fi reproduse pornind de la un limbaj digital, care pretinde să exprime, prin coduri numerice, orice tip de informație. Consonanța strânsă cu relatarea biblică a Turnului Babel (cf. Gen 11,1-11) arată că dorința de a-și da un limbaj unic este înscrisă în istoria omenirii; și intervenția lui Dumnezeu, care prea în grabă este înțeleasă numai ca o pedeapsă distructivă, conține în schimb o binecuvântare de propunere. De fapt, ea manifestă tentativa de a corecta deriva spre o "gândire unică" prin multiplicitatea limbilor. Astfel, ființele umane sunt puse în fața limitei și a vulnerabilității și sunt chemate la respectarea alterității și la îngrijirea reciprocă.

Desigur, capacitățile crescânde ale științei și tehnicii conduc ființele umane să se simtă protagoniști ai unui act creator afin cu cel divin, care produce chipul și asemănarea vieții umane, inclusiv capacitatea limbajului, cu care "mașinile vorbitoare" par să fie înzestrate. Așadar, ar fi în puterea omului să insufle spiritul în materia neînsuflețită? Ispita este vicleană. Prin urmare, ni se cere să discernem cum creativitatea omului încredințat sieși se poate exercita în mod responsabil. Este vorba de a investi talanții primiți împiedicând ca umanul să fie desfigurat și să fie anulate diferențele constitutive care dau ordine cosmosului (cf. Gen 1-3).

Așadar, misiunea principală se pune la nivel antropologic și cere să se dezvolte o cultură care, integrând resursele științei și tehnicii, să fie capabilă să recunoască și să promoveze umanul în specificul său irepetabil. Trebuie explorat dacă acest specific nu trebuie situat chiar în amonte la limbaj, în sfera patosului și a emoțiilor, a dorinței și a intenționalității, pe care numai o ființă umană o poate recunoaște, aprecia și converti în sens relațional în favoarea celorlalți, asistat de harul Creatorului. Așadar, o misiune culturală, deoarece cultura plăsmuiește și orientează forțele spontane ale vieții și practicile sociale.

Dragi prieteni, după cum este angajantă tema pe care o tratați, sunt angajante și cele două modalități cu care intenționați să faceți asta. În primul rând, pentru că văd în voi efortul de a realiza un dialog efectiv, un schimb transdisciplinar în acea formă pe care Veritatis gaudium o descrie "ca situare și fermentare a tuturor științelor în spațiul de Lumină și de Viață oferit de Înțelepciunea care provine din Revelația lui Dumnezeu" (nr. 4c). Apreciez că reflecția voastră se desfășoară în logica unui adevărat "laborator cultural în care Biserica face exercițiul interpretării performante a realității care provine din evenimentul lui Isus Cristos și care se hrănește din darurile Înțelepciunii și ale Științei cu care Duhul Sfânt îmbogățește [...] poporul lui Dumnezeu" (ivi, 3). Pentru aceasta, încurajez această formă de dialog, și acest dialog va permite fiecăruia să expună propriile considerații interacționând cu ceilalți într-un schimb reciproc. Aceasta este calea pentru a merge dincolo de juxtapunerea științelor, demarând o reelaborare a cunoștințelor prin ascultarea reciprocă și reflecția critică.

În al doilea rând, în dinamica întâlnirii voastre se vede un mod sinodal de a proceda, pe bună dreptate potrivit pentru a trata temele în centrul misiunii Academiei. Este vorba de un stil de cercetare exigentă, deoarece comportă atenție și libertate a spiritului, deschide de a intra pe cărări neexplorate și necunoscute, depărtându-se de orice "înapoiere" sterilă. Pentru cel care se angajează într-o serioasă și evanghelică reînnoire a gândirii este indispensabil a pune în discuție și opinii obținute și fundamente care nu sunt analizate critic.

În această linie, creștinismul a oferit mereu contribuții importante, reluând din fiecare cultură în care s-au inserat tradițiile de sens care le găsea înscrise acolo: reinterpretându-le în lumina relației cu Domnul, care în evanghelie se revelează, și folosindu-se de resursele lingvistice și conceptuale prezente în fiecare context. Un drum de elaborare lung și mereu de reluat, care cere o gândire capabilă să îmbrățișeze mai multe generații: ca aceea a celui care plantează copaci, a căror roade vor fi mâncate de copii, sau a celui care construiește catedrale, care vor fi completate de nepoți.

Această atitudine deschisă și responsabilă, docilă față de Duhul care, ca și vântul, "nu știi de unde vine și încotro merge" (In 3,8) doresc s-o invoc de la Domnul pentru voi toți, urându-vă o muncă utilă și rodnică. Din inimă vă binecuvântez. Și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat