Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Așteptarea
Isus, Rege al tuturor neamurilor și Rege al istoriei

de Daniele D'Elia

"O, rege al neamurilor, dorit de toate popoarele, piatră din capul unghiului, care le unești pe toate, vino și mântuiește-l pe omul pe care l-ai plămădit din țărână." (Antifona din 22 decembrie)

Astăzi, Isus este invocat ca "rege al neamurilor". Putem afirma că acest titlu cristologic (Rege) este o noutate introdusă chiar de antifona de astăzi și care nu are multe referințe în Sfânta Scriptură, cel puțin cu referință la Cristos. Mai mult, atunci când este folosit, în Evanghelii, este făcut cu sens disprețuitor. Este un apelativ care apare mai ales în cronicile Pătimirii, când autoritatea lui Mesia este pusă în discuție. În fața tribunalului roman, Isus este acuzat de lezmajestate tocmai pentru că s-ar fi autoproclamat "rege al iudeilor". Și interogatoriul făcut de Ponțiu Pilat îl cunoaștem bine, ca și răspunsul dat de Nazarinean la întrebările provocatoare ale funcționarului roman. Cristos este rege, dar împărăția sa este una care "nu e din lumea aceasta". Așadar, Pilat nu are nimic de care să se teamă, pentru că împărăția lui Dumnezeu se impune numai intrând năvalnic în inima fiecărui om capabil să o primească.

Predicând vestea bună, Isus proclamă cu forță că timpul s-a împlinit și că "s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu". Și el însuși este manifestarea ei, este Persoana sa, este Cuvântul său care, dacă este primit, dă roade la timpul potrivit, ca o sămânță semănată în ogor (Mc 4,14). Biserica, ce a primit direct de la Cristos misiunea de a vesti împărăția, constituie, pe pământ, "germenul și începutul ei" (Lumen gentium, 5). Creștinii sunt "mica turmă" (Lc 12,32) pe care Bunul Păstor a reunit-o și continuă s-o conducă și astăzi cu prezența sa iubitoare.

Antifona de astăzi solicită venirea "Regelui neamurilor" ca să poată constitui un singur popor. Curtea neamurilor era spațiul din templu rezervat celor necircumciși, în latină atrium gentium. Cu venirea lui Cristos nu mai există nicio diviziune între evrei și păgâni, ci mântuirea este destinată tuturor. Cristos este "piatra din capul unghiului" a acestui nou edificiu spiritual care este Biserica: "Voi nu mai sunteți străini și nici oaspeți, ci sunteți concetățeni ai sfinților și oameni de casă ai lui Dumnezeu, zidiți pe temelia apostolilor și a profeților, piatra unghiulară fiind Cristos Isus" (Ef 2,19-20). Cel care reunește "popoarele în unul" a dărâmat "zidul despărțitor, desființând în trupul său ura" (Ef 2,14). Scrie Ioan, comentând momentul morții lui Cristos și al glorificării sale: "Catapeteasma templului s-a rupt în două de sus până jos". Afirmă Beda Venerabilul: "Templul era împărțit în două de un perete despărțitor ca o catapeteasmă: partea mai externă era numită sanctuar, cea mai internă, unde era pusă arca testamentului, era numită Sfânta Sfintelor". Așadar, și templul a pierdut orice funcție a sa. Și Scrisoarea către Evrei afirmă clar că, acum, Cristos este unicul mijlocitor și Mare Preot. Este victimă de ispășire și este altar de jertfă, și este Templul. Nu mai este niciun Paroket, nu mai este niciun cort, nu mai este nicio catapeteasmă, ci ne-a fost dat un "cort mai mare și perfect, care nu este construit de mâna omului" și noua "catapeteasmă" este Trupul său, poartă de acces la Sfânta Sfintelor. Biserica este noua locuință a lui Dumnezeu și este Trup mistic al lui Cristos și membrele care îl compun sunt frați chemați din toate neamurile și unificați de Duhul.

Conclude antifona: "Vino și mântuiește-l pe omul pe care l-ai plămădit din țărână", făcând aluzie la prima creație și la acea regenerare succesivă și continuă care are loc, în Biserică, prin lucrarea Duhului Sfânt. Răscumpărarea începută la Crăciun se împlinește în fragilitatea unui Prunc, într-un trup plăsmuit din țărână. Asta este în contradicție cu imaginea unui rege puternic. El este noul Adam, el face noi toate lucrurile și vine pentru a reface pe acel om care a fost plămădit de înseși mâinile sale, dar a cărui natură a fost desfigurată. El este "începutul, primul născut dintre cei morți, ca să fie cel în toate". La sfârșitul istoriei, comuniunea între Biserică și Mire va fi definitivă. Este vorba de acea a doua venire, cea finală, cea a parusiei, cea a triumfului împărăției lui Dumnezeu. Fiecare lucru va fi recapitulat în Cristos. Astăzi gustăm venirea lui Dumnezeu în umilința unui Prunc, în harul sacramentelor și al sacramentului Bisericii, Casta meretrix. Între timp, să nu uităm să-l întâlnim pe Isus pe "fața" celor mici și a celor săraci. Acolo vrea să fie găsit. La sfârșitul timpurilor vom fi judecați despre iubire. Când Regele "se va așeza pe tronul gloriei sale", se vor aduna "în fața lui toate neamurile". Și restul îl știm.

(După L'Osservatore Romano, 22 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat