Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Curajul de a iubi

de Andrea Monda

"Este nevoie de curaj pentru a iubi." Papa Francisc a amintit acest adevăr în discursul din 21 decembrie 2023 adresat Curiei Romane. În cadrul raționamentului său, a afirmat criteriul pentru a-i distinge pe creștini, "nu între progresiști și conservatori, ci între îndrăgostiți și obișnuiți".

Și cu aceste două afirmații a amintit cei doi mari dușmani ai iubirii: frica și obișnuința. De fapt, nu ura este opusul iubirii, ci mai degrabă frica și acel surogat ascuns care este obișnuința. Este o experiență care se trăiește zilnic: când se naște în inima unui om iubirea față de ceva sau față de cineva, iată că apare imediat și frica, frica incertitudinii (adică a libertății) pe care iubirea o poartă cu sine, a pierderii, a rănilor care pot apărea din acea iubire. Așa cum spune scriitorul C.S. Lewis, "Nu există investiție sigură: a iubi înseamnă, în orice caz, a fi vulnerabili". Și ca exemplu al acestei investiții nesigure citează parabola talanților, unii riscă și "trăiesc", adică generează, dar există cel care alege să "moară", îngropând talantul.

Aici apare cealaltă mare temă legată cu frica: siguranța. Care explică de ce obișnuința este surogatul fricii: de fapt, obișnuința confirmă, asigură sufletul uman, în timp ce noutatea, ceea ce frânge obișnuințele ajunge să agite inima omului care trebuie să se confrunte mereu cu frica, rătăcirea. Inima omului, a amintit Papa în Urbi et Orbi de Crăciun, "este instabilă și rănită" și dacă "își găsește instrumente de moarte în mâini, mai devreme sau mai târziu le va folosi". Armele, ca și banii, alimentează mirajul forței și al puterii și astfel oferă siguranță acestei inimi înfricoșate. Dar siguranța este un fals prieten care nu poate potoli setea de infinit ascunsă în inima omului, acea inimă care este într-adevăr înfricoșată, pentru că a descoperit o dorință infinită de a iubi și de a fi iubită. Nu este o întâmplare că se poate vorbi de "sex sigur", dar nu de "iubire sigură", ar fi un oximoron, un nonsens. Și omul este făcut pentru a iubi: acel lucru pentru care trebuie avut curaj.

* * *

Despre paradoxul siguranței a reflectat în mod eficace Alessandro Gisotti în editorialul din 28 decembrie, subliniind acel cerc vicios prin care "se înarmează pentru a se simți mai siguri și ca rezultat lumea este tot mai nesigură". Este "frica lichidă" despre care vorbea în 2006 sociologul Zygmunt Bauman, care sublinia cum în schimb "suntem «obiectiv» persoanele cele mai în siguranță în istoria omenirii. Cum demonstrează statisticile, pericolele care amenință să scurteze viața noastră sunt mai scăzute și îndepărtate decât erau în general în trecut și decât sunt în alte părți ale planetei", și după doi ani părintele dominican Timothy Radcliffe, făcându-i ecou, afirma că: "Sunt multe aspecte, trăim într-o lume mult mai sigură decât înaintașii noștri. Cel puțin în Occident, sunt mai protejați de boli, violență și sărăcie. Și totuși, ne este frică. Suntem neliniștiți cu privire la pericole pe care le-am creat noi: dezastru ecologic, BSE, energie nucleară, plante modificate genetic. Am fost în țări din Africa unde persoanele suportă pericole teribile în fiecare zi cu calm și încredere, în timp ce în Occident cea mai vagă aluzie de risc produce panica". Încheie părintele Giovanni Cucci în 2012 în "La civilt? cattolica": "actualele societăți occidentale prezintă în această privință un paradox straniu. Pe de o parte, se observă o situație de bunăstare fără precedent, care permite să se rezolve cu ușurință cea mai mare problemă legată de supraviețuire, oferind unui număr tot mai mare de persoane posibilități de instruire și de îngrijire. Pe de altă parte, această siguranță crescută prezintă un cost foarte mare: proliferarea fricii. Printr-un mecanism psihologic straniu, căutarea excesivă de siguranță nu elimină frica, ci mai degrabă duce la accentuarea ei".

Cum se iese din acest cerc vicios, din fântâna fără fund a cererii de siguranță? Papa, tot în discursul adresat Curiei, ne amintește că din labirinturi se iese de "deasupra", "privind în sus".

Aceasta este o misiune pentru toți și îndeosebi pentru cel care are mari responsabilități. În 1961, președintele nord-american Dwight Eisenhower, amintește Gisotti în articolul citat, "avertiza cu privire la «complexul militar-industrial» și la ingerința sa necuvenită în alegerile politicii americane în sens militarist". După șapte ani, Robert Kennedy a ținut vestitul discurs despre PIB la universitatea din Kansas, invitând la o adevărată "convertire", schimbare de perspectivă, abandonând paradigma eficientistă și pur economică: "Nu vom găsi niciodată un scop pentru națiune, nici o satisfacție personală a noastră în simpla urmărire a bunăstării economice, în acumularea fără sfârșit de bunuri pământești. [...] PIB-ul cuprinde și poluarea aerului și publicitatea pentru țigări, [...] pune în cont de încuietorile speciale pentru ușile noastre de acasă [...]. Crește cu producția de napalm, rachete și bombe nucleare", toate acestea în plin război din Vietnam, și încheia vorbind despre bucurie, acea forță care nu poate să fie măsurată într-un PIB care "nu cuprinde frumusețea poeziei noastre sau soliditatea valorilor familiale, inteligența dezbaterii noastre sau onestitatea angajaților noștri publici [...], nici compasiunea noastră, nici devoțiunea față de țara noastră. Măsoară totul, pe scurt, cu excepția a ceea ce face viața cu adevărat demnă să fie trăită. Ne poate spune totul despre America, dar nu dacă putem fi orgolioși că suntem americani". Ființa umană este făcută pentru viață și viața nu se află în niciun tip de "măsură". Ființa umană dorește viața în plinătate, și numai iubirea o face să acceadă la această plinătate care este întocmai "dis-măsură".

* * *

Ultimul punct din această lungă reflecție care vine la încheierea unui an deosebit de dramatic este izbitor: referința lui Bob Kennedy la "onestitatea angajaților noștri publici", un alt lucru "incalculabil", s-ar putea adăuga: de o prețiozitate incalculabilă. Munca zilnică, ascunsă, a persoanelor din popor care, la locul de muncă, precum și în familie, își fac pur și simplu și cu răbdare datoria lor, face parte fără îndoială din acel "curent" despre care vorbește Edith Stein, acel "curent dătător de viață mistică" ce rămâne adesea invizibil; "cu siguranță" adaugă el, "evenimentele decisive ale istoriei lumii au fost influențate esențial de suflete despre care nu se spune nimic în cărțile de istorie".

La 27 martie 2020, în timpul Statio Orbis în Piața "Sfântul Petru", Francisc ne-a amintit cum am putut experimenta, chiar în aceste timpuri dramatice, că "viețile noastre sunt țesute și susținute de persoane obișnuite - de obicei uitate - care nu apar în titlurile din ziare și din reviste, nici în marile defilări de la ultimul show, ci, fără îndoială, scriu astăzi evenimentele decisive ale istoriei noastre: medici, infirmieri și infirmiere, angajați din magazine, angajați de la curățenie, îngrijitori [...], dar atâția alții care au înțeles că nimeni nu se salvează singur. [...] Câți oameni exercită în fiecare zi răbdare și insuflă speranță, având grijă să nu semene panică, ci coresponsabilitate. Câți tați, mame, bunici și bunicuțe, învățători arată copiilor noștri, cu gesturi mici și zilnici, cum să înfrunte și să traverseze o criză readaptând obișnuințe, ridicând privirile și stimulând rugăciunea. Câte persoane se roagă, oferă și mijlocesc pentru binele tuturor".

Încă o dată invitația de a ridica privirea: din "josul" istoriei acestor persoane, privind în sus, împing înainte acea istorie și marea istorie a lumii, făcând-o să iasă din labirinturile adesea mortale în care ajung uneori oamenii, cu inimă instabilă și rănită.

Sunt cel mult persoane simple, invizibile, dar care îi văd pe ceilalți, exigențele lor și se îngrijesc de ele. Între aceste persoane sunt și acei creștini "mai buni" despre care vorbea teologul iezuit De Lubac în Meditație despre Biserică: "Creștinii cei mai buni, cei mai vii nu se găsesc în mod necesar și nici în general printre cei înțelepți sau printre mânuitorii abili, printre intelectuali sau printre politicieni, printre «autoritățile sociale». Prin urmare, glasul lor nu răsună în presă, iar faptele lor nu interesează publicul. Viața lor este ascunsă pentru ochii lumii, așa încât numai târziu și în mod excepțional unii ajung la o oarecare notorietate, și întotdeauna cu riscul de deformări stranii. Chiar în interiorul Bisericii, cel mult numai după moartea vreunuia el va dobândi un prestigiu necontestat. Și totuși, chiar ei sunt cei care contribuie, mai mult decât toți ceilalți, să împiedice ca pământul nostru să fie un iad. Cei mai mulți nu se întreabă dacă este adecvată credința lor, nici dacă ea este eficace. Se mulțumesc s-o trăiască drept realitatea cea mai adevărată și mereu actuală, iar roadele care derivă, și ele ascunse, nu sunt minunate din această cauză. Chiar dacă s-au angajat direct într-o activitate externă, ei sunt la originea tuturor inițiativelor, a tuturor activităților, a tuturor instituțiilor care nu sunt condamnate la sterilitate. Și ei sunt cei care păstrează în noi, care ne redau, vreo speranță".

Speranța creștină este aceea care-l determină pe un catolic ca J.R.R. Tolkien să scrie în plin Al Doilea Război Mondial aceste cuvinte fiului Christopher angajat să lupte pe front: "...ceea ce este cu adevărat important este întotdeauna ascuns pentru contemporani, iar semințele a ceea ce trebuie să fie încolțesc în liniște în întuneric în vreun colț uitat, în timp ce toți îl privesc pe Stalin sau pe Hitler. Niciun om nu poate ști ceea ce se întâmplă realmente sub specie aeternitatis. Tot ceea ce știm, și în mare parte din experiență directă, este că răul lucrează cu mare putere și succes continuu, dar în zadar: pregătește mereu și numai terenul pentru a încolți un bine neașteptat. Așa este în general, și așa este în viața noastră".

Această speranță creștină, tenace și paradoxală, are ceva de spus tuturor oamenilor care trăiesc acel contrast între dorință de a iubi și de a fi iubiți și stimulentul opus, paralizant, al fricii. Însoțitoare neliniștitoare de drum care se camuflează cu multe măști, dar care revelează după aceea până la urmă despre ce frică este vorba. Exprimă bine asta, așa cum știu să facă poeții, Raymond Carver într-o poezie intitulată întocmai Frică în care, în formă de catalog, prezintă 25 de "obiecte" ale acestui sentiment insațiabil, de la "Frica de a adormi noaptea" la "Frica de a nu adormi", de la "Frica întoarcerii trecutului" la "Frica prezentului care fuge", de la "Frica neliniștii" la "Frica dezorientării" pentru a ajunge după aceea la final: "Frica de a nu iubi sau de a nu iubi suficient / Frica pentru că acela pe care-l iubesc va fi letal pentru cei care îi iubesc / Frica de moarte / Frica de a trăi prea mult / Frica de moarte. / Am spus deja asta". Fricii de moarte, mamă a tuturor celorlalte, evanghelia lui Isus i-a dat un răspuns: Pruncul care se naște la Betleem, suferă angoasa în Grădina Măslinilor și oferă viața pe Golgota pentru a învia după aceea ca Primul Născut dintre cei înviați este răspunsul, este acea lumină în întunericul care dăruiește omului binele cel mai necesar: curajul pentru a iubi.

(După L'Osservatore Romano, 29 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat