Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Într-o omilie inedită a lui Benedict al XVI-lea

Sfântul Iosif și așteptarea Crăciunului

Ziarul duminical german "Welt am Sonntag", legat cu cotidianul "Die Welt", publică astăzi [23 decembrie 2023] versiunea germană - pe care o propunem aici în originalul italian - a uneia dintre omiliile, până acum inedite, ținute de Papa emerit Benedict al XVI-lea în timpul celebrărilor duminicale private în capela mănăstirii Mater Ecclesiae după renunțarea sa. Mai precis, este vorba de reflecția pentru Duminica a IV-a din Advent (ciclul liturgic A), din 22 decembrie 2013, dedicată îndeosebi figurii Sfântului Iosif, prezentată de textul evanghelic al zilei (Mt 1,18-24). Așa cum a explicat iezuitul Federico Lombardi în interviul care însoțește publicarea, există o culegere a acestor omilii "private" ale lui Benedict al XVI-lea, înregistrate și transcrise de memores Domini - consacratele care locuiau cu el - și care au fost încredințate recent de executorul testamentar arhiepiscopul Georg Gaenswein, Dicasterului pentru Comunicare (Libreria Editrice Vaticana), în colaborare cu Fundația vaticană "Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea). Despre aceste texte și despre transcrierea lor informase deja în câteva ocazii același secretar al Papei Ratzinger, în timp ce acesta din urmă vorbise mai înainte despre modul în care le pregătea în cursul săptămânii precedente. "Welt am Sonntag" a cerut, așadar, să poată publica una dintre ele cu ocazia Crăciunului și cererea a fost acceptată. Culegerea conține peste treizeci de omilii "private" din anii de pontificat și peste o sută din primii ani care au urmat după renunțare. Ele sunt în italiană și acoperă o parte amplă - dar nu totalitatea ciclurilor liturgice festive, comentând textele propuse de lecționar. Pregătirea publicării lor din partea LEV va fi îngrijită de părintele Lombardi în cursul lunilor următoare. Nu va fi vorba de un volum de la care să se aștepte noutăți exegetice sau teologice, ci o hrană spirituală substanțială, în linia genului omiletic cultivat cu grijă și suflet sacerdotal profund de Joseph Ratzinger în timpul întregii sale vieți.

* * *

Dragi prieteni, alături de Maria, Mama Domnului, și de Sfântul Ioan Botezătorul astăzi liturgia ne prezintă o a treia figură, în care Adventul este aproape persoană, o figură care încorporează Adventul: Sfântul Iosif. Meditând textul din evanghelie putem vedea, mi se pare, trei elemente constitutive ale acestei viziuni.

Primul și decisivul este că Sfântul Iosif este numit "un drept". Aceasta este pentru Vechiul Testament caracterizarea maximă a unuia care trăiește realmente după cuvântul lui Dumnezeu, care trăiește alianța cu Dumnezeu.

Pentru a-l înțelege bine trebuie să ne gândim la diferența dintre Vechiul și Noul Testament.

Actul fundamental al unui creștin este întâlnirea cu Isus, în Isus cu cuvântul lui Dumnezeu, care este Persoană. Întâlnindu-ne cu Isus, întâlnim adevărul, iubirea lui Dumnezeu și astfel relația de prietenie devine iubire, comuniunea noastră cu Dumnezeu crește, suntem realmente credincioși și devenim sfinți.

Actul fundamental în Vechiul Testament este diferit, deoarece Cristos era încă viitor și prin urmare era maximum a merge în întâmpinarea lui Cristos, dar încă nu era o adevărată întâlnire ca atare. Cuvântul lui Dumnezeu în Vechiul Testament are în mod substanțial forma legii - "Torah". Dumnezeu conduce, acesta este sensul, Dumnezeu ne arată drumul. Este un drum de educare care îl formează pe om după Dumnezeu și îl face capabil să-l întâlnească pe Cristos. În acest sens această dreptate, această trăire după lege este un drum spre Cristos, o extindere spre el; dar actul fundamental este respectarea lui Torah, a legii, și astfel a fi "un drept".

Sfântul Iosif este un drept, exemplar încă din Vechiul Testament.

Dar aici există un pericol și în același timp o promisiune, o ușă deschisă.

Pericolul apare în discuțiile lui Isus cu fariseii și mai ales în scrisorile Sfântului Paul. Pericolul este că dacă în mod substanțial cuvântul lui Dumnezeu este lege, trebuie considerat ca o sumă de prescrieri și de interdicții, un pachet de norme, iar atitudinea ar trebui să fie prin urmare aceea de a respecta normele și astfel a fi corecți. Dar dacă religia este astfel, este numai asta, nu se naște relația personală cu Dumnezeu, iar omul rămâne în el însuși, încearcă să se perfecționeze, să fie un perfect. Dar astfel se naște o amărăciune, așa cum vedem în al doilea fiu din parabola fiului risipitor, care, respectând toate, la sfârșit este amar și chiar un pic invidios pe fratele care, așa cum crede el, a avut viața din belșug. Acesta este pericolul: doar respectarea legii devine impersonală, doar un a face, omul devine dur și chiar amar. La sfârșit nu poate fi iubit acest Dumnezeu, care se prezintă numai cu norme și uneori și cu amenințări. Acesta este pericolul.

În schimb, promisiunea este: putem vedea aceste prescrieri nu numai ca un cod, un pachet de norme, ci și ca expresie a voinței lui Dumnezeu, în care Dumnezeu vorbește cu mine, eu vorbesc cu el. Intrând în această lege, intru în dialog cu Dumnezeu, învăț fața lui Dumnezeu, încep să-l văd pe Dumnezeu și astfel sunt în drum spre cuvântul lui Dumnezeu în persoană, spre Cristos. Și un adevărat drept ca Sfântul Iosif este astfel: pentru el legea nu este simplă respectare de norme, ci se prezintă ca un cuvânt de iubire, o invitație la dialog, și viața după cuvânt înseamnă a intra în acest dialog și a găsi în spatele normelor și în norme iubirea lui Dumnezeu, a înțelege că toate aceste norme nu valorează prin ele însele, ci sunt reguli ale iubirii, folosesc pentru ca iubirea să crească în mine. Astfel se înțelege că până la urmă toată legea este numai iubire față de Dumnezeu și față de aproapele. Când s-a găsit asta, s-a respectat toată legea. Dacă unul trăiește în acest dialog cu Dumnezeu, dialog de iubire în care caută fața lui Dumnezeu, în care caută iubirea și face să se înțeleagă că totul este dictat de iubire, este în drum spre Cristos, este un adevărat drept. Sfântul Iosif este un adevărat drept, astfel în el Vechiul Testament devine Nou, pentru că în cuvinte îl caută pe Dumnezeu, persoana, caută iubirea sa, și toată respectarea este viață în iubire.

Vedem asta în exemplul pe care ni-l oferă această evanghelie. Sfântul Iosif, logodit cu Maria, află că așteaptă un copil. Putem să ne imaginăm dezamăgirea sa: cunoștea această tânără și profunzimea relației sale cu Dumnezeu, frumusețea sa interioară, puritatea extraordinară a inimii sale; a văzut cum transpare în toată această tânără iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de cuvântul său, față de adevărul său și acum este dezamăgit în mod grav. Ce să facă? Iată, legea oferă două posibilități, în care apar cele două căi, cea periculoasă, fatală, și cea a promisiunii. Poate face cauză în fața tribunalului și astfel s-o expună pe Maria rușinii, s-o distrugă ca persoană. Poate face asta în mod privat cu o scrisoare de despărțire. Și Sfântul Iosif, adevărat drept, chiar dacă este foarte suferind, ajunge la decizia de a o lua pe acest drum, care este un drum de iubire în dreptate, al dreptății în iubire, și Sfântul Matei ne spune că a luptat cu sine însuși, în sine cu cuvântul. În această luptă, pe acest drum pentru a înțelege adevărata voință a lui Dumnezeu, a găsit unitatea între iubire și normă, între dreptate și iubire, și astfel, în drum spre Isus, este deschis pentru apariția îngerului, deschis pentru faptul că Dumnezeu îi dă cunoașterea că este vorba de o lucrare a Duhului Sfânt.

Sfântul Ilariu de Poitiers, în secolul al IV-lea, odată, tratând despre teama de Dumnezeu, a spus la sfârșit: "Toată teama noastră este situată în iubire", este numai un aspect, o nuanță a iubirii. Astfel putem spune aici pentru noi: toată legea este situată în iubire, este expresie a iubirii și trebuie îndeplinită intrând în logica iubirii. Și aici trebuie să ținem cont că, și pentru noi, creștinii, există aceeași ispită, același pericol care exista în Vechiul Testament: și un creștin poate ajunge la o atitudine în care religia creștină este considerată ca un pachet de norme, de interdicții și de norme impuse, de prescrieri. Se poate ajunge la ideea că este vorba numai de a respecta prescrieri impersonale și astfel să se perfecționeze, dar astfel se golește fondul personal al cuvântului lui Dumnezeu și se ajunge la o anumită amărăciune și împietrire a inimii. În istoria Bisericii vedem asta în jansenism. Și noi toți cunoaștem acest pericol, știm și personal că trebuie să depășim mereu din nou acest pericol și să găsim Persoana și, în iubirea față de Persoană, drumul de viață și bucuria credinței. A fi drepți înseamnă a găsi acest drum și astfel și noi în realitate suntem mereu din nou pe drum de la Vechiul la Noul Testament în căutarea Persoanei, a feței lui Dumnezeu în Cristos. Tocmai acesta este Adventul: a ieși din norma pură spre întâlnirea iubirii, a ieși din Vechiul Testament, care devine Nou.

Așadar, acesta este primul și fundamentalul element al figurii Sfântului Iosif așa cum apare în evanghelia de astăzi. Acum două cuvinte foarte scurte despre al doilea și al treilea element.

Al doilea: el îl vede în vis pe înger și îi ascultă mesajul. Asta presupune o sensibilitate interioară pentru Dumnezeu, o capacitate de a percepe glasul lui Dumnezeu, un dar de discernământ, care știe să discearnă între vise care sunt vise și o adevărată întâlnire cu Dumnezeu. Numai pentru că Sfântul Iosif era deja în drum spre Persoana Cuvântului, spre Domnul, spre Mântuitorul, putea să discearnă; Dumnezeu putea vorbi cu el și a înțeles: acesta nu este vis, este adevăr, este apariția îngerului său. Și astfel putea să discearnă și să decidă.

Și pentru noi este importantă această sensibilitate față de Dumnezeu, această capacitate de a percepe că Dumnezeu vorbește cu mine și această capacitate de discernământ. Desigur, Dumnezeu nu vorbește în mod normal cu noi așa cum a vorbit prin intermediul îngerului cu Iosif, ci are modurile sale de a vorbi și cu noi. Sunt gesturi de duioșie ale lui Dumnezeu, pe care trebuie să le percepem pentru a găsi bucurie și mângâiere, sunt cuvinte de invitație, de iubire, precum și de cerere în întâlnirea cu persoanele care suferă, care au nevoie de un cuvânt al meu sau de un gest concret al meu, un fapt. Aici trebuie să fim sensibili, să cunoaștem glasul lui Dumnezeu, să înțelegem că acum Dumnezeu îmi vorbește și să răspundem.

Și astfel ajungem la al treilea punct: răspunsul Sfântului Iosif la cuvântul îngerului este credință și apoi ascultare, fapt. Credință: a înțeles că acesta era realmente glasul lui Dumnezeu, nu era un vis. Credința devine fundament pe care să acționăm, pe care să trăim, înseamnă a recunoaște că acesta este glasul lui Dumnezeu, imperativ al iubirii, care mă conduce pe drumul vieții, și apoi a face voința lui Dumnezeu. Sfântul Iosif nu era un visător, chiar dacă visul era ușa cu care Dumnezeu a intrat în viața sa. Era un om practic și sobru, un om de decizie, capabil să organizeze. Nu era ușor - cred eu - să găsească la Betleem, pentru că nu era loc în case, grajdul ca loc discret și protejat și, în pofida sărăciei, demn pentru nașterea Mântuitorului. Să organizeze fuga în Egipt, să găsească în fiecare zi loc de dormit, de trăit timp îndelungat: asta cerea un om practic cu simț de acțiune, cu capacitatea de a răspunde la provocări, de a găsi posibilitățile de a supraviețui. Și apoi la întoarcere, decizia de a se întoarce la Nazaret, de a stabili aici patria Fiului lui Dumnezeu, și asta arată că era un om practic, că, fiind tâmplar, a trăit și a făcut posibilă viața de fiecare zi.

Astfel, Sfântul Iosif ne invită pe de o parte la acest drum interior în cuvântul lui Dumnezeu, pentru a fi tot mai aproape de persoana Domnului, dar, în același timp, ne invită la o viață sobră, la muncă, la slujirea de fiecare zi pentru a ne face datoria în marele mozaic al istoriei.

Să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru figura frumoasă a Sfântului Iosif. Să ne rugăm: "Doamne, ajută-ne să fim deschiși pentru tine, să găsim tot mai mult fața ta, să te iubim, să găsim iubirea în normă, să fim înrădăcinați, realizați în iubire. Deschide-ne la darul discernământului, la capacitatea de a te asculta pe tine și la sobrietatea de a trăi după voința ta și în vocația noastră".

Amin!

(După L'Osservatore Romano, 23 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat