Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Patriarhul ecumenic cu ocazia Crăciunului ortodox

Nu umbre, ci Soarele

de Bartolomeu, patriarh ecumenic de Constantinopol

"Pacea nu poate să fie considerată de la sine înțeleasă; nu este evidentă. Este o datorie, o cucerire, (cere) o luptă neîncetată pentru a o păstra." Enciclica noastră de Crăciun pentru anul 2023 conținea acest mesaj: pacea trebuie să fie căutată încontinuu. Cum se poate celebra "cu timpane și dansuri", cum ne spun Psalmii? În acea iesle, în acea grotă unde în urmă cu peste două mii de ani s-a născut un prunc și a fost dăruită o lumină, totul pare să fie pierdut. Astăzi, în cetatea Betleem nu se poate vedea lumina; noi, oamenii, am făcut să se întoarcă ieslea luminată într-o grotă întunecată și dezolată, exact cum era înainte de nașterea Mântuitorului nostru. Prin urmare, acum când ne aflăm în acel întuneric, să încercăm să ne și punem pentru o clipă în modul timpului înainte de nașterea sa, așa încât să putem face și mai intensă rugăciunea noastră.

Încă de la căderea primilor noștri părinți Adam și Eva, înaintașii noștri au încercat și au tânjit să se reunifice cu Creatorul. Profeții l-au vestit pe dreptul Mesia care avea să insufle din nou suflul dătător de viață în sufletele noastre. Timp de secole, vechii patriarhi din Israel au condus poporul lui Dumnezeu spre această destinație, spre Horeb, spre Sinai, până să ajungă la Ierusalim, așa încât poporul său să se poate întoarce în comuniunea cu Acela "care este".

Totuși, când vine timpul, când universul se aliniază pentru nașterea lui Cristos, vedem că "vulpile au viziunile lor și păsările cerului au cuiburile lor, dar Fiul Omului nu are unde să-și rezeme capul". Dar această lipsă a unui loc potrivit și adecvat pentru nașterea lui Cristos nu oprește planul divin. Pur și simplu ia o iesle la îndemână într-o grotă și o transformă în locul în care gloria lui Dumnezeu este arătată. Probabil că întunericul din grotă este ceea ce folosea pentru a recunoaște acea lumină care intra în lume. Probabil, contrastul era necesar; nu se recunoaște unicitatea fiecărei raze de soare, pentru că este înghițită de luminozitatea masei de lumină. Dacă acest contrast se vede în acel moment unic, în întruparea celei de-a doua persoane a Sfintei Treimi, Cuvântul care se face Trup, atunci ce anume trebuie să căutăm în întunericul actual în care se află Betleemul?

În "mitul cavernei" al lui Platon ne este învățat să vedem spiritul neluminat. Un spirit înlănțuit și constrâns să privească într-o singură direcție, departe de exteriorul cavernei, care vede numai umbrele păpușarilor, limitat în capacitatea sa de a raționa și de a înțelege din cauza incapacității de a se roti și de a ieși pur și simplu din cavernă, de a vedea realitatea. Probabil, în ambele cazuri caverna este aceeași; probabil, i-am înlănțuit pe ceilalți oameni pentru a-i controla și a forța participarea lor la o lume care pare să genereze numai războaie, foamete, inegalitate și boală. Fie că e vorba de Ucraina, fie de întreaga Africă sub sahariană sau de recenta reluare a vărsării de sânge în Orientul Mijlociu, un lucru este sigur: ceea ce le lipsește tuturor este adevărata înțelegere a "aproapelui". Egoismele noastre și ipocriziile noastre ne-au legat la punctul în care nu suntem capabili să întoarcem capul și să privim la dreapta și la stânga pentru a-i vedea pe frații noștri și pe surorile noastre care suferă alături de noi.

Am ales să introducem alegoria cavernei lui Platon în contextul grotei în care s-a născut Răscumpărătorul, Domnul și Mântuitorul nostru Isus Cristos, pentru următorul motiv: în timp ce persoanele legate de Platon văd numai umbrele, cu speranța scăzută a câtorva de a fugi, la Betleem Soarele a intrat în grotă, Soarele s-a prezentat în fața persoanelor înlănțuite; s-a născut un Prunc - Mesia al nostru -, conducându-ne spre eliberarea noastră. Timp de secolele trecute de atunci până astăzi, un lucru a fost asigurat: "Căci sunt convins că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus, Domnul nostru".

Fie ca acela care s-a născut într-o grotă și a fost pus într-o iesle pentru mântuirea noastră, Isus Cristos, "Dumnezeu-cu-noi", să continue să ne binecuvânteze, să strălucească asupra noastră și mai ales să ne dea forța pentru a lupta pentru pacea sa justă și veșnică!

(După L'Osservatore Romano, 5 ianuarie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat