Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Sărbătoarea Întâmpinării Domnului

A XXVIII-a Zi a Vieții Consacrate (2 februarie 2024)

Omilia Sfântului Părinte Francisc

În timp ce poporul aștepta mântuirea Domnului, profeții vesteau venirea sa, așa cum afirmă profetul Malahia: "Va intra dintr-odată în templul său Domnul pe care voi îl căutați, mesagerul alianței pe care voi îl doriți. Iată, vine!" (3,1). Simeon și Ana sunt imagine și figură a acestei așteptări. Îl văd pe Domnul intrând în templul său și, iluminați de Duhul Sfânt, îl recunosc în Pruncul pe care Maria îl poartă în brațe. L-au așteptat toată viața: Simeon, "om drept și evlavios care aștepta mângâierea lui Israel" (Lc 2,25); Ana, care "nu părăsea templul" (Lc 2,37).

Ne face bine să privim la acești doi bătrâni răbdători în așteptare, veghind în spirit și perseverenți în rugăciune. Inima lor a rămas trează, ca o candelă aprinsă mereu. Sunt înaintați în vârstă, dar au tinerețea inimii; nu se lasă consumați de zile, pentru că ochii lor rămân îndreptați spre Dumnezeu în așteptare (cf. Ps 145,15). Îndreptați spre Dumnezeu în așteptare, mereu în așteptare. De-a lungul drumului vieții au experimentat trude și dezamăgiri, dar nu au capitulat în fața defetismului: nu au "trimis la pensie" speranța. Și astfel, contemplându-l pe Prunc, recunosc că timpul s-a împlinit, profeția s-a realizat, Cel pe care îl căutau și după care suspinau, Mesia neamurilor, a sosit. Ținând trează așteptarea Domnului, devin capabili să-l primească în noutatea venirii sale.

Fraților și surorilor, așteptarea lui Dumnezeu este importantă și pentru noi, pentru drumul nostru de credință. În fiecare zi Domnul ne vizitează, ne vorbește, se dezvăluie în mod neașteptat și, la sfârșitul vieții și al timpurilor, va veni. De aceea, el însuși ne îndeamnă să rămânem treji, să veghem, să perseverăm în așteptare. De fapt, cel mai rău lucru care ni se poate întâmpla este să alunecăm în "somnul spiritului": să adoarmă inima, să se anestezieze sufletul, să se arhiveze speranța în colțurile ascunse ale dezamăgirilor și ale resemnărilor.

Mă gândesc la voi, surori și frați consacrați, și la darul care sunteți; mă gândesc la fiecare dintre noi, creștinii de astăzi: Mai suntem capabili să trăim așteptarea? Nu suntem uneori cuprinși de noi înșine, de lucruri și de ritmurile intense de fiecare zi, până acolo să uităm de Dumnezeu care vine mereu? Nu suntem oare prea răpiți de operele noastre de bine, riscând să transformăm și viața călugărească și creștină în "multele lucruri de făcut" și neglijând căutarea zilnică a Domnului? Nu riscăm uneori să programăm viața personală și viața comunitară după calculul posibilităților de succes, în loc să cultivăm cu bucurie și umilință mica sămânță care ne este încredințată, în răbdarea celui care seamănă fără a pretinde nimic și a celui care știe să aștepte timpurile și surprizele lui Dumnezeu? Uneori - trebuie să recunoaștem - am pierdut această capacitate de a aștepta. Asta depinde de diferite obstacole, și între acestea aș vrea să subliniez două.

Primul obstacol care ne face să pierdem capacitatea de a aștepta este neglijarea vieții interioare. Este ceea ce se întâmplă atunci când oboseala prevalează asupra uimirii, atunci când obișnuința ia locul entuziasmului, atunci când pierdem perseverența pe drumul spiritual, atunci când experiențele negative, conflictele sau roadele care par să întârzie ne transformă în persoane amare și amărâte. Nu face bine să mestecăm amărăciunea, pentru că într-o familie călugărească - așa ca în orice comunitate și familie - persoanele amărâte și cu "fața întunecată" îngreunează aerul; acele persoane care par să aibă oțet în inimă. Așadar, trebuie recuperat harul pierdut: a merge înapoi și printr-o viață interioară intensă, a ne întoarce la spiritul de umilință bucuroasă, de recunoștință tăcută. Și asta se alimentează cu adorația, cu munca din genunchi și din inimă, cu rugăciunea concretă care luptă și mijlocește, capabilă să trezească dorința de Dumnezeu, iubirea de odinioară, uimirea din prima zi, gustul așteptării.

Al doilea obstacol este adaptarea la stilul lumii, care ajunge să ia locul evangheliei. Și lumea noastră este una care adesea aleargă cu mare viteză, care exaltă acel "totul și imediat", care se consumă în activism și încearcă să exorcizeze fricile și angoasele vieții în templele păgâne ale consumismului sau în distracție cu orice preț. Într-un context de acest gen, unde tăcerea este izolată și pierdută, a aștepta nu este ușor, pentru că cere o atitudine de pasivitate sănătoasă, curajul de a încetini pasul, de a nu ne lăsa doborâți de activități, de a face spațiu înlăuntrul nostru acțiunii lui Dumnezeu, așa cum învață mistica creștină. Așadar, să fim atenți, pentru ca spiritul lumii să nu intre în comunitățile noastre călugărești, în viața eclezială și pe drumul fiecăruia dintre noi, altminteri nu vom aduce rod. Viața creștină și misiunea apostolică au nevoie ca așteptarea, maturată în rugăciune și în fidelitatea zilnică, să ne elibereze de mitul eficienței, de obsesia profitului și, mai ales, de pretenția de a-l închide pe Dumnezeu în categoriile noastre, pentru că el vine mereu în mod imprevizibil, vine mereu în timpuri care nu sunt ale noastre și în moduri care nu sunt cele pe care le așteptăm.

Așa cum afirmă mistica și filozofa franceză Simone Weil, noi suntem mireasa care așteaptă noaptea sosirea mirelui, și "partea viitoarei soții este așteptarea [...]. A-l dori pe Dumnezeu și a renunța la toate celelalte: numai în asta constă mântuirea" (S. Weil, Attesa di Dio, Milano, 1991, 152). Surori, frați, să cultivăm în rugăciune așteptarea Domnului și să învățăm buna "pasivitate a Duhului": astfel vom fi capabili să ne deschidem la noutatea lui Dumnezeu.

Ca și Simeon, să-l luăm și noi în brațe pe Prunc, pe Dumnezeul noutății și al surprizelor. Primindu-l pe Domnul, trecutul se deschide spre viitor, vechiul care este în noi se deschide spre noul pe care el îl trezește. Acest lucru nu este simplu - știm asta -, pentru că, în viața călugărească precum în cea a fiecărui creștin, este greu să ne opunem "forței vechiului": "de fapt, nu este ușor ca vechiul care este în noi să-l primească pe copil, noul - a primi noul, în bătrânețea noastră a primi noul. [...] Noutatea lui Dumnezeu se prezintă ca un copil și noi, cu toate obișnuințele, fricile, temerile, invidiile - să ne gândim la invidii! -, preocupările noastre, suntem în fața acestui copil. Îl vom îmbrățișa, îl vom primi, îi vom face spațiu? Această noutate va intra cu adevărat în viața noastră sau mai degrabă vom încerca să punem împreună vechi și nou, încercând să ne lăsăm deranjați cât mai puțin posibil de prezența noutății lui Dumnezeu?" (C.M. Martini, Qualcosa di così personale. Meditazioni sulla preghiera, Milano, 2009, 32-33).

Fraților și surorilor, aceste întrebări sunt pentru noi, pentru fiecare dintre noi, sunt pentru comunitățile noastre, sunt pentru Biserică. Să ne lăsăm neliniștiți, să ne lăsăm mișcați de Duhul ca Simeon și Ana. Dacă asemenea lor vom trăi așteptarea în păzirea vieții interioare și în coerența cu stilul evangheliei, dacă asemenea lor vom trăi astfel așteptarea, îl vom îmbrățișa pe Isus, care este lumină și speranță a vieții.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat