Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Așteptarea

Isus, cheie care deschide Împărăția

de Daniele D'Elia

"O, cheie a lui David și sceptru al casei lui Israel, care deschizi și nimeni nu poate închide, care închizi și nimeni nu poate deschide, vino și scoate-i din temniță pe cei ce zac în întuneric și în umbra morții!"

Antifona majoră din 20 decembrie

Este o imagine sugestivă aceea cu care se deschide antifona de astăzi: Isus este prezentat drept Clavis David. Antifonele precedente ne-au introdus la ceea ce este afirmat aici și mai solemn: vechile profeții referitoare la Mesia așteptat s-au adeverit. Cristos, care se naște la Crăciun, este acea "cheie a casei lui David" despre care a fost scris de profet, "când va deschide, nimeni nu va putea să închidă, iar când va închide, nimeni nu va putea să deschidă" (Is 22,22). Pentru o înțelegere mai bună a acestui oracol important trebuie luat în considerare contextul istoric. Ce înseamnă aceste cuvinte? Probabil pot se pot referi la o succesiune în prefectura casei regale, unde Isaia presta serviciu. Eliachim va lua locul lui Șebna, nu știm pentru ce motiv. Autoritatea noului desemnat este importantă, pentru că mandatul său vine direct de la Dumnezeu. Simbologia cheilor folosește pentru a vehicula conceputul unei puteri stabile, ferme, durabile, credibile, căreia nimeni nu i se poate opune, tocmai pentru că este de origine divină.

Știm că, în pofida acestei investituri importante, Eliachim a fost din păcate înlăturat, dezamăgind orice așteptare pusă în el. Și atunci versetele trebuie citite, mai ales, în cheie mesianică așa ca în Cartea Apocalipsului. Despre Cristos se afirmă că este "Sfânt" și că "are cheia lui David". Pentru aceasta "când el deschide, nimeni nu închide, iar când închide, nimeni nu deschide". Acestea sunt cuvintele adresate de Ioan micii Biserici din Filadelfia care definesc autoritatea indiscutabilă a lui Isus în puterea sa absolută de a deschide și a închide.

Așadar, a patra antifonă ni-l prezintă pe Isus ca Regele, împlinire a tuturor așteptărilor mesianice, împlinire a acelor promisiuni care îl vedeau ca descendent al lui David și al regilor lui Iuda. Și însuși David a fost figură a lui Mesia. Uns de Samuel (1Sam 16,13) cu cornul de ulei, a fost investit de Duhul Domnului. Conducând cu înțelepciune, a reunificat regatul lui Israel și la Ierusalim a transferat arca Alianței (2Sam 6,1-19), punând-o într-un cort construit înadins pentru a o conține, garantând în acest mod Prezența lui Dumnezeu în mijlocul poporului său. De atunci, Israel a așteptat cu nerăbdare venirea unui nou David. Ieremia scrie în această privință: "Iată, vin zile - oracolul Domnului - când îi voi ridica lui David o odraslă dreaptă care va domni ca rege și va avea succes; va face judecată și dreptate în țară" (23,5).

Cristos, Regele nostru, care vine la Crăciun, deține "sceptru al casei lui Israel", cum este declamat în mod maiestuos în antifonă. Și astăzi, în aceste versuri, misterul Întrupării și misterul Paștelui sunt legate între ele în mod inevitabil. Crăciunul este numai un prim act. Este kenosis, înjosirea lui Dumnezeu care, luând trupul unui prunc, renunță la regalitatea condiției divine (Fil 2,5-10). Pentru această umilire a sa până la moarte "Dumnezeu l-a înălțat". Este o mișcare de coborâre și de reurcare, exprimată în mod minunat în cuvintele dintr-o veche omilie despre Sâmbăta Sfântă: "Pentru tine eu, Domnul, am îmbrăcat natura ta de slujitor. Pentru tine eu, care stau mai presus de ceruri, am venit pe pământ și mai dedesubt de pământ. Pentru tine, omule, am împărtășit slăbiciunea umană, dar apoi am devenit liber între cei morți".

Puterea cheii asupra căreia reflectăm astăzi este aceea, în definitiv, despre care vorbește Ioan în Apocalips: "Eu sunt cel dintâi și cel de pe urmă, și cel viu. Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor! Eu am cheile morții și ale locuinței morților". De fapt, în icoanele lui Anastasis, Cristos este reprezentat în timp ce năvălește de sus și dărâmă porțile iadului, sub care abundă chei și balamale. De fapt, acum, aceste porți au fost deschise și morții pot să învie, liberi de puterea întunericului. "Unde este, moarte, victoria ta? Unde este, moarte, ghimpele tău?" (1Cor 15,55). Așadar, Cristos este unica poartă de acces la cer și are puterea deplină a împărăției lui Dumnezeu. "Adevăr, adevăr vă spun: eu sunt poarta oilor"; el este Bunul Păstor care se îngrijește mereu de staul, contrar hoților și tâlharilor care nu intră în staulul oilor prin intrarea principală. Această facultate de "a lega și a dezlega" este împărtășită și slujitorilor Bisericii, așa încât Petru are rolul de "responsabil al cheilor".

Cuvintele lui Gabriel adresate Fecioarei sunt confirmarea că Pruncul care urmează să se nască este Cel Așteptat: "Va fi mare și va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său" (Lc 1,32). Și ea este arca Noii Alianțe. Să ne însușim implorarea celui care se roagă: "Vino și scoate-i din temniță pe cei ce zac în întuneric și în umbra morții".

(După L'Osservatore Romano, 20 decembrie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat