Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: "Domnul îi binecuvântează pe toți, pe toți, pe toți"

Dumnezeul este bun și îi binecuvântează pe toți. Papa Francisc intervine duminică seara, 14 ianuarie 2024, la Che tempo che fa, program al postului de televiziune italian Nove, și, dialogând cu Fabio Fazio, vorbește pentru prima dată în public despre Fiducia supplicans, declarația Dicasterului pentru Doctrina Credinței despre binecuvântările date cuplurilor iregulare, un text care a provocat multe discuții în săptămânile trecute. Francisc a răspuns la o întrebare despre polemici și a spus: "În ora luării unei decizii, există un preț de singurătate pe care tu trebuie să-l plătești și uneori deciziile nu sunt acceptate, dar cea mai mare parte, când nu se acceptă deciziile este lipsa de cunoaștere. Eu spun: când ție nu-ți place această decizie, mergi și vorbește și spune îndoielile tale și du înainte o discuție fraternă și astfel merge înainte un lucru. Pericolul este că nu-mi place și mi-l pun în inimă și astfel devin cu o rezistență și fac concluzii urâte. Asta s-a întâmplat cu aceste ultime decizii despre binecuvântarea dată tuturor".

"A lua de mână și a ajuta"

Apoi papa a adăugat: "Domnul îi binecuvântează pe toți, pe toți, pe toți, care vin. Domnul îi binecuvântează pe toți cei care sunt capabili să fie botezați, adică orice persoană. Dar după aceea persoanele trebuie să intre în colocviu cu binecuvântarea Domnului și să vadă ce este drumul pe care Domnul li-l propune. Dar noi trebuie să luăm de mână și să-i ajutăm să meargă pe acel drum, nu să-i condamnăm de la început. Și aceasta este munca pastorală a Bisericii. Aceasta este o muncă foarte importantă pentru duhovnici. Eu spun mereu duhovnicilor: voi iertați tot și tratați-i pe oameni cu multă bunătate așa cum Domnul ne tratează pe noi și apoi, dacă tu vrei să-i ajuți pe oameni, poți vorbi, poți să-i duci mereu înainte și să-i ajuți să meargă înainte, dar a ierta pe toți. În 54 de ani de preoție pe care îi am eu - aceasta este mărturisire -, am 54 de ani de când sunt preot, eu sunt bătrân! În acești 54 de ani am refuzat numai o singură dată iertarea, din cauza ipocriziei persoanei. O dată. Mereu am iertat tot, dar voi și spune cu conștiință că persoana aceea probabil va recădea, dar Domnul ne iartă, a ajuta să nu recadă, sau să recadă mai puțin, dar a ierta mereu. Un mare duhovnic, pe care l-am făcut cardinal în ultimul consistoriu, este un om de 94 de ani, un frate capucin din Argentina. Și el este un mare iertător, cum spunem noi, «mânecă largă», iartă tot. Și odată a venit la episcopie când eu eram arhiepiscop acolo și mi-a spus: «Ascultă, Jorge, eu am această problemă, eu iert prea mult și uneori îmi vine senzația că nu mă simt bine» - Și ce faci, Alois? - «Merg în capelă și îi cer iertare Domnului: Doamne, scuză-mă, am iertat prea mult. Dar tu ești cel care mi-ai dat exemplu rău!». Acest lucru este adevărat, noi trebuie să iertăm tot, pentru că el ne-a iertat. El ne-a dat acest «exemplu rău»".

"Toți înăuntru, toți acasă"

Biserica, a mai spus Francisc în interviu, "are această dimensiune cordială: care vine din inimă, toți, toți acasă, toți înăuntru. O spune Domnul, acea parabolă a Domnului îmi place mult, când invitații la nunta fiului nu au venit, pentru că fiecare avea propriile interese, ce spune Domnul ajutătorilor săi: «Mergeți la răscrucile drumurilor și aduceți-i pe toți, buni și răi, sănătoși și bolnavi, tineri și bătrâni...». Toți, toți, toți. Toți înăuntru. Aceasta este invitația Domnului. Și fiecare cu propria povară, pentru că fiecare o are pe a sa și Domnul spune: «Toți». Asta o spune Domnul, nu o spun eu. Problema este atunci când noi facem selecții: acesta da, acesta nu... Să o facă el. Noi, toți. Apoi înăuntru vedem".

Dumnezeu nu încetează să ierte

"Iertarea este pentru toți - a mai spus Francisc în interviul cu Fabio Fazio. Un lucru care-mi place și pe care odată mi l-a spus o persoană foarte înțeleaptă, simplă: «Dumnezeul nu încetează să ierte, niciodată». Dumnezeu iartă mereu pentru că iertarea este de la el, dar noi suntem cei care încetăm să cerem iertare. Și aceasta este problema. Inima deschisă la iertare este imediat prinsă de inima lui Isus care iartă tot, iartă tot, dar inima noastră împietrită devine incapabilă să ceară iertare și acesta este un lucru foarte urât, incapacitatea de a cere iertare. Și de acolo vine o anumită incapacitate de a fi iertat, dar nu pentru că Domnul nu iartă, nu, iartă tot. În asta este un «nebun de iubire», să spunem așa. Dar noi, noi suntem cei care încetăm să cerem iertare și uneori Domnul așteaptă, bate la ușa atâtor inimi ca să aibă această capacitate de a recunoaște răul pe care-l fac. Gândiți-vă la acești fabricanți de arme, care sunt fabricanți de moarte. Domnul este aproape de ei, atinge inima pentru a-i duce la o schimbare a vieții și Domnul nu încetează să ierte. Să ne amintim asta. Dumnezeu nu încetează niciodată să ierte. Noi suntem cei care încetăm să cerem iertare. Asta să n-o uităm niciodată".

Domnul corectează cu iubire

Francisc, în interviul la Che tempo che fa, a vorbit apoi despre cele două direcții, aceea "de a ne apropia de Domnul" și aceea de "a lăsa ca Domnul să se apropie". "Uneori, din cauza circumstanțelor, de exemplu a războiului, avem furie în inimă și ne certăm cu Domnul: «Dar pentru ce tu permiți aceste lucruri, pentru ce tu lași ca noi să ne distrugem astfel?». Dar Domnul este aproape. Și noi, drumul adevărat, chiar strigând așa durerea noastră, este să lăsăm ca Domnul să se apropie. Și să nu uităm asta: uneori ni-l prezintă pe Domnul ca judecătorul implacabil... Este adevărat că e judecător, este adevărat. Dar el este aproape, compătimitor și milostiv, acesta este Domnul. Nu este Dumnezeul care abia așteaptă să pedepsească, așa îl prezintă Biblia mereu. Problema este că nouă ne este frică să cerem iertare".

Cu privire la pedepse, papa a explicat că pedeapsa lui Dumnezeu "este pedeapsa tatălui și a mamei față de copil, atunci când îi dau vreo pedeapsă, vreo pocăință pentru a-l corecta. Domnul, să spunem așa, pedepsește pentru a corecta, pedepsește cu iubire. Este o mamă sau un tată atunci când dau ceva unui copil «bum, bum» [mimează cu vocea un gest], dacă este un bun tată sau o bună mamă, îl doare mai mult mâna, are mai multă durere în mâini decât durerea de la fund, așa este. Vai de tatăl și de mama care nu simt durere atunci când îl mai croiesc un pic pe copil, ceva nu merge acolo".

Apoi Francisc a afirmat cu privire la fraza din Actul de căință care spune "pentru că, păcătuind, m-am făcut vrednic de pedepsele tale": "Dacă o persoană face un lucru rău, judecătorul îl pune în închisoare. Lucrurile urâte trebuie pedepsite. Dar este o expresie prea dură despre iubirea lui Dumnezeu. Mie îmi place mai mult să spun: «pentru că, păcătuind, am întristat inima ta». Mie îmi place mai mult asta. Pentru că inima lui Dumnezeu este și o inimă umană, el s-a făcut om și el se întristează când vede împietrirea inimii noastre, planul nostru de a merge înainte cu egoismele noastre... Dar un lucru frumos pe care mie îmi place să-l gândesc, că Dumnezeu ne pedepsește mângâind, pentru că el ne pune în dificultățile vieții pentru ca noi să ne gândim la lucrurile urâte pe care le-am făcut și să ne schimbăm viața. Pe el îl interesează să ne schimbăm viața, el este marele iertător, nu încetează să ierte. «Și de câte ori trebuie să iert? - De 80 de ori? - Mereu - De 8 ori? De 80 de ori? De 800 de ori? Mereu». Pentru că Domnul spune că noi trebuie să iertăm așa, pentru că el este așa, el iartă mereu, nu încetează să ierte".

"Nu mă gândesc la renunțare"

La întrebarea lui Fazio despre sănătatea sa și despre posibila demisie, Papa Francisc a răspuns astfel: "Nu este niciun gând nicio preocupare și nicio dorință. Este o posibilitate, deschisă, pentru toți papii, dar pentru moment nu este în centrul gândurilor mele și al neliniștilor mele, al sentimentelor mele. În timpul în care eu mă simt cu capacitatea de a sluji, merg înainte. Când nu voi mai reuși, va fi momentul să mă gândesc la asta".

Îmi provoacă frică escaladarea războiului

"Această escaladare a războiului îmi provoacă frică, pentru că această înaintare a pașilor de război în lume, unul se întreabă cum vom termina. Cu armele atomice acum, care distrug tot. Cum vom termina. Ca arca lui Noe? Asta mă înfricoșează. Capacitatea de autodistrugere pe care o are astăzi omenirea."

Apoi papa a spus: "Este greu să se facă pacea, nu știu pentru ce există ceva autodistructiv înăuntru. Când am mers la Redipuglia în 2014, am văzut rezultatul acelui măcel și am plâns. Am plâns. De fiecare dată la 1 noiembrie merg într-un cimitir pentru a celebra. Când am mers la Anzio, erau tinerii care au intrat [papa se referă la tinerii soldați morți în timpul debarcării, nr], cu vârstă mică, toți morți. Ultima dată am mers la cimitirul englez, priveam vârstele. Și mă gândeam la mamele care primesc scrisoarea aceea: «Doamnă, am onoarea să vă spun că dumneavoastră aveți un fiu erou...». Și mama aude și: «Nu, eu vreau fiul, nu eroul». Îi pierd pe fii... Și să ne gândim ce înseamnă un război. Să ne gândim la debarcarea în Normandia... Pe țărm au rămas 20 de mii de tineri! Acesta este războiul. Acesta este războiul. Trebuie să ne gândim".

"Trebuie să ne prindem de speranță"

După aceea, Francisc a afirmat: "Speranța este ca forța care ne duce înainte. Speranța nu dezamăgește. Turandot era cel care spune că speranța dezamăgește. Nu: acum speranța nu dezamăgește, nu dezamăgește niciodată. Și trebuie să ne prindem de speranță. Speranța - imaginea, lucrul frumos al speranței - este ancora, pe care tu o arunci și mergi înainte, prins de frânghie pentru a ajunge la țărm. Această ancoră, care este imaginea speranței, nu dezamăgește niciodată. Noi suntem cei care fabricăm dezamăgiri - atâtea - care sunt criminale. În fiecare zi eu comunic cu parohia din Gaza și îmi spun lucrurile care se întâmplă... Teribil acel lucru... Câți arabi morți acolo și câți israelieni morți. Două popoare chemate să fie frați, distrugându-se unul pe altul. Acesta este războiul: distrugere. Trebuie să ne gândim la asta".

Războiul și comerțul cu arme

"Războiul - a spus pontiful în interviul cu Fabio Fazio - a început la începutul relatării biblice a creației. Cain și Abel. A început dușmănia, crima de război... Apoi, în istorie, au fost războaie mereu. Dar războiul este o opțiune egoistă, care are acest gest: a lua pentru mine. În schimb, pacea are gestul contrar: a da și a da mâna. Este adevărat că este riscant a face pacea, dar este mai riscant războiul, mai riscant. Vedem cele două războaie care sunt apropiate acum. Dar gândiți-vă că, de când s-a terminat Al Doilea Război Mondial până acum - am spus asta - nu s-au terminat războaiele. Acum, două războaie care, de vreme ce sunt aproape de noi, le simțim mai mult: cel din Ucraina-Rusia și cel din Palestina-Israel. Cum de nu se poate face pacea! În spatele războaielor - s-o spunem cu un pic de rușine, dar s-o spunem - este comerțul cu arme. Îmi spunea un economist că, în acest moment, investițiile care dau mai multe beneficii, mai mulți bani, sunt fabricile de arme. A investi pentru a ucide. Aceasta este o realitate... aceasta este o realitate".

Ceea ce îi determină pe cei puternici la război

Vorbind despre motivațiile celor puternici care decid să înceapă conflictele, Francisc a spus: "Cred că este greu de exprimat o motivație generală. În unii, un sentiment de patriotism, în alții, un interes economic, în alții, să facă un imperiu și să meargă înainte: puterea dominării. Fiecare are motivațiile proprii, dar războaiele sunt pentru a distruge, întotdeauna. Priviți imaginile războaielor acum, priviți imaginea din Fâșia Gaza, priviți imaginea Crimeii sau a Ucrainei, priviți imaginea. Distruge. O experiență pe care am trăit-o cu puțin timp în urmă - câțiva ani -, am mers în vizită într-o țară europeană și trebuia să merg dintr-un oraș în altul cu elicopterul, dar în ziua aceea era ceață și a trebuit să merg cu mașina, două ore cu mașina. Oamenii, în sate, știau grație radioului și așteptau ca eu să trec pe acolo. Curios: erau băieți și fetițe, cupluri tinere, cupluri la jumătatea vârstei, dar de o anumită vârstă erau bunicuțe, doamne bătrâne, rar vreun bătrân... Ce înseamnă asta? Războiul. Acești bărbați nu au ajuns la bătrânețe. Așa este războiul: distruge, ucide".

Copiii, mari rebutați

Dialogând despre copiii cu intervievatorul, papa a relatat: "Miercurea trecută a venit o delegație de copii din Ucraina, au văzut ceva din război și, spun un lucru Fabio, niciunul dintre ei nu zâmbea. Copiii zâmbesc spontan, eu le dădeam ciocolate și ei nu zâmbeau. Uitaseră zâmbetul și faptul ca un copil să uite zâmbetul este criminal. Asta face războiul: împiedică să se viseze".

Copiii, a adăugat Francisc, "sunt marii exploatați, marii rebutați. Și uităm că ei sunt viitorul. Dar noi îi luăm copilului viitorul. Apoi când ajunge la 20, 22, 23 de ani și ajunge în pușcărie, noi spunem: «Dar această generație murdară privește lucrurile pe care le face...». Am fost noi! A fost societatea care i-a educat astfel, nu pentru că le-au spus: «Tu trebuie să ucizi, tu trebuie să furi...». Nu. Dar i-a pus în condiție, la marginea societății și ei se simt rebut și trăiesc ca rebut și fac lucruri care îi rebutează. Este teribil, aceasta este o condamnare la moarte a copiilor. În luna iunie se va face prima întâlnire mondială a copiilor, aici la Roma. Un pic pentru asta, pentru a atrage atenția. Când am făcut întâlnirea cu copiii, erau 7.500 din toată lumea, țări de pace și de război. Acum se va face o altă întâlnire. Dar aceasta, o primă întâlnire mondială, pentru a ajuta să se atragă atenția că ei, copiii, sunt viitorul, dar sunt viitorul cu lucrurile pe care le vom da lor. Ori îi vom face să crească bine, ori îi vom face să crească rău".

Răul din inimă

"Răul vine - a explicat papa în cursul interviului - din propria inimă, mereu, noi avem posibilitatea de a alege: ori binele, ori răul. Inima are capacitatea de a face răul, de la început. Gândiți-vă la cearta fraților, Cain și Abel. Noi avem posibilitatea aceea. Și apoi toate războaiele care s-au succedat. Din inimă. Inima are capacitatea de a face binele și răul și aici se înrădăcinează faptul libertății proprii. Omul este liber. Este adevărat că de atâtea ori este condiționat de probleme politice sau sociale - am vorbit despre copii condiționați -, dar inima omului este liberă și atunci când un șef de stat decide să facă un război, face asta - în general un război ofensiv, nu defensiv -, o face cu libertate. Și după aceea, să nu uităm, repet, comerțul care astăzi probabil dă mai mult este comerțul cu arme. Și de atâtea ori războaiele continuă, devin mai largi pentru a vinde armele sau a încerca armele noi și oamenii care mor este un pic prețul care se plătește pentru a încerca arme noi sau a schimba stafful armelor pe care le am".

Reforma cea mai urgentă

Răspunzând la întrebarea lui Fazio despre care este reforma cea mai urgentă pentru Biserică, papa a spus: "Reforma inimilor, pentru toți creștinii. Structurile trebuie păstrate, schimbate, reformate în funcție de finalitate. Și asta eu îndrăznesc să spun că poate să fie și un lucru mecanic - în sensul bun al cuvântului -, dar structurile trebuie actualizate mereu, să folosim acest cuvânt pozitiv: a schimba pentru a actualiza. Dar inima trebuie reformată în fiecare zi: a schimba inima. Și aceasta este o muncă de fiecare zi. Atunci când noi simțim în inimă vreo răutate, de exemplu invidia, invidia care este acel viciu «galben» - mie îmi place să-l numesc - este un viciu «galben» care ruinează toate raporturile. Și trebuie să ne căim și să schimbăm inima încontinuu. Și să fim atenți: ce se întâmplă în inima mea pentru a schimba. A schimba inima și apoi a schimba structurile. Structurile trebuie schimbate, pentru că istoria merge înainte. Lucrurile care mergeau bine în secolul trecut acum nu merg bine. Dar adevărata libertate este a le schimba, pentru că nu sunt lucruri absolute în ele însele, sunt lucruri relative la momentul istoric".

Cruzimile îndurate de migranți

După aceea, Francisc a revenit asupra temei migranților. "Există atâta cruzime în tratarea acestor migranți - a spus el - în momentul în care ies din casa lor până când ajung aici în Europa. Există o carte foarte frumoasă - foarte frumoasă - este micuță, se citește în puține ore - se numește Fratellino (Frățiorul). Originalul spaniol este Hermanito. A scris-o un migrant, căruia i-au trebuit trei ani pentru a veni din Guineea în Spania. Și a scris despre acești trei ani de sclavie, suferințele, torturile. Asta fac oamenii prinși de această mafie, care îi exploatează. A venit să mă vadă alaltăieri - pentru că acum lucrează în Spania - ca să-mi mulțumească pentru faptul că eu am vorbit despre cartea sa. Dar o întreagă viață ca aceea a lui Pato, care a pierdut soția și fiica, și atâția alții... Alaltăieri era un caz despre o persoană torturată, dar delincvenții au cerut o sumă frumoasă pentru a-l lăsa liber. Așa succede pe coastele libiene. Și, mulțumire fie lui Dumnezeu, am găsit binefăcătorul care a plătit, iar el a sosit. Migranții sunt tratați de atâtea ori ca lucruri. Mă gândesc la tragedia din Cutro, acolo, în față, înecați pentru a respinge. Este adevărat că fiecare are dreptul de a rămâne în propria casă și de a migra. Este adevărat că în acest moment în Europa sunt cinci țări care primesc mai mulți migranți: Cipru, Grecia, Malta, Italia și Spania. Să nu închidem ușile, vă rog. De asemenea, unele dintre aceste țări nu fac copii și au nevoie de mână de lucru. În unele dintre aceste țări există sate goale. O frumoasă politică a migrației, frumoasă, bine gândită, ajută și țările dezvoltate ca Italia, Spania etc. Trebuie să luăm în mână problema migranților, să eliminăm toate aceste mafii care exploatează migranții și să mergem înainte în rezolvarea problemei fie a necesității de persoane în țări, fie a emigrației. A migra este un drept și a rămâne în patrie este un alt drept. A le respecta pe amândouă. O politiciană, șef de guvern, foarte importantă din Europa, a spus odată: «Problema migrației africane se rezolvă în Africa». A ajuta la dezvoltarea Africii ca să nu aibă necesitatea de a veni. Problema migranților este foarte importantă. Dacă aveți un pic de timp, citiți această carte - Fratellino -, este istoria dură a migrației".

De ce cer rugăciuni

La întrebarea lui Fabio Fazio despre motivul pentru care cere mereu rugăciuni pentru el, papa a răspuns: "Pentru că eu sunt păcătos și am nevoie de ajutorul lui Dumnezeu pentru a rămâne fidel față de vocația pe care el mi-a dat-o. Fiecare are propria vocație, tu o ai pe a ta - faci atât de mult bine cu profesia ta, care se naște dintr-o vocație a inimii! -, fiecare o are pe a sa, propria vocație, pe care trebuie s-o ducă înainte. Domnul m-a chemat să fiu preot, să fiu episcop și, ca episcop, am o responsabilitate foarte mare față de Biserică. Și cunosc slăbiciunile mele. Și pentru aceasta eu trebuie să cer tuturor rugăciuni, ca să se roage pentru mine pentru ca eu să rămân fidel în slujirea Domnului. Să nu ajung într-o atitudine de păstor mediocru care nu se îngrijește de staul, ci un păstor în mijlocul turmei, pentru a simți mirosul turmei și pentru a cunoaște. Papa trebuie să cunoască modul în care este turma. Păstor în spatele turmei, ca să ajute, ca să meargă înainte și uneori să lase ca turma, cu flerul, să caute noi pășuni. Și păstor în fața turmei pentru a conduce. Și pentru aceasta am nevoie de rugăciune. Și pentru aceasta cer rugăciune, pentru ca eu să nu încetez să fiu păstor. Domnul ne-a chemat, i-a chemat pe păstori să fie păstori ai poporului și - îmi place să spun - nu «cleric al statului», nu un monsieur l'Abbé de l'Ecole française".

Lui Dumnezeu i se poate cere tot

Domnului, a spus Francisc, "i se poate cere tot și în acest sens eu cred că noi suntem uneori chiar timizi, nu avem curajul de a cere tot de la Domnul. Domnul ce spune în evanghelie: «Cereți și veți avea». Cereți. Cereți. Acea înțelepciune creștină de a învăța să batem la ușa inimii lui Dumnezeu".

Imaginea feței lui Dumnezeu

Pontiful a spus că în rugăciunile sale folosește "imagini din evanghelie. Mie îmi place să-l imaginez ca tatăl generos, care-l primește pe fiul care a plecat și a cheltuit averea și se întoarce rănit... îl primește. Și, spune evanghelia, că fiul «pregătise discursul»: «Tată, am păcătuit împotriva cerului, împotriva ta...». Dar tatăl, cu o îmbrățișare, aproape că nu l-a lăsat să vorbească. Mie îmi place să-l imaginez pe Domnul cu această îmbrățișare. Când eu merg ca să spun: «Dar a greșit în asta...», îmi place să mi-l imaginez, cu mâna îmi face așa și îmi spune: «Dar mergi înainte, mergi înainte, continuă să mergi înainte». Domnul care ne determină să mergem înainte, care nu se scandalizează de păcatele noastre, pentru că el este tată și ne însoțește. El cunoaște bine că suntem păcătoși. Problema este a lui: dacă însoțesc pe păcătos sau îl trimit imediat în iad. Și el alege să ne însoțească. Și pentru aceasta l-a trimis pe Fiul său, pentru a ne însoți. Domnul l-a trimis pe Fiul în lume nu pentru a condamna lumea, ci pentru a o mântui. Așa spune liturgia". Și cu privire la iad, Francisc a adăugat: "Asta nu este dogmă de credință - ceea ce voi spune - este un lucru al meu personal, care îmi place: îmi place să mă gândesc la iadul gol. Este o plăcere: sper să fie realitate. Dar este o plăcere".

Călătorii în Argentina și Polinezia

Cu privire la situația din Argentina, papa a spus: "Mă preocupă, pentru că oamenii suferă mult acolo. Este un moment dificil pentru țară. Este în plan posibilitatea de a face o călătorie în partea a doua a anului, pentru că acum este un schimb de conducere, există lucruri noi și am și eu unele angajamente. De exemplu, în august trebuie să fac călătoria în Polinezia, acolo departe, și după asta s-ar face aceea în Argentina dacă se poate face. Eu vreau să merg. După zece ani este bine, bine, pot să merg".

Amintiri de copil

Vorbind despre primul lucru care îi vine în minte gândindu-se la casa lui, Francisc a explicat: "Primul lucru sunt bunicii. Noi suntem cinci. Mama l-a avut pe fratele meu, al doilea, când eu aveam 13 luni, încă eram un copil de îngrijit, iar bunicii locuiau la 40 de metri. Și bunica venea dimineața, mă ducea acasă la ei, eu petreceam toată dimineața, luam prânzul cu ei, și apoi, după prânz, mă ducea din nou acasă. Aceasta este o amintire frumoasă pe care o am eu. Și asta explică pentru ce prima limbă pe care am vorbit-o n-a fost spaniola, ci piemonteza, pentru că ei vorbeau piemonteză. A fost chiar prima mea limbă. Dar aceasta este prima amintire, bunicii: adică bunicul și bunica, de mână, mă duceau acasă după-amiază. Este o amintire frumoasă".

"Ceea ce mă face să zâmbesc"

"Duioșia copiilor - a spus Francisc -, asta mă face să zâmbesc. Și apoi bunicii, sunt cei de vârsta mea, dar mie îmi place să vorbesc cu bunicii, să am acest raport cu bunicii, au înțelepciune bunicii, au înțelepciune. Să nu uităm aceste două capacități pe care noi trebuie să le avem de a vorbi cu copiii, a-i asculta, a-i face să râdă, a vorbi cu ei și cu bunicii, a asculta istoriile. Cineva spune: «Dar sunt plictisitori, povestesc mereu același lucru...», dar sunt istorii de viață, și asta ajută de asemenea".

Lucrul cel mai important din viață

"Se poate rezuma drumul vieții cu învățarea de a iubi și mereu se poate învăța să se iubească mai mult. Și sunt atâția oameni care ți-au dat exemplul de iubire eroică, iubire care i-a dus la moarte, să-și dea viața pentru alții." Francisc a încheiat interviul cu invitația obișnuită: "Vă cer să vă rugați pentru mine: să vă rugați, să vă rugați pentru ca eu să merg mereu înainte, pentru ca eu să nu eșuez în datoria mea, dar vă rog să vă rugați în favoarea mea, nu împotriva mea! Mulțumesc".

(După L'Osservatore Romano, 15 ianuarie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat