Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
În fața perpetuării abuzurilor liturgice Dicasterul pentru Doctrina Credinței publică Nota "Gestis verbisque"

"Pentru validitatea sacramentelor formulele și materia nu pot fi modificate"

Se intitulează Gestis verbisque Nota Dicasterului pentru Doctrina Credinței publicată sâmbătă, 3 februarie 2024. Un text - discutat și aprobat de cardinalii și episcopii membri în recenta Adunare Plenară a Dicasterului și apoi aprobat de Papa Francisc - cu care se reafirmă că formulele și elementele materiale stabilite în ritul esențial al sacramentului nu pot fi schimbat după propria plăcere în numele creativității. De fapt, făcând astfel, sacramentul însuși nu este valid, așadar n-a existat niciodată.

Prezentarea lui Fernández

În prezentarea documentului cardinalul Victor Fernández, prefect al dicasterului, explică geneza sa, adică "înmulțirea situațiilor în care erau constrânși să constate invaliditatea sacramentelor celebrate", cu modificări care "au condus după aceea la necesitatea de a găsi persoanele implicate pentru a repeta ritul Botezului sau al Mirului și un număr important de credincioși au exprimat pe bună dreptate tulburarea lor". Sunt citate ca exemplu modificările la formula Botezului: "Eu te botez în numele Creatorului..." și "În numele tatălui și al mamei... noi te botezăm". Circumstanțe care s-au referit și la unii preoți care "fiind botezați cu formule de acest tip, au descoperit cu durere invaliditatea hirotonirii lor și a sacramentelor celebrate până în acel moment". Cardinalul explică faptul că "în timp ce în alte domenii ale acțiunii pastorale a Bisericii se dispune de un spațiu amplu pentru creativitate", în domeniul celebrării sacramentelor aceasta "se transformă mai degrabă într-o «voință manipulatoare»". Fernández conclude amintind că "nouă, slujitorilor, ne este cerută forța de a depăși ispita de a ne simți proprietari ai Bisericii" și că, "la rândul lor, credincioșii au dreptul de a le primi așa cum dispune Biserica".

Prioritatea acțiunii lui Dumnezeu

"Cu eveniment și cuvinte intim unite - se citește în Nota doctrinară - Dumnezeu revelează și realizează planul său de mântuire pentru fiecare bărbat și femeie". Din păcate, "trebuie constat că nu întotdeauna celebrarea liturgică, îndeosebi cea a sacramentelor, se desfășoară în fidelitate deplină față de riturile prescrise de Biserică". Documentul amintește că "Biserica, încă de la originile sale, a avut o grijă deosebită față de izvoarele din care ia limfa vitală pentru existența sa și mărturia sa: Cuvântul lui Dumnezeu, atestat de Sfintele Scripturi și de Tradiție, și sacramentele, celebrate în liturgie, prin care este condusă încontinuu la misterul Paștelui lui Cristos". Pentru aceasta intervențiile Magisteriului în materie sacramentală "au fost motivate mereu de preocuparea fundamentală de fidelitate față de misterul celebrat. De fapt, Biserica are datoria de a asigura prioritatea acțiunii lui Dumnezeu și de a salvgarda unitatea Trupului lui Cristos în acele acțiuni care nu au egal pentru că sunt sacre «prin excelență» cu o eficacitate garantată de acțiunea sacerdotală a lui Cristos". În afară de asta, Biserica este "conștientă că a administra harul lui Dumnezeu nu înseamnă a și-l apropria, ci a deveni instrument al Duhului în transmiterea darului lui Cristos pascal. Ea știe, îndeosebi, că potestas a sa în privința sacramentelor se oprește în fața substanței lor" și că "în gesturile sacramentale ea trebuie să păzească gesturile mântuitoare pe care Isus i le-a încredințat".

Materia și forma

Nota explică apoi că "materia sacramentului constă în acțiunea umană prin care acționează Cristos. În ea uneori este prezent un element material (apă, pâine, vin, ulei), alteori un gest deosebit de elocvent (semnul crucii, impunerea mâinilor, scufundarea, stropirea, consimțământul, ungerea)". O corporalitate "indispensabilă pentru că înrădăcinează sacramentul nu numai în istoria umană, ci și, mai fundamental, în ordinea simbolică a creației și îl conduce la misterul întrupării Cuvântului și al Răscumpărării realizate de el". Cât privește forma sacramentului ea "este constituită din cuvânt, care conferă o semnificație transcendentă materiei, transfigurând semnificația obișnuită a elementului material și sensul pur uman al acțiunii săvârșite. Acest cuvânt scoate mereu în diferită măsură inspirație din Sfânta Scriptură, își înfige rădăcinile în Tradiția eclezială vie și a fost definit cu autoritate de Magisteriul Bisericii". Prin urmare, materia și forma nu au depins niciodată "nici nu pot depinde de voința fiecărui individ sau a fiecărei comunități".

Nu se poate schimba

Documentul reafirmă că "pentru toate sacramentele, în fiecare caz, respectarea materiei și a formei a fost cerută mereu pentru validitatea celebrării, cu conștiința că modificări arbitrare aduse uneia și/sau alteia - a cărei gravitate și forță invalidantă trebuie constatate de la caz la caz - pun în pericol oferirea efectivă a harului sacramental, cu dăunare evidentă a credincioșilor". Ceea ce se citește în cărțile liturgice promulgate trebuie să fie respectat cu fidelitate fără "a adăuga, a elimina sau a schimba nimic". Pentru că dacă se schimbă cuvintele sau materia, sacramentul nu există. În această privință, în nota 31 a documentului, este făcută o distincție semnificativă între legitimitate și validitate, explicând că "o modificare oarecare la formula unui sacrament este întotdeauna un act ilegitim în mod grav" chiar dacă este vorba de ceva minim care nu alterează semnificația sa originară și nu-l face invalid. Schimbarea elementelor esențiale pentru celebrarea sacramentului introduce și "dubiul cu privire la intenția reală a slujitorului, anulând validitatea sacramentului celebrat".

Arta de a celebra

Liturgia permite varietatea care ocrotește Biserica de "uniformitate rigidă". După cum se citește în constituția conciliară Sacrosanctum concilium. Dar această varietate și creativitatea care favorizează o inteligibilitate mai mare a ritului și participarea activă a credincioșilor, nu pot să se refere la ceea ce este esențial în celebrarea sacramentelor. "Apare tot mai urgent - afirmă așadar Nota - să se matureze o artă de a celebra care, stând la distanță atât de un rubricism rigid cât și de o fantezie deșănțată, să conducă la o disciplină de respectat, tocmai pentru a fi discipoli autentici". În text este prezentat acest citat din Papa Francisc: "Nu este vorba de a trebui să se respecte un protocol liturgic: mai degrabă este vorba de o «disciplină» - în sensul folosit de Guardini - care, dacă este respectată cu autenticitate, ne formează: sunt gesturi și cuvinte care fac ordine în lumea noastră interioară făcându-ne să trăim sentimente, atitudini, comportamente. Nu sunt enunțarea unui ideal din care să încercăm să ne inspirăm, ci sunt o acțiune care implică trupul în totalitatea sa, adică în unitatea sa de suflet și de trup".

A păzi bogăția sacramentelor

"Noi avem această comoară în vase de lut, pentru ca puterea neobișnuită să fie de la Dumnezeu, și nu de la noi" (2Cor 4,7). În concluzii, documentul Dicasterului pentru Doctrina Credinței citează cuvintele Sfântului Paul, o antiteză utilizată "pentru a sublinia cum sublimitatea puterii lui Dumnezeu se revelează prin slăbiciunea slujirii sale de vestitor descrie bine și ceea ce se întâmplă în sacramente. Biserica întreagă este chemată să păzească bogăția conținută în ele, pentru ca să nu fie întunecat niciodată primatul acțiunii mântuitoare a lui Dumnezeu în istorie, chiar și în medierea fragilă a semnelor și a gesturilor proprii ale naturii umane".

(După L'Osservatore Romano, 3 februarie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat