Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Binecuvântări, convertire pastorală și riscul de a voi să se codifice totul

de Andrea Tornielli

Peste trei luni, Papa Francisc va intra în al doisprezecelea an de pontificat. Un pontificat marcat încă de la început de cererea unei "convertiri pastorale", cum se citește în Evangelii gaudium, exortația apostolică ce trasează ruta magisteriului actualului episcop de Roma.

Cu luciditate, Francisc afirmă că nu trăim o epocă de schimbări, ci o schimbare de epocă. Așa cum a subliniat deja în aceste pagini [ale L'Osservatore Romano] Rocco Buttiglione, comentând recenta declarație care deschide la posibilitatea de binecuvântări spontane și nu liturgice pentru cuplurile iregulare, inclusiv cele de același sex, în urmă cu cincizeci de ani, persoanele homosexuale erau categoric contrare căsătoriei. Astăzi, cel puțin în foarte multe cazuri, nu mai este așa. Chiar dacă - în mod comprehensibil - atenția mediatică s-a concentrat asupra cuplurilor homosexuale, declarația promulgată în zilele trecute de Dicasterul pentru Doctrina Credinței vorbește despre cupluri care nu trăiesc după normele morale ale Bisericii. Chiar fără a intra în statistici, se poate afirma că majoritatea dintre acestea sunt cupluri compuse dintr-un bărbat și o femeie care conviețuiesc fără a fi căsătoriți. Nu trebuie să fim sociologi pentru a ne da seama de schimbarea epocală care a avut loc în ultimele decenii: scăderea numărului de căsătorii religioase și civile, creșterea exponențială a conviețuirilor (chiar între cei care au fost educați la credință).

Convertirea pastorală despre care vorbește papa nu este o operație de machiaj, o simplă aranjare de orare, vreo mică ajustare făcută la structuri. Este ceva mai profund, care cheamă în cauză responsabilitatea tuturor, in primis a slujitorilor hirotoniți. Semnificația teologică a cuvântului "convertire" este "a merge dintr-un loc în altul", "a se îndrepta spre cineva sau spre ceva", "a schimba direcția". Convertirea pastorală despre care vorbește Francisc este invitația la o schimbare radicală de privire și de mentalitate, nu în sensul de a se adapta în vreun fel la gândirea lumească diluând vestea creștină, ci exact contrariul. Este invitația de a reînsufleți vestea evanghelică, punând accent pe esențial, pe kerygma, știind că avem de-a face tot mai des cu interlocutori care nu o mai cunosc. Știind că trebuie să ieșim, să riscăm, să mergem în întâmpinare, să-l întâlnim fără prejudecăți, să ascultăm înainte de a judeca și să nu așteptăm ca persoanele să vină pentru a ne căuta. Imaginea Bisericii ca "spital de campanie", așa de îndrăgită de Succesorul lui Petru, este un exemplu eficace. Rădăcina convertirii pastorale este profund evanghelică: Isus ne-a invitat să nu judecăm pentru a nu fi judecați, să nu ne concentrăm asupra paiului din ochiul celui pe care-l avem în fața noastră, uitând bârna implementată în ochiul nostru. Isus a răsturnat logicile religioase și normele din timpul său mergând cel dintâi în întâmpinarea celor care nu puteau fi atinși, dar și a păcătoșilor publici.

Scopul convertirii pastorale este numai unul, și este ceea ce dă dreptate existenței Bisericii: misiunea. Adică mărturia iubirii infinite a unui Dumnezeu milostiv care îmbrățișează înainte de a judeca și care ne vine în întâmpinare pentru a ne ridica numai dacă îi permitem să facă asta, chiar dacă avem numai dorința.

Există un alt cuvânt decisiv, legat de schimbarea de epocă, de convertirea pastorală și de opțiunea misionară. Este "discernământ". Un cuvânt central și în declarația Dicasterului pentru Doctrina Credinței despre binecuvântări. În document, acolo unde se reafirmă că doctrina despre căsătorie nu se schimbă și că Biserica numai raporturile sexuale între un bărbat și o femeie uniți în căsătorie le consideră permise, este spus clar nu numai că trebuie evitată orice ritualizare, orice creare de liturgii sau para-liturgii pentru binecuvântările cuplurilor "iregulare", dar și că nu trebuie să se aștepte "instrucțiuni" ulterioare despre această temă. Tocmai pentru că este lăsat la discernământul slujitorilor hirotoniți.

Este o cruce și o responsabilitate care apasă pe umerii preoților, chemați să ia asupra lor dramele persoanelor, chemați să asculte istoriile lor, chemați să le însoțească pas după pas spre înțelegerea deplină a planului lui Dumnezeu cu privire la viața lor. Aceasta este o activitate eminamente misionară. A imagina să se "descarce" sarcina discernământului asupra unui compendiu sau asupra unui benedicțional prestabilit înseamnă a cădea în cazuistică.

Desigur, a avea un compendiu unde totul este clar, este definit, este structurat și analizat în detalii ar fi mai ușor. Dar nu poate exista compendiu în măsură să contemple varietatea dramelor, a istoriilor personale, a situațiilor.

A spus Papa Francisc în discursul pentru urările de Crăciun adresat Curiei: "Pentru noi toți este important discernământul, această artă a vieții spirituale care ne despoaie de pretenția că știm deja totul, de riscul de a crede că este suficient a aplica regulile, de ispita de a proceda... pur și simplu repetând scheme, fără a considera că Misterul lui Dumnezeu ne depășește mereu și că viața persoanelor și realitatea care ne înconjoară sunt și rămân mereu superioare ideilor și teoriilor". Pentru că "este nevoie de curaj pentru a iubi".

Credința creștină, a mai spus Francisc, "nu vrea să confirme siguranțele noastre, să ne acomodeze în certitudini religioase ușoare, să ne dăruiască răspunsuri rapide la problemele complexe ale vieții". Dumnezeul lui Isus Cristos "ne pune în călătorie, ne trage afară din zonele noastre de siguranță, pune în discuție cuceririle noastre și, tocmai așa, ne eliberează, ne transformă".

Desigur, declarația despre binecuvântări interoghează, zdruncină, constrânge să se iasă din "zonele de siguranță". Scopul este acela de a întâlni persoanele acolo unde trăiesc și cum trăiesc, nu cum am vrea să trăiască, pentru a nu stinge fitilul fumegând în fața unei cereri de binecuvântare, adică a unei cereri de ajutor adresate lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore Romano, 21 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat