Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Declarația care deschide la posibilitatea de binecuvântări simple date cuplurilor iregulare

O inimă de păstor care nu închide niciodată ușa

de Andrea Tornielli

"Nemo venit nisi tractus", nimeni nu se apropie de Isus dacă nu este atras, scria Sfântul Augustin parafrazând cuvintele Nazarineanului: "Nimeni nu vine la mine dacă nu-l atrage Tatăl meu". La originea atracției față de Isus - acea atracție despre care vorbea Benedict al XVI-lea amintind modul cu care se răspândește credința - este întotdeauna acțiunea harului. Dumnezeu întotdeauna ne precedă, ne cheamă, ne atrage, ne face să mișcăm un pas spre el sau măcar aprinde în noi dorința de a face acel pas chiar dacă încă ni se pare că nu avem forța și ne simțim paralizați.

Inima unui păstor nu poate rămâne indiferentă în fața persoanelor care se apropie de el cerând cu umilință să fie binecuvântate, oricare ar fi condiția lor, istoria lor, parcursul lor de viață. Inima păstorului nu stinge luminița fumegândă a celui care simte necorespunderea sa știind că are nevoie de milostivire și ajutor de Sus. Inima păstorului întrevede în acea cerere de binecuvântare o crăpătură în zid, o breșă minusculă prin care harul ar putea să fie deja în acțiune. Așadar, prima sa preocupare este să nu închidă crăpătura mică, primind și implorând binecuvântare și milostivire pentru ca persoanele pe care le are în față să poată începe să înțeleagă planul lui Dumnezeu cu privire la viața lor.

Această conștiință de fond transpare în Fiducia supplicans, declarația Dicasterului pentru Doctrina Credinței despre sensul binecuvântărilor, care deschide la posibilitatea de a binecuvânta cupluri iregulare, chiar și de același sex, clarificând cu precizie că a binecuvânta în acest caz nu înseamnă a aproba alegerile lor de viață și reafirmând și necesitatea de a evita orice ritualizare sau alte elemente care pot să imite chiar și de departe o căsătorie. Este un document care aprofundează doctrina despre binecuvântări, distingând între cele rituale și liturgice, și cele spontane care se caracterizează mai degrabă ca acte de devoțiune legate de evlavia populară. Este un text care face concrete, după zece ani, cuvintele scrise de Papa Francisc în Evangelii gaudium: "Biserica nu este o vamă, este casa paternă unde există loc pentru fiecare cu viața sa obositoare".

Originea declarației este evanghelică. Aproape în fiecare pagină din Evanghelie, Isus încalcă tradiții și prescrieri religioase, cumsecădenia, convențiile sociale. Și face gesturi care îi scandalizează pe cei cumsecade, pe așa-declarații "puri", cei care își fac scut din norme și reguli pentru a îndepărta, a respinge, a închide uși. Aproape în fiecare pagină din Evanghelie îi vedem pe învățătorii Legii încercând să-l pună în dificultate pe Învățătorul cu întrebări tendențioase pentru a murmura după aceea indignați în fața îmbelșugatei sale libertăți de milostivire: "Acesta îi primește pe păcătoși și stă la masă cu ei!".

Isus era gata să alerge spre casa centurionului din Cafarnaum pentru a-i vindeca servitorul iubit, fără preocuparea de a se contamina intrând în locuința unui păgân. A permis păcătoasei să-i spele picioarele în fața privirilor judecătoare și disprețuitoare ale comesenilor, incapabili să înțeleagă pentru ce nu o îndepărta. L-a privit și l-a chemat pe Zaheu în timp ce era cuibărit în ramurile sicomorului, fără a pretinde ca mai înainte să primească acea privire de milostivire să se convertească și să-și schimbe viața. Nu a condamnat-o pe adulteră care conform și legii era pasibilă de ucidere cu pietre, ci a dezarmat mâinile călăilor săi amintindu-le că și ei - ca toți - erau păcătoși. A spus că a venit pentru cei bolnavi și nu pentru cei sănătoși, s-a comparat pe sine însuși cu figura singulară a unui păstor dispus să lase nepăzite 99 de oi pentru a merge să caute pe singura care s-a rătăcit. A atins leprosul vindecându-l de boala și de stigmatul de respins "de neatins". Acești "rebutați" au întâlnit privirea sa și s-au simțit iubiți, destinatari ai unei îmbrățișări de milostivire dăruite lor fără nicio precondiție. Descoperindu-se iubiți și iertați și-au dat seama de ceea ce erau: săraci păcătoși ca toți, care au nevoie de convertire, cerșetori de toate.

A spus Papa Francisc noilor cardinali în februarie 2015: "Pentru Isus ceea ce contează este, mai ales, să ajungă la cei de departe și să-i mântuiască, să îngrijească rănile bolnavilor, să reintegreze pe toți în familia lui Dumnezeu. Și asta scandalizează pe unii! Și lui Isus nu-i este frică de acest tip de scandal! El nu se gândește la persoanele închise care se scandalizează chiar și pentru o vindecare, care se scandalizează în fața oricărei deschideri, a oricărui pas care nu intră în schemele lor mentale și spirituale, a oricărei lipse sau duioșii care nu corespunde obișnuințelor lor de gândire și purității lor ritualiste".

"Doctrina catolică perenă despre căsătorie", accentuează declarația, nu se schimbă: numai în contextul căsătoriei între un bărbat și o femeie "raporturile sexuale își găsesc sensul lor natural, adecvat și pe deplin uman". Așadar, trebuie evitat să se recunoască drept căsătorie "ceea ce nu este căsătorie". Dar, într-o perspectivă pastorală și misionară, acum nu se închide ușa în fața unui cuplu "iregular" care vine să ceară o simplă binecuvântare, eventual cu ocazia unei vizite la un sanctuar sau în timpul unui pelerinaj. Studiosul ebraic Claude Montefiore a identificat particularitatea creștinismului tocmai în asta: "În timp ce celelalte religii îl descriu pe om în căutarea lui Dumnezeu, creștinismul vestește un Dumnezeu care îl caută pe om... Isus a învățat că Dumnezeu nu așteaptă căința păcătosului, merge ca să-l caute pentru a-l chema la el". Ușa deschisă a unei rugăciuni și a unei mici binecuvântări poate să fie un început, o oportunitate, un ajutor.

(După L'Osservatore Romano, 18 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat