Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Prezentarea urărilor de Crăciun de la Curia Romană (21 decembrie 2023)

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Înainte de toate, aș vrea să-i mulțumesc cardinalului Re pentru cuvintele sale; precum și pentru energie: unul de 90 de ani cu această energie! Înainte, curaj! Mulțumesc.

Misterul Crăciunului retrezește inima noastră la uimirea - cuvânt cheie - unei vești neașteptate: Dumnezeu vine, Dumnezeu este aici în mijlocul nostru și lumina sa a sfâșiat pentru totdeauna întunericul lumii. Avem nevoie să ascultăm și să primim mereu această veste, mai ales într-un timp marcat încă în mod trist de violențele războiului, de riscurile epocale la care suntem expuși din cauza schimbărilor climatice, de sărăcie, de suferință, de foame - există foame în lume! - și de alte răni care locuiesc în istoria noastră. Este confortant să descoperim că și în aceste "locuri" de durere, ca și în toate spațiile umanității noastre fragile, Dumnezeu se face prezent în acest leagăn, ieslea pe care astăzi el o alege pentru a se naște și pentru a duce tuturor iubirea Tatălui; și face asta cu stilul lui Dumnezeu: apropiere, compasiune, duioșie.

Preaiubiților, avem nevoie să ascultăm vestea lui Dumnezeu care vine, să discernem semnele prezenței sale și să ne decidem pentru cuvântul său mergând în urma lui. A asculta, a discerne, a merge: trei verbe pentru itinerarul nostru de credință și pentru slujirea pe care o desfășurăm aici în Curie. Aș vrea să vi le încredințez prin intermediul câtorva dintre personajele principale ale Sfântului Crăciun.

Înainte de toate Maria, care ne amintește verbul a asculta. Tânăra din Nazaret, care îl strânge în brațe pe Cel care a venit să îmbrățișeze lumea, este Fecioara ascultării, pentru că și-a plecat urechea la vestea îngerului și și-a deschis inima la proiectul lui Dumnezeu. Ea ne amintește că prima mare poruncă este "Ascultă, Israel" (Dt 6,4), pentru că înainte de orice precept este important de a intra în relație cu Dumnezeu, primind darul iubirii sale care ne vine în întâmpinare. De fapt, a asculta este un verb biblic care nu se referă numai la auz, ci constă și în implicarea inimii, deci a vieții însăși. Sfântul Benedict începe astfel Regula sa: "Ascultă cu atenție, o, fiule" (Regula, Prolog, 1). A asculta cu inima este mult mai mult decât a auzi un mesaj sau a schimba informații; este vorba de o ascultare interioară capabilă să intercepteze dorințele și nevoile celuilalt, de o relație care ne invită să depășim schemele și să învingem prejudecățile în care închidem adesea viața celui care este lângă noi. A asculta este mereu începutul unui drum. Domnul cere poporului său această ascultare a inimii, o relație cu el, care este Dumnezeu viu.

Și aceasta este ascultarea Fecioarei Maria, care primește vestea îngerului cu deschidere, totală deschidere, și tocmai pentru asta nu ascunde tulburarea și întrebările pe care el le trezește în ea; ci se implică prin disponibilitate în relația cu Dumnezeu care a ales-o, primind proiectul său. Există un dialog și există o ascultare. Maria înțelege că este destinatară a unui dar inestimabil și, "în genunchi", adică prin umilință și uimire, se pune în ascultare. A asculta "în genunchi" este cel mai bun mod pentru a asculta cu adevărat, pentru că înseamnă că nu suntem în fața celuilalt în poziția celui care crede că știe tot, a celui care deja a interpretat lucrurile încă înainte de a asculta, a celui care privește de sus în jos ci, dimpotrivă, ne deschidem la misterul celuilalt, gata să primim cu umilință ceea ce va voi să ne încredințeze. Să nu uităm că numai într-o ocazie este permis să privim o persoană de sus în jos: numai pentru a o ajuta să se ridice. Este unica ocazie în care este permis să privim o persoană de sus în jos.

Uneori, și în comunicarea dintre noi, riscăm să fim ca niște lupi răpitori: căutăm imediat să devorăm cuvintele celuilalt, fără a le asculta cu adevărat și imediat răsturnăm asupra lui impresiile noastre și judecățile noastre. În schimb, pentru a ne asculta este nevoie de tăcere interioară, dar și de un spațiu de tăcere între ascultare și răspuns. Nu este un "ping-pong". Mai întâi se ascultă, apoi în tăcere se primește, se reflectă, se interpretează și, numai după aceea, putem să dăm un răspuns. Toate aceste se învață în rugăciune, pentru că ea lărgește inima, face să coboare de pe piedestal egocentrismul nostru, ne educă la ascultarea celuilalt și generează în noi tăcerea contemplației. Învățăm contemplația în rugăciune, stând în genunchi în fața Domnului, dar nu numai cu picioarele, stând în genunchi cu inima! Și în munca noastră de Curie, "Avem nevoie să implorăm în fiecare zi, să cerem harul său ca să deschidă inima noastră rece și să zdruncine viața noastră lâncedă și superficială. [...] De aceea este urgent să recuperăm un spirit contemplativ, care să ne permită să redescoperim în fiecare zi că suntem depozitarii unui bine care umanizează, care ajută să ducem o viață nouă. Nu există nimic mai bun de transmis celorlalți" (Evangelii gaudium, 264).

Fraților și surorilor, și în Curie este nevoie de a învăța arta ascultării. Înainte de îndatoririle noastre zilnice și de activitățile noastre, mai ales înainte de rolurile pe care le ocupăm, trebuie să redescoperim valoarea relațiilor și să încercăm să le despuiem de formalisme, să le animăm cu spirit evanghelic, înainte de toate ascultându-ne reciproc. Cu inima și în genunchi. Să ne ascultăm mai mult, fără prejudecăți, cu deschidere și sinceritate; cu inima în genunchi. Să ne ascultăm, încercând să înțelegem bine ce spune fratele, să percepem nevoile sale și într-un fel însăși viața sa, care se ascunde în spatele acelor cuvinte, fără a judeca. Așa cum sfătuiește cu înțelepciune Sfântul Ignațiu: "Trebuie presupus că un creștin bun trebuie să fie înclinat mai degrabă să apere decât să condamne afirmația altuia. Dacă nu poate s-o apere, să încerce să clarifice în ce sens o înțelege celălalt; dacă o înțelege în mod eronat, s-o corecteze cu bunăvoință; dacă asta nu este îndeajuns, să folosească toate mijloacele oportune ca s-o înțeleagă corect, și astfel să se poată mântui" (Exerciții spirituale, 22). Este o întreagă muncă pentru a-l înțelege bine pe celălalt. Și repet: a asculta este diferit de a auzi. Mergând pe străzile orașelor noastre, putem auzi multe voci și multe zgomote, și totuși în general nu le ascultăm, nu le interiorizăm și nu ne rămân înăuntru. Una este pur și simplu a auzi, alta este a ne pune în ascultare, care înseamnă și "a primi înăuntru".

Ascultarea reciprocă ne ajută să trăim discernământul ca metodă a acțiunii noastre. Și aici putem face referință la Ioan Botezătorul. Mai întâi Sfânta Fecioară Maria care ascultă, acum Ioan care discerne. Noi cunoaștem măreția acestui profet, austeritatea și vehemența predicii sale. Și totuși, atunci când Isus vine și începe activitatea sa, Ioan trece printr-o dramatică criză de credință; el vestise venirea iminentă a Domnului ca aceea a unui Dumnezeu puternic, care în sfârșit îi va judeca pe păcătoși aruncând în foc orice pom care nu aduce rod și arzând paiele cu un foc care nu se stinge (cf. Mt 3,10-12). Dar această imagine a lui Mesia se fărâmițează în fața gesturilor, a cuvintelor și a stilului lui Isus, în fața compasiunii și a milostivirii pe care el o folosește față de toți. Atunci Botezătorul simte că trebuie să facă un discernământ pentru a primi ochi noi. De fapt, Evanghelia ne spune: "Auzind Ioan, în închisoare, de faptele lui Cristos, i-a trimis pe unii dintre discipolii săi ca să-i spună: «Tu ești cel care trebuie să vină sau să așteptăm un altul?»" (Mt 11,2-3). Așadar, Isus nu era cum se aștepta și de aceea și precursorul trebuie să se convertească la noutatea Împărăției, trebuie să aibă umilința și curajul de a face discernământ.

Iată, pentru noi toți este important discernământul, această artă a vieții spirituale care ne despoaie de pretenția de a ști deja tot, de riscul de a crede că este suficient a aplica regulile, de ispita de a proceda, și în viața Curiei, pur și simplu repetând scheme, fără a considera că Misterul lui Dumnezeu ne depășește mereu și că viața persoanelor și realitatea care ne înconjoară sunt și rămân mereu superioare ideilor și teoriilor. Viața este superioară ideilor, mereu. Avem nevoie să practicăm discernământul spiritual, să scrutăm voința lui Dumnezeu, să interogăm mișcările interioare ale inimii noastre, pentru a evalua după aceea deciziile de luat și alegerile de făcut. Scria cardinalul Martini: "Discernământul este cu totul altceva decât îndărătnicia meticuloasă a celui care trăiește în aplatizarea legalistă sau cu pretenția de perfecționism. Este un elan de iubire care face distincția între bun și mai bun, între util în sine și util acum, între ceea ce în general poate să meargă bine și ceea ce în schimb acum trebuie promovat". Și adăuga: "Lipsa de tensiune pentru a discerne ceea ce este cel mai bun face viața pastorală adesea monotonă, repetitivă: se înmulțesc acțiuni religioase, se repetă gesturi tradiționale fără a vedea bine sensul lor" (Il Vangelo di Maria [Evanghelia Mariei], Milano, 2008, 21). Discernământul trebuie să ne ajute, și în munca din Curie, să fim docili față de Duhul Sfânt, pentru a putea alege orientările și a lua deciziile nu pe baza criteriilor lumești sau pur și simplu aplicând regulamente, ci după evanghelie.

A asculta: Maria. A discerne: Botezătorul. Și acum al treilea cuvânt: a merge. Și gândul merge desigur la magi. Ei ne amintesc importanța mersului. Bucuria evangheliei, atunci când o primim cu adevărat, amorsează în noi mișcarea urmării, provocând un adevărat exod din noi înșine și pornind la drum spre întâlnirea cu Domnul și spre plinătatea vieții. Exodul din noi înșine: o atitudine a vieții noastre spirituale pe care trebuie s-o examinăm mereu. Credința creștină - să ne amintim asta - nu vrea să confirme siguranțele noastre, să ne acomodeze în certitudini religioase ușoare, să ne dăruiască răspunsuri rapide la problemele complexe ale vieții. Dimpotrivă, când Dumnezeu cheamă, provoacă mereu un drum, cum a fost pentru Abraham, pentru Moise, pentru profeți și pentru toți discipolii Domnului. El ne pune în călătorie, ne trage afară din zonele noastre de siguranță, pune în discuție cuceririle noastre și, tocmai așa, ne eliberează, ne transformă, luminează ochii inimii noastre pentru a ne face să înțelegem la ce speranță ne-a chemat (cf. Ef 1,18). Așa cum afirmă Michel de Certeau, "este mistic cel sau cea care nu poate opri drumul. [...] Dorința creează un exces. Excede, trece și pierde locurile. Face să mergem mai departe, în altă parte" (Fabula Mistica. XVI-XVII secolo, Milano, 2008, 353).

Și în slujirea aici în Curie este important a rămâne pe cale, a nu înceta să căutăm și să aprofundăm adevărul, învingând ispita de a rămâne pe loc și de "a labirinta" în țarcurile noastre și în fricile noastre. Fricile, rigiditățile, repetarea schemelor generează staticism, care are avantajul aparent de a nu crea probleme - quieta non movere -, ne fac să ne rotim în gol în labirinturile noastre, penalizând slujirea pe care suntem chemați s-o oferim Bisericii și întregii lumi. Și să rămânem vigilenți împotriva fixismului ideologiei, care adesea, sub haina intențiilor bune, ne separă de realitate și ne împiedică să mergem. În schimb, suntem chemați să pornim în călătorie și să mergem, așa cum au făcut magii, urmând Lumina care vrea să ne conducă mereu mai departe și care uneori ne face să căutăm cărări neexplorate și ne face să parcurgem drumuri noi. Și să nu uităm că drumul magilor - ca orice drum pe care ni-l relatează Biblia - începe mereu "de sus", pentru o chemare a Domnului, pentru un semn care vine din cer sau pentru că însuși Dumnezeu se face călăuză care luminează pașii fiilor săi. De aceea, atunci când slujirea pe care o desfășurăm riscă să se aplatizeze, să "se labirinteze" în rigiditate sau în mediocritate, când suntem încâlciți în rețelele birocrației și a lui "a trăi fără probleme", să ne amintim să privim în sus, să repornim de la Dumnezeu, să ne lăsăm luminați de cuvântul său, pentru a găsi mereu curajul de a reporni. Și să nu uităm că din labirinturi se iese numai "de deasupra".

Este nevoie de curaj pentru a merge, pentru a merge mai departe. Este problemă de iubire. Este nevoie de curaj pentru a iubi. Îmi place să amintesc reflecția unui preot zelos despre această temă, care ne poate ajuta și pe noi în munca noastră din Curie. El spune că se reaprinde cu greu jarul sub cenușa Bisericii. Astăzi truda este aceea de a transmite pasiune celui care deja a pierdut-o de câtva timp. La șaizeci de ani de la Conciliu, încă se dezbate despre diviziunea între "progresiști" și "conservatori", dar aceasta nu este diferența: adevărata diferență centrală este între "îndrăgostiți" și "obișnuiți". Aceasta este diferența. Numai cel care iubește poate să meargă.

Fraților, surorilor, mulțumesc pentru munca voastră și pentru dedicarea voastră. În munca noastră, să cultivăm ascultarea inimii, punându-ne astfel în slujba Domnului, învățând să ne primim, să ne ascultăm între noi; să ne exercităm în discernământ, pentru a fi o Biserică ce încearcă să interpreteze semnele istoriei cu lumina evangheliei, căutând soluții care transmit iubirea Tatălui; și să rămânem mereu pe cale, cu umilință și uimire, pentru a nu cădea în prezumția de a ne simți sosiți și ca să nu se stingă în noi dorința de Dumnezeu. Și multe mulțumiri vouă, mai ales pentru munca voastră desfășurată în tăcere. Să nu uităm: a asculta, a discerne, a merge. Maria, Botezătorul și magii.

Domnul Isus, Cuvânt Întrupat, să ne dăruiască harul bucuriei în slujirea umilă și generoasă. Și vă rog, vă sfătuiesc, să nu pierdem simțul umorului, care este sănătate!

Urări de un Sfânt Crăciun și pentru cei dragi ai voștri! Și, în fața ieslei, faceți o rugăciune pentru mine. Multe mulțumiri.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat