Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Omilia Papei Francisc în Noaptea de Crăciun (24 decembrie 2023)

"Recensământul întregului pământ" (Lc 2,1). Acesta este contextul în care Isus se naște și asupra căruia se oprește evanghelia. Putea să amintească de el rapid, în schimb vorbește despre el cu acuratețe. Și cu aceasta scoate în evidență un mare contrast: în timp ce împăratul numără locuitorii lumii, Dumnezeu intră în lume aproape pe ascuns; în timp ce acela care comandă încearcă să se înalțe printre cei mari ai istoriei, Regele istoriei alege calea micimii. Niciunul dintre cei puternici nu-și dă seama de el, numai câțiva păstori, ținuți la marginile vieții sociale.

Dar recensământul spune mai mult. În Biblie nu lăsa o amintire frumoasă. Regele David, cedând ispitei marilor numere și unei pretenții nesănătoase de autosuficiență, a comis un păcat grav tocmai făcând recensământul poporului. Voia să știe forța lui și după circa nouă luni a avut numărul celor care puteau mânui sabia (cf. 2Sam 24,1-9). Domnul s-a mâniat și o nenorocire a lovit poporul. În schimb, în această noapte "Fiul lui David", Isus, după nouă luni în sânul Mariei, se naște la Betleem, cetatea lui David, și nu pedepsește recensământul, ci se lasă numărat cu umilință. Unul dintre atâția. Nu vedem un dumnezeu mâniat care pedepsește, ci pe Dumnezeul milostiv care se întrupează, care intră slab în lume, precedat de vestea: "pe pământ pace oamenilor" (Lc 2,14). Și inima noastră în această seară este la Betleem, unde Principele păcii încă este refuzat de logica perdantă a războiului, cu răgetul armelor care și astăzi îl împiedică să găsească găzduire în lume (cf. Lc 2,7).

Așadar, recensământul întregului pământ manifestă pe de o parte drama prea umană care străbate istoria: aceea a unei lumi care caută puterea și potența, faima și gloria, unde totul se măsoară cu succesele și rezultatele, cu cifrele și cu numerele. Este obsesia prestației. Dar în același timp în recensământ iese în evidență calea lui Isus, care vine să ne caute prin întrupare. Nu este dumnezeul prestației, ci Dumnezeul întrupării. Nu răstoarnă nedreptățile de sus cu forță, ci de jos cu iubire; nu intră năvalnic cu o putere fără limite, ci se coboară în limitele noastre; nu evită fragilitățile noastre, ci le asumă.

Fraților și surorilor, în această noapte putem să ne întrebăm: noi în care Dumnezeu credem? În Dumnezeul întrupării sau în cel al prestației? Da, pentru că există riscul de a trăi Crăciunul având în cap o idee păgână despre Dumnezeu, ca și cum ar fi un stăpân puternic care stă în cer; un dumnezeu care se căsătorește cu puterea, cu succesul lumesc și cu idolatria consumismului. Revine mereu imaginea falsă a unui dumnezeu dezlipit și supărăcios, care se comportă bine cu cei buni și se mânie cu cei răi; a unui dumnezeu făcut după chipul nostru, util numai pentru a ne rezolva problemele și pentru a ne lua relele. El, în schimb, nu folosește bagheta magică, nu este dumnezeul comercial al lui "tot și imediat"; nu ne mântuiește apăsând un buton, ci el se apropie pentru a schimba realitatea dinăuntru. Și totuși, cât de înrădăcinată este în noi ideea lumească a unui dumnezeu distant și controlor, rigid și puternic, care îi ajută pe ai săi să prevaleze împotriva altora! De atâtea ori este înrădăcinată în noi această imagine. Dar nu este așa: el s-a născut pentru toți, în timpul recensământului întregului pământ.

Așadar să privim la "Dumnezeul viu și adevărat" (1Tes 1,9): la el, care stă dincolo de orice calcul uman și totuși se lasă recenzat de numărăturile noastre; la el, care revoluționează istoria locuind în ea; la el, care ne respectă până acolo încât ne permite să-l refuzăm; la el, care șterge păcatul luându-l asupra sa, care nu ia durerea ci o transformă, care nu ne eliberează viața de probleme, ci dă vieților noastre o speranță mai mare decât problemele. Dorește așa de mult să îmbrățișeze existențele noastre care, infinit, pentru noi se face finit; mare, se face mic; drept, locuiește în nedreptățile noastre. Fraților și surorilor, iată uimirea Crăciunului: nu un amestec de afecte îndulcite și de întăriri lumești, ci duioșia nemaiauzită a lui Dumnezeu care mântuiește lumea întrupându-se. Să privim Pruncul, să privim ieslea sa, să privim grajdul, pe care îngerii îl numesc "semnul" (Lc 2,12): de fapt este semnalul revelator al feței lui Dumnezeu, care este compasiune și milostivire, atotputernic mereu și numai în iubire. Se apropie, se apropie, duios și milostiv, acesta este modul lui Dumnezeu de a fi: apropiere, compasiune, duioșie.

Surorilor, fraților, să ne uimim pentru că "s-a făcut trup" (cf. In 1,14). Trup: cuvânt care amintește fragilitatea noastră și pe care evanghelia îl folosește pentru a ne spune că Dumnezeu a intrat până la capăt în condiția noastră umană. Pentru ce a ajuns la atât de mult? - ne întrebăm -. Pentru că îl interesează totul din noi, pentru că ne iubește până acolo încât să ne considere mai prețioși decât orice alt lucru. Frate, soră, pentru Dumnezeu care a schimbat istoria în timpul recensământului tu nu ești un număr, ci ești o față; numele tău este scris în inima sa. Dar tu, privind la inima ta, la prestațiile care nu sunt la înălțime, la lumea care judecă și nu iartă, probabil trăiești rău acest Crăciun, crezând că nu te simți bine, păstrând un sentiment de nepotrivire și de insatisfacție datorită fragilităților tale, datorită căderilor tale și a problemelor tale și datorită păcatelor tale. Dar astăzi, te rog, lasă inițiativa lui Isus, care îți spune: "Pentru tine m-am făcut trup, pentru tine m-am făcut ca tine". Pentru ce rămâi în închisoarea tristeților tale? Așa cum păstorii, care au lăsat turmele lor, lasă țarcul melancoliilor tale și îmbrățișează duioșia lui Dumnezeu prunc. Și fă asta fără măști, fără carapace, aruncă în el toate necazurile tale și el se va îngriji de tine (cf. Ps 55,23): el, care s-a făcut trup, nu așteaptă prestațiile tale de succes, ci inima ta deschisă și confidentă. Și tu în el vei redescoperi cine ești: un fiu iubit al lui Dumnezeu, o fiică iubită de Dumnezeu. Acum poți crede în el, pentru că în această noapte Domnul a venit la lumină pentru a ilumina viața ta și ochii săi strălucesc de iubire pentru tine. Nouă ne este greu să credem în asta, că ochii lui Dumnezeu strălucesc de iubire pentru noi.

Da, Cristos nu privește numerele, ci fețele. Însă cine privește la el, printre multele lucruri și cursele nebune ale unei lumi mereu ocupate și indiferente? Cine îl privește? La Betleem, în timp ce mulți oameni, cuprinși de beția recensământului, mergeau și veneau, umpleau hanurile și căminele vorbind despre multe și despre puține, unii au fost aproape de Isus: sunt Maria și Iosif, păstorii, apoi magii. Să învățăm de la ei. Stau cu privirea îndreptată spre Isus, cu inima îndreptată spre el. Nu vorbesc, ci adoră. Această noapte, fraților și surorilor, este timpul adorației: a adora.

Adorația este calea pentru a primi întruparea. Pentru că în tăcere Isus, Cuvântul Tatălui, se face trup în viețile noastre. Să facem și noi ca la Betleem, care înseamnă "casa pâinii": să stăm în fața lui, Pâine a vieții. Să redescoperim adorația, pentru că a adora nu înseamnă a pierde timp, ci a-i permite lui Dumnezeu să locuiască în timpul nostru. Înseamnă a face să înflorească în noi sămânța întrupării, înseamnă a colabora la lucrarea Domnului, care ca drojdia schimbă lumea. A adora înseamnă a mijloci, a repara, a-i permite lui Dumnezeu să îndrepte istoria. Un mare povestitor de acțiuni epice i-a scris fiului său: "Îți ofer unicul lucru mare de iubit pe pământ: Preasfântul Sacrament. Acolo vei găsi fascinație, glorie, onoare, fidelitate calea adevărată a tuturor iubirilor tale pe pământ" (J.R.R. Tolkien, Scrisoare 43, martie 1941).

Fraților și surorilor, în această noapte iubirea schimbă istoria. Fă ca să credem, o, Doamne, în puterea iubirii tale, așa de diferită de puterea lumii. Doamne, fă ca precum Maria, Iosif, păstorii și magii, să ne strângem în jurul tău pentru a te adora. Făcuți de tine mai asemenea cu tine, vom putea mărturisi lumii frumusețea feței tale.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat