Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Așteptarea

Isus, soare divin

de Daniele D'Elia

"O Luceafăr, strălucirea luminii veșnice și soare al dreptății, vino și luminează-i pe cei care zac în întuneric și în umbra morții" (Antifona majoră din 21 decembrie)

Cu Saturnalia, vechi festivități romane care erau la sfârșitul lui decembrie, în cinstea zeului Saturn, solstițiul de iarnă era primit cu sărbători solemne. De fapt, la 21 decembrie este ziua cea mai scurtă a anului, dar este și un moment de tranziție care marchează întoarcerea treptată a luminii solare după perioada cea mai întunecată.

Așadar, 25 decembrie coincidea aproximativ cu termenul Saturnalia și cu solstițiul de iarnă. Această dată a fost selecționată în mod deliberat de Biserică pentru a se suprapune pe acele tradiții păgâne, transformând semnificația sărbătorii și oferind o perspectivă creștină asupra acelei lumini care năvălește în lume cu nașterea lui Cristos, adevărat "Luceafăr" sau "Soare răsare" care risipește orice întuneric.

Așadar, nu este întâmplătoare alegerea de a celebra evenimentul Întrupării în "noaptea" care este "luminată" de "strălucirea lui Cristos, adevărată Lumină a lumii". Toată liturgia Crăciunului este impregnată de temă. Vestirea nașterii Pruncului este dată de înger păstorilor care "vegheau noaptea păzind turma lor". Și magii vor veni din Răsărit conduși de minunea unei stele. Sfântul Leon cel Mare comentează: "În timp ce o priveau, a umplut sufletele lor de admirație prin splendoarea sa, motiv pentru care au crezut că nu trebuia neglijat ceea ce era vestit cu un semn atât de mare" (Predici, 34, 1-3). Și adaugă că, probabil, acești înțelepți au pornit în căutarea Pruncului întăriți de vechile profeții ca aceea din oracolul lui Balaam: "O stea răsare din Iacob, un sceptru se ridică din Israel" (Num 24,17).

Prologul lui Ioan, proclamat solemn în liturgia din timpul zilei, insistă: "Venea în lume lumina adevărată, aceea care luminează pe orice om". Despre acea "lumină" Ioan Botezătorul a dat mărturie cu toate că "nu era el lumina", ci trebuia să dea mărturie despre ea. Este vorba de acel Logos, Înțelepciunea lui Dumnezeu, prezent în momentul creației, invocat deja cu prima antifonă și despre care Targum Jerushalaim (manuscris 110) afirmă: "Cu cuvântul său IHWH strălucea și lumina". Încă din timpurile antice, cele ale patriarhilor și profeților, Dumnezeu s-a revelat și s-a comunicat omului prin Ea. Israeliții o identificau cu Torah. Pentru Evanghelie, Carnea lui Cristos este cea care a devenit Cortul lui Dumnezeu, al gloriei sale. Shekinah nu mai locuiește în templu, ci este vizibilă în Fiul lui Dumnezeu, care este Dumnezeu. "Și cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har și de adevăr".

Ca și pentru celelalte antifone, legătura cu misterul pascal este foarte puternică. Faptele Învierii se desfășoară "în prima zi a săptămânii", în zori, dimineața devreme, când soarele se ridică sus. Și sinopticii sunt în acord în prezentarea adnotării temporale. În schimb Ioan spune că "mai era încă întuneric" (In 20,1), probabil pentru a accentua și mai mult contrastul dintre lumină și întuneric. Și este emblematic textul din Exsultet care este un condensat de o bucurie care explodează pentru că "lumina Regelui veșnic a învins întunericul lumii". Lumânarea întronată pe altar, în liturgia Veghii, este simbolul victoriei lui Cristos asupra morții și al minunii săvârșite în "noapte". "Primește-o ca pe o jertfă plăcută ție și fă-o să strălucească împreună cu luminile cerului", continuă rugăciunea, ajungând să-l aclame pe Cristos ca "Luceafărul dimineții, acel Luceafăr care nu apune niciodată".

Sacramentul Botezului, izvorât din Paște, este numit și "iluminare". Deoarece creștinul, așa cum învață catehismul, a primit cuvântul care este "lumină adevărată care iluminează". Recomandă apostolul comunității din Efes: "Odinioară erați întuneric, acum, însă, lumină în Domnul. Umblați ca niște fii ai luminii, căci rodul luminii constă în toată bunătatea, dreptatea și adevărul" (Ef 5,8-14).

Să repetăm astăzi cu psalmistul: "Cuvântul tău este făclie pentru pașii mei și lumină pentru cărările mele", pentru că este cuvântul lui Dumnezeu care ne conduce la Cristos și este ascultarea evangheliei sale baza pentru a-l putea întâlni pe Isus, "stea" care apare în răsărit și care vine la noi la Sfântul Crăciun.

(După L'Osservatore Romano, 21 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat